Permalänk

Varför hackar en 200hz platt TV.

Jag var på El-Giganten och tittade på lite nya platt tv.
Och min kompis sa till mig att jag skulle köpe en 200hz eller 100hz.

Men när jag står där och tittar på dessa fina tv apparater så ser jag en viss tendens av hackande i bilden, trots 200hz

Fenomenet uppkommer så fort det blir en ny scen i filmen (demo-film), men efter ½ sekend så flyter det på jätte fint igen utan hack, tills en ny scen kommer.

Varför ?

Tv apparaterna var av märket LG, Samsung och Sony, LCD & Plasma som jag tittade på.

/ Henric

Permalänk
Medlem

kan väll vara demo rullen som hackar? eller flyter den på bra på icke 200 hz skärmar som står bredvid?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Demo filmen flyter på fint på andra modeller i butiken.
Där fanns en Sony för dryga 18.000:- och den flöt fint hela tiden.
Och det fanns en 100hz (kommer inte ihåg märket) som fungerade bättre än en 200hz.
Och sen vet jag inte om det är komponent på vissa och HDMI på vissa som dom matar filmen med till dessa olika TV apparaterna.

Permalänk
Medlem

Ser du att en Plasma hackar så vet jag inte, då är det fel på källan iaf.

Att LCD hackar kan bero på att tekniken bara klarar av 60 riktiga hz och inget mer.

Att gå efter hz när man köper en tv känns som bra dumt, marknadsföringsskräp till stor del.

Permalänk
Medlem

Dålig bildprocessor.. 50-100-200hz betyder inget om bildprocessorn inte pallar det...

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Så med andra ord så kan en 100hz tv vara bättre än en tv med 200hz ? (filmen hackar inte lika mycket)

Permalänk
Medlem

svar ja

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Då kanske jag skall titta efter en Plasma tv istället.
Hackar dom mindre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henricborg:

Så med andra ord så kan en 100hz tv vara bättre än en tv med 200hz ? (filmen hackar inte lika mycket)

Enda tv-apparaterna idag som finns med högre hz där det kan ses som något positivt är Plasma, eller LCD vid snabba sporter.

100hz-funktionen på lcd är något som ska vara av vid seriöst spelande och vid film så ser det ut som om man snabbspolar på de flesta apparater. En ganska värdelös funktion alltså.

Permalänk
Medlem

Ingen tv kommer att vara speciellt snabbare på detta, det beror på att tvn behöver samples för att räkna ut alla dessa fake frames, kanske två eller tra frames, den hinner inte avgöra om bilden "rullar" eller inte när en ny scen påbörjas, därav hack då den inte beräknar mellanliggande frames. Du får också tänka på att detta är algoritmer som känner av vissa mönster i bilden, ibland gör de fel och bilden ser konstig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ser du att en Plasma hackar så vet jag inte, då är det fel på källan iaf.

Att LCD hackar kan bero på att tekniken bara klarar av 60 riktiga hz och inget mer.

Vet inte vad du menar? Både LCD och plasmatekniken kan uppdatera skärmen oftare än 60 hz!
... men alla nuvarande TV-apparater tar inte emot mer än 60 iallafall. (gäller både Plasma och LCD)
Så antingen uppdaterar de en extra gång bara för att (har viss nytta på tex plasma för att få en stabilare och mindre flimrig bild) eller så kör de bildinterpolering, dvs att TV:n räknar ut fler bilder själv.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Ingen tv kommer att vara speciellt snabbare på detta, det beror på att tvn behöver samples för att räkna ut alla dessa fake frames, kanske två eller tra frames, den hinner inte avgöra om bilden "rullar" eller inte när en ny scen påbörjas, därav hack då den inte beräknar mellanliggande frames. Du får också tänka på att detta är algoritmer som känner av vissa mönster i bilden, ibland gör de fel och bilden ser konstig ut.

Jepp, vettig förklaring på problemen som ofta inträffar vid bildinterpolering. Olika märken (och olika modeller av olika märken) är olika bra på det, men ingen är perfekt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte vad du menar? Både LCD och plasmatekniken kan uppdatera skärmen oftare än 60 hz!
... men alla nuvarande TV-apparater tar inte emot mer än 60 iallafall. (gäller både Plasma och LCD)
Så antingen uppdaterar de en extra gång bara för att (har viss nytta på tex plasma för att få en stabilare och mindre flimrig bild) eller så kör de bildinterpolering, dvs att TV:n räknar ut fler bilder själv.

Ja, båda teknikerna kan göra det, sen ifall en vanlig LCD-skärm klarar av det var en annan sak.

Ja, Plasma klarar också av det, men det är det ju strobe-light? Plasma medför väl sist jag kollade också ett bättre flöde.

Permalänk
Medlem

Den enda orsaken att ha 200Hz på en LCD är för att klara 3D utan att det ska flimra