Permalänk
Medlem

Vilket ljudsystem?

Funderar lite på att köpa något nytt ljudsystem, lite mer hemmabiokänsla. Just nu kör jag med något simpelt logitech 530 kopplat till tv'n och det är ju inte speciellt bra.

Så.. jag behöver ett system för 3-400:- som har hyfsat bas och hyfsat klart "bra" ljud i övrigt.
Jag kör film från datorn och skickar ljud och bild via HDMI och sen har jag även en digitalbox som jag kör via HDMI. Just nu är båda dessa kablar kopplade till tvn och det finns en optisk utgång.

Först var då tanken att köpa ett Logitech Z5500 och koppla den otiskt men nu såg jag att min tv endast har stereo ut via den optiska utgången. (Samsung LE40A557) Då går väl det alternativet bort ganska mycket?

Då hittade jag istället detta;
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hemmabio/51-hemmabi...

Med den där borde jag ju kunna koppla in båda mina HDMI till recivern och sedan köra på HDMI-ugången till tvn. Då borde jag väl kunna använda riktigt 5.1 ljud som finns i filmerna och även på vissa sändningar på tv?

Vilket system skulle ni valt? Har ni några andra tips på system i samma prisklass får ni gärna skriva detta

Permalänk

ja tror att det blir bra

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Vad blir bra?

Går det att koppla som jag tänkt? Lite osäker på sånt här..
Alltså bild/ljud via HDMI från datorn och sen samma sak via HDMI från canal-digitalboxen. Dom ska alltså in på ingånarna på recievern och sen kör jag en HDMI mellan recievern och tvn? I min värld fungerar det utmärkt så men man vet aldrig.

Eller behöver jag ta ljudet separat från datorn och digitalboxen?

Permalänk

jag är lite seg och fattar inte riktigt vad du menar ... XD men köp inte z5500 iallfall om du vill ha bra ljud... ett platigt skitpaket där enbart subben är okej... jag skulle satsa på paketet ifrån netonnet istället

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så går det att koppla allt till recievern via hdmi och skicka vidare bilden till tvn med en hdmi. Då det finns hdmi output på den till tv.

Tillägg: Plus att ja du kan då ha 5.1 till allt även tv

Permalänk
Medlem

Kanon, då ser jag inte hur Logitechs z5500 ska kunna vara bättre på något sätt. Det är lite billigare ja, men det känns som man får bättre system för pengarna med det på netonnet. Då kan jag ju dessutom byta högtalare senare om dom nu inte skulle duga

Finns det något bättre system för pengarna eller är detta så bra det blir?

Permalänk
Medlem

Jag håller själv på att leta runt en massa efter liknande system. Just nu tittar jag mycket på fynda.se där det finns väldigt mycket. Ta en titt där och se om du hittar något. Kan säga till om jag hittar något bättre. Är inte så jätte bra på ljud men skall försöka

Permalänk

fynda.se är en riktigt bra sida med riktigt prisvärda högtalare om man vill ha bra ljud så köper man som sagt inget från logitech...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Ok får kolla där. Hittade inget som verkade intressant just nu så jag är ändå bra sugen på paketet på netonnet

Men kan det vara så att jag måste koppla ljudet separat från datorn istället för att köra med endast en HDMI? Samma sak på digitalboxen? Vore ju absolut enklast om både ljud/bild kan gå genom recievern både från datorn och digitalboxen.

Permalänk

http://fynda.se/index.php?prodid=3520&ref= lite dyrare än paketet på netonnet men förmodligen bättre ljud

Skrivet av badbolll:

Men kan det vara så att jag måste koppla ljudet separat från datorn istället för att köra med endast en HDMI? Samma sak på digitalboxen? Vore ju absolut enklast om både ljud/bild kan gå genom recievern både från datorn och digitalboxen.

Vet inte

EDIT: Det blir inte dyrare men du måste köpa en förstärkare till o då blir det dyrare i slutändan

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

http://fynda.se/index.php?prodid=3520&ref= lite dyrare än paketet på netonnet men förmodligen bättre ljud

Vet inte

EDIT: Det blir inte dyrare men du måste köpa en förstärkare till o då blir det dyrare i slutändan

Jepp, förmodligen ganska mycket bättre än netonnet-paketet.

Men, går att köra på utgående färger!

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4320

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Jepp, förmodligen ganska mycket bättre än netonnet-paketet.

Men, går att köra på utgående färger!

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4320

Det där ser nice ut! Det paketet tycker jag trådskaparen ska köpa. verkligen! inte netonnet paketet

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Tycker dock det ser ut som recievern i det fallet har sämre specifikationer än den på netonnet?
Eller jag kanske ser helt fel.

"HT-S3305 har stöd för många ljud-funktioner, som exempelvis DTS-HD, Dolby® TrueHD, CinemaFILTER samt Dolby® Digital Plus, Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio är några av de senaste ljudformaten ägnade för Blu-ray skivor och HD DVD."

På den på fynda.se ser det ut såhär;

Dolby TrueHD Nej
Dolby Digital Plus Nej
DTS-HD Master Audio Nej
Dolby Digital EX Nej
DTS-ES Discrete 6.1, DTS 96/24 Nej

Men som sagt, jag är inte så kunnig.. men såg ut så på specen iallafall. Vad tror ni?

Permalänk

jag vet inte hur det är med recievern men jag är 99 % säker på att högtalarna i fyndapaketet låter bättre

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Tycker dock det ser ut som recievern i det fallet har sämre specifikationer än den på netonnet?
Eller jag kanske ser helt fel.

HD-ljuden har föga betydelse med denna utrustning, det behövs dyrare högtalare & förstärkare imho. Yamaha stärkaren tar dock ljud via HDMI så inga problem att skicka okomprimerad LPCM.

Jag skulle absolut tro att Yamaha/Proson alternativet låter bättre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ok, ja då får jag fundera lite på det.
Står mellan dom där två alternativen tror jag.

Men fick inget riktigt bra svar på min fråga tidigare;
Kan det vara så att jag måste koppla ljudet separat från datorn istället för att köra med endast en HDMI? Samma sak på digitalboxen? Vore ju absolut enklast om både ljud/bild kan gå genom recievern både från datorn och digitalboxen.

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Är lite osäker men tror att det skall räcka med HDMI. Om inte annat så går det ju bra att dra optisk från datorn

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Är lite osäker men tror att det skall räcka med HDMI. Om inte annat så går det ju bra att dra optisk från datorn

sant

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50