Permalänk
Medlem

Unganged mode med 4 minnesstickor

Hej!

klistrar in lite snabb info jag hittade på en annan sida:

Ganged = dual channel mode for ram. All cores get access to 100% of the ram.

unganged = single channel. Each core gets access to a stick of ram.

In theory, the unganged mode is better as each core will get access to data quicker.

OM jag har förstått denna rätt så i Unganged mode så blir en ramkanal tilldelad en kärna på processorn, och i Ganged så använder alla kärnor allt minne.
Moderkort Gigabyte GA-880-GM-UD2H
Processor Athlon II 245
Ram minnen, Corsair XMS3 samma serie och spec (utom mängden minne) 2st 2GB och 2st 1GB
I manualen till moderkortet står det att slot 1 och 3 är kanal 0
och slot 2 och 4 är kanal 1.
Vidare står det att det är rekommenderat att sätta minnen med samma storlek i slotarna med samma färg. Slot 1-2 Blåa 3-4 Vita.
Då är min fråga hur jag ska sätta mina stickor för att få ut mest prestanda?
En 1GB och en 2GB i varje kanal, eller 2GB i slot 1-2 och 1GB i slot 3-4?
Jag tänker på att det står att unganged mode tilldelar en minneskanal till varje kärna= kanal 0 blir slot 1 och 3. kanal 1 slot 2 och 4.
Kör för tillfället unganged mode med minnena parade i samma storlek och färg.
Blev lire rörigt nu, men jag hoppas att någon kan ge ett svar.
Tack på Förhand
/Nemo

Permalänk
Medlem

ganged = dualchannel 1x128bit
unganged = dualchannel 2x64bit

Inte säkert du ens kan få dualchannel utan lika i par.

edit: Saxat från XS

Skrivet av OCZTony:

Im going to push all the motherboard vendors I talk with to reword unganged single channel to dual channel 2x64bit mode on the boot screen, this simple misrepresentation is going to cause no end of RMA requests for all the memory manufacturers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

ganged = dualchannel 1x128bit
unganged = dualchannel 2x64bit

Inte säkert du ens kan få dualchannel utan lika i par.

edit: Saxat från XS

Tack för svaret.
Jag börjar också misstänka att det blir begränsningar när jag kör blandade minnesmängder på stickorna.
Får köpa 4GB till vid löning så kan jag experimentera lite, för frågan kvarstår om ena kärnan nu får 2GB medans den andra har 4GB till förfogande

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustas79:

för frågan kvarstår om ena kärnan nu får 2GB medans den andra har 4GB till förfogande

NEJ! Varje kärna har tillgång till ALLT minne (glöm det där som du klistrat in från någon annan sida). Och att ha olika minnesmängder i vardera minneskanal bör gå utmärkt i "unganged mode".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W