Permalänk

Konstigt fel

Försökte starta min dator idag men den vill inte starta. kommer bara upp text:

Media test Failure, check cable
Existing broadcon PXE ROM
No bootable device -- insert boot disch and press any key.

kommer inte in i min dator,

Ngn som vet vad som kan va fel?

Permalänk
Medlem

Den gamla klassikern var ju att man inte tagit ut disken ur diskettstationen men jag tror att dom tiderna är förbi.

Problemet är väl att det inte verkar finnas något att boota ifrån. Kolla boot-inställningarna i BIOS, kolla sedan att alla kablar till hårddisken sitter ordentligt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk

hur finner jag BIOS? F2? vad ska jag kolla efter? vad ska jag ändra?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du glömt att ta ur en DVD/CD ur brännaren/läsaren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

hur finner jag BIOS? F2? vad ska jag kolla efter? vad ska jag ändra?

Det brukar oftast stå precis när du startar datorn, men oftast brukar det väl vara DEL, F2, F8 eller F10.
Sedan beror det lite på vilken tillverkare det är hur det ser ut inne i BIOS men det är bara att leta runt tills du hittar boot-inställningarna. Bootordningen brukar vara DVD/USB/HDD.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Ta ur alla externa saker ur datorn tex usb stickor, kolla din dvd läsare om du har skiva i, kolla om bios hittar din hårddisk, sen checka även av boot prio i bios, brukar funka bra med "Delete" för bios meny!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |