Permalänk

Lian Li PC-Q08

Jag har långe suktat efter en mindre dator och min nuvarande dator var nästan helt ljudlös bortsett från mina hårddiskar så den nya skulle inte vara sämre än den gamla. Målet med den nya datorn var att den skulle både vara snabb, ha mycket lagringsutrymme, vara tyst och såklart liten. Det är ganska många och hårda krav.

Till min hjälp valde jag komponenterna:
CPU: Core i5 750, köptes begagnad på tradera, fick den till slut efter en polisanmälan
Minnen: 2 stycken Corsair 4GB 1333MHz XMS
Moderkort: Zotac H55-ITX, 6sata-portar, USB 3.0 och WLAN, tyvärr så sitter sockeln lite för nära PCIe-porten så mitt val av CPU-kylare fick bli en Scythe Samurai ZZ.
GPU: Gigabyte HD6950 Windforce OC
Chassi: Lian Li PC-Q08 silver

Om ni har några frågor så tveka inte att fråga i forumet.

Glöm inte att rösta!

Lian Li PC-Q08

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

vad tycker du om chassit?

jag har samma fast det svarta och jag älskar det! lite bök att få in allt, för jag var tvungen att få in min h50 och allt i men annars så äre ju skit schysst chassi!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av tonix:

vad tycker du om chassit?

jag har samma fast det svarta och jag älskar det! lite bök att få in allt, för jag var tvungen att få in min h50 och allt i men annars så äre ju skit schysst chassi!

Överlag gillar jag det! Jag hade dock gärna sett en annan lösning på USB 3.0 kablarna, jag tror inte dom hade räckt upp till portarna där bak ens om dom fått sitta i sin original-lucka.

Det är ju lite sladdrigt men jag gillar att chassit är lätt så det väger ju upp det.^^ Skruvarna som man sätter fast sidorna med är väldigt mjuka, jag har nästan runddragit två av dem fast jag inte tagit mycket alls.

/Peace

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

vilken i5 hade du?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Överlag gillar jag det! Jag hade dock gärna sett en annan lösning på USB 3.0 kablarna, jag tror inte dom hade räckt upp till portarna där bak ens om dom fått sitta i sin original-lucka.

Det är ju lite sladdrigt men jag gillar att chassit är lätt så det väger ju upp det.^^ Skruvarna som man sätter fast sidorna med är väldigt mjuka, jag har nästan runddragit två av dem fast jag inte tagit mycket alls.

/Peace

aaa riktigt dåligt faktist att man inte kan ha det på moderkortet, dock så har jag dom på moderkortet bara för jag troligtvis aldrig kommer ha nytta av usb 3.0 men men, haha det låter inte bra jag har tagit de lungt med min skruvar

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

"CPU: Core i5, köptes begagnad på tradera, fick den till slut efter en polisanmälan" altså,,, du måste ju berätta mer där

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av upl8447:

vilken i5 hade du?

i5 750. Hade missat det, ändrat nu. Är du nöjd med din 760? Är den varm? Relativt såklart:P

Skrivet av tonix:

aaa riktigt dåligt faktist att man inte kan ha det på moderkortet, dock så har jag dom på moderkortet bara för jag troligtvis aldrig kommer ha nytta av usb 3.0 men men, haha det låter inte bra jag har tagit de lungt med min skruvar

Jag tycker moderkortet ligger några millimeter för långt in i lådan så det glappar mellan I/O-plåten kontakterna på moderkortet, är det något du upplever? Jag räknar med att rätt så snart införskaffa ett håddiskchassi till en extern hårddisk och då kommer jag att köpa ett med USB 3.0, USB 2.0 är så långsamt så man får gråa hår!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

"CPU: Core i5, köptes begagnad på tradera, fick den till slut efter en polisanmälan" altså,,, du måste ju berätta mer där

Long story short:
Jag vann processorn på tradera, fick en automatiskt vinnarmail där jag blev uppmanad att sätta in pengarna på ett konto och konfirmera min postadress. Jag gjorde som jag blev uppmanad sen hörde jag inget från säljaren, efter några dagar skickade jag ett brev där jag undrade om han skickade varan som brev eller som paket. Ytterliggare några dagar senare när han fortfarande inte hade hört av sig så undrade jag vad som hände. Ytterligare några dagar bad jag om pengarna tillbaka eller så skulle jag göra en polisanmälan. Sen när det hade gått 10 dagar från att jag mailet om min hemadress så gjorde jag en polisanmälan, sljaren hade alltså inte svarat på ett enda mail och var inte kontaktbar via telefon. En vecka efter att jag gjort anmälan så fick jag ett kort mail där det stod att varan var skickad. Ytterliggare några dagar så fick jag mycket riktigt ett kuvert på lådan och där låg min processor. Jag provade den i en kompis dator och beställde mina nya dator i galleriet. Jag drog tillbaka min anmälan när jag hade kontrollerat att processorn fungerade.

Det var historien om min processor.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Long story short:
Jag vann processorn på tradera, fick en automatiskt vinnarmail där jag blev uppmanad att sätta in pengarna på ett konto och konfirmera min postadress. Jag gjorde som jag blev uppmanad sen hörde jag inget från säljaren, efter några dagar skickade jag ett brev där jag undrade om han skickade varan som brev eller som paket. Ytterliggare några dagar senare när han fortfarande inte hade hört av sig så undrade jag vad som hände. Ytterligare några dagar bad jag om pengarna tillbaka eller så skulle jag göra en polisanmälan. Sen när det hade gått 10 dagar från att jag mailet om min hemadress så gjorde jag en polisanmälan, sljaren hade alltså inte svarat på ett enda mail och var inte kontaktbar via telefon. En vecka efter att jag gjort anmälan så fick jag ett kort mail där det stod att varan var skickad. Ytterliggare några dagar så fick jag mycket riktigt ett kuvert på lådan och där låg min processor. Jag provade den i en kompis dator och beställde mina nya dator i galleriet. Jag drog tillbaka min anmälan när jag hade kontrollerat att processorn fungerade.

Det var historien om min processor.

tur de löste sig:p många har inte varit så lyckliga som du.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

i5 750. Hade missat det, ändrat nu. Är du nöjd med din 760? Är den varm? Relativt såklart:P

Jag tycker moderkortet ligger några millimeter för långt in i lådan så det glappar mellan I/O-plåten kontakterna på moderkortet, är det något du upplever? Jag räknar med att rätt så snart införskaffa ett håddiskchassi till en extern hårddisk och då kommer jag att köpa ett med USB 3.0, USB 2.0 är så långsamt så man får gråa hår!

ja då går fin fint men är inte direkt varm 31 grader i skrivande stund och 3,2 ghz

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Gillar 4pin förlängaren Vad ska man med den i detta chassit

Permalänk
Medlem

konstigt, har aldrig sett att sata kontakterna skulle vara ovanför prollen, det var nytt för mig

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Long story short:
Jag vann processorn på tradera, fick en automatiskt vinnarmail där jag blev uppmanad att sätta in pengarna på ett konto och konfirmera min postadress. Jag gjorde som jag blev uppmanad sen hörde jag inget från säljaren, efter några dagar skickade jag ett brev där jag undrade om han skickade varan som brev eller som paket. Ytterliggare några dagar senare när han fortfarande inte hade hört av sig så undrade jag vad som hände. Ytterligare några dagar bad jag om pengarna tillbaka eller så skulle jag göra en polisanmälan. Sen när det hade gått 10 dagar från att jag mailet om min hemadress så gjorde jag en polisanmälan, sljaren hade alltså inte svarat på ett enda mail och var inte kontaktbar via telefon. En vecka efter att jag gjort anmälan så fick jag ett kort mail där det stod att varan var skickad. Ytterliggare några dagar så fick jag mycket riktigt ett kuvert på lådan och där låg min processor. Jag provade den i en kompis dator och beställde mina nya dator i galleriet. Jag drog tillbaka min anmälan när jag hade kontrollerat att processorn fungerade.

Det var historien om min processor.

Long story short sket ju sig direkt

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Hejsan! Är sugen på att bygga en liknande dator fast med Sandy Bridge och ett Gtx 280, är inte så inne på mini-ITX men hur stor effektskillnad får du på ett mini-ITX och normalstort ATX?

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Skrivet av Johanswec:

Gillar 4pin förlängaren Vad ska man med den i detta chassit

Jadu jag vet inte riktigt. Kanske om man har väldigt korta kablar från nätagget. Sen är ju kontakten svåråtkomlig på moderkortet så om man sätter i förlängaren så kan man koppla loss i den istället för att mecka med kontakten på moderkortet när man tar bort nätagget.

Skrivet av Mordrana:

Long story short sket ju sig direkt

Ja som sagt det där är kortvarianten;)

Skrivet av eatorb:

Hejsan! Är sugen på att bygga en liknande dator fast med Sandy Bridge och ett Gtx 280, är inte så inne på mini-ITX men hur stor effektskillnad får du på ett mini-ITX och normalstort ATX?

M-ITX-moderkort drar inte nämnvärt mindre energi än vad ett fullstort moderkort gör. Dom presterar inte heller sämre än vad vanliga ATX-moderkort gör, så det är inget man behöver tänka på. Bara tuta och köra.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----