Permalänk

Slumpmässigt hårdvaruproblem!

Halloj!

Jag sitter på ett knepigt problem, för ett par dagar sedan började min dator slumpmässigt krascha, ibland blir det bluescreen och ibland fryser bara bilden och datorn helt, en gång lyckades den krascha redan i prebios OS'et som är implementerat i Moderkortet. Jag har installerat om systemet för att se om det kunde vara Mjukvaru relaterat, men efter en dags testande med nytt system så kan jag bara fastställa att det är hårdvarutrubbel på G. Frågan är nu exakt vilken del det är som strular, så jag tänkte höra med er här på forumet om det går att lista ut eller om det är nån som haft liknande problematik.

Systemet jag har är följande:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit
Processor: AMD Phenom II X6 1055T
Processorkylare: Boxed
Moderkort: ASUS M4A89GTD Pro med senaste BIOS flash
Minne: 2x 2GB Corsair XMS3 1600mhz DDR3
Grafikkort: Gigabyte GeForce 460GTX 1gb OC
Hårddisk: Hitachi Deskstar 7K1000.C 1Tb 32mb
Nätaggregat: Corsair VX550W
Övrig kylning: 2 Chassi fläktar, en i front och en i back (Fractal Design Define R3 Black Pearl)
Övriga komponenter: Samsung SH-S222A DVD RW 22X
Temperaturer: 44C Processorn och 30C moderkort vid normal belastning

Det som jag kan nämna som märkbara kraschar är dels den gången den kraschade i Pre BIOS OS'et (ASUS Express Gate) då hela skärmen blev rosa för ett par sekunder.
Sen har det varit lite random vid uppstart av Windows 7 (När flaggan glöder) och ett par gånger när jag väl är inloggad och antingen spelar eller bara tar det lugnt, verkar inte vara relaterat till att det blir överbelastat riktigt.

Först tänkte jag att det kunde vara nått vajsing med nätagget, så jag testade koppla ut den extra hårddisken och DVD'n för att ge systemet mer energiresurs om det skulle vara så att nätagget inte orkade driva allt, fast det blev som ingen skillnad där riktigt.

Sen tänkte jag GFX kortet pga den rosa uppvisningen pre BIOS, men förutom det tillfället kan jag inte direkt koppla problemet till det.

Nu sist så fick jag en indikation att det kan vara processorn då BIOS inte kunde hitta alla 6 processor kärnorna utan bara 5 av dem, just nu känns nog Processorn som huvudmisstänkt, eller moderkortet, men jag har som inte erfarenhet nog att kunna vara helt säker där, så därför tänkte jag att en post här kanske kan ge mig lite mer kött på benen inför ev. komponent byte.

Jag är mycket tacksam för alla indikationer ni kan ge mig för att hitta boven i dramat, just nu har jag inte mycket av felrapporter då jag precis installerat om systemet, men kommer det fler Bluescreen incidenter skall jag försöka spara loggarna så kanske man får nån bättre insikt i problemet, nått jag kommer ihåg från förra systemet vid ett tillfälle var dock att den klagade på nån Kernel Power something something, lite far fetched kanske, men mer än så kan jag inte komma på just nu.

EDIT #1: Jag må ju även nämna att burken har rullat på fint sedan Oktober -10 utan liknande problem, och jag har inte grävt nått i den de senaste 2-3 månaderna.

EDIT #2: Har kollat runt lite på andras problem som verkar vara liknande mitt, och vi verkar ha 2 komponenter gemensamt, Corsair XMS3 minne och Gigabyte moderkort, skall försöka höja volten till minnena och se om det stabiliserar läget litet.

Visa signatur

- Glenn Edberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fagertveit:

Halloj!

Jag sitter på ett knepigt problem, för ett par dagar sedan började min dator slumpmässigt krascha, ibland blir det bluescreen och ibland fryser bara bilden....

Har du löst problemet? Kolla annars i BIOS om Intel Speed Step är Enabled or Disabled. Om det är de ena välj det andra se om de löser sig. Värt å testa om inte annat.

Visa signatur

(V)
(O.o)
(><)
/_|_\

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRF2k:

Har du löst problemet? Kolla annars i BIOS om Intel Speed Step är Enabled or Disabled. Om det är de ena välj det andra se om de löser sig. Värt å testa om inte annat.

Intel speed step på en phenom II?

hmm. jag hade ju börjat med lite memtest, sen superpi ett utan grafikkortet i. Sen lite furmark och se om fps håller sig stabil ett tag utan att krasha. Sen köra nåt program för att kolla hårdisken. efter det är det nog bara mobo som spökar iom att ett spökande nätagg brukar ge tvärdött/coilwhine eller gågna proppar.

basicly om man inte vet, testa allt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

finns väl något liknande för amd?

Visa signatur

(V)
(O.o)
(><)
/_|_\

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRF2k:

finns väl något liknande för amd?

mjo men den är något enklare (och på många sätt "crude") aldrig upplevt problem med det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Fixade biffen genom att byta moderkort, körde memtest, och lite processor och gfx kort stesstester efter och allt har rullat på fin fint sen dess, så jag tror problemet låg i Moderkortet, hade lite skumma varmeskador runt rambussarna dessutom, så jag tror det är där alla problem uppstod, har dock inte haft några probz med ramminnena på det nya moderkortet, så det var nog nån fabriksdefekt, ev. dålig hantering av mig hehe!

Visa signatur

- Glenn Edberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fagertveit:

Fixade biffen genom att byta moderkort, körde memtest, och lite processor och gfx kort stesstester efter och allt har rullat på fin fint sen dess, så jag tror problemet låg i Moderkortet, hade lite skumma varmeskador runt rambussarna dessutom, så jag tror det är där alla problem uppstod, har dock inte haft några probz med ramminnena på det nya moderkortet, så det var nog nån fabriksdefekt, ev. dålig hantering av mig hehe!

Jo eller kanske bara låg smuts väldigt dumt. bra att det löste sig

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄