Permalänk
Medlem

För mycket pasta

Hej igen allihopa!

Vid mitt första byte av CPU-kylare så är jag relativt säker på att jag lagt på för mycket kylpasta och lat som jag är så orkar jag inte byta.

Är det värt att byta?
Hur mycket påverkar "för mycket" kylpasta?

Använde någon som följde med Zalman 9900TN, "Super Thermal Grease ZM-STG2".

Har inte riktigt kollat temperaturer i Load, något bra program för det? Gillar inte speedfan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Beror på hur mycket "för mycket" som du har lagt på. Om tempsen är för höga så är det värt men om de är bra så behövs det väll inte.

Finns olika program. Vad har du för CPU? Coretemp/realtemp och hwmonitor är bra. För att testa load fungerar intel burn test (iaf för intel cpu) bra, även prime95 och OCCT.

Permalänk
Medlem

965BE @3.6

Det är alldeles för mycket, hela CPUn är täckt av ett ganska tjockt lager, kanske 1mm

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

965BE @3.6

Det är alldeles för mycket, hela CPUn är täckt av ett ganska tjockt lager, kanske 1mm

Jag hoppas att du skojar eller har extremt dåligt ögonmått, 1mm är sjukt mycket och det mesta borde ha runnit ut runtomkring processorn...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Vettefan, men för mycket är det iallafall. Får väl ta och byta...

Ska jag lägga på en "ärta" till storlek och sen bara sätta på kylaren?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakkes:

Vettefan, men för mycket är det iallafall. Får väl ta och byta...

Ska jag lägga på en "ärta" till storlek och sen bara sätta på kylaren?

NEJ ett okokt riskorn var det...ärtor är ju enorma...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ok, behöver pastan täcka hela CPUn?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Ok, behöver pastan täcka hela CPUn?

njae, typ men jag kör ett halvt riskorn och har bra temps

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Ok, behöver pastan täcka hela CPUn?

Tillägg kylpastan i storlek av en okokt riskorn på processorn, sätt kylaren på processorn och låt den smeta ut all kylarpasta istället, du undviker luftbubblor på detta sättet.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Alltså om kylaren fäster rätt kan det inte finnas mera än 0,1 mm pasta mellan CPU o kylflänsen (koppar plattan). Pastan pressas ut juh.

Om det är 1mm lager kvar är något helt påtok.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om du tror att hela tuben som följde med ska användas är detta helt fel!
Som de andra sagt är ett okokt riskorn till storlek riktigt bra! Har detta på min dator nu med stockkylare och har inte kollat nyligen men ligger runt 35-40 celsius idle, trycket från kylaren trycker ju ut "riskornet" med pasta du lagt på av sej själv, vilekt undviken de luftbubblor man får om man smetar ut kylpastan.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Något bra temperatur visar program då?

EDIT: 35C IDLE: IE, Skype osv igång. Visst ny pasta, verkar det bra? Fläkten på 60%.
EDIT2: Såg nu att CPUn arbetar 20%.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Något bra temperatur visar program då?

EDIT: 35C IDLE: IE, Skype osv igång. Visst ny pasta, verkar det bra? Fläkten på 60%.
EDIT2: Såg nu att CPUn arbetar 20%.

Var detta me den nya pastan ? Förstod så på dej, isåfall är temps fina. Om de varit så mycke du sa först så är de oväntat bra såattsäga Skulle vilja sett va du hade innan.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Något bra temperatur visar program då?

EDIT: 35C IDLE: IE, Skype osv igång. Visst ny pasta, verkar det bra? Fläkten på 60%.
EDIT2: Såg nu att CPUn arbetar 20%.

mät med hwmonitor eller coretemp. Grilla på med prime95 för att mäta i full belastning.

Permalänk
Medlem

Ja måste bara skratta åt mig själv. Innan jag lade dit den första gången hade jag sett guider på hur dom tog ett kreditkort eller dylikt och smetade ut pastan. Jag tyckte att det var för lite så strök på lite till. Översvämmat var det inte, men den hade ganska tjockt ut mot kanterna, så ja, kanske lite.

Måste ta och tacka så mycket för denna lärorika stund.

Ja, dessa temps var efter bytet.

Visa signatur

Citera för svar