Vilken MBP/MBA rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Vilken MBP/MBA rekommenderas?

Jag har tänkt att investera i en MacBook, mestadels för att programmera appar till iPhone och iPad. Är dock lite kluven till vad jag bör ha för MB (aldrig haft en tidigare).

Kan börja med att fråga, är det värt att köpa AppleCare Protection Plan på 3 år för 2-3000kr beroende på alternativen (nedan) jag har valt ut, eller räcker det med de 1 år som ingår?

Priserna för modellerna & tillbehören är inklusive den 10% prisrabatt jag får via mecenat.

MacBook Air 13'' Intel C2D 2,13Ghz
256GB SSD
4GB 1066Mhz DDR3
1440x900, NVIDIA GeForce 320M Graphics
1,32kg
Pris: 15 736kr (17807kr m. ACPP)

MacBook Pro 13'' Intel Core i5 DC 2,3Ghz
320GB HDD
4GB 1366Mhz DDR3
1280x800, Intel HD Graphics 3000
2,04kg
Pris: 9895kr (11966kr m. ACPP)

MacBook Pro 13'' Intel Core i7 DC 2,7Ghz
500GB HDD
4GB 1366Mhz DDR3
1280x800, Intel HD Graphics 3000
2,04kg
Pris: 12 595kr (14666kr m. ACPP)

MacBook Pro 15'' Intel Core i7 QC 2,0Ghz (+High Res skärm)
500GB HDD
4GB 1366Mhz DDR3
1680x1050, Intel HD Graphics 3000 + AMD Radeon HD 6490M (256MB GDDR5)
2,54kg
Pris: 15 664kr (18 565kr m. ACPP)

En fördel är att kunna sköta allt via Macbooken, dvs. bortsett från programmeringen kunna sköta bildredigering (inga direkt detaljerade bilder, enkel grafik och layouts). Jag vet inte hur den inbyggda grafikretsen i de båda MBP 13'' kan prestera med t.ex. photoshop? Annars får PCn stå till hjälp med den grafiska delen. I alla MBP modeller förväntas jag byta ut till en SSD efter köp eftersom det är billigare.

Jag gillar arbetsyta, vilket gör att MBA och MBP 15'' är till en fördel när jag är på rörande fot och inte kan använda mig av min 24'' skärm. Vet att många MBP 2011 har sina rykten med överhettningsproblem och kraschar (senast nämnda löst i 10.6.7 som jag förstått). Kan heller inte klanka ner på den underbara portabiliten MBA innebär, men inte heller på den prestanda MBP ger.

Kort och gott; Vad tror ni är bäst och vad klarar jag mig på?

Permalänk
Medlem

Om du ska hålla på med PS och programmering så tycker jag du ska köra på MBP 13" i5. Anledningen till jag sa i5 är för att många har värmeproblem med i7an.

Om du klarar dig med bildredigeringen på din PC så tycker jag du ska köra på Air'en, annars MBP 13"

Och angående protection plan beror det helt på hur länge du hade tänkt ha datorn?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen Apple Care ska behövas om du köper datorn som vanlig konsument.

Permalänk
Medlem

Ok, "Och angående protection plan beror det helt på hur länge du hade tänkt ha datorn? " när du nämner det så höll jag faktiskt på att lura mig själv ett tag Inte planerat att ha första inköpet i mer än 1 år, mest för att testa på om det ger en bra inkomst med app development till iOS (visserligen kommer olika appar träffa olika bra beroende på efterfrågan och kvalité). Går det bra blir det förmodligen en high end MBP 15'' till nästa år, tack för att du ovetandes påminde mig om den punkten.

Då blir det till att kolla på Air 13'' och MBP 13'' med i5, ska se till att åka förbi en apple-butik för att passa på och testa modellerna lite

Tack för första svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyntex:

Ok, "Och angående protection plan beror det helt på hur länge du hade tänkt ha datorn? " när du nämner det så höll jag faktiskt på att lura mig själv ett tag Inte planerat att ha första inköpet i mer än 1 år, mest för att testa på om det ger en bra inkomst med app development till iOS (visserligen kommer olika appar träffa olika bra beroende på efterfrågan och kvalité). Går det bra blir det förmodligen en high end MBP 15'' till nästa år, tack för att du ovetandes påminde mig om den punkten.

Haha varsågod Skulle gärna vilja veta också vad för apps du hade tänkt göra och hur det går med det efter ett tag! Själv riktigt sugen på mac just bara för att göra apps

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Haha varsågod Skulle gärna vilja veta också vad för apps du hade tänkt göra och hur det går med det efter ett tag! Själv riktigt sugen på mac just bara för att göra apps

Till iOS kommer jag satsa på spelapps till en början. Känner att man berör en stor användarbas där samt att, blir det populärt så har det en tendens att sprida sig i iVärlden. Unga som äldre gillar att fördriva tiden med något kul då och då tänker jag. Vid sidan om det har jag några idéer för seriösa applikationer som har ett användningsområde men också en begränsad användargrupp, där kommer jag satsa hårt på kvalitén. (Viktigt det dära! )

När jag bestämt mig för dator, köpet är tillhanda och arbetet kommit igång ska jag se till att uppdatera om hur det går och presentera appar som jag fått godkända för marknaden. Det här på sweclockers såklart!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska kolla på de olika modellerna i en Apple-butik så kan du ju passa på att kika på 15-tummaren med den högupplösta skärmen. Om du ska arbeta med mycket multitasking osv. så är den höga upplösningen en otroligt stor fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Om du ska kolla på de olika modellerna i en Apple-butik så kan du ju passa på att kika på 15-tummaren med den högupplösta skärmen. Om du ska arbeta med mycket multitasking osv. så är den höga upplösningen en otroligt stor fördel.

Absolut, intrycket i butik kommer förmodligen säga en hel dig till mig. 1050p ger mycket mer arbetsyta än 1280x800 vilket är en klar fördel om jag inte arbetar hemma med extra skärm. Börjar bli riktigt sugen, så passar möjligen på att åka och kolla imorgon

Permalänk
Medlem

http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/MacBook_Pro/Apple_...

15 tums i5 2.4ghz MBP för 12.995. KÖP! KÖP! KÖP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyntex:

När jag bestämt mig för dator, köpet är tillhanda och arbetet kommit igång ska jag se till att uppdatera om hur det går och presentera appar som jag fått godkända för marknaden. Det här på sweclockers såklart!

Ser fram emot det

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Prövat och kollat på lite olika modeller och dess upplösningar, och beslöt mig för att det blir en MBP 2011 13'' i5.

Har inga som helst problem med upplösningen/arbetsyta gällande programmering, grafiska bitar kan jag passa på att göra när den är dockad till en skärm alt. via PCn. Priset på den modellen är också en fördel (anser jag) i början, då tänker jag att; går det bra med apps så finns större resurser för en ordentlig uppgradering.

@RemixV2, hade det inte varit ett demo-ex så visst, vet inte hur många timmar per dag den varit igång och i hur många dagar + bara 6 månaders garanti på den.

Lägger min beställning nästa vecka, återkommer i http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/992037-macbook-pro-2011-bestallningar-leveranser-forsta-intryck/ när macen är tillhanda!

Tackar för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag har MBP 13" i7 och programmerar också väldigt mycket. Valde inte 15" pga att jag hade MBP 13" innan och 15" är för stort för att ha bärbart.
Köp till en 24-27" skärm så är det bara att köra när du är hemma