köpa något som tar bort kylpasta på apotek..?

Permalänk
Medlem

köpa något som tar bort kylpasta på apotek..?

hej, ska ta bort kylpasta och smeta dit ny på en gammal dator som jag har här hemma, men vad kan man använda för att ta bort den gamla kylpastan? finns det något man kan köpa i ett apotek/vanlig mataffär?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Välsorterade matbutiker brukar ha "Gripen Aceton", vit flaska, röd etikett, kostar runt 15 pix!

Permalänk
Medlem

Gripen Aceton kan du leta efter. Kemisk ren då. köpte min på en färg butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Välsorterade matbutiker brukar ha "Gripen Aceton", vit flaska, röd etikett, kostar runt 15 pix!

Jag hoppas att den röda inte har olja i sig för det har den gröna.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Välsorterade matbutiker brukar ha "Gripen Aceton", vit flaska, röd etikett, kostar runt 15 pix!

Eller ännu bättre gripen kemiskt ren bensin

Permalänk
Medlem

En enliters-flaska aceton från biltema har man själv hemma iallafall, gjort rent en hel del prylar och fortfarande 3/4 kvar

Permalänk
Medlem

tack för alla svar! får väl ta en tur till ica eller konsum imorrn då

Permalänk
Medlem

Om du måste gå på Apoteket har du kletat kylpastan på fel ställe...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Skaffa lite T-röd från någon mack istället

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Om du måste gå på Apoteket har du kletat kylpastan på fel ställe...

Höhö

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Om du måste gå på Apoteket har du kletat kylpastan på fel ställe...

... tänkte mer på om dom hade kemisk ren bensin m.m.

Permalänk

Zippo lighter fuel anvande jag funka perfa.

Permalänk
Medlem

Apoteket har iofs isopropanol som är utmärkt för detta syfte, så du var inte helt fel ute!

Permalänk

Isopropanol, gripen Kemiskt ren aceton (röd ettikett) gripen kemiskt ren bensin (svart etikett)

Runt 15 kr på ica bytte till en noctua, och stabilitetstestar nu i 3.36 ghz

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Isopropanol, gripen Kemiskt ren aceton (röd ettikett) gripen kemiskt ren bensin (svart etikett)

Runt 15 kr på ica bytte till en noctua, och stabilitetstestar nu i 3.36 ghz

åfan, blir en tur till ica på tisdag då

Permalänk
Medlem

Jag köpte en evercool transformer 4 för några dagar sedan på Kjell för 100:-. För att ta bort den gamla kylpastan köpte jag som skrivet här ovan kemiskt rem bensin på coop ca 20kr. Min tanke var först att bara få datorn tystare vilket jag verkligen lyckats med, nu hörs inte processorfläkten och en går inte upp i varv heller. Sen blev jag lite sugen på att testa överklocka som en kul grej och jag kör min i7 920 i 3.3ghz nu och det verkar fungera stabilt efter prime 95 tester i ca 6h! Dock ca 70C i 100% load men det kan jag leva med!

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk
Medlem

har en till fråga, kan man använda gripen nagellacksremover utan aceton till att ta bort kylpasta? såg att mamma har köpt sånt och det vore ju onödigt att köpa annat om det funkar

edit: innehåll: Ethyl Acetate, Butyl Acetate,Isopropyl Myristate, Ethoxydiglycol, Parfum, Citronellol, Geraniol, Limonene.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt att du köper en flaska Isopropylalkohol, det finns flera saker som funkar dock men akta dig för vissa lösningar som kan lämna dåliga rester efter sig.. Notera också att det är viktigt med vad du använder att torka av ytan med, vanligt köks/toa papper är ett exempel på vad du INTE ska använda då det luddar, kaffefilter och tops funkar bra t.ex. då det är luddfritt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger som en tidigare inläggare T-Röd

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag säger som en tidigare inläggare T-Röd

går det att köpa i apotek/mataffär? närmaste biltema/kjell ligger 10 mil bort :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasdasd:

går det att köpa i apotek/mataffär? närmaste biltema/kjell ligger 10 mil bort :/

T-röd hittar du väl på vilken mack som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

T-röd hittar du väl på vilken mack som helst!

jaha, då åker jag väl på shell på tisdag

Permalänk
Medlem

en fråga till, hur gör man när man ska ta bort kylpastan?

Permalänk
Medlem

Ursprungligen av Jean-Luc Picards FAQ: Kylpasta
Kör på detta själv och tycker det funkar perfekt!

"Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:
Citat:
"Det går bra med vad som helst så länge det avdunstar helt utan att lämna en massa skräp kvar. Så etanol funkar om den är helt ren och väldigt koncentrerad. Vanlig sprit funkar förmodligen inte så bra.
När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra. Det finns säker lika bra, eller bättre metoder, men frågan är om det är värt det, med tanke på hur bra kaffefilter är till det priset. "

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Ursprungligen av Jean-Luc Picards FAQ: Kylpasta
Kör på detta själv och tycker det funkar perfekt!

"Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:
Citat:
"Det går bra med vad som helst så länge det avdunstar helt utan att lämna en massa skräp kvar. Så etanol funkar om den är helt ren och väldigt koncentrerad. Vanlig sprit funkar förmodligen inte så bra.
När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra. Det finns säker lika bra, eller bättre metoder, men frågan är om det är värt det, med tanke på hur bra kaffefilter är till det priset. "

funkar det lika bra att torka med bomullspads?

Permalänk
Medlem

Bomullspads låter nog som att de kan ludda Men inte helt säker på det.. kanske står på paketet? Har inte kaffefilter? De ska vara luddfria.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Bomullspads låter nog som att de kan ludda Men inte helt säker på det.. kanske står på paketet? Har inte kaffefilter? De ska vara luddfria.

har inga kaffefilter.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasdasd:

funkar det lika bra att torka med bomullspads?

Bör funka utmärkt, toapapper eller örontopps funkar prima det med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag hoppas att den röda inte har olja i sig för det har den gröna.

Nej den gröna är för nagellacksborttagning och har därför olja för att vara skonsam mot naglar/hud, men är det sådant du sysslar med så visst

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Om du måste gå på Apoteket har du kletat kylpastan på fel ställe...

LOL