Permalänk
Medlem

Snabb överföring via nätverkssladd?

Jag har en 10-mbits fiberlina (blir snart uppgraderad till 100), som jag egentligen inte tror har någon betydelse för min kommande fråga men men. Min router är en D-link dir 600, http://www.dlink.com/DIR-600.

För bara ett par timmar sedan så köpte jag en Trådlös NAS-hårddisk, som jag tänkte lägga över mina filer till. Problemet är att jag har 400 gb filer och överföringen går trådlöst runt 2,5 mb/s. Går det på något sätt att koppla ihop datorn med den externa hårddisken på ett effektivare sätt nu i början bara för att få över filerna?

Permalänk
Medlem

Kolla över så grejerna verkligen tuffar runt på N nätet... Tror det krävs för att komma upp i dom höga hastigheterna som utlovas av d-link

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Vad innebär "N nätet"? Och hur kollar jag om de tuffar runt där? Och vilka grejer pratar du om?

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

För max fart krävs det stöd för 5 ghz bandet, alla 802.11n enheter har inte det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill är att komma över de 2,5 mb/s jag har som överföringshastighet i nuläget. Att det ska ta cirka 50 timmar för mig att få över mina filer är inte rimligt..

Permalänk
Medlem

Har inte NAS:en trådat nät alls?
Kör det i så fall, i med en nätverkskabel och kör på det... iaf tills du fått över filerna.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Rekordmedlem

De här kommer upp om man filtrerar på prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v721#rparams=l=s6752070...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad är det för modell på NAS:en?

Permalänk
Medlem

kör med nätverkssladd, den går snabbare.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Vad är det för modell på NAS:en?

Kan det vara så att 2,5 mb/s är dens topphastighet?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672645

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

kör med nätverkssladd, den går snabbare.

Hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Har inte NAS:en trådat nät alls?
Kör det i så fall, i med en nätverkskabel och kör på det... iaf tills du fått över filerna.

Förlåt, men vad innebär ett trådat nät? Hastigheten blir inte snabbare för att jag stoppar in en nätverkssladd från datorn till routern jämfört med om jag kör trådlöst. Konstigt. Och ja, jag har stängt av det trådlösa nätverket på datorn i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip--:

Förlåt, men vad innebär ett trådat nät? Hastigheten blir inte snabbare för att jag stoppar in en nätverkssladd från datorn till routern jämfört med om jag kör trådlöst. Konstigt. Och ja, jag har stängt av det trådlösa nätverket på datorn i nuläget.

Då måste det vara din NAS som är för dålig Hade samma problem men nått skit från Kjell o. CO

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Skrivet av filip--:

Kan det vara så att 2,5 mb/s är dens topphastighet?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672645

Skrivet av filip--:
Skrivet av filip--:

Förlåt, men vad innebär ett trådat nät? Hastigheten blir inte snabbare för att jag stoppar in en nätverkssladd från datorn till routern jämfört med om jag kör trådlöst. Konstigt. Och ja, jag har stängt av det trådlösa nätverket på datorn i nuläget.

Enligt spec:en på NAS:en så har den ethernet, dvs trådat nät, vanlig nätverkskabel.
Förmodligen funkar det automatiskt om du stoppar i nätverkskabel i NAS:en och sen i en LAN-port på routern.
Kör även trådat mellan dator och router så att du får trådad överföring hela vägen.
Den trådade trafiken lär vara upp till 100Mbit vilket är vad Routern klarar. NAS:en har Gigabit Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Enligt spec:en på NAS:en så har den ethernet, dvs trådat nät, vanlig nätverkskabel.
Förmodligen funkar det automatiskt om du stoppar i nätverkskabel i NAS:en och sen i en LAN-port på routern.
Kör även trådat mellan dator och router så att du får trådad överföring hela vägen.
Den trådade trafiken lär vara upp till 100Mbit vilket är vad Routern klarar. NAS:en har Gigabit Ethernet.

Tack för ditt svar. Det är nu trådat hela vägen, men hastigheten går inte över 2,5 mb/s. Jag kom på att jag kanske gör fel när jag kopierar filerna till Den här datorn > Nätverksplatser > GoFlex Home Private?

Permalänk
Skrivet av filip--:

Tack för ditt svar. Det är nu trådat hela vägen, men hastigheten går inte över 2,5 mb/s. Jag kom på att jag kanske gör fel när jag kopierar filerna till Den här datorn > Nätverksplatser > GoFlex Home Private?

Nej , det bör inte vara problemet. Problemet lär vara att trafiken går över WiFi ändå.

Kolla datorn om den har trådlöst så att default gateway är ställd bara på trådade kortet eller disabla det trådlösa tillfälligt.
Eventuellt kan du behöva disabla det trådlösa även på NAS:en också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip--:

Tack för ditt svar. Det är nu trådat hela vägen, men hastigheten går inte över 2,5 mb/s. Jag kom på att jag kanske gör fel när jag kopierar filerna till Den här datorn > Nätverksplatser > GoFlex Home Private?

Skummt att det inte går fortare med sladd :/ Vet inte vad det kan vara isåfall...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Alltså, bara för att det står att nasen har Gigabit ethernet betyder det inte att den kommer upp i såna hastigheter.
Skulle rekommendera att du kollar inställningarna på NASen, kopplar in den i routern via nätverkskabel och kopierar den vägen. Garanterat snabbare.
Det är inte så att du kopplar in en extra disk via USBen på nasen och det är dit du kopierar?

Verkar vara taskig prestanda på nasen vid skrivoperationer se recension här.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Nej , det bör inte vara problemet. Problemet lär vara att trafiken går över WiFi ändå.

Kolla datorn om den har trådlöst så att default gateway är ställd bara på trådade kortet eller disabla det trådlösa tillfälligt.
Eventuellt kan du behöva disabla det trådlösa även på NAS:en också.

Mitt trådlösa nätverkskort är avaktiverat. Jag tror inte att min NAS har trådlöst överhuvudtaget. När jag tar ut dens nätverkssladd så börjar den blinka konstigt.

Skrivet av Juggernawt:

Alltså, bara för att det står att nasen har Gigabit ethernet betyder det inte att den kommer upp i såna hastigheter.
Skulle rekommendera att du kollar inställningarna på NASen, kopplar in den i routern via nätverkskabel och kopierar den vägen. Garanterat snabbare.
Det är inte så att du kopplar in en extra disk via USBen på nasen och det är dit du kopierar?

Verkar vara taskig prestanda på nasen vid skrivoperationer se recension här.

Jag förstår att man inte kan komma upp i så höga hastigheter. Jag är nöjd om jag kommer över 10 mb/s.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vilka inställningar jag ska leta efter. Men den är inkopplad i routern med en nätverkskabel. Går inte snabbare..

Nej jag har ingenting inkopplat i NASen. Dock är den uppdelad i 3 olika mappar (personal, public och backup) som delar på diskutrymmet på 2 TB.

Permalänk
Skrivet av filip--:

Mitt trådlösa nätverkskort är avaktiverat. Jag tror inte att min NAS har trådlöst överhuvudtaget. När jag tar ut dens nätverkssladd så börjar den blinka konstigt.

Jag förstår att man inte kan komma upp i så höga hastigheter. Jag är nöjd om jag kommer över 10 mb/s.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vilka inställningar jag ska leta efter. Men den är inkopplad i routern med en nätverkskabel. Går inte snabbare..

Nej jag har ingenting inkopplat i NASen. Dock är den uppdelad i 3 olika mappar (personal, public och backup) som delar på diskutrymmet på 2 TB.

Nej du har nog rätt i att NAS:en inte har inbyggt trådlöst. Blev lite vilseledd av spec:ens prat om wireless access to files blabla.. men sen ser jag att förutsättningen är wirelessrouter.

OK, så det går trådat från NAS till router och från router till dator. Du har inte mer än en möjlig väg ut från datorn och det är via routern och inga konstiga VPN tunnlar eller annat den gör omvägar genom? Kolla det genom att göra tracert mot NAS:en från command prompt på datorn.

Om det inte är nåt knas med nätet så kanske det har med brandvägg- och sharing- inställningarna i W7.

Testa genom att da ur internetsladden till routern tillfälligt och sen inaktivera Windowsbrandväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Nej du har nog rätt i att NAS:en inte har inbyggt trådlöst. Blev lite vilseledd av spec:ens prat om wireless access to files blabla.. men sen ser jag att förutsättningen är wirelessrouter.

OK, så det går trådat från NAS till router och från router till dator. Du har inte mer än en möjlig väg ut från datorn och det är via routern och inga konstiga VPN tunnlar eller annat den gör omvägar genom? Kolla det genom att göra tracert mot NAS:en från command prompt på datorn.

Om det inte är nåt knas med nätet så kanske det har med brandvägg- och sharing- inställningarna i W7.

Testa genom att da ur internetsladden till routern tillfälligt och sen inaktivera Windowsbrandväggen.

Både windowsbrandväggen och Trendmicro AV är avaktiverat.

Tracert 192.168.0.100
över högst 30 hopp:

1 >10ms >10ms >10ms GOFLEX_HOME [192.168.0.100]

Spårning utförd.

Permalänk
Rekordmedlem

Dir 600 har ju bara 100mbit portar det i sig kommer strypa farten, men inte så mycket som det verkar bli i det här fallet , men skaffa gbit delar om det ska bli fart på lagringen, har du inte möjlighet till usb för att köra över filerna första gången?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av filip--:

Både windowsbrandväggen och Trendmicro AV är avaktiverat.

Tracert 192.168.0.100
över högst 30 hopp:

1 >10ms >10ms >10ms GOFLEX_HOME [192.168.0.100]

Spårning utförd.

hm..bara ett hopp? Den borde ha med routern, nu verkar den ju gå direkt till NAS:en.
Säker på att det inte är trådlöst aktiverat och att det finns på både NAS och dator?
vad säger IPconfig på datorn?

Permalänk
Medlem

Det är fanimig inte sant. Jag har suttit med den här skiten i 7 timmar.

Lösningen var att starta om datorn.

Aja, tack alla för hjälpen. Utan er hade jag slängt ut skiten genom fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

hm..bara ett hopp? Den borde ha med routern, nu verkar den ju gå direkt till NAS:en.
Säker på att det inte är trådlöst aktiverat och att det finns på både NAS och dator?
vad säger IPconfig på datorn?

Nu går överföringen med 10 mb/s. Låter väl mer troligt? Särskilt om maxhastighet är 100 mbit. Dock har jag fortfarande bara 1 hopp.

tracert 192.168.0.100

1 8 ms 8ms 8ms GOFLEX_HOME [192.168.0.100]
Spårning utförd.

Inget jag borde bry mig om, eller?

Tack som fan för att du har tagit dig tid i alla fall.

Permalänk
Skrivet av filip--:

Nu går överföringen med 10 mb/s. Låter väl mer troligt? Särskilt om maxhastighet är 100 mbit. Dock har jag fortfarande bara 1 hopp.

tracert 192.168.0.100

1 8 ms 8ms 8ms GOFLEX_HOME [192.168.0.100]
Spårning utförd.

Inget jag borde bry mig om, eller?

Tack som fan för att du har tagit dig tid i alla fall.

Skönt att det funkar! Det är huvudsaken.
Jag pratade i nattmössan om hoppen. De är ju på samma subnät så de behöver aldrig gå via routern (bara via routerns switch) så allt är som det ska.

Permalänk
Medlem

Datorer slår inte nödvändigtvis över till trådat så fort man sätter in en sladd om man redan har en trådlös förbindelse, så ja en omstart I samband med att ha kopplat in trådlöst löste nog problemet. Nästa gång så räcker det med att deaktivera trådlösa devicen istället för en omstart.

Permalänk
Skrivet av Dinin:

Datorer slår inte nödvändigtvis över till trådat så fort man sätter in en sladd om man redan har en trådlös förbindelse, så ja en omstart I samband med att ha kopplat in trådlöst löste nog problemet. Nästa gång så räcker det med att deaktivera trådlösa devicen istället för en omstart.

Bra tips , men TS hade deaktiverat det trådlösa enligt egen utsago.

Permalänk
Medlem

Om du kommer skicka stora filer ofta så köp en gigabitswitch och koppla in efter routern.
Kräver ju att du har gigabit-kort i datorn också, men är den inte jättegammal borde den ha det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Dir 600 har ju bara 100mbit portar det i sig kommer strypa farten, men inte så mycket som det verkar bli i det här fallet , men skaffa gbit delar om det ska bli fart på lagringen, har du inte möjlighet till usb för att köra över filerna första gången?

Det handlar om en 2 TB NAS för 1400 kr. Den lär vara grovt begränsad av hårdvaran i NASen så det där med gigabitnätverk kommer inte göra någon nytta. Man får minst dubbla priset innan det blir aktuellt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24