Permalänk
Medlem

Skärmen eller grafikkortet sönder?

Min datorskärm, äldre benq modell, har börjat flimmra efter en stunds användning. Ska jag starta ett spel så slocknar skärmen direkt eller efter någon minut och om man tabbar ur spelet så ser man konturer av msn-rutor och liknande när man kollar underifrån, som om skärmen inte orkar lysa upp ordentligt. Stänger jag av skärmen i några sekunder och trycker på den igen så fungerar den i några sekunder innan den slocknar igen.

Om man trycker på skärmen hörs det ett ljud från insidan, det låter ungefär som när en fluga flyger, detta ljud upphör ca 5 sekunder efter att skärmen startat. Jag har testat koppla in tv-skärmen i det andra uttaget, testat båda skärmarna som primär och sekundär bildskärm men bara datorskärmen slocknar. Jag har testat byta uttag på datorskärmen men samma problem där. Just att skärmen lägger av när man startar ett spel får mig att tro att grafikkortet har gett upp men att bara datorskärmen slocknar (lyser riktigt svagt) får mig att tro att det är skärmen som är kaputt.

Jag rensade datorn från lite damm och var noga vid grafikkortet, nu efter dammborttagningen kunde jag köra grafikkortet i den primära pci-e porten (Den enda som körs på 16x) vilket jag inte kunnat göra sedan ca 1 år tillbaka.

Grafikkortet är Nvidia Geforce 8800 GTS 512mb, moderkortet asus p5k64-ws och skärmen är någon äldre benq modell som jag inte är säker på. Någon som på riktigt vet om det är skärmen eller grafikkortet som gett upp? Skärmen blir inte varmare än tidigare, snarare tvärt om i så fall, grafikkortet ligger på samma temps som vanligt också.

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!