Köpt ny dator, kan inte spela något spel?

Permalänk
Medlem

CPU passar, Grafikkort bör passa, Nätagget passar antagligen, beror på storleken. Men köp ett Kraftfullare istället, typ 500W.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Fält Värde
Moderkortsegenskaper
Moderkorts ID 64-0100-001031-00101111-051710-LfdHvdImc$R6820012_BIOS VERSION:P01-A3 RELEASE DATE:05/17/2010
Moderkortsnamn Unknown H57 Motherboard

Front Side Bus egenskaper
Busstyp Intel QPI
Realtidsklocka 133 MHz
Effektiv klocka 133 MHz
QPI Clock [ TRIAL VERSION ]

Minnesbussegenskaper
Busstyp Dual DDR3 SDRAM
Busbredd 128-bit
DRAM:FSB förhållande 20:4
Realtidsklocka 667 MHz (DDR)
Effektiv klocka 1333 MHz
Bandbredd [ TRIAL VERSION ] MB/s

Chipsetbussegenskaper
Busstyp Intel Direct Media Interface

Hjälpte det där??

Det enda som är positivt är att det är ett intel h57 moderkort.

Permalänk
Skrivet av head.eake:

Skulle nog gjort så här: Inet monterar komponenter för 200kr/komponent vilket kan vara bra om du inte är hemma på datorer. http://www.inet.se/kundvagn/visa/300989/uppgradering detta blir samman lagt 5,1 k men det är värt det då du komemr kunna köra på bra grafik. Prata dock med konsumentombudsmannen och konsumentverket innan du gör nått. Dom hjälpte mig då jag beställde en dator från komplett där dom hade satt in ett 460 istället för 570 som jag hade betalat för!

Är du säker på att dessa delar passar till min dator då?

Permalänk
Medlem

Om du inte kan häva köpet skulle jag satsa på att försöka sälja datorn komplett istället. Ta pengarna du får och lägg till för att täcka förlusten och be någon här knåpa ihop ett nytt paket för 9k.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Man kan alldrig veta säkert när man inte har sett burken men åk till inet eller typ webbhallen och kolla på delarna jag tog fram åt dig. Dom brukar veta det. Men har känslan av att du inte vill bli blåst igen så be att dom visar dig fysiska produkter.

Permalänk
Medlem

Om du vill veta vad för moderkort du har ladda ner detta

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Och självklart under mainboard

Vore väldigt intressant att veta vad för nätagg du har också, försök läsa lite på det och skriv ner så mycket som möjligt om vad det står på det här

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Skrivet av Steelarm:

Om du vill veta vad för moderkort du har ladda ner detta

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Och självklart under mainboard

Vore väldigt intressant att veta vad för nätagg du har också, försök läsa lite på det och skriv ner så mycket som möjligt om vad det står på det här

Chipset: Intel
Intel Havendale/Clarkdale Host Bridge Revision 12
Rev: 18

Southbridge: Intel
H57
rev: 07
LPCIO: ITE IT8721

BIOS:
brand: American Megatrends inc
version: p01-a3

version: pci-express
link width: x16 max supported: x16

Permalänk
Medlem

Billigaste sättet att rädda situationen på. http://www.inet.se/kundvagn/visa/275063/2011-03-11 Tror inte man kan lämna tillbaka en skadad produkt men att försöka skadar inte.
Sedan är ju uppfattningen om vilken grafiknivå som räknas när man menar att datorn klarar de moderna spelen relativt bra olika. En del menar low med bra fps andra medium eller high. Även vilken upplösningen varierar. Min uppfattning är att medelnivån är det man ska gå efter. Du klarar i princip bara low. Antagligen vet inte ens de där försäljarna hur det ser ut i en dator.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Billigaste sättet att rädda situationen på. http://www.inet.se/kundvagn/visa/275063/2011-03-11 Tror inte man kan lämna tillbaka en skadad produkt men att försöka skadar inte.
Sedan är ju uppfattningen om vilken grafiknivå som räknas när man menar att datorn klarar de moderna spelen relativt bra olika. En del menar low med bra fps andra medium eller high. Även vilken upplösningen varierar. Min uppfattning är att medelnivån är det man ska gå efter. Du klarar i princip bara low. Antagligen vet inte ens de där försäljarna hur det ser ut i en dator.

Tja, passar dessa delar till min dator och kommer spelen att flyta, så att säga?

tack

Permalänk
Medlem

Som sagt. Jag skulle försöka sälja datorn som den är och köpa en helt ny.

Tänk på att om du byter ut delar kan du inte längre använda recoveryskivan med Windows etc som du gjorde när du först startade upp datorn. Du måste köpa ett nytt ex av Windows för ytterligare en tusenlapp.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Som sagt. Jag skulle försöka sälja datorn som den är och köpa en helt ny.

Tänk på att om du byter ut delar kan du inte längre använda recoveryskivan med Windows etc som du gjorde när du först startade upp datorn. Du måste köpa ett nytt ex av Windows för ytterligare en tusenlapp.

Har ärligt talat ingen lust att sälja datorn
Slipper förhoppningsvis installera om windows på ett bra tag, för inte behövs väl det installeras om bara för att man byter grafikkort och processor??

Permalänk
Medlem

Sälj på blocket

Håller med era909, känns som det bästa du kan göra är att försöka sälja datorn. Kolla in blocket och se vad liknande datorer ligger på. Visst, kanske lite halvfult att göra så, men eftersom den är ganska ny kan du säkert få rätt bra betalt där.

Annars är väl några av uppgraderingsförlagen ovan bra alternativ.

Visa signatur

| i7 4790 K | Asus Z97-A | Gigabyte RTX 3060 12GB | 16 GB XMS 1600 | Samsung SSD 850 Pro 512 GB | Spinpoint F3 1 TB *2 | AX 750 W | Fractal Design R3 vit | Noctua NH-U12P | Asus Xonar Essence STX |
Nintendo switch, PS 3, Wii, C-64 & Mega Drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Har ärligt talat ingen lust att sälja datorn
Slipper förhoppningsvis installera om windows på ett bra tag, för inte behövs väl det installeras om bara för att man byter grafikkort och processor??

Det kan behövas. Vet inte hur kinkigt Windows är så länge du har kvar samma moderkort men du byter från en dubbelkärnig processor till en fyrkärnig och det är en rätt fundamental förändring av systemet.

Jag skulle definitivt sälja och köpa nytt om du inte kan lämna tillbaka.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Har ärligt talat ingen lust att sälja datorn
Slipper förhoppningsvis installera om windows på ett bra tag, för inte behövs väl det installeras om bara för att man byter grafikkort och processor??

Nej det ska inte behövas. Jag skulle tro att delarna passar. Men är inte helt 100. Men om jag får reda på moderkort(programet cpu-z kan svara på det) och måtten på nätaggshålet. http://rwlabs.com/images/articles/cooler_master/haf_x/haf_x_0... ca 15cm x 9cm +/- 1cm ska det vara djupet behöver du inte kolla.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga.

Du skulle förmodligen betala mer eller iaf lika mycket för att uppgradera din nuvarande dator än du skulle förlora på att sälja den och köpa nytt.

EDIT:

Lägg ut den på blocket för 5000:-

Lägg till de 3k du tänkt lägga på att uppgradera den och köp till exempel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/263264/2011-03-07-skruven
Den är inte direkt uppgraderingsvänlig men det är å andra sidan inte den du har nu heller.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av frankof:

Nä, du kan inte bara slänga in en CPU, den måste passa också.
Kika på Intel 1156 om du tänker på att uppgradera.
Tyvärr är det i mitt tycke inte värt det, det bästa du kan göra är att försöka häva köpet med hänvisning till att dom har grundlurat dig.

Paket som med lite trixande kostar ungefär det samma: http://www.inet.se/kundvagn/visa/99383/2011-01-09
Det är inte helt komplett och kräver antagligen lite "massage" för att komma ner i 9Kkr
(bas för min egen uppgradering som kommer senare någon gång)

Kan ju börja med att ta bort kylaren, killen är antagligen ingen OCer då han gick till elgiganten och köpte dator(no offense) En sån liten för 250kr räcker gott och väl!

Angående trådskaparen. Om det var mindre än 2veckor sen du köpte dator, så lämna tillbaka den och be om att få låna toaletten, gå in och lägg din avföring på ringen eller i vasken sen lämna byggnaden och gå aldrig in där igen samt predika på fester att den försäljaren ska bojkottas.
Det finns inget värre än när man blir lurad av försäljare (Blev det när jag köpte moped på den tiden)
När detta är gjort eller om du löser det på annat vis, kanske säljer den till en gammal tank på jobbet, kan du komma tillbaka hit och skriva till exempel detta:
-----
Hej jag planerar att köpa en dator och undrar om någon hjärtego själ här på SweC kan ta 1minut av sin dag att sätta ihop ett paket som sedan kan finslipas för mina personliga behov?
Datorn ska huvudsakligen användas till spelande och vara kraftfull.
Prisgräns: 9000kr
-----

Lycka till!

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Det är ju just det, jag har inte kvar exempelvis plastpåsarna till medföljande kablar, hylsorna till usbskydden som följer med när man köpt nytt sådant samt att det nog fattas en bit av någonting ur kartongen.

Att jag blivit blåst har jag redan konstaterat, men min fråga är om det är helt kört.. ska jag inte kunna spela spel som är 4 år gamla?

Men jag antar att du har kvittot kvar? Det är ju bara en vecka sen du köpte datorn. Ska inte vara något problem att reklamera den.

På konsumentverket står att "Du kan klaga på en vara i upp till tre år efter köpet"

Gå in på deras sida http://www.konsumentverket.se/Klaga/ och läs hur du ska fylla i en klagoanmälan. Men först bör du kontakta butiken och försöka häva köpet. Att chassit är lite repigt borde inte vara något problem...de har ju lurat dig. Du ska stå på dig gentemot de här företagen. De är fula fiskar, och bl. a Plus har haft deras metoder uppe till granskning.

Vet inte hur gammal du är, men ta med en förälder eller kompis med lite auktoritet. Uppträd som att du vet exakt vad du pratar om och att du minsann känner till dina rättigheter. Hota gärna med KO. Acceptera inte heller tillgodo kvitto utan du skall häva köpet och få dina pengar tillbaka.

Lycka till! Stå på dig, annars gör andra det!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem

Innan du börjar tänka på minsta uppgradering så SKA du försöka klaga både hos elgiganten och konsumentverket!!!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

ARN (allmäna reklamationsnämden) kan du alltid anmäla till de hjälper till. http://www.arn.se/ . Får du rätt där kan jag nästan lova att du för återköp på den. Annars kommer bolaget hamna på svarta listan och det är inte direkt kul för dom!
Lycka till! (Kolla verkligen hos ARN)

Permalänk

tycker du ska göra såhär

Skrivet av anncarh:

Men jag antar att du har kvittot kvar? Det är ju bara en vecka sen du köpte datorn. Ska inte vara något problem att reklamera den.

På konsumentverket står att "Du kan klaga på en vara i upp till tre år efter köpet"

Gå in på deras sida http://www.konsumentverket.se/Klaga/ och läs hur du ska fylla i en klagoanmälan. Men först bör du kontakta butiken och försöka häva köpet. Att chassit är lite repigt borde inte vara något problem...de har ju lurat dig. Du ska stå på dig gentemot de här företagen. De är fula fiskar, och bl. a Plus har haft deras metoder uppe till granskning.

Vet inte hur gammal du är, men ta med en förälder eller kompis med lite auktoritet. Uppträd som att du vet exakt vad du pratar om och att du minsann känner till dina rättigheter. Hota gärna med KO. Acceptera inte heller tillgodo kvitto utan du skall häva köpet och få dina pengar tillbaka.

Lycka till! Stå på dig, annars gör andra det!

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Bara för att du är ivrig att få en bra dator är det inte värd att punga ut typ 12k för en dator som är värd 4k. Då gör du som alla andra har sagt, börja med konsumentverket, sen elgiganten, sen blocket, och om INGET av det hjälper, så beställer du nya komponenter.

Visa signatur

ASUS

Permalänk
Medlem

Men vafan, lämna tilbaka skiten. Dom har ju lurat dig! Det är ju inte deras problem att du har packat upp och använt den. Du frågade specifikt om den klarade av att spela, vilket den tydligen inte gör. Då har dom ju gett dig fel info om produktet.

Förstår inte varför du inte har lämnat tilbaka den än. Du börjar såklart med elgiganten först. Om dom inte ger sig så gå vidare. Ta gärna med någon datorkunnig när du skal lämna tilbaka.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en märkesdator så är det också svårt att veta vad som kommer funka i den, tex föreslagen CPU passar fysiskt men har moderkortet support för den kan vara knepigare att veta, där måste du slå en signal till tillverkaren först och verifiera, föreslaget grafikkort får det plats? öppning av dator och mäta behövs. nätdelen passar antagligen men med märkesdatorer är vilka egna "standard" som helst möjligt.

Är risk för kalldusch när du får hem delarna, samt betalat en jämra massa pengar totalt i onödan, försök häva köpet, om det inte går försök sälja den för 5-6000...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Öppet köp & Ångerrätt
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.
Du har alltså rätt att öppna förpackningen om det behövs för att försiktigt prova och undersöka produkten. För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara komplett samt i väsentligen oförändrat skick. Varan ska skickas tillbaka tills oss i originalförpackning samt ytteremballage för skydd i transporten. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.

Elgiganten lämnar dock öppet köp i 30 dagar vid köp på elgiganten.se och i våra varuhus. Vi anser att det inte är förän man får prova produkten i sin egen hemmamiljö som man verkligen veta om det är vad man vill ha eller inte. Därför lämnar vi öppet köp i 30 dagar. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantagt från öppet köp är produkter med abonnemang. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med dig kvittot!.

Du kan returnera eller lämna in dina produkter för service i valfritt varuhus i Sverige.

På film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med kvittot.

Vid godkänd reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med tidigare talare, processen jag skulle genomföra ser ut såhär:

1. Gå/ring dit och berätta att du är lurad. Be om pengarna tillbaka.
Om det misslyckas:
2. Skapa en post på fairshopping.se, företag brukar vara lite mer tillmötesgående när det blir officiellt
2b. Simultant skickar du till konsumentverket etc.
Om det misslyckas:
3. Sälj hela datorn, börja inte köpa nya delar till den. Känns som det är att bara fortsätta polera en bit avföring.
Det tar ev. bort hela garantin. (Ofta genom att bara öppna den).
4. Sweclockersanvändare hjälper dig med inköp av en prisvärd speldator.

Klandrar dig inte för det dåliga köpet, med tanke på att försäljaren ljög dig rätt upp i ansiktet.
Fördelen är att det kommer inte hända igen för dig.
Sprid ordet så mycket du kan för att skydda andra.

Mvh
Woundead

Permalänk

Hur har det gått? Är nyfiken?

Eller är den här trådskaparen bara ett troll?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Hur har det gått? Är nyfiken?

Eller är den här trådskaparen bara ett troll?

Nej, det är mer "Trollet är en trådskapare" (Inget troll , är jag väldigt säker på)
Det finns ett antal trådar som fortsätter på denna;
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=987823

Skrivet av Rickolajten:

Märkesdator

Hur har det gått, kan man få en sammanfattning?

Permalänk

Det jag hoppats han har gjort är att han köpt en dator (ny) på Inet som är färdigmonterad, sen sålt sin gamla fail-dator från Elg eller sålt till sin mamma (hon skulle ha en surf-dator?). Och funkar allt då, som det bör göra, om han köpte en dator-i-delar på Inet som dem byggde ihop, så har han säkert glömt bort / ej behov av kolla tillbaks hit. Lätt hänt man glömmer kolla på "hjälp-platsen" när allting funkar som de ska.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080