Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk
Medlem

Jag har bara skummat alla inlägg och de flesta bra spel verkar nämnda, MEN två spel är glömda. Jag kan ju inte varit den enda som spelade:

Test Drive 1987 (http://en.wikipedia.org/wiki/Test_Drive_(video_game))

Grand Prix Circuit 1988 (http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Circuit_(game))

Prince of Persia 1989 (http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_of_Persia_(1989_video_gam...)

Sen undrar jag om någon vet vad ett spel heter? Jag spelade det när jag var riktigt liten och man var en sträck-gubbe apa (sträckgubbe som kropp, med ett fult ap-huvud) och så gick man runt på en stor ö (eller typ jurparksö eller nåt sånt). Jag har verkligen försökt googla det, men hittar ingenting

Permalänk
Medlem

Grymt många inlägg som gjorde att man mindes gamla klassiker man glömt.

Har dock inte sett någon nämna Hidden & Dangerous:

Hade många timmars skoj med det när det begav sig, snyggt tyckte man det var på den tiden också.

Det andra som inte nämnts, inte jättegammalt iofs men iaf:
Dark Age of Camelot:

Kommer nog aldrig mer ha så roligt med ett spel, PvP delen var sjukt rolig och var på sin tid mycket roligare än WoW tycker iaf jag.

Har även jag en liten förfrågan om ett spel jag minns men ändå inte, typ två tjuvar som skulle ta saker från varandras rum, sett snett uppifrån typ.

Permalänk
Medlem

HAHA

jag läste denna tråd i helgen och installerade sedan SIM ANT och TRIBES

det är fortfarande folk som lirar tribes (1) vilket enligt mig är det överlägset bästa fps/multiplayer någonsin, finns inget spel som kommer ens nära när det gäller hastighet, folk tycker black ops är för snabbt men vänta ni spelat Tribes 1 och blir attackerad av en Light med enertypack i 300 km/h , försök hänga med...

http://www.youtube.com/watch?v=w3JjEg4K1HU

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Ser inte att någon har nämnt Oddworld: Abes Oddesey och Abes Exodus

Permalänk

De har nämnts förut, men kan inte nämnas nog ofta:
Grim Fandango
Planescape Torment

Klassikernas klassiker, helt enkelt.
(Jag minns Ignition, förresten! Svinkul, instämmer!)
Jag har hört talas om The Longest Journey - tänkte prova det nu i dagarna - men jag vet alltså inte själv hur bra det är.

En annan serie som MÅSTE, !!!, !!!!!!!!!!!!!!!!!! ärke-måste nämnas är: Wing Commander. I alla fall 1-4 - Prophecy + SO var kanske inte helt klockrena. 1 och 2 (och Privateer 1, Academy, kanske Armada) är i sån där lyxig 256-färgers EGA eller något - och har stöd för wavetable-ljudkort, tänka sig! 3 och 4 är mer 3D med texturer och hela paketet. Åsikter om vilket som är bäst går brett isär, men jag kan bara upplysa att jag aldrig får riktigt samma adrenalinkick som när jag flummar runt i solsystem utanför normala färdvägar, Kilrathi stod som spön i backen, asteroidfält i överflöd, kör på en sådan, och med STARKT begränsad manövreringsförmåga ser en röd prick på radarn (som flimrar lite chikt).

Jag hoppas någon har nämnt Final Fantasy VI/III? I alla fall, för de som är nyfikna på FF7 PC vill jag gärna tipsa om http://qhimm.com och deras forum där man håller på med x antal moddar, polerar översättningen, osv.

Dark Reign, kanske? Expansionen hade fin musik, i alla fall.
Shining Force 1-3

Jag tror knappast jag har mer att tillägga än så. Ni har gått igenom så gott som alla andra spel jag någonsin spelat (förutom Wing Commander, Falcon 4, och Jane's flyg"simulatorer").

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic spelade jag mest när jag var mindre, vi spelade mest 2 eller 3 stycken spelare mot varandra. Gothic spelen är klart min favorit någonsin, men det är inte så jättegamla. Baldurs gate 2 var också helt otroligt på den tiden.

Jo och håller med Lyb Dark age of camelot var det bästa mmorpg:t någonsin, före expansionerna iallafall, har så många bra minnen, sån nostalgi. WoW var alldrig ens i närheten så bra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt Serious Sam?
Det var grymt roligt och rätt kul att köra multiplayer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grytvante:

Call of Duty är ett riktigt bra spel tycker jag, sen med tillägget United Offensive blir det ännu bättre

CoD är alldeles för nytt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Finns så sjukt många guldspel, som rts fantast så måste man väl iaf nämna:
Civilization 2
Command & Conquer
Fragile Alliance
Total Annihilation
Warlords 2

Total Annihilation finns som remake, gratis! finns en hel del mods till det också.

TA: Spring http://springrts.com/

Kan bara säga goda saker om denna remake, skicka ett PM om ni vill lira nån gång.

En annan klassiker är Dungeon Keeper 2, synd att "uppföljaren" som släpptes nyligen inte gick i samma spår om blev förfärligt till slut.

Fallout: tactics var/är en av mina favoriter.

Rise of nation är ett roligt LAN spel som lever än.

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg Crusader spelen "No Remorse & No reget" ?? kördes i DOS....

http://en.wikipedia.org/wiki/Crusader_%28game_series%29

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Det är nästan ingen som nämnt Hired Guns. Minns att jag spelade det med min lillebror och en kompis, efter att man beställt en multitap till Amigan. Ett väldigt roligt och svårt spel. Var tvungen att samarbeta väldigt mycket för att inte dö väldigt fort. Väldigt bra feeling i spelet. Mörkt. Skräckfyllt.

Var det ingen som spelade Goal till Amigan? Jag och en kompis nötte sönder det. Vi kunde spela i timmar varje gång vi träffades. Men det var lätt att göra mål. Matcherna slutade typ med 10-7 eller nåt sånt när man väl lärt sig hur man skruvar bollen.

Sen så var spel som Dune 1 & 2 väldigt bra. Många timmar spenderades där.

Prince of Persia är en klassiker. Dock lyckades jag alltid dö pga klumpighet när man kom långt så då tog man till fusk.

North & South var också ett riktigt bra spel.

Alla Kings Quest, Police Quest, Larry, Space Quest spelen var ju ett måste under denna tid.

Pinball Dreams och Fantasies och senare även Illusions till Amiga1200 var väldigt bra spel.

Moonstone klarade jag aldrig av utan fusk tror jag. Men det var riktigt kul.

It Came From the Desert 1 och 2, ni som inte spelat dessa har ju missat några klassiker. Kommer än ihåg när man ska rymma från sjukhuset, och de ropade "There he goes" efter en

Har säkert glömt en massa spel, men det var dessa som ploppade upp i huvudet just nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Dumma tråd... nu blir jag ju sugen på att plocka upp 64'an, Atarin och Amigan igen! Jag har ju inte PLAAAAATS!!!

Ultima IV, Commando, Spy vs Spy, Archon, Tie vs Xwing, Zaxxon, IK+, Pitfall - det var ju fan bättre förr!

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Jäklars vilken nostalgi-rush jag fick av att se alla spel nämnda! En hel del av dem hade jag glömt bort men o andra sidan har jag plöjt igenom några stycken sedan C64 tiden.

Ett spel jag älskade var Wizball till C64:

http://v=xxhP6vD3unY

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk

Någon som kan hjälpa mig med namnet till ett länge glömt spel? Vet inte hur gammalt det är men borde släppts mellan 94-97 nån gång skulle jag tippa. Det var i "riktig" 3D och var nått slags RTS som man styrde i FPS perspektiv. Man spelade som antingen helikopter eller pansarvagn och det var två baser som var i evig fight med varandra. I sin bas kunde man spawna units som var CPU styrda och for längs en linjär väg och fightades mot fiende basens units och man kunde hjälpa till genom att själv fightas med tidigare nämnda pansarvagn/helikopter.

Beskrivningen lät snarlik Future Cop (awesome spel) men det är inte det. Hjälp till här nu gubbar

Visa signatur

//Professional cunt//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Dumma tråd... nu blir jag ju sugen på att plocka upp 64'an, Atarin och Amigan igen! Jag har ju inte PLAAAAATS!!!

Ultima IV, Commando, Spy vs Spy, Archon, Tie vs Xwing, Zaxxon, IK+, Pitfall - det var ju fan bättre förr!

Där har vi det! Tack så mycket, Spy vs Spy var det jag tänkte på

Permalänk
Medlem

Grymt härlig tråd! Finns massor av gamla härliga spel!

Kom också att tänka på några

Lotus - The Ultimate Challenge spelade man grymt mycket. Man tyckte det var väldigt kul då. Har inte vågat prova igen

Stunts var också ett grymt kul spel!

Måste också tipsa om denna sida:
http://www.abandonia.com/

Där hittar man många gamla godingar!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Tja... Benefactor och Flashback till amigan är 2 spel jag minns.
Dessa kom ganska sent, runt 1995-97 tror jag.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooPnet:

finns det nån någonstans som faktiskt klarade av moonstone???

tanka ner å körde det på emulator för ett tag sen... kraschar fortfarande när draken kommer

Visst klarade man av moonstone! Men fn så man fick nöta och nöta! Minns vilken otrolig glädje det var när man till sist lyckades dräpa draken.

Ett av de bästa spelen som gjorts till Amiga

Sen vet jag inte om nån nämt spelet Screamer 2 - men det var iaf hur kul som helst att spela fyra st mot varandra!

Kom ihåg även detta spel: Hidden & Dangerous

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk

Lurid Land

Alldeles för många timmars klurande på detta spel

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

North And South, Indiana Jones, Rick Dangerous, Monkey Island, Arkanoid, Speedball, Stunt Car Racer, Test Drive, International Karate Plus, Lotus Esprit, Loom, Turbo Challange, Bombjack, Paperboy, Pirates, Esprit, Elite, Lemmings, Robocop, Xenon2, Manic Miner, Bonty bob, Galaga, Galaxian, Pacman, Pong, Space invaders, Doom, Jungelhunt, Pohenix, Millepeed, Tempest, Asderoides, Hobbit, Hobbit goes skiing, Bubble Bobble, Worms, Populus och Gaunlet. Tänker jag först på. Men även klassiska flipperspel från Balley och Williams.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Red Alert
GTA 1, London, 2
Heretic
Hexen
MDK
Die by the sword
Blood 1, 2
Doom 1, 2
Duke Nukém 1, 2, 3D
Wacky Wheels
Shadow Warrior
Ignition
Need For Speed 2, Hot Pursuit

Några klassiker som jag fortfarande drar igång ibland

EDIT:

Carmageddon 1, 2 är också en klassiker

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

många fina minnen efter man läst igenom kommentarerna!

här kommer mina favoriter iaf

The dig - top 3 bästa spelet någonsin
Gun smoke
River City Ransom
street fighter 2
Metal slug serien
Duke nukem
Double dragon!
Zelda ocarina of time
Monkey island spelen
Full throttle

och slutar med alla lucas arts spelen
säkert glömt ett antal grymma titlar så jag reserverar mig för dem

Permalänk

Börjar man bli gammal eller... :-)

Duke Nukem... vad är det för nymodigheter... tacka vet jag mitt första lir 1984... Cavelon...

Och Gilligans gold från Ocean:

http://www.lemon64.com/games/screenshots/full/g/gilligans_gol...

Peter, Gävle

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jonas-2400:

orkar inte läsa genom alla 12 sidor så vet inte om det är någon som postat detta redan. Jag känner starkt för ett point 'n click som heter Sanitarium http://en.wikipedia.org/wiki/Sanitarium_%28video_game%29
Riktigt långt spel med många svåra pussel samt en härlig story! Kan säga att det tog riiiktigt lång tid för mig att komma igenom detta spel.

Kul att jag inte är ensam medlem som gillar det här spelet!

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk

Det finns bara ett spel.

Jag spelar minst en timme om dagen.
Alla jag känner spelar ofta. Hyllar spelet jämfört med lama starcraft 2.
Och även ett. Som är kanon.
Raise of nations .
Det blir inte bättre.

Permalänk
Medlem

Det här var en populär tråd. Här är en lista på gamla retrospel som väcker nostalgi inom mig:

PC:

Age of Empires
Age of Empires II
Diablo II
Doom 95
Heroes of Might and Magic 3
Warcraft 3

Nintendo 64:

Banjo-Kazooie
Donkey Kong 64
Goldeneye
Mario Kart 64
Mario Party
Pokémon Snap
Pokémon Stadium
Starfox 64
Super Mario 64
Zelda: Ocarina of Time

Gameboy:

Super Mario Land
Pokémon Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

har inte spelat online på flera år, förvisso spelar jag mot en polare men då vet man vad man får... vinst!

PMa om du vill ta en match för skojs skull.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Två spel som jag alltid kommer minnas är Diablo2 och Counter Strike 1.6, det är två härliga spel som fortfarande är populära

Permalänk

Ett spel som inte har nämnts är Capitalism plus. Ett spel där man skall driva företag. Du kan bli mer framgångsrik än Bill Gates !