Windows 7 - som VPN-server. Lite rådfrågning

Permalänk
Medlem

Windows 7 - som VPN-server. Lite rådfrågning

Hej alla,

Jag har följande uppsättning:

- PC med Windows 7 Professional 64bits (i5@4GHz, 4GB ram, SSD, osv) som spel-PC men tänkte även den vara lite filserver.

- Macbook Pro, iPad, iPhone, osv som klient.

Jag har tidigare kört en mac-server hemma för att koppla upp mig med VPN till hemmet och komma åt filer etc på min hemmaserver. Nu ska jag flytta detta till PC:n då det är lite onödigt att ha två datorer när en kan göra samma sak.

Jag hittade hur man sätter upp Windows 7 som VPN-server och det går bra att koppla upp - men efter 1-2 minuter blir jag nerkopplad. Jag har testat från olika internetförbindelser med olika macar men exakt samma fel.

Någon som känner till något sådant här? Jäkligt irriterande.

Tack på förhand!

PS. Jag behöver inte mac-hjälp - jobbar professionellt som it-konsult inom Apple-världen.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Vila i frid

Orsaken till nedkopplingen lär du söka efter ledtrådar i W7-burkens händelseloggar. Windows 7 burken bör vara Master Browser. http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=11053080#...

Permalänk
Medlem

Jag har något liknande problem men ändå inte men snor tråden iaf - iPhone+VPN och skrivare. Uppdaterade nyligen min iPhone till 4.2.1 och lyckats få nätverksskrivaren att dyka upp som en skrivarenhet. Skrivaren funkar perfekt att skriva ut med genom Wifi men använder jag 3G+VPN (mot min dator, Windows 7) så får den ett lokalt IP av routern men skrivaren hittas inte.

Är det Windows 7 Brandvägg som blockerar eller kräver AirPrint att det måste gå igenom Wifi? För VPN mot min dator funkar då jag får IP, men jag får inte tillgänglighet till skrivaren.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är det all trafik som dör när du ansluter med klienten? Jag vet att det hände oss i en labbmiljö förut (bara windowsburkar då visserligen) som resulterade i att all trafik dog när man anslöt sig med vpn'en till en server. Detta visade sig vara pga split tunneling-problemet, tror jag det hette, som var lätt åtgärdat. Det som hände var i alla fall att all trafik skickades genom vpn'en till den andra gatewayen, som naturligtsvis inte hade en aning om vart mina paket kom ifrån eller vart dem skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Hej alla,

Jag har följande uppsättning:

- PC med Windows 7 Professional 64bits (i5@4GHz, 4GB ram, SSD, osv) som spel-PC men tänkte även den vara lite filserver.

- Macbook Pro, iPad, iPhone, osv som klient.

Jag har tidigare kört en mac-server hemma för att koppla upp mig med VPN till hemmet och komma åt filer etc på min hemmaserver. Nu ska jag flytta detta till PC:n då det är lite onödigt att ha två datorer när en kan göra samma sak.

Jag hittade hur man sätter upp Windows 7 som VPN-server och det går bra att koppla upp - men efter 1-2 minuter blir jag nerkopplad. Jag har testat från olika internetförbindelser med olika macar men exakt samma fel.

Någon som känner till något sådant här? Jäkligt irriterande.

Tack på förhand!

PS. Jag behöver inte mac-hjälp - jobbar professionellt som it-konsult inom Apple-världen.

Oavsett "värld" så borde du som IT-konsult veta att det första man kollar är loggarna Vad säger de?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kan slå vad om att du "glömt" ändrat defaultgateway. vilket innebär att den använder fjärrdatorn = ej bra för internet slutar funkar på den dator du kör vpnen från. Högerklicka på VPN ikonen i nätverksanslutningar. välj egensksaper. -> nätvärk->markera ipv4 tryck egenskaper->avancerat-> bocka ur "använd standard gateway på fjärrnät" nått sånt. Och tryck ok, stäng å hela registret. Koppla sedan upp med vpn igen å testa.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Strange. Den inställningen har jag inte. Men när jag klickade ur "Ge de som ringer upp tillgång till det lokala nätverket" så kunde jag vara uppkopplad i ytterligare någon minut. Förut var max 40 sekunder nu ökade väl det till 1,5 minuter

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Oavsett "värld" så borde du som IT-konsult veta att det första man kollar är loggarna Vad säger de?

Det enda jag hittar är detta:

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Security-Auditing
[ Guid] {54849625-5478-4994-A5BA-3E3B0328C30D}

EventID 4624

Version 0

Level 0

Task 12544

Opcode 0

Keywords 0x8020000000000000

- TimeCreated

[ SystemTime] 2011-03-02T00:11:04.415616000Z

EventRecordID 7773

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 528
[ ThreadID] 400

Channel Security

Computer MediaS

Security

- EventData

SubjectUserSid S-1-0-0
SubjectUserName -
SubjectDomainName -
SubjectLogonId 0x0
TargetUserSid S-1-5-21-3230373051-2911632197-3369998699-1001
TargetUserName "mitt användarnamn"
TargetDomainName MEDIAS
TargetLogonId 0x2b5bbd
LogonType 3
LogonProcessName NtLmSsp
AuthenticationPackageName NTLM
WorkstationName XS
LogonGuid {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
TransmittedServices -
LmPackageName NTLM V2
KeyLength 0
ProcessId 0x0
ProcessName -
IpAddress 10.0.88.100
IpPort 52511

Under "Lyckad granskning" (kul det är med OS på svenska). Letat runt men hittar inget under NTML eller liknande.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Vila i frid

När jag meckar åt mig själv blir det OpenVPN, då vet man hur det funkar och varför. Fast sistens blev det en kunds cloud-server som fick ansluta sig till företagets lokala nätverksrouter (körandes tomatousb) via OpenVPN då alla försök med Microsofts egna VPN misslyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När jag meckar åt mig själv blir det OpenVPN, då vet man hur det funkar och varför. Fast sistens blev det en kunds cloud-server som fick ansluta sig till företagets lokala nätverksrouter (körandes tomatousb) via OpenVPN då alla försök med Microsofts egna VPN misslyckades.

Jag är helt med dig. Fast jag vill bara ha detta för att kunna koppla upp min iPad och MacBook Pro när jag är på jobbet etc. Vill helst hålla min speldator så ren som möjligt och jag tycker det borde fungera med Windows 7's egna VPN-server. Får väl mecka vidare. Pust.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag är helt med dig. Fast jag vill bara ha detta för att kunna koppla upp min iPad och MacBook Pro när jag är på jobbet etc. Vill helst hålla min speldator så ren som möjligt och jag tycker det borde fungera med Windows 7's egna VPN-server. Får väl mecka vidare. Pust.

Sitter själv på W7 pro. Kolla detta:

Startmenyn->kontrollpanelen\nätverk och internet\nätverksanslutningar -> högerklicka på aktuell VPN.
välj egenskaper längst net-> fliken nätverk->markera "internet protocol version 4 ..." ->klicka på egenskaper->klicka på avancerat->bocka UR "use default gateway on remote network"-> tryck ok,stäng osv tills du kommer tillbaka.

Visa signatur

.