Högfrekvent 'elektroniskt' ljud från datorn

Permalänk
Medlem

Högfrekvent 'elektroniskt' ljud från datorn

PROBLEMET LÖST!
Läste en tråd på overclock.net, stängde av C1E support, EIST och Intel C-state. Nu är datorn tyst och fin

Hej allihopa

Har lite problem med en dator jag satte ihop åt en släkting igår:
Operativsystem: Windows 7 Professional 64-bit
Processor: Intel i5 2400 3,1Ghz
Processorkylare: Stockkylare
Moderkort: MSI H67MA-E35 REV B3
Minne: 2x2048MB Corsair 1333MHz XMS3-10600
Grafikkort: Intel HD Graphics 2000
Hårddisk: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
Nätaggregat: FSP 400-60APN Bulk 400W 80+
Övrig kylning: 1x120mm bakre insug
Övriga komponenter: Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Temperaturer: Högst uppmätt 58C vid belastning (ej stresstestad..) 28-38C Idle [Allt uppmätt med realtemp]

Problemet och vad jag hittils upptäckt:
Problemet är att ett högfrekvent elektroniskt ljud produceras från någon komponent, för mig räcker 10-15min tills huvudet fått nog. Detta ljudet produceras inte vid start och i BIOS, utan först när Windows 7 inloggningsruta har kommit fram börjas det.

Ljudet upphörde när jag testade belasta CPUn med Real Temp's "LoadTester", vid 50-100% belastning från programmets sida (ca 25-30% utnyttjades av processorn, siffror från resursövervakaren) slutade oljudet.
NY info:
Load 0%: Konstant ljud
10%: "Lång" signal 1s med kort avbrott
20-50%: Ljudsignaler blir kortare och pauserna längre, det handlar om hundradelar här och där
60-70%: signal och paus är ungefär 50/50 i tid, 1 puls är ca 0.75-1s
90%: 1 kort pip ca 0.05s, paus >0.5s
100%: Inget ljud (Genomsnittlig CPU användning 25%) [ca 35-45C på kärnorna]

Jag har testat plocka ur 1 RAM-minne i taget, och satt de i olika slots - Även kört 1 runda med CPU fläkt och bakre fläkten avstängd. (Dessa tappra försök i och med att jag upplevde att ljudet kom därifrån när jag lyssnade med datorn öppen). Men ljudet återstod.

Jag märkte också att ljudet hackade i takt med hårddiskens tänkande vid ett tillfälle.

Vilket för mig lämnar kvar 2 komponenter; PSU och mobo.

Vad ska jag ta mig till och vad mer bör jag testa?

Hjälp uppskattas!

Ny info
Permalänk
Medlem

Har haft på Load Tester i ca. 2h nu, inget oljud så länge den är på.

Temps på cores har legat på:
Core 0: 44-51C
Core 1: 40-47C
Core 2: 33-41C
Core 3: 38-46C

Men när jag stänger av testet kommer det tillbaks, det verkar som om ljudet försvinner när mer ström används? Noterar också nu att HDD lampan blinkar i takt med ljudet vid olika loads, men även när jag inte hör ljudet.. Ska testa ta bort HDD led pin kontakten och byta SATA port. Återkommer

Permalänk
Medlem

Varken att dra ut LED kontakten eller byte av SATA port hjälpte, ingen som har förslag på vad det kan vara?