Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk

Jag köpte en Corsair Force F60 60 BG när de kom mest för att "testa på vad alla pratade om"
Ja det gör skillnad.
Men om det är värt pengarna är ju helt upp till var och en när man testat det.
Har du pengar "över" och vill ha snabbare laddtider i allt? köp!
Sitter du på studiebidrag och snusar. Kanske inte värt det för den pengen ... ?

Du kan få en 60gb SSD för under 1000-lappen, köp och testa. Visst de "riktiga" hastigheterna ligger numera i de stora diskarna ~250gb men 60gb räcker till det viktigaste.

Kan dock varna alla WoW spelare där ute att windows 7 + wow mappen inte får plats så bra på 60gb.
Tur man inte spelar det längre

/BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

SSDs till windows och spel, resten körs på Nas. så ska det vara, end of story.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Sötast
Skrivet av bkm23:

var tänker du använda datorn till, vanlig dator eller spel dator behöver inte SSD utan en vanlig HDD i RAID0 räcker, SSD ä bara för bärbara datorer för att spara energi eller för de som vill komma till windows på 20 sekunder.

Du har ingen SSD va?

Permalänk
Medlem

En SSD som Windows disk är ett måste för mig iallafall.
SSD blir inte så seg som en valig mekansik disk blir efter ett års användning.

Permalänk
Medlem

En SSD ger så markant prestandaförbättring så jag skulle utan tvekan säga att det är värt priset flera ggr om. Att köra en mekanisk hårddisk i en ny dator är ungefär som att köpa en ny bil men montera i en gammal sunkmotor. En dator är inte snabbare än den svagaste länken och väldigt ofta är det hårddisken. Men visst, spelar man bara på datorn och inte bryr sig om laddningstiderna så kanske man klarar sig bra på en vanlig mekanisk disk.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Kastade med glädje ut den gamla 74b raptor. SSD är en självklarhet som OS disk idag. Är sugen på att raida G2 men vet inte hur mycket det ger, gick från 52 sek till 34.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Blackgoat:

Jag köpte en Corsair Force F60 60 BG när de kom mest för att "testa på vad alla pratade om"
Ja det gör skillnad.
Men om det är värt pengarna är ju helt upp till var och en när man testat det.
Har du pengar "över" och vill ha snabbare laddtider i allt? köp!
Sitter du på studiebidrag och snusar. Kanske inte värt det för den pengen ... ?

Du kan få en 60gb SSD för under 1000-lappen, köp och testa. Visst de "riktiga" hastigheterna ligger numera i de stora diskarna ~250gb men 60gb räcker till det viktigaste.

Kan dock varna alla WoW spelare där ute att windows 7 + wow mappen inte får plats så bra på 60gb.
Tur man inte spelar det längre

/BG

Sitter på en 60GB som klarar sig på W7 ultimate + WoW Cataclysm och småsaker som Chrome, spotify och skype m.m. och 8,4GB kvar. Det räcker gott och väl för all programvara jag vill ha snabbt startade och bra flyt på^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

haha xD du är allt rolig ^^ Tesla som har funnits sedan 2008 gör 0-100 på ca 3,7 sec och är en el bil.. sure den toppar bra 200km/h men accelererar fortfarande bättre än vad den värsta Porsche 911 under 2008

hade koll på tesla men har i annat fall haft dålig koll på elbilar. de hade ju ett jäkla nice acs. synd att det tar sån sjuk tid att ladda dem så det inte är hållbart med bara batterier.
Lite OnT kanske, om du tycker det är jobbigt att vänta på program och tycker windows blir segt så är ssd riktigt skönt och värt pengarna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

När man väl haft sitt OS på en SSD går det aldrig mer att köra HDD igen. Det är STOR skillnad.

Permalänk
Medlem

En SSD är ju värd varenda krona den kostar i dagsläget... 1000kr för en 60GB är ju mer än överkomligt och räcker mer än väl till systemdisk. Till lagring används filservern.

SSD är utan tvekan minst Topp-3 över bästa köp någonsin till datorerna. Både den bärbara och stationära fick sig en rejäl prestandakick med en SSD.

Den ENDA "nackdelen" jag kan komma på med SSD är när man sitter vid en dator som kör på en vanlig hårddisk så känns allt väldigt oresponsivt. När man väl vant sig vid att det mesta händer direkt så blir det ett irritationsmoment att behöva vänta på saker...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Dock förstår jag inte principen med varför det ska vara dyrare per GB när det gäller SSD. Var det inte snack om att SSD skulle bli "billigare i längden" ?
Visst, jag har varit i tankar om att köpa ett par SSD:n själv, men alla vi vet att priserna sjunker inom loppet av 6 månader från releasedatumet då företagen inser snabbt att de kan inte sälja för de hutlösa priserna och sedan sänker dem.

Pris/GB går ner hela tiden ju. Dock sker det tämligen stegvis allteftersom man lyckas krympa flashminnet - det mesta av tillverkningskostnaden är just flashminnet enligt vad jag läst. Kanske inte helt stegvis då jag antar att en "wafer" är dyrare för den allra senaste processen (25 nm just nu). NAND flash är billigast jämfört med andra icke-flyktiga halvledarminnen just nu, men det är möjligt att det snart inte går att krympa längre (ytterligare en krympning, fler bitar per cell och 3D-stacking funkar nog ett tag iaf). Det finns andra minnestyper också som kanske kan vara ett alternativ senare. Hårddisken kommer nog däremot finnas kvar länge som billig lagring eftersom de (företagen) tydligen har kommit på att ytterligare öka lagringstätheten markant.

Till saken. Jag vet inte om min X25-M G2 80 GB var värt pengarna, men hade jag köpt det som finns idag hade det definitivt varit värt pengarna. Jag ångrar definitivt inte köpet. Aldrig att jag går tillbaks till ett system med endast hårddiskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt men det kostar att utveckla nya grejer. Det var inte länge sen som vanliga hårddiskar kostade ännu mer än SSD

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Finns en El moped som går från 0-100 på 2s och en bil på samma som bugattin 2,5s Tänk när man gör en El bil med en större el-motor och bättre batterier med Super kondensatorer som start boost...

på tal om El-visp...Med en el-bil kan du köra en snabb bil utan hörselskydd...Samt att katten och din granne inte får hjärt attack när du gasar iväg till jobbet när du försovit dej...Drar dessutom inte 30L/100Km heller Kan köra mer än 12min i toppfarten också

Om du tänker på Shelby SuperCars Aero EV så gör den 0-60mph på 2,5 sekunder. 60mph motsvarar inte 100kmh utan närmare 97kmh och är alltså långsammare 0-100 än Bugattin.
En elmoppe väger inte 1,9 ton heller och gör därför jämförelsen totalt irrelevant.

Skrivet av norrby89:

haha gt2 gör 0-100 på 3,6 sec samt sen tänk på att det är från 2008 och inte do nyare modellerna som finns ute nu

GT2 från 2008 gör 0-100 på 3,6s ja (vilket är snabbare än 3,7 och visar alltså att ditt påstående är falskt).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Visst är det värt det! Jag har sagt det många gånger förr - jag kan inte minnas att jag någonsin har känt av en så stor prestandaförbättring som när jag gick till att köra SSD till operativsystemet, just när det gäller vardagligt bruk. Öppna program, starta Windows, kopiera filer och installera program går så vansinnigt mycket snabbare att jag aldrig skulle kunna gå tillbaka till en mekanisk disk för Windows.

Även enormt skönt att datorn inte sakta men säkert känns segare och slöare pga fragmentering ju fler program man installerar på samma sätt som den alltid gjorde förr.

Det lär inte finnas någon komponent som gör att datorn känns så mycket rappare?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

SSD är egentligen den enda saken som verkligen ändrat sättet jag ser datorer på under de senaste elva åren. Grafiken har visserligen blivit bättre och processorerna snabbare, med SSD har verkligen ändrat mitt beteende med datorn. Istället för att låta den stå påslagen eller i vänteläge när jag inte använder den så slår jag av den eftersom uppstarten ändå tar så kort tid. Att starta program eller för den delen spara filer i t.ex Photoshop är en mycket behagligare upplevelse.

Jag kommer nog aldrig kunna tänka mig att köpa en ny dator utan SSD och i framtiden så ser jag inget som helst skäl till att inte skippa mekaniska diskar i min desktop helt och hållet. Långtidslagring av filer kan lösas på andra sätt, som i mitt fall på servern.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Säger bara "en gång SSD, alltid SSD"

"Ones you go SSD, you never go back" =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Visst kan du få 4TB lagring för samma pris men helt seriöst: Vem använder 4TB ? porrmisbrukare möjligtvis... och kasnske de som laddar ned hela Piratebay top 100 varje månad "bara för att..."

Jag har en 6TB-RAID i garderoben, som nästan är full. Inte en gnutta porr, endast filmer, musik och serier. Är man samlare så går det snabbt åt.

Permalänk
Medlem

En gång SSD, alltid SSD.
Köp bara en på 60GB och ha OS och det viktigaste på.

Vilken underlig nyhet btw..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Ja, jag är på väg att beställa min andra ssd denna månaden då man har blivit väldigt bortskämd med prestandan. SSD gör underverk i spel som läser mycket direkt från disken, som tex ArmA2 och Oblivion. Det är helt otänkbart att gå tillbaka till mekaniskt i speldatorn i min värld.

Att det kostar en extra slant känns förståerligt. Men med tanke på livslängden på dagens ssd-diskar så hade jag aldrig velat använda dom för lagring ändå. Sånt har man NAS till nuförtiden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Explorer45:

Om du tänker på Shelby SuperCars Aero EV så gör den 0-60mph på 2,5 sekunder. 60mph motsvarar inte 100kmh utan närmare 97kmh och är alltså långsammare 0-100 än Bugattin.
En elmoppe väger inte 1,9 ton heller och gör därför jämförelsen totalt irrelevant.

GT2 från 2008 gör 0-100 på 3,6s ja (vilket är snabbare än 3,7 och visar alltså att ditt påstående är falskt).

men Nackdelarna med Besin motorn gör ändå att El-bilen vinner i långa loppet Din plånbok blir iaf inte lika tom varje gång du ska tanka

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kan ni sluta diskutera era jävla elbilar, elmopeder och annat skit i denna tråden. Gör det i en egen tråd eller i pm istället. Jag blir fan arg på såna trattar som er som inte kan hålla sig till topic. 1 månads "munkavel" från forumet är vad ni är värda!

OT: En SSD är en vettig uppgradering om man har råd och har datorn till annat än spel, alltså officeprogram/redigeringsprogram. Den som laddar ner mycket bör satsa på en HDD. Den som spelar mycket bör satsa på en 120hz skärm, grafikkort, processor och ett bra headset.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk

Har en ssd i min macbook. Energisnålare, tystare och hysteriskt mycket snabbare.
Byter aldrig nånsin tillbaka till en vanlig hårddisk i en laptop igen. Never. Att starta Photoshop på mindre än tre sekunder räcker som argument för mig.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Jag anser själv att det är för dyrt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Som priserna ligger nu skulle jag aldrig köpa en ssd.

Samma här. Just nu så tycker jag inte det är prisvärt, trots den prestandaökning som man får. Men tror det bara tar ett fåtal mer år innan jag ändrar uppfattning

Permalänk

Största märkbara prestandaökningen jag gjort någonsin när jag uppgraderat en dator. Klart värt vartenda öre trots högt pris imo.

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

SSD blir väl exponentiellt mer uppskattat ju mer tid man spenderar vid datorn per dag. Jag kan inte säga något annat än att SSD är första valen som systemdisk trotts priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

SSDs till windows och spel, resten körs på Nas. så ska det vara, end of story.

Kunde inte sagt det bättre själv

Jag har en Intel 160GB SSD i min stationära dator för OS, program och spel.
Största fördelarna är att både Windows och program startar blixtfort, stor skillnad mot mekanisk HDD, samt att den är ljudlös vilket var ett starkt argument för mig.
För mig är SSD definitivt värt pengarna, men det är såklart individuellt beroende på behov/krav och budget.

All data lagrar jag på min NAS såklart.

Planerar att uppgradera min laptop med SSD också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Hamzta, jag vet att läsa inte allltid är lätt. Men försök en gång till!

Typiskt allvetarn.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk

Lägger hellre mellanskillnaden på övriga komponenter, känns som man blir blåst när en vanligt hdd ligger på ~30öre gigabyte:en.
Jag köper nästan alltid mellanklass komponenter och en SSD i dagsläget passar inte in i min budget.
Men jag är inte kritisk till prestandan, bara prissättningen.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att prestanda ökningen väger mer gentemot 30-50 gånger högre pris/gb, några sekunders längre väntan kommer inte att få mig bort ifrån datorn märkbart snabbare direkt... det är sekunder många av oss gärna väntar in eftersom det känns inte som en så bigdeal och lägger hellre pengar på mer utrymme eller nåt annat..