SLI GTX 470 - problem jobbar olika mycket!

Permalänk
Medlem

SLI GTX 470 - problem jobbar olika mycket!

Hejsan, öppnade CPU-Z idag.
Upptäckte en ganska konstig sak.

Har två lika dana grafikort Zotac Geforce GTX 470.
Resultat kort nr 1:
Core: 50 MHz
Shaders: 101 MHz
Memory: 135 MHZ

Resultat kort nr 2:
Core: 405 MHz
Shaders: 810 MHz
Memory: 1674 MHZ

I nividias kontroll panel jobbar är SLI aktiverat?
Varför jobbar de så sjukt olika ?

Mvh Max

Permalänk
Medlem

Vilka spel har du testat? Vissa (äldre) spel saknar stöd för SLi/CrossFire och i de fallen kan du bara dra nytta av en GPU.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och det fixade till sig när jag fixade fram 3st identiska skärmar.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Hade samma problem och det fixade till sig när jag fixade fram 3st identiska skärmar.

Uhm.. hur kan du göra de. Du kan ej köra SLI med 3 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Vilka spel har du testat? Vissa (äldre) spel saknar stöd för SLi/CrossFire och i de fallen kan du bara dra nytta av en GPU.

Neh, men tittade på CPU-Z inget spel eller så igång. Bara msn o lite skit.

Permalänk
Medlem

inget att bry sig om, antar båda jobbar lika mycket i spel?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Uhm.. hur kan du göra de. Du kan ej köra SLI med 3 skärmar.

Nu förstår jag inte. Vadå kan inte köra SLI med 3 skärmar?
Kör mina 2 Asus 470 i SLI och dom är kopplade till 3st BenQ G2420HDBL. Det blir Nividia Surround.

Byter jag ut en skärm till en annan som inte har riktigt samma specs så börjar det andra kortet att jobba som attans. Och kör jag med 2 olika skärmar och kopplar bort den 3´de så blir det ännu värre.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarKzz:

Hejsan, öppnade CPU-Z idag.
Upptäckte en ganska konstig sak.

Har två lika dana grafikort Zotac Geforce GTX 470.
Resultat kort nr 1:
Core: 50 MHz
Shaders: 101 MHz
Memory: 135 MHZ

Resultat kort nr 2:
Core: 405 MHz
Shaders: 810 MHz
Memory: 1674 MHZ

I nividias kontroll panel jobbar är SLI aktiverat?
Varför jobbar de så sjukt olika ?

Mvh Max

De jobbar inte olika. Då du sitter på skrivbordet och inte utnyttjar 3D (som i spel t.ex.) så kommer korten klocka ned sig då du endast använder 2D, för att minska energi åtgång osv. Detta är fullt normalt, om du ska se några onormala skillnader, övervaka korten samtidigt som du har ett spel igång.

Då de olika korten körs i olika hastigheter, antar jag att du har 2st skärmar inkopplade i kort nummer 2. Kort nummer 2 kommer då inte klocka ned sig lika mycket (minnet inte alls) då den utökade skärmytan tolkas som 3D körning, även fast det inte är det. Detta "problem" har alltid funnits hos Nvidia vad jag vet. Dock så kan du lösa det själv, du kan ladda ner Nvidia Inspector och lagra egna klocks på kortet/en beroende på hur de körs (2D eller 3D), då kan du få ner klocksen även på det andra kortet, som har flera skärmar ikopplade (som jag tror du har). Finns guider om detta, bara använda google.

Hoppas du fick lite klarhet i det hela.

Mvh