Asus PA246Q lockar med P-IPS, Displayport

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Fortfarande ett saftigt pris, inget för den vanlige gamern kanske

Tja det är en wide gamut-skärm så den är ju inte direkt avsedd för den vanlige gamern.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

kryss i taket... Asus släpper äntligen en vettig monitor.

Permalänk
Medlem

Finns nu på hemsidan: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=Oy0p29rrVbfjJOle

Hoppas verkligen på denna skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Den behöver inte prestera särskilt bra om den ska konkurerra med ZR24W prestandamässigt

Öhum. ZR24W presterar bra och har en ytterst sällsynt kombination av standard gamut, 16:10 och IPS. Det är ruskigt få skärmar för konsumenter som ens kommer i närheten.

Skrivet av reflux:

Tja det är en wide gamut-skärm så den är ju inte direkt avsedd för den vanlige gamern.

Fasst den är ju knappast avsedd för grafiker och de är de enda som har någon egentlig nytt av wide gamut, så man kan ju fråga sig om det är dumma entusiaster man är ute efter eller om det är dumma gamers som tycker överdrivna färger ser bra ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av echo:

Öhum. ZR24W presterar bra och har en ytterst sällsynt kombination av standard gamut, 16:10 och IPS. Det är ruskigt få skärmar för konsumenter som ens kommer i närheten.

Fasst den är ju knappast avsedd för grafiker och de är de enda som har någon egentlig nytt av wide gamut, så man kan ju fråga sig om det är dumma entusiaster man är ute efter eller om det är dumma gamers som tycker överdrivna färger ser bra ut.

Överdrivna färger med wide gamut? Det är väl självklart att man kalibrerar sin skärm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Överdrivna färger med wide gamut? Det är väl självklart att man kalibrerar sin skärm.

Ja.
Nej, du blir inte av med överdrivna färger bara för att du kalibrerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Fasst den är ju knappast avsedd för grafiker och de är de enda som har någon egentlig nytt av wide gamut, så man kan ju fråga sig om det är dumma entusiaster man är ute efter eller om det är dumma gamers som tycker överdrivna färger ser bra ut.

Tja, det är ju en direkt konkurrent till Dells U2410 som också är en native wide gamut-skärm, populär bland amatörfotografer/grafiskt intresserade och kontorsfolk. Tror ändå att det är en rätt stor marknad som man siktar på.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Tja, det är ju en direkt konkurrent till Dells U2410 som också är en native wide gamut-skärm, populär bland amatörfotografer/grafiskt intresserade och kontorsfolk. Tror ändå att det är en rätt stor marknad som man siktar på.

Absolut.
Det jag reagerade och svarade på var mer att jusst wide-gamut skulle göra att denna inte passade för en gamer, när wide-gamut i sig knappt passar någon målgrupp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av echo:

Ja.
Nej, du blir inte av med överdrivna färger bara för att du kalibrerar...

Fast jag använder Photoshop och liknande program för att hantera bilder och där är det inte ett problem eftersom de faktiskt kan visa färger ordentligt. Vet man vad man håller på med är det inte ett problem. Hur bilderna ser ut i Windows Image Viewer är för mig helt ointressant.
Wide gamut är enormt användbart för alla som håller på med bilder. Spelare har dock inte så mycket nytta av det som du säger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

...och har den bara schysst respons och ett bra sRGB-läge så kan den göra de flesta glad, om man har råd vill säga.

edit: Ja och några saker till kanske, input lag, jämnhet, svärta...

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Absolut.
Det jag reagerade och svarade på var mer att jusst wide-gamut skulle göra att denna inte passade för en gamer, när wide-gamut i sig knappt passar någon målgrupp.

Du menar förutom den (mitt antagande) tilltänka målgruppen?
Fast jo, jag håller med att wide gamut-hetsen är lite löjlig. Alla grafiker som använder Apples skärmar för grafisk produktion (och hur rabiate deras användare brukar vara om just detta) verkar ju onekligen klara sig rätt bra och de är sRGB rakt över så vitt jag vet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Du menar förutom den (mitt antagande) tilltänka målgruppen?
Fast jo, jag håller med att wide gamut-hetsen är lite löjlig. Alla grafiker som använder Apples skärmar för grafisk produktion (och hur rabiate deras användare brukar vara om just detta) verkar ju onekligen klara sig rätt bra och de är sRGB rakt över så vitt jag vet.

Fasst vad är egentligen den tilltänkta målgruppen?
Bara för att man är grafiker och bara för att man använder sig utav program som är medvetna om skärmens färgrymd (såsom photoshop) så implicerar det inte på något sätt att wide gamut skulle vara önskvärt. Många grafiker avskyr wide gamut jusst därför att den större färgrymden ställer till det med precisionen för sRGB material - och grafiker eller ej, sRGB är det som de absolut flesta använder och de allra flesta skapar dessutom material för sRGB och har därför ingen nytta av någon större färgrymd.

Framförallt är det folk som håller på med tryck som har nytta av en wide-gamut skärm men i de fallen så jobbar man antagligen inte med någon billig konsumentskärm heller, eller?

Wide gamut hade gärna fått införas om det gjordes i samband med en övergång till 10 bitar per kanal och med betydligt bättre mjukvarustöd, att det smygit sig in bland konsumentskärmar långt innan marknaden är redo är i mitt tycke bara tragiskt.

Såvitt jag vet är det bara apples skärmar, eller rättare sagt, apples skärm eftersom apple bara har en nuförtiden och HP ZR24W som är i sRGB. Apples skärm går bort pga. att den är glossy så kvar har vi bara en skärm...
(obs. pratar IPS-skärmar nu)

I framtiden så kanske skärmarna får bra sRGB-lägen, och det är ju helt klart positivt. Men detta är i dagsläget bara något som man hittar i professionella skärmar från företag såsom Nec och Eizo...

Skrivet av Zotamedu:

Fast jag använder Photoshop och liknande program för att hantera bilder och där är det inte ett problem eftersom de faktiskt kan visa färger ordentligt. Vet man vad man håller på med är det inte ett problem. Hur bilderna ser ut i Windows Image Viewer är för mig helt ointressant.
Wide gamut är enormt användbart för alla som håller på med bilder. Spelare har dock inte så mycket nytta av det som du säger.

Windows Image Viewer är color-aware och har därmed inget problem
Problem är det däremot i de allra flesta webbläsare (firefox är väl den enda som stödjer det och jag vet inte om jag tycker stödet är särskilt vettigt - nu använder jag inte firefox så jag är körd anyway), alla spel, mediaspelare (typ) och praktiskt taget alla applikationer förutom ett fåtal bildbehandlingsprogram.

Problemet existerar och går inte att komma ifrån oavsett hur insatt man är. Sen om man kan leva med disney-färger på en relativt dyr skärm som man köpt jusst för dess bildkvalité är en sak, men för mig tar det emot.

Och som sagt, bara för att man sätter sig i photoshop så är inte allt frid och fröjd, även i den mest optimala miljö medför wide gamut problem i de fall vi fortfarande bara har 8 bitar per kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Fasst vad är egentligen den tilltänkta målgruppen?

Grafisk produktion var kanske lite vagt; fotografer mer precist. Nästan alla fotografer som arbetar med RAW-format jobbar också i Adobe RGB eller ProRGB-rymd och har således en viss nytta
av en wide gamut skärm. Om det egentligen spelar någon större roll låter jag vara osagt, men läser man på fotoforum så framgår rätt tydligt att många vill ha wide gamut-skärmar, bara "därför att". Nån som mest jobbar med Illustrator, webdesign etc har kanske inte samma behov/begär.

Många av dessa fotografer köper idag Dells skärmar eftersom Nec/Eizo spelar lite i en annan liga. Man har en enkel kalibrator för mjukvaruprofilering och nöjer sig med detta.

Jag skulle nog personligen föredra sRGB eftersom de flesta av mina bilder hamnar på nätet snarare än i tryck och dessutom jobbar med video, men eftersom de flesta använder LGs paneler och samma elektronik finns det inte så många val, som du vet.

Visste inte att Apple hade lagt ner sin 30", men 27" är fortfarande rätt populär och ett alternativ om man inte gillar t ex U2711:ans agressiva AG-coating. Hade den haft något annat än Display Port in hade de säkerligen fått sälja ganska många fler. Hade det funnits en sRGB 27" IPS som INTE var Apples hade jag lätt köpt det.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Du har rätt, även om det inte riktigt är så enkelt.

Det beror delvis på vad för slags fotograf man är och vad man fotograferar, för att man ska ha nytta av wide gamut gäller ju att det man fotograferar också resulterar i bilder med stor färgrymd. Och här får vi problem jusst med t.ex. saker som hud och annat som ligger klart i sRGB men som påverkas negativt om du har en wide-gamut-skärm jusst därför att du får sämre precision.

Men visst, jag är hård mot wide-gamut och jag är väl inte helt objektiv när jag mer eller mindre säger att wide-gamut saknar existensberättigande. Men jag tycker fortfarande att det var ett onödigt steg att ta oss vanliga konsumenter till wide gamut innan det fanns vettigt stöd för det och den nytta man har av en wide-gamut känns i många fall lite som en efterkonstruktion.

När nyttan med wide-gamut ligger i detaljerna och problemen är så stora så gör det ont i själen. Särskilt när de som har nytta av wide-gamut egentligen (sålänge det inte rör sig om entusiaster) borde sitta med betydligt dyrare skärmar än vad vi dödliga konsumenter har att hålla oss med.

Permalänk

Någon som vet huruvida det preliminära släppdatument i artikeln gäller Europa och/eller USA?

Tycker den här ASUS-skärmen verkar så intressant att jag precis avbeställde en HP ZR24w (som ändå inte finns i lager någonstans - irriterande!).

En 16:10 skärm med bra sRGB-läge är inte lätt att hitta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Öhum. ZR24W presterar bra och har en ytterst sällsynt kombination av standard gamut, 16:10 och IPS. Det är ruskigt få skärmar för konsumenter som ens kommer i närheten.

Vi har ZR24W på jobbet och visst den kanske är bättre än skärmen som sitter i laptopen, men kan bara säga att om jag själv köpt en så hade jag inte varit nöjd med köpet. Ytterst dåliga betrakningsvinkar, färgerna blir lätt konstiga nästan när man sitter rakt framför, oavsett vad som uppges i specifikationerna.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Vi har ZR24W på jobbet och visst den kanske är bättre än skärmen som sitter i laptopen, men kan bara säga att om jag själv köpt en så hade jag inte varit nöjd med köpet. Ytterst dåliga betrakningsvinkar, färgerna blir lätt konstiga nästan när man sitter rakt framför, oavsett vad som uppges i specifikationerna.

Isåfall pratar du om svarta/mörka bilder. Och det problemet har alla IPS-skärmar (förutom ett ytterst fåtal som inte går att köpa längre).

Om du menar rent generellt så är det inte en ZR24W ni har.

Permalänk
Inaktiv

När kommer den här skärmen?! Jag köper den om input lag är OK

Permalänk
Medlem

Nej men detta verkar ju intressant, hur kunde denna nyhet passera förbi utan att jag märkte något. Hoppas att den får bättre prissättning än Dell U2410.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Isåfall pratar du om svarta/mörka bilder. Och det problemet har alla IPS-skärmar (förutom ett ytterst fåtal som inte går att köpa längre).

Om du menar rent generellt så är det inte en ZR24W ni har.

Det är dess glow jag menar, kollar man från sidan så blir färgerna påverkade av detta och det gäller inte bara mörka färger. Det får alla färger att se ut som att de blivit "solariserade" i photoshop. Jag finner det väldigt negativt och upplever effekten som relativt stark hos just ZR24W.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Någon som hört något nytt om den här skärmen?

Beställde en HP ZR24w, men den går för tillfället inte att hitta någonstans och nya leveranser kommer inte förrän i början av mars (återkallad eller?).

Permalänk
Medlem

Spock ringde och ville ha tillbaka sina skärmar till USS Enterprise.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd

Funderar på att hoppa med på IPS tåget till Jul 450€ men kommer att vara värt varje cent!! Att gå från en 1920x1080 TFT LED VGA skärm till en 1920x1200 IPS med 1 073 700 000 färger istället för 16 700 000 haha will blow my mind dessutom har den digital bild inte analog haha Men kommer att kräva mycket jobb...Får fan gå och panta mina 100 Mountain dew flaskor

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...