Permalänk
Medlem

Vart tog min disk vägen?

Hej,

Har ett lite knepigt problem, kanske. Plötsligt ville min dator inte boota alls, den sa "boot config error, insert system disc" i stället för att starta windows. Jag satte då in en XP skiva och körde "repair console". Gjorde där diverse grejer typ fixboot, något annat, minns inte exakt. Det hjälpte inte.

Jag gick då in i bioset och såg då att min bootpartition inte längre stod som bootpartition, så då ändrade jag till det. Klart, gick fint att boota. Mycket skumt, har inte varit inne där på flera år. Nåja.

Problemet nu är att min andra disk, som jag har mountad som f: och g: i windows, inte syns alls. Bios hittar den disken utan problem, identifierar den helt rätt. Men i windows är den som bortblåst. När jag högerklickar på "my computer" och går in i "disk management" så syns inte den andra disken heller.

Jag har inte ändrat någonting alls förutom det jag eventuellt kan ha gjort i "revovery console". Hårdvaran har jag inte pillat i alls, allt har fungerat alldeles utmärkt i många år fram tills nu.

Lite info, om någon är intresserad:

Windows XP SP2
AMD Athlon XP 2000+ processor (1000 år gammal)
Två diskar; en 120 Gb som jag kör XP på, och en 200 Gb som alltså är den som inte windows hittar.

Tacksam för all hjälp!!

Permalänk
Medlem

Finns det INGEN som har något tips om vad man kan prova?? Har fortfarande inte löst detta. Har en del data på disken som det vore najs att behålla, om än inte nödvändigt (har backup på extern disk på det viktigaste). Framför allt vill jag slippa köpa en ny disk så om omformatering krävs så gör jag det. Fick tips om ett program som heter File scavenger men det hittar inte heller disken. Någon??

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "Computer" / Mangage / "Disk Management"
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE.
Om den är ok så ska den finnas längst ned.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Om den finns i bios så ska den finnas i diskhanteraren. Annars kanske disken håller på att gå sönder så att den snart försvinner från bios också. Testa byta båda kablarna till disken och plats på moderkortet en kabeln är kopplad till.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Tack för svar.

Jag kollade igen i Bios. Det visade sig att jag satt fel disk som bootdisk, hade en disk mer än vad jag mindes konstigt nog bootade windows ändå från rätt disk... nåväl, när rätt disk var satt som bootdisk så hittade windows den försvunna disken! Dock var partitionens bootsektor som misstänkt körd, windows tyckte disken var oinitierad, så jag fick skapa en ny partition på disken. Därefter kunde jag rädda det mesta av innehållet mha file scavenger

Slutet gott, allting gott!