Crysis 2 endast DX9 – DX11 kommer "senare"

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla onödiga inlägg så vet inte om detta har nämnts men kommer ni ihåg när första Crysis kom?
Eftersom Vista kom med DX10 var man "tvungen" att köra spelet på Vista för att få tillgång till Very High i spelet. Det visade sig ju vara bullshit eftersom man bara behövde byta plats på Very High (steg 4) och High (steg 3) i configfilen
Något att tänka på bara.

Spelet luktar ju consoleport iaf så det är numera ointressant!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är mest sur för att DX11 säkert blir en prestandadödare nu, exakt som alla andra DX9-spel som fått DX10/11 intvingat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dpom86:

Du missar helt poängen ändå.
Konsol-spelarna betalar mer pengar än PC-spelarna.
=
Företagen prioriterar konsolerna.

Pengarna är den enda makt vi har som konsument.
Du uppmanar folk att inte betala för PC-versionen.
=
<ironi>Du tycks ha en bra plan för hur vi ska få bättre PC-spel.</ironi>

Trams. Fortsätter du att köpa din favoritmat trots att smaken blir sämre för vart år? Eftersom tillverkaren ser att de får in pengar oavsett, finns det ingen anledning att ändra inslagen väg.
Till slut tröttnar konsumenten och väljer något annat. Företaget skyller då på matlådorna som folk gör hemma istället. Hade företagets produkt varit smaklig och med hög kvalitet hela tiden, till vettigt pris, så skulle folk aldrig börjat göra lunchmat hemma.

Som man bäddar får man ligga.

Jag avskyr piratkopiering, men lever i verkligheten och har ögon att se med. Jag har spelat datorspel sedan 70-talet och vill påstå att det är ett hyfsat långt perspektiv. Är produkterna bra och är rätt för aktuell marknad, säljer de.

Gabe Newell förstod tidigt var marknaden var på väg och ville ha, därför startade han Steam. Idag motarbetas de aktivt av bl a EA. Se t ex släppet av DA2. Jag vill påstå att Steam är det bästa anti-piratsystem som kommit, ändå försöker en del spelföretag motarbeta, bara för att de försov sig med rätt många år. Snacka om att var i otakt med tiden och skita i sina potentiella kunder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Dina argument är det inget fel på, men din slutsats är fel.
Min poäng har aldrig varit att det inte går att göra spel till PC. Spel som säljer osv.
Men poängen är att det är mycket billigare och mindre riskabelt att göra samma sak till konsoler.
Så om du skulle investera dina pengar, var lägger du dom då? Varför ta en stor risk i onödan?
Blizzard räknas inte eftersom dom har råd att använda enorma mängder pengar för att minska riskerna. Men det är typ bara dom som har så mycket pengar att röra sig med. Och SC2 är inte ett bra exempel för det funkar ju inte köra på konsol och dom visste redan innan det släpptes att det skulle sälja även om det var dåligt bara på ren hype-faktor. Så det värsta som kunde ha hänt var att dom pajjat utsikterna för ett SC3 - i värsta fall alltså.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Du missar helt poängen ändå.
Konsol-spelarna betalar mer pengar än PC-spelarna.
=
Företagen prioriterar konsolerna.

Pengarna är den enda makt vi har som konsument.
Du uppmanar folk att inte betala för PC-versionen.
=
<ironi>Du tycks ha en bra plan för hur vi ska få bättre PC-spel.</ironi>

Just det, den enda makt jag som konsument har är vars jag lägger mina pengar, och om vi glatt betalar för taskiga konsol portningar så klart att företagen fortsätter att trycka ut skit, folk betalar ju för det.

Så jag röstar med plånboken och köper inte skitspel, eller spel med vansinnes DRM för den delen heller. Observera att det inte betyder att jag piratar hem spelen utan att jag helt enkelt spelar något annat spel som uppfyller mina krav.

Förstå vilken tydlig signal det varit om Crysis 2 sålde som skit och ingen ens laddade ner det, vad skulle spelutvecklarna skylla på då?

Tragiskt nog så går utvecklingen åt ett håll där färre och färre spel faktiskt når upp till en teknisk och DRM nivå jag kan acceptera

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Rutinerat skitsnack spelutvecklare har sig själv att skylla precis som musikindustrin grävde sin egen grav.
Det gäller att hitta ett vinnande concept så som det är i varje branch, vem är så jävla dum att de releasar servrar utan kontokrav i dagens läge?
Jag kan lova att Steam säljer extremt mycket varje dag dessutom räknas dessa summor inte in i PC sales siffrorna.

Spelutvecklare har bara sig själv att skylla för att de inte gått med i tiderna, alla bara skyller ifrån sig. Skapa spel som folk vill lägga pengar på, extra funktioner, ett bra online concept eller en bra singleplayer/CoOp story vilket knyter sig till en online värld. Uppdateringar etc etc.
Kolla på Blizzard hur mycket har in SC2 eller WoW sålt? MW2, BF2 etc etc säljer riktigt bra på steam men företagen annonserar inte tillräckligt och pushar inte tjänster som Steam tillräckligt vilket är sorgligt.

Konsoller hindrar utvecklingen som fan vilket är skrattretande, vi behöver mera företag som Blizzard vilket släpper kvalitets spel så som online tjänster och tillägg till sina spel.
Sluta skylla ert egna misslyckande på andra utan öppna ögonen och utveckla något hållbart!

Tack!!..Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Multimans inlägg här ovan är också brilljant.Det är alltid lättare att försöka skjuta skulden till ett misslyckande på någon annan än att rannsaka sin del av ansvaret.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Du är full av strunt. Det var dina "bröder och systrar" PC-spelare som spottade crytek i ansiktet först. Det var dom som drev bort crytek från pc-marknaden. Ta och fundera en gång till på vem du borde spotta på!

Ingen spottade Crytek i ansiktet. Så jävla bra var inte spelet utan det var endast det grafiska som lockade de flesta.

Skrivet av CmbIon:

Om PC-versionen innehåller samma sak som konsolversionen (vilket inte ens det är sant oftast, kolla t.ex på Dragon Age som t.ex innehåller mer kamera-funktioner på PC-versionen) och säljs 100-300 kr billigare än motsvarande konsoll-spel (som ibland ligger på 650:- för en noob consumer) så kan man väl knappast säga att PC-versionen är "värdelös" bara för att PC-versionen inte är fetoptimerad för värstingriggar? Man får ju samma spel några hundralappar billigare på PC-sidan.

Men vi behöver inte diskutera det här mer. De som vill tro att piratkopiering är bra för spelutvecklarna kommer givetvis tro det, oavsett vad spelutvecklare säger.

Vart har jag skrivit att PC versionen måste vara "fet optimerad för värstingriggar" ? PCn klarar mycket mer än vad konsoler klarar av så när man som PC spelare får ett spel som är konsolportat så klagar man. Anledningen varför konsol spel är dyrare är för att det är en större marknad(yes företagen utnyttjar det). Vet inte vad du försöker poängtera, ska jag som PC spelare vara nöjd med dåliga spel bara för att de är billigare än konsol spel?

Skrivet av dpom86:

Du tycks ha ett vrickat perspektiv på tidsflödet.
Din version:
1. PC spelen blir sämre och sämre.
2. Folk köper mindre PC-spel.
3. Du säger att det är utvecklarnas fel.
Verkligheten:
1. PC försäljningen minskar i proportion mot konsol försäljningen.
2. Av sunda ekonomiska skäl satsar spelföretagen mer pengar på konsoler efter som det är lättare att tjäna pengar där.
3. Du klagar på att PC-spelen inte är lika bra längre.

Poängen är att det kostar mycket att göra ett bra spel och bara för att spelet är bra garanterar det inte bra försäljning. Man investerar pengar och tar en risk. Varför ta den risken till PC om motsvarande risk till konsoler är mycket lägre. Vill du gambla med dina pengar? Blizzard är ett undantag eftersom dom har så mycket pengar att dom har råd att fortsätta slipa på spelet tills det blivit så bra att det med 99% säkerhet kommer sälja bra + en fet marknadsföringskampanj + deras goda rykte. Eller sett såhär: dom har så mycket pengar att om dom börjar utveckla ett spel och känner att det inte blir tillräckligt bra så har dom råd att lägga ner det bara sådär.

Ok så du klagar på oss PC spelare för att vi klagar på sämre spel och sedan kommer du med ett sådan utlåtande att företagen inte investerar pengar på PC marknaden? Du förstärker bara min åsikt att så länge företagen inte satsar tillräckligt på PC så kommer ju siffrorna att sjunka på den marknaden och att företagen sen försöker att endast skylla på piratkopieringen är bara lågt.

Ladda ner en NFO fil från något piratkopierat spel och läs vad som står, "SUPPORT THE COMPANIES THAT PRODUCE QUALITY SOFTWARE! IF YOU ENJOYED THIS PRODUCT, BUY IT! SOFTWARE AUTHORS DESERVE SUPPORT!!"

Många som laddar ner piratkopior köper sedan de spel de tycker är bra. Jag är en utav de då jag anser att många spel som släpps ut är inte bra eller ens klara. EA är ett bra företag på att skita i att uppdatera spel med problem.

Och precis som jag skrev tidigare så går ju inte PC-spels utvecklingen särskilt framåt utan det verkar komma ut halvklara spel. Dessutom så har ju det nyligen kommit ut en rapport att PC-spel försäljningen har ökat. Du säger ju det själv, de vill inte satsa och därför får vi en sämre slutprodukt så ja om inte det är utvecklarna/företagen så vems fel är det då att spelen blir sämre? Är det piratkopierarnas fel igen?

En annan anledning varför inte PC-spels marknaden ökar är ju kanske för att man vägrar komma med nya koncept. Hur många likadana Need For Speed har inte kommit ut? Fler och fler CoD spel som blir sämre och sämre?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Förstår inte hypen, det har aldrig varit ett speciellt bra spel. Snyggt ja, underhållande..knappast. Tror inte 2:an e speciellt mkt bättre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Trams. Fortsätter du att köpa din favoritmat trots att smaken blir sämre för vart år? Eftersom tillverkaren ser att de får in pengar oavsett, finns det ingen anledning att ändra inslagen väg.
Till slut tröttnar konsumenten och väljer något annat. Företaget skyller då på matlådorna som folk gör hemma istället. Hade företagets produkt varit smaklig och med hög kvalitet hela tiden, till vettigt pris, så skulle folk aldrig börjat göra lunchmat hemma.

Som man bäddar får man ligga.

Jag avskyr piratkopiering, men lever i verkligheten och har ögon att se med. Jag har spelat datorspel sedan 70-talet och vill påstå att det är ett hyfsat långt perspektiv. Är produkterna bra och är rätt för aktuell marknad, säljer de.

Gabe Newell förstod tidigt var marknaden var på väg och ville ha, därför startade han Steam. Idag motarbetas de aktivt av bl a EA. Se t ex släppet av DA2. Jag vill påstå att Steam är det bästa anti-piratsystem som kommit, ändå försöker en del spelföretag motarbeta, bara för att de försov sig med rätt många år. Snacka om att var i otakt med tiden och skita i sina potentiella kunder.

Det har aldrig varit min mening att säga emot dom argument du lägger fram. Men bara för att dina argument är rätt blir inte mina fel. Så att påstå att det jag säger är trams är väldigt låst och trångsynt med skygglapparna på bara för att du följer dina egna argument så mycket att andras inte får plats bredvid dom.
Det du skriver är inte en lösning, eller en bra guide-line för hur man borde göra.
Den tar inte hänsyn till dom argument jag lagt fram: Att konsol-marknaden i dagsläget är mer lukrativ.
Så att påstå att det jag skrev var trams är ju bara... trams.

Skrivet av tEan:

Multimans inlägg här ovan är också brilljant. Det är alltid lättare att försöka skjuta skulden till ett misslyckande på någon annan än att rannsaka sin del av ansvaret.

Ditt inlägg är däremot crap. Du tror att dom ett "ansvar" att leverera bra spel till PC? Det är lättare att leverera en produkt som säljer till konsol. Punkt. Ansvar? Nej det är helt enkelt så att dom väljer att skita i dig för du har inte lika stor ekonomisk makt. Sucks to be a PC-gamer, tyvärr. Allt snack om skuld och ansvar är ju bara crap eftersom det inte finns några skyldigheter att tala om i sammanhanget. Om det är en ekonomiskt bra ide så är chansen större att någon satsar pengar i det. Om det finns en liknande ide som är ekonomiskr bättre så satsar man där istället.
Ni kan snacka hur mycket ni vill. Men utan eftertanke kommer ni inte bidra någonting till PC-spelen. Därför gillar jag inte folk som er. Ni tittar stenhårt på en utvald liten tårtslice av verkligheten och ignorerar helheten. Trotts allt snack om överblick och perspektiv är det ju bara tomma ord från er sida.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Öhm vafalls? Inte ens DX10?

Det här är svårt, köper man det inte bidrar man till att konsolerna tar över från PC, köper man det så säger man att man accepterar att PC-tillverkarna slutat bry sig :/

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Öhm vafalls? Inte ens DX10?

Det här är svårt, köper man det inte bidrar man till att konsolerna tar över från PC, köper man det så säger man att man accepterar att PC-tillverkarna slutat bry sig :/

Nejdå,det här är väldigt enkelt! Skit i Crysis och köp http://www.heroesofstalingrad.com/ så bidrar du till att spelvärlden förhoppningsvis fortfarande har en framtid

Våga vägra usla konsolportningar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Öhm vafalls? Inte ens DX10?

Det här är svårt, köper man det inte bidrar man till att konsolerna tar över från PC, köper man det så säger man att man accepterar att PC-tillverkarna slutat bry sig :/

Misstänker att DX10/10.1 uteblir för att vi kommer få det via DX11 patchen...DX9 och 10 behövde två separata vägar, med DX11 behöver man inte en separat väg för DX10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Vart har jag skrivit att PC versionen måste vara "fet optimerad för värstingriggar" ?

Du förväntar dig i alla fall att PC-versionen skall se mycket bättre ut än konsoll-versionen, korrekt? För att en modern PC klarar av mycket mer? Du vill alltså ha content som är specialanpassat för PC, korrekt? Content som gör att prestandakraven på PCn gör att spelet inte går att spela på en gammal Q6600 CPU och ett 8800GTS graffekort. Det handlar alltså om helt separata rendering-pipes för olika typer av hårdvara. Det är inte billigt att få till bra. Det är hela poängen.

Skrivet av Sarevok:

PCn klarar mycket mer än vad konsoler klarar av så när man som PC spelare får ett spel som är konsolportat så klagar man.

Vi kanske spelar spel av olika anledningar då.

Skrivet av Sarevok:

Anledningen varför konsol spel är dyrare är för att det är en större marknad(yes företagen utnyttjar det). Vet inte vad du försöker poängtera, ska jag som PC spelare vara nöjd med dåliga spel bara för att de är billigare än konsol spel?

Nej, men det kanske är onödigt att kalla dem "värdelösa" när de innehåller samma content som konsoll-spelen och är billigare?

Permalänk

Det kunde ha varit värre, det kunde ha varit musstöd som de inte hade implementerat ännu och ej skulle finnas vid release. (Jag tänker tillbaka då jag lira FPS utan mus i min ungdom och såg de stora tuffa grabbarna använda mus och testade "skiten" jag också)

Annars tycker jag det är ett mycket dåligt val av dem, då folk lär betygsätta spelet efter den grafik som den hade vid release. En orsak till detta är väl konsolmarkanden, att dessa versioner är klara och de vill inte fördröja pc-versionen. Där DX9an troligtvis i stort sett är samma grafikmässigt som konsolerna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Ok så du klagar på oss PC spelare för att vi klagar på sämre spel och sedan kommer du med ett sådan utlåtande att företagen inte investerar pengar på PC marknaden? Du förstärker bara min åsikt att så länge företagen inte satsar tillräckligt på PC så kommer ju siffrorna att sjunka på den marknaden och att företagen sen försöker att endast skylla på piratkopieringen är bara lågt.

Ja jag belyser det faktum att utvecklingen går mot sämre PC-spel och ger en förklaring till varför. Förstärker din åsikt? Ok. Bra för dig. Jag gav en förklaring till varför dom inte satsar lika mycket på PC längre. Du kommer inte med något bra argument till varför dom borde investera mer när det finns en annan mer lukrativ marknad. Att dom skyller på kopiering kan debatteras i en egen fet debatt men faktum kvarstår att konsoler är mer lättförtjänta pengar. Har du något argument emot det?

Skrivet av Sarevok:

Och precis som jag skrev tidigare så går ju inte PC-spels utvecklingen särskilt framåt utan det verkar komma ut halvklara spel. Dessutom så har ju det nyligen kommit ut en rapport att PC-spel försäljningen har ökat. Du säger ju det själv, de vill inte satsa och därför får vi en sämre slutprodukt så ja om inte det är utvecklarna/företagen så vems fel är det då att spelen blir sämre? Är det piratkopierarnas fel igen?

Om jag vänder på frågan och frågar dig: vems fel är det att företagen inte satsar lika mycket på PC längre?
Om du tror att det finns en enkel lösning som är typ: "Det är bara att göra bättre spel så funkar det!" så antyder du samtidigt att alla spelutvecklar är blåsta och inte fattar detta. Du tror alltså att dom är dumma och du är smartare och ser "lösning".
Give me a break. Stig ner från din pedistal profeten och försök själv istället för att bara predika.

Skrivet av Sarevok:

En annan anledning varför inte PC-spels marknaden ökar är ju kanske för att man vägrar komma med nya koncept. Hur många likadana Need For Speed har inte kommit ut? Fler och fler CoD spel som blir sämre och sämre?

Ditt argument faller antigen platt på att konsol-marknaden ökar trotts att spelen inte är bättre där.
Eller så faller det på att du bara har fel och att PC-marknaden visst ökar.
Eller så bygger det på att konsol-spelare är dumma och köper dåliga spel.
Eller så har du inte tittat på indie-marknaden som är full av innovation om man letar lite.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dpom86:

Det har aldrig varit min mening att säga emot dom argument du lägger fram. Men bara för att dina argument är rätt blir inte mina fel. Så att påstå att det jag säger är trams är väldigt låst och trångsynt med skygglapparna på bara för att du följer dina egna argument så mycket att andras inte får plats bredvid dom.
Det du skriver är inte en lösning, eller en bra guide-line för hur man borde göra.
Den tar inte hänsyn till dom argument jag lagt fram: Att konsol-marknaden i dagsläget är mer lukrativ.
Så att påstå att det jag skrev var trams är ju bara... trams.

Vad jag menade var trams är följande:

Skrivet av dpom86:

Du missar helt poängen ändå.
Konsol-spelarna betalar mer pengar än PC-spelarna.
=
Företagen prioriterar konsolerna.

Pengarna är den enda makt vi har som konsument.
Du uppmanar folk att inte betala för PC-versionen.
=
<ironi>Du tycks ha en bra plan för hur vi ska få bättre PC-spel.</ironi>

Du tycker det är ironiskt att inte vilja betala för dåliga spel samtidigt som man saknar kvalitet. Jag tycker ett sådant tankesätt gynnar en fortsatt kräftgång för PC-spel. Ungefär som en missbrukare måste spelföretagen nå ett "rock bottom" innan de ändrar sig och sin modell efter hur kunderna vill ha det. Med fortsatt stora intäkter för mediokra produkter kommer det aldrig ske.

Jag har ett väldigt öppet sinnelag och accepterar och uppskattar precis alla människors åsikter. Jag bara ventilerar min högst personliga åsikt i frågan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Du förväntar dig i alla fall att PC-versionen skall se mycket bättre ut än konsoll-versionen, korrekt? För att en modern PC klarar av mycket mer? Du vill alltså ha content som är specialanpassat för PC, korrekt? Content som gör att prestandakraven på PCn gör att spelet inte går att spela på en gammal Q6600 CPU och ett 8800GTS graffekort. Det handlar alltså om helt separata rendering-pipes för olika typer av hårdvara. Det är inte billigt att få till bra. Det är hela poängen.

Så har man bättre än q6600 och 8800 så har man plötsligt en fetting rig?

Skrivet av CmbIon:

Vi kanske spelar spel av olika anledningar då.

Jag kanske formulerade mig fel men det är inte den enda anledningen varför jag spelar.

Skrivet av CmbIon:

Nej, men det kanske är onödigt att kalla dem "värdelösa" när de innehåller samma content som konsoll-spelen och är billigare?

Ok värdelösa var kanske att ta i men som PC spelare förväntar man sig mer än exakt samma innehåll som konsol.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Öhm vafalls? Inte ens DX10?

Det här är svårt, köper man det inte bidrar man till att konsolerna tar över från PC, köper man det så säger man att man accepterar att PC-tillverkarna slutat bry sig :/

+1

@tEan:
@MultiMan:

Här har ni någon som iaf har ögonen öppna. Han ser helheten till skillnad från er.
Faktum är att ovanstående post är en helt briljant summering av det problem vi står inför idag.

Jag är bitter över att vi kommit till den här situationen och, ja, jag lägger en del av skulden på kopiering.
Hur ska vi lösa det? Jag vet inte egentligen. Allt jag vet är att minskad piratkopiering är ett steg i rätt riktning.
Men ni är så uppblåsta av era egna ideer att ni vägrar erkänna att det är ett bra första steg att ta eller så har ni bara inte fattat att det är det här jag försökt säga hela tiden.
90% av allt jag skrivit i mina poster är en problembeskrivning, eller en beskrivningar på varför vi hamnat i denna situationen, men ni klagar bara på att ni inte ser en lösning utifrån min beskrivning. Nej inte jag heller.
Samtidigt kommer ni med en massa annan fakta/argument som jag aldrig sagt emot men som ni ologiskt nog använder för att argumentera för att mina argument inte skulle vara rätt.
Sanningen är ju att båda sidornas argument är rätt och att en lösning är mycket svår att se. Detta summerar ovanstående post väldigt effektivt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ja jag belyser det faktum att utvecklingen går mot sämre PC-spel och ger en förklaring till varför. Förstärker din åsikt? Ok. Bra för dig. Jag gav en förklaring till varför dom inte satsar lika mycket på PC längre. Du kommer inte med något bra argument till varför dom borde investera mer när det finns en annan mer lukrativ marknad. Att dom skyller på kopiering kan debatteras i en egen fet debatt men faktum kvarstår att konsoler är mer lättförtjänta pengar. Har du något argument emot det?

Jag har inte argumenterat emot att konsol är mer lättförtjänta pengar det är du som har fått för dig det. Det är billigare och lättare att tillverka ett konsol spel samtidigt som det är lättare att sälja det, det är fakta. Därför prioriterar företagen numera konsol men det går fortfarande inte emot min åsikt att det kommer ut sämre spel för PC.

Skrivet av dpom86:

Om jag vänder på frågan och frågar dig: vems fel är det att företagen inte satsar lika mycket på PC längre?
Om du tror att det finns en enkel lösning som är typ: "Det är bara att göra bättre spel så funkar det!" så antyder du samtidigt att alla spelutvecklar är blåsta och inte fattar detta. Du tror alltså att dom är dumma och du är smartare och ser "lösning".
Give me a break. Stig ner från din pedistal profeten och försök själv istället för att bara predika.

För det är jag som citerar varje person i tråden och skriver som om min åsikt är lag *ironi*.
Jag gav dig två lösningar, för det första så satsa mer pengar på att utveckla pc spel så får du en högre försäljning och min andra lösning som du kanske missade var att sluta använda samma koncept hela tiden. Det kommer inget nytt längre och det är en utav flera anledningar varför PC-spels marknaden går som den går. Nu har ju den ökat (18% om jag minns rätt) så det går iallafall åt rätt håll.

Skrivet av dpom86:

Ditt argument faller antigen platt på att konsol-marknaden ökar trotts att spelen inte är bättre där.
Eller så faller det på att du bara har fel och att PC-marknaden visst ökar.
Eller så bygger det på att konsol-spelare är dumma och köper dåliga spel.
Eller så har du inte tittat på indie-marknaden som är full av innovation om man letar lite.

Läser du ens vad jag skriver? Jag har skrivit att PC marknaden har ökat på senaste tid så vart får att jag har fel om att den inte ökar? Du som spelutvecklare(om det nu var du) borde veta att spela samma spel på pc och på konsol är skillnad. Är det portat så leder det oftast till ett sämre spel till ett utav plattformarna, ett exempel var ju hur bra Dragon Age var för pc medan konsol klagade på hur dåligt det var för konsol.

Jag har inte heller skrivit eller försökt poängtera att konsol-spelare är dumma och köper dåliga spel. Ett bra spel för konsol innebär inte ett bra spel för PC. Vet inte om det är något försök att flama mig i tråden men om du inte förstår det jag skriver så finns det ingen anledning att hitta på saker.

Hoppas nu att BF3 kan leverera till alla plattformar och inte som Crysis 2.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du tycker det är ironiskt att inte vilja betala för dåliga spel samtidigt som man saknar kvalitet. Jag tycker ett sådant tankesätt gynnar en fortsatt kräftgång för PC-spel. Ungefär som en missbrukare måste spelföretagen nå ett "rock bottom" innan de ändrar sig och sin modell efter hur kunderna vill ha det. Med fortsatt stora intäkter för mediokra produkter kommer det aldrig ske.

Ja där har du iaf en teori för hur det ska gå till och oavsett om jag väljer att tro på att det kan fungera eller inte så respekterar jag din ide. Kanske har du helt rätt. Hade den funnits i ditt ursprungliga inlägg hade jag inte klagat. Men i så fall hoppas jag det inträffar snart för jag vill egentligen bara ha bra PC-spel! Hela min ide är att få upp folks ögon för dom underliggande problemen istället för den nivå som det brukar ligga på i sådan här diskussioner, nämligen "Det är kasst! Jag köper inte!". Det är inte en särskilt produktiv debatt. Jag försöker skapa mer riktigt innehåll och djupare tankar i debatten. Samtidigt försöker jag få död på myten om att kopiering inte kan skada försäljning, eller iaf göra det mycket krångligare att lyckas med sin försäljning. (Vill vi ha en spelmarknad där det inte existerar singleplayer? Jag vill ha sp+mp!)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Är mest sur för att DX11 säkert blir en prestandadödare nu, exakt som alla andra DX9-spel som fått DX10/11 intvingat

Ytterliggare en som inte vet att mycket av det som finns i DX11 faktiskt ger bättre prestanda över DX9.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ytterliggare en som inte vet att mycket av det som finns i DX11 faktiskt ger bättre prestanda över DX9.

Hmm. Har fått för mig att spel som är dx9 men har dx11 effekter blir lite mer trögflytande. Tänker på AvP och Metro2033 nu.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Jag har inte argumenterat emot att konsol är mer lättförtjänta pengar det är du som har fått för dig det. Det är billigare och lättare att tillverka ett konsol spel samtidigt som det är lättare att sälja det, det är fakta. Därför prioriterar företagen numera konsol men det går fortfarande inte emot min åsikt att det kommer ut sämre spel för PC.

För det är jag som citerar varje person i tråden och skriver som om min åsikt är lag *ironi*.
Jag gav dig två lösningar, för det första så satsa mer pengar på att utveckla pc spel så får du en högre försäljning och min andra lösning som du kanske missade var att sluta använda samma koncept hela tiden. Det kommer inget nytt längre och det är en utav flera anledningar varför PC-spels marknaden går som den går. Nu har ju den ökat (18% om jag minns rätt) så det går iallafall åt rätt håll.

Läser du ens vad jag skriver? Jag har skrivit att PC marknaden har ökat på senaste tid så vart får att jag har fel om att den inte ökar? Du som spelutvecklare(om det nu var du) borde veta att spela samma spel på pc och på konsol är skillnad. Är det portat så leder det oftast till ett sämre spel till ett utav plattformarna, ett exempel var ju hur bra Dragon Age var för pc medan konsol klagade på hur dåligt det var för konsol.

Jag har inte heller skrivit eller försökt poängtera att konsol-spelare är dumma och köper dåliga spel. Ett bra spel för konsol innebär inte ett bra spel för PC. Vet inte om det är något försök att flama mig i tråden men om du inte förstår det jag skriver så finns det ingen anledning att hitta på saker.

Hoppas nu att BF3 kan leverera till alla plattformar och inte som Crysis 2.

Första delen är en utmanande fråga om varför du ifrågasätter mina påståenden i din tidigare post. Om du inte gör det för den anledningen ser jag ingen anledning för dig att frågasätta mina argument så varför skrev du? Förtydliga.

...Och jag har förklarat tidigare varför dina så kallade lösningar inte fungerar. Men dom posterna har du kanske missat. Och argumentet om nya-ideer sågade jag ju rätt hårt i samma post men det brydde du dig inte om...?

Herregud! Jag läser tydligen dina poster bättre än du gör själv. Gå och ta en kopp kaffe grabben.
Citat: "En annan anledning varför inte PC-spels marknaden ökar..."

Ja jag håller absolut med om att det är ju logiskt sett den portade delen av det hela som blir sämre så där har du en bra poäng.

Ja det om dumma spelare var en provokation... jag ber om ursäkt. :/

(Har oxå stora förhoppningar på BF3. Heja Sverige! )

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Killar. Var snälla mot varandra nu så att inte diskussionen urartar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det har aldrig varit min mening att säga emot dom argument du lägger fram. Men bara för att dina argument är rätt blir inte mina fel. Så att påstå att det jag säger är trams är väldigt låst och trångsynt med skygglapparna på bara för att du följer dina egna argument så mycket att andras inte får plats bredvid dom.
Det du skriver är inte en lösning, eller en bra guide-line för hur man borde göra.
Den tar inte hänsyn till dom argument jag lagt fram: Att konsol-marknaden i dagsläget är mer lukrativ.
Så att påstå att det jag skrev var trams är ju bara... trams.

Ditt inlägg är däremot crap. Du tror att dom ett "ansvar" att leverera bra spel till PC? Det är lättare att leverera en produkt som säljer till konsol. Punkt. Ansvar? Nej det är helt enkelt så att dom väljer att skita i dig för du har inte lika stor ekonomisk makt. Sucks to be a PC-gamer, tyvärr. Allt snack om skuld och ansvar är ju bara crap eftersom det inte finns några skyldigheter att tala om i sammanhanget. Om det är en ekonomiskt bra ide så är chansen större att någon satsar pengar i det. Om det finns en liknande ide som är ekonomiskr bättre så satsar man där istället.
Ni kan snacka hur mycket ni vill. Men utan eftertanke kommer ni inte bidra någonting till PC-spelen. Därför gillar jag inte folk som er. Ni tittar stenhårt på en utvald liten tårtslice av verkligheten och ignorerar helheten. Trotts allt snack om överblick och perspektiv är det ju bara tomma ord från er sida.

Oj,oj någon som ätit "bitchflakes" till frukost? Att skylla dålig försäljning av crappigt(för att använda dina ordval) konsolportade spel till pc pga piratkopiering är verkligen att försöka skjuta skulden ifrån sej!.Ingen vill betala för skit är den enkla sanningen.

Blizzard,Valve är lysande exempel på hur man faktiskt kan tjäna enorma summor samtidigt som man tillgodoser pc spelarna`s behov. EA och Activision borde följa deras exempel men tyvärr så är dom bara giriga svin med absolut noll framförhållning.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Första delen är en utmanande fråga om varför du ifrågasätter mina påståenden i din tidigare post. Om du inte gör det för den anledningen ser jag ingen anledning för dig att frågasätta mina argument så varför skrev du? Förtydliga.

Som jag läste det första gången var det som om du trodde att jag hade något emot det du skrev ang. konsol marknaden men nu när du skrev det här och jag läste om det så förstod jag vad du menade. Sorry for that, vi delade faktiskt samma åsikt där.

Skrivet av dpom86:

...Och jag har förklarat tidigare varför dina så kallade lösningar inte fungerar. Men dom posterna har du kanske missat. Och argumentet om nya-ideer sågade jag ju rätt hårt i samma post men det brydde du dig inte om...?

Jo jag läste det men håller delvis inte med. Vill man inte satsa så kan man inte heller förvänta sig ljusa siffror. Som du skrev det kostar att göra ett bra spel men det är värt det. Du får trogna kunder så länge du gör bra spel, det är i alla fall min åsikt. Det låter lite på dig som om man inte kan tjäna pengar på pc-spels branschen men jag kan ha fel om dig.

Skrivet av dpom86:

Herregud! Jag läser tydligen dina poster bättre än du gör själv. Gå och ta en kopp kaffe grabben.
Citat: "En annan anledning varför inte PC-spels marknaden ökar..."

Ja jag håller absolut med om att det är ju logiskt sett den portade delen av det hela som blir sämre så där har du en bra poäng.

Ja det om dumma spelare var en provokation... jag ber om ursäkt. :/

(Har oxå stora förhoppningar på BF3. Heja Sverige! )

Nu har jag fått i mig mitt "morgon" kaffe och stängt ner andra forum sidor för att kunna fin läsa det du skrev tidigare. Jag har nog missuppfattat vissa delar av det du skrev så ber om ursäkt om vissa av mina inlägg verkade lite konstiga

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ytterliggare en som inte vet att mycket av det som finns i DX11 faktiskt ger bättre prestanda över DX9.

Vet mycket väl att DX10 och uppåt ger bättre prestanda än DX9, men om du tittat lite noggrannare hade du sett att jag skrev "intvingat"...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett officiellt uttalande från Crytek innan jag tror på detta. För övrigt tycker jag det är tråkigt att de inte vill sätta nya rekord i krävande benchmarkspel som ska vara ledande om tronen, hade trott mer om Crysis 2

Förresten blir systemkraven lägre då? Tycker 8800gt känns mycket som kravspecifikation. Kanske jag som ligger efter i det hela haha.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Så har man bättre än q6600 och 8800 så har man plötsligt en fetting rig?

Nej, det var inte det jag menade. Har man en q6600 och ett 8800 så har man inte en fet rigg och kan därför inte spela nyare spel med en DX11 renderpath. Som spelutvecklare måste man då bygga en renderpath (och kanske ett content-träd) för äldre maskiner och en renderpath (med ett eget content-träd) för DX11.

Jag förstår varför spelutvecklare för PC avstår från den senare, även om jag (givetvis) tycker att det är synd.

Skrivet av Sarevok:

Jag kanske formulerade mig fel men det är inte den enda anledningen varför jag spelar.

Bra det.

Skrivet av Sarevok:

Ok värdelösa var kanske att ta i men som PC spelare förväntar man sig mer än exakt samma innehåll som konsol.

Jag kanske bara tog åt mig för hårt av forum-jargongen. Något som är "lite dåligt men relativt acceptabelt ändå" blir lätt "helt värdelöst" på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Vet mycket väl att DX10 och uppåt ger bättre prestanda än DX9, men om du tittat lite noggrannare hade du sett att jag skrev "intvingat"...

Okej du menar utvecklat för DX9 och sen "lagt på" DX10/11 istället för att utveckla till DX11 direkt? ja det blir inte bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies