Kan inte formatera Seagate 2 TB

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera Seagate 2 TB

Jag köpte en Seagate 2 TB för ett par veckor sedan. Den strulade lite lätt så jag tänkte att jag kunde formaterna den för att se om det skulle fungera bättre efter det. Det gick dock inte attslutföra formateringen så jag gick tillbaka till affären och beskrev problemen. Då fick jag en ny hårddisk, precis likadan. Den nya hårddisken strulade ingenting, tills jag råkade dra ur sladden mitt under en pågående överföring. När jag försökte överföra mina filer igen så fick jag ett I/O fel som upprepade sig. Jag formaterade då hårddisken igen, men det fungerar bara inte. Den vill inte bli formaterad och nu sitter jag med ytterligare en obrukbar hårddisk.

Googlade lite och såg att en kille år 2003 hade precis samma problem med sin nyköpta 80 gb-hårddisk från seagate, där den nya inte heller fungerade. Hans lösning var att han helt enkelt bytte märke, och då fungerade det. Finns det något jag borde prova?

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att radera partitionen också och starta om helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur då?

Permalänk
Medlem

Nu försvann min externa hårddisk helt från datorn. Kan inte hitta den någonstans..

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

Permalänk
Medlem

Det gick utmärkt att formatera den i en annan dator. Men inte i min. Vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Okej. Min nya dator klarar inte av att formatera den externa hårddisken. Fastän allt är omformaterat och inte ens internet var ikopplat. Vad beror detta på?

Bara att skicka in den för reperation?

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna vara mjukvarufel. Pröva att ominstallera operativsystemet eller återställa datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kan lika gärna vara mjukvarufel. Pröva att ominstallera operativsystemet eller återställa datorn.

Läs inlägget över ditt ;). Jag kopplade inte ens in internet, utan körde allt från scratch. Det enda som fanns på datorn var de förinstallerade programmen som följde med ASUS imagen.

Permalänk
Medlem

Hehe. Med inlägget ytterligare ett steg upp så tolkade jag det som att den nya datorn inte kunde formatera disken som precis omformaterats på en annan dator. Vad du trodde internet skulle ha för betydelse förstod jag inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara