Substitut till WoW samt feedback om hur WoW är i nuläget

Permalänk

Substitut till WoW samt feedback om hur WoW är i nuläget

Ända sedan jag avslutade min WoW-karriär våren 2008 har jag inte funnit något spel som erbjuder samma höga underhållnigsnivå som WoW gör.

* Den sociala aspekten, fantastiskt kul att vara del av en aktiv guild, som raidar regelbundet och kommunicerar via TeamSpeak eller motsvarande.
* Grafiken, miljöerna och storyn. Innan jag spelade WoW hade jag aldrig spelat något fantasyrollspel. Varför inte? Jag har helt enkelt alltid haft lite svårt för Sci-Fi och fantasy. Jag trodde absolut inte att WoW var något för mig förrän jag testade det. Jag gillar upplägget två faktioner, flera raser etc, främst som det var på level 60 då jag upplevde spelet som absolut roligast, med 40-manna raids i MC och BWL.
* Variationen. Blir man trött på raiding funkar pvp och vice versa.

Det negativa med WoW som ledde till att jag såsmåningom slutade:
Det konsumerarar fruktansvärt mycket tid.

Frågorna alltså: Är det möjligt att spela WoW, som det ser ut i dagsläget, på en casual-nivå, och samtidigt tycka att det är roligt och att man får något utbyte av det utan att behöva lira 3-4 timmar per dag? Är WoW lika roligt som på 60? (högst subjektiv fråga) Finns det något spel som kan verka som substitut till detta lir?

/BOCAJ

edit
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bocaj:

Ända sedan jag avslutade min WoW-karriär våren 2008 har jag inte funnit något spel som erbjuder samma höga underhållnigsnivå som WoW gör. Om jag skall försöka se till mig själv och förstå varför jag tycker om WoW så mycket kan jag sammanfatta det med några punkter utan att låta som en pundare som inte fått heroin på 4 månader.

* Den sociala aspekten, fantastiskt kul att vara del av en aktiv guild, som raidar regelbundet och kommunicerar via TeamSpeak eller motsvarande.
* Grafiken, miljöerna och storyn. Innan jag spelade WoW hade jag aldrig spelat något fantasyrollspel. Varför inte? Jag har helt enkelt alltid haft lite svårt för Sci-Fi och fantasy. Jag trodde absolut inte att WoW var något för mig förrän jag testade det. Jag gillar upplägget två faktioner, flera raser etc, främst som det var på level 60 då jag upplevde spelet som absolut roligast, med 40-manna raids i MC och BWL.
* Variationen. Blir man trött på raiding funkar pvp och vice versa.

Det negativa med WoW som ledde till att jag såsmåningom slutade:
Det konsumerarar fruktansvärt mycket tid.

Min livssituation: Läser andra året på ett gymnasium i sthlm. Jag har relativt mycket skolarbete, ett prov i veckan + läxor. Jag strävar efter att få så bra betyg som möjligt och ligger nu på ungefär 90% MVG. Jag umgås mycket med mina vänner både under veckorna och helgerna. Festar, går på Fotboll (inte just nu), Bio, träffar brudar, gymmar 3-4 gånger i veckan. Jag är en ganska social person och jag vill inte att WoW skall gå ut över mitt umgänge, träningen eller skolarbetet. Det händer med andra ord ganska mycket i mitt liv, men givetvis kommer dagar, som idag då jag känner för att ta det lugnt och spela ett riktigt bra spel.

Frågorna alltså: Är det möjligt att spela WoW, som det ser ut i dagsläget, på en casual-nivå, och samtidigt tycka att det är roligt och att man får något utbyte av det utan att behöva lira 3-4 timmar per dag? Är WoW lika roligt som på 60? (högst subjektiv fråga) Finns det något spel som kan verka som substitut till detta lir?

/BOCAJ

Kan börja med att säga att om du vill behålla dina betyg på 90% MVG så avråder jag dig från att börja med World of warcraft, man blir fast.. Och med all tid du spenderar med kompisar / Tjejer osv så kommer du inte ha så mycket tid över till att ha kul, Jag slutade spela wow efter 5 års spelande (Slutade när Cataclysm släpptes) Och jag kan säga att om du skall ha ''Kul'' Så behöver du mer än 2 timmar framför datorn. En raid i sig tar upp till 5-6 timmar (Beror ju självklart på hur långt man har som mål att köra samt raid tider) Men personligen tycker jag att det låter som om du redan har det väldigt fullt upp med Vänner och tjejer. Vänta tills du studerat klart istället är mitt tips, och lägg pengarna / Tiden på något annat, (Finns ju självklart andra spel som FPS/RPG spel osv.. som man kan spela som inte korstar pengar i månaden och kräver inte att man sitter och spelar flertal timmar varje dag för att ''komma in'' i spelet. Och som jag upplevde det i patch 3.X (Wrath of the lich king) så är det inte alls samma spelkänsla som i vanilla wow, Kan enkelt säga att Spelet som fanns för 5 år sedan (World of warcraft patch 1.x) är borta och det nya World of warcraft Cataclysm (Patch 4.x) är ett helt annat spel (Inte till 100% men nästan..)

Men alla tycker vi olika och är olika, så det jag just sagt kanske många tycker är åt helvete med det är så jag upplevet det.
Hoppas jag var till någon hjälp

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocaj:

Det negativa med WoW som ledde till att jag såsmåningom slutade:
Det konsumerarar fruktansvärt mycket tid.

Samma gäller alla spel man kör seriöst.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Klart man kan spela wow casual men frågan är ju hela tiden nöjer man sig med det. Då spelet mer och mer får yngre spelare och i slutänden handlar i stort sett spelet om 2 vägar antingen seriös pvp eller seriös raid. Båda är väldigt tidskrävande om man vill komma någon vart. Det finns troligtvis en hel del casual guilds som kör. Jag la ner wow i december 2009 och ångrar det inte en sekund nu har jag dock börjat med ett annat mmo (Dungeons & dragons online) Det är i mina ögon inte lika tidskrävande och går att spela mycket mer casual då du kan köpa så kallade hirelings som springer med och hjälper dig vilket i sin tur resulterar att du kan göra väldigt mycket ensam vilket i sin tur gör att du kan spela när du har tid och lust utan att bry sig om andra. Bästa med det är att om man vill kan man spela gratis. Spelet laddar man ner gratis och ingen månadskostnad såvidare man inte vill ha vip account som ger fler klasser och lite andra bonusar så som fler quest områden ( vilket man inte behöver bry sig om alls innan lvl 4.5 kanske) Man kan köpa quest packs som ingår i vip account för turbine points och även andra fördelar som man får med vip går att köpa med turbine points. Turbine points får man på 3 sätt. 1 Vip 500 tp per månad 2 genom att göra quest och få favor 3 köpa genom ddo store för riktiga pengar. Så för en 300-400 kr kan man köpa tillräckligt med quest packs så att man slipper vip om man nu inte vill ha det och behöver då inte heller bry sig om månadskostnad som tickar när man spelar lite eller inget alls. Sen kostar Dungeons and dragons online mindre per månad än vad wow gör inte för att wow är dyrt men vissa kanske tycker det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att nu mer än någonsin går det att köra casual med nya raid formatet (samma drops i 10 som 25).
Personligen gick jag från hardcore i WOTLK till att raida 1 dag i veckan och inte spela överhuvud tagen i övrigt i Cataclysm.
Visst fick jag lira lite mera för att levela upp och köra lite HC's till ok gear lvl men så fort jag började raida 10man så gick jag ner på 1dag så nog går det att köra casual alltid.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Nya Cataclysm är inte samma spel som förut. Wellfare epics till alla , tråkiga instacer , pvp är helt FUCKED up och oblanserat som satan.

Själv har jag spelat sen starten på wow men bytte nu till Rift för att testa de lite och de är skoj. Tror de tunga wow perioderna är förbi då man loggar in , inget händer och loggar ut. Har sagt upp de nu så.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericsundell2:

Nya Cataclysm är inte samma spel som förut. Wellfare epics till alla , tråkiga instacer , pvp är helt FUCKED up och oblanserat som satan.

Själv har jag spelat sen starten på wow men bytte nu till Rift för att testa de lite och de är skoj. Tror de tunga wow perioderna är förbi då man loggar in , inget händer och loggar ut. Har sagt upp de nu så.

Exakt samma som jag har gjort... RIFT känns helt klart som det bästa wow substitutet i dagsläget, inge direkt tidskrav så här i början osv... I och med Cataclysm tog blizzard steget tillbaka med kvalitén enligt min åsikt! RIFT har då en mer avancerad grafikmotor och kräver en hel del mer av datorn för att fungera på HD kvalité i grafik, men helt klart körbart på halvdana riggar i hyfsad kvalité... RIFT har långt ifrån lika många raser, men 2 factions som i wow, öppen pvp om man så vill det m.m. Vad som dock skiljer RIFT från world of warcraft är framförallt klasssystemet! Du kan ha 3 träd som du har i wow, men säreget fler val av hur många typer av den klass du vill spela. 4 grund klasser med grenar som delar sig i hur pass du speccar... T.ex om du väljer Rogue som klass, så kan du med det valet kombinera att använda abilities med daggers eller båge/gun. Alltså kan du skapa en stealthande hunter! Rätt nyskapande tänkande från Trion Games där helt klart...

Permalänk
Medlem

Kan lägga fram de snabbt hur jag har de, spelar med en förjävligt rolig svensk guild som garvar och har sig i vent ca 2-3ggr i veckan, jag hinner med mina studier (första året i gymnasiet), var bara i början av cataclysm det blev lite kämpigt när jag sprang och nötte heroics för att farma gear osv. men nu har de lugnat sig och jag är princip bara inne under raid men brukar sitta i vent me guilden och snacka för skoj skull.

Jag tycker nog du kan klara av de om du blir som mig i princip och bara lirar när de är raids osv, visst de finns mycket andra roliga saker man kan hålla på med också men dom kan jag ganska enkelt prioritera bort mot annat så som skola, kompisar och andra spel

Dock är wow inte detsamma längre men de håller sig för mig och ger forfarande lite utmaning för casual guilderna imo

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk
Avstängd

WoW tar upp för mycket tid?

Jag spelar bara någon timme eller ett par emellanåt... är inga som helst problem så länge man har självdisciplin.

Permalänk
Medlem

WoW går utmärkt att spela som casual nu, men spelet är i princip förstört.
PVP är i kaos, totalt obalanserat. De nya battlegroundsen är AB/WSG med ny grafik.
PVE, man har gjort det förut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

vissa klasser är så förbannat brytna, warriors kan döda folk på några få globals

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Vanilla 40m MC Raid! Snyft! Det var tider det. Det var ok att ha läder som War om den hade +fire res.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Nya Cataclysm är inte samma spel som förut. Wellfare epics till alla , tråkiga instacer , pvp är helt FUCKED up och oblanserat som satan.

Själv har jag spelat sen starten på wow men bytte nu till Rift för att testa de lite och de är skoj. Tror de tunga wow perioderna är förbi då man loggar in , inget händer och loggar ut. Har sagt upp de nu så.

WOTLK var väl ändå mer wellfare epix åt alla isåfall? ALLA HCs garanterade ju en epic i slutet.

Tacka vet jag vanilla, det var en bedrift att ha halvfull epix då.

Permalänk
Medlem

Att cataclysm är mer welfare epics är väl ändå en lögn då hc's inte ger epics längre ? Sluta spela i början på året det kanske e ändrat, vad vet jag. Lirar nu lite RIFT imellanåt, mycket underhållande med fräsh grafik och trevlig community.

Permalänk
Medlem

WoW har blivit mer casual friendly ja, men raidning tar fortfarande tid, om du kan spela utan att raida så är det perfekt. Jag spelar 1 timme eller två varannan dag.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph7517:

Vanilla 40m MC Raid! Snyft! Det var tider det. Det var ok att ha läder som War om den hade +fire res.

Gösta petter.. those were the days...

eller den mail kronan som va en eld låga runt skallen... förbaskat cool va den..

40 man raider was the real shit

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av E304life:

Gösta petter.. those were the days...

eller den mail kronan som va en eld låga runt skallen... förbaskat cool va den..

40 man raider was the real shit

Sluta, man blir tårögd :'-) Kommer aldrig glömma BWL.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande WoW lite då & då, och du kan köra casual men det beror helt på vad du vill köra.

PvP = heltklart funkar casual
70 twink PvP = casual

däremot om du ska raida så blir det lite svårare.

Och cata är väll inte welfare epix?
Jag har faktiskt haft det ganska svårt att skaffa epics, men jag kanske är dålig, vad vet jag?

Men hursomhelst avråder jag från att börja, med alla studier kommer du att få det svårt att hinna med allt, och du låter lagom stressad som det är.

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Skrivet av E304life:

Gösta petter.. those were the days...

eller den mail kronan som va en eld låga runt skallen... förbaskat cool va den..

40 man raider was the real shit

Kronan kom från molten core , jag hade den och ashkandi på min warrior! Var kung då och de var riktigt epic. Sjukt snygg gear. Samt roliga wsg och AB.

Hade även duel wield deathbringers , sjukt skoj men den tiden är förbi. Blev så jävla dåligt i cata. Sjukt. lvlade till 85 sen tog de slut på direkten i princip och folk slutade inkl jag. Synd att de förstörde Vanilla.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocaj:

Frågorna alltså: Är det möjligt att spela WoW, som det ser ut i dagsläget, på en casual-nivå, och samtidigt tycka att det är roligt och att man får något utbyte av det utan att behöva lira 3-4 timmar per dag? Är WoW lika roligt som på 60? (högst subjektiv fråga) Finns det något spel som kan verka som substitut till detta lir?

/BOCAJ

Jag kan säga så här, det var roligt först när väl Cataclysm gick online. Det höll i sig ett par veckor, kändes motiverat att grinda gear igen och uppskatta nya instanser. Men när väl nyhetens behag lagt sig så fanns det inget att landa på. Kändes tomt och enformigt, meningslöst. Jag provade t o m att byta till Horde (alltid spelat allians) för få en annan upplevelse, men det hjälpte inte.
WoW ger väldigt lite tillbaka för motivera fortsatt spelande, ens spelsjäl är missnöjd hehe.
Jag tillhör också kategorin spelare som tycker det var mer berikande och tillfredställande att deltaga i 40-manna raids i BWL/AQ40 och toksvåra Naxxramas.

Om du är ute efter den sociala biten men inte vill spendera för mycket tid med ett spel, prova t ex Starcraft 2. Visst, det är ett RTS-spel men det går ha roligt med vänner (Skype ftw) och matcherna är allt som ofta inte alls så långa. Det har börjat komma en hel del roliga custom maps med, som Left 2 Die (co-op zombieröj).

Annars får man väl bara invänta tills Blizzard släpper sitt nästa MMO, projekt Titan.

Visa signatur

Stuff me like a haggis!

Permalänk
Medlem

Det enda som blivit bättre än att man slipper farma herbs i en vecka för att kunna raida ett par dagar. Visst kan det vara kul ibland, men inte så som det var i vanilla. Det var en helt annan känsla där. Sen att det tog för alltid att levla, tja... det var väl inte så kul det heller när man väl gjort det en gång.

Permalänk
Medlem

Wow tar ju inte mer tid än man låter det göra. Det som kan vara jobbigt är ju att om man vill raida så blir tiden lite schemalagd, och man kanske inte alltid känner för att spela dom dagarna man raidar.

Vill du inte raida så mycket så är det bara att hitta en guild som passar dig. Men då får du också nöja dig med att progress kommer gå långsamt.

Slutade själv med wow för över ett år sen nu, det blev alldeles för repetitivt, och för lite variation. Nya quests och instancer slutade att intressera mig när det bara är mer av det samma.

Permalänk

Håll dig till en gubbe, hitta personer som vill samma sak som dig och det är inga problem att raida casual.

Permalänk
Medlem

Hur Wow är i nuläget har jag ingen aning om då jag slutade lira ungefär ett halvår innan Cataclysm släpptes.

Hade i princip spelat sen releasedagen och spenderade mitt spelande i en ganska bra guild.
Men som alla andra säger, så tar det alldeles för mycket tid. Vi spelade 5 dagar i veckan ifrån kl 18 till 24. Det var ju dock bara raids, sen var man ju "tvungen" att fixa guld och allt annat som hör raidandet till.

Efter jag slutade med WoW har jag övergått till att spela lite SP spel istället, där styr jag över min tid själv. Typ dragon age, bioshock, mass effect osv.
Visst det är inte lika "socialt", men jag hänger hellre med mina polare nere på puben än via ventrilo

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD