KFA2 Geforce GTX 580 Anarchy

Permalänk
Melding Plague

KFA2 Geforce GTX 580 Anarchy

KFA2 utrustar Geforce GTX 580 Anarchy med en av de maffigaste kylarna som någonsin hittat till testlabbet. Frågan är om det räcker till för att göra intryck på SweClockers ärrade redaktörer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funkar nu!

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt och högst intressant att ni testar icke-referens grafikkort

Permalänk
Medlem

Jag är inte imponerad. Asus har en väldigt hög standard vilket kan vara svårslaget.

Permalänk
Medlem

Oseriöst att ha snea komponenter på kortet. Asus kortet känns som ett mycket bättre köp på egentligen alla punkter utom temp.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Blev inte ett dugg sugen att handla ett sånt här när man jämför det mot Asus DCUII-version av 580. Det här framstår ju som ett hafsigt ihopsatt vi-tar-vad-vi-har-på-hyllan-och-slänger-på-en-stygg-kylare-kort jämfört med det.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem

Tror att lägsta- och medelvärde skall byta plats, annars en trevlig recension
Dock inget kort i min smak men mysig prestanda

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Oseriöst att ha snea komponenter på kortet. Asus kortet känns som ett mycket bättre köp på egentligen alla punkter utom temp.

Vad spelar det egentligen för någon roll, eftersom du aldrig kommer se komponenterna ändå?

Permalänk
Medlem

Då är något fel om de ger ljud ifrån sig ?!?!?! Jag har en sådan och den är knäpptyst, inga vibrationer alls eller annat ljud.
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/case-fans/76/arctic-f-pro-t...

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Trevlig recension, men hitentills verkar ASUS kortet som ett bättre köp

Skrivet av flukke:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2196?k=16be499bff5af...

Tror att lägsta- och medelvärde skall byta plats, annars en trevlig recension
Dock inget kort i min smak men mysig prestanda

Hmmm ?? De ser ut att vara korrekta enligt mig iaf.
Det lägsta är ju det lägsta och medel är i mitten så att säga.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Det där är inte ett grafikkort, det är någon form av svävar-fordon.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Intressant att den drar mindre ström. Hur kan detta komma sig?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Dosshell:

Intressant att den drar mindre ström. Hur kan detta komma sig?

Nyare stepping av GPU, annat kretskort, firmware, you name it.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Då är något fel om de ger ljud ifrån sig ?!?!?! Jag har en sådan och den är knäpptyst, inga vibrationer alls eller annat ljud.
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/case-fans/76/arctic-f-pro-t...

Håller med. Har en på mitt 570. Jag är mycket ljudkänslig och tycker inte det susar så högt ens på maxvarv.

Mitt kort håller 3 grader över rumstemp idle och kring 50 vid full last.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Har motsvarande kylare på mitt GTX480 och den susar endast på fullvarv. Vid en sänkning hörs den inte alls.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Trevlig recension.

Finns det någon möjlighet att få se en högupplöst bild på de sneda komponenterna?
Vore intressant att se, då jag jobbar i branchen, (Elektronikproduktion), och har ganska omfattande insikt hur det "får" se ut och hur det "bör" se ut

Permalänk
Hedersmedlem

Har en sådan kylare på mitt GTX460.

Den hörs i vila enligt mig, men knappast så man kan kalla det störande, och ej hörbar skillnad efter kraftig voltökning och stresstestande av kortet.

Kylaren är ett monster, KFA2-kortet verkar ha dålig kvalité.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Fullkomligt älskar era videotester!

Vad ska man säga om kortet...
Finns nog bättre alternativ precis som ni kommer fram till själva.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Tänkte direkt på hålet när man fick se baksidan

Det här kortet får mig inte att tycka gott om kfa2 men AC tummen upp till dem

Permalänk

Underbar videorecension, det enda är väll att han sa "Sist men inte minst" 3gånger i rad i slutet vilket kändes lite ut-tjatat i slutändan.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem

Härliga recensioner, hoppas på att ett Gainward GTX 580 Phantom dyker upp med, då jag är väldigt intresserad av ett sådant

Permalänk
Medlem

Ah varför bry sig om ljudnivån?
Du köper inte en Aston Martin för hur tyst den är ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Saknar ett ljud/temptest på kortet i olika fläkthastigheter som bekräftar era slutsatser, annars helt ok recension.

Permalänk
Medlem

Har bara dåliga erfarenheter av dom där "AC Cooling Xtreme bla bla bla" kylarna med 3 fläktar.

Hade ett på mitt gamla 8800 Ultra och den bara krånglade, fläktarna la av ibland en och en, att få en ny kylare av Arctic Cooling tog ~2 månader, väsnades, värmen stannade kvar i chassit o.s.v o.s.v..

Nej tack, jag fortsätter med min org. Asus kylare

Permalänk
Relik 📜

Verkar som om några blandar ihop äpplen och päron lite.
Som vi försöker framhäva i både text och video gillar vi kylaren i sig, det är framför allt hur fläktarna styrs vi är tveksamma till. Temperaturerna som uppvisas är i någon mån "för bra", och vi skulle gärna se att man istället kunde dra ner ljudnivån ytterligare - framför allt i vila. Det är liksom ingen poäng i sig att hålla grafikkortet supersvalt när det inte belastas, komponenterna lider inte av några grader extra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag läste precis igenom några recensioner om kylaren och enligt dem så ska den vara mycket tyst.

Permalänk
Medlem

Enda kortet utan äganderätt *ironi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ni provat om det går dra ner fläkthastigheten med t.ex Rivatuner. Vet inte hur det funkar med GTX 580.
Men kommer ihåg när jag körde GTX 285 att jag kunde ändra hur den justera fläkten. Fast för att få den kunna ändra det så fick man ändra någon inställning manuellt i Rivatuner.
Var ett tag sen jag pilla med det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Verkar som om några blandar ihop äpplen och päron lite.
Som vi försöker framhäva i både text och video gillar vi kylaren i sig, det är framför allt hur fläktarna styrs vi är tveksamma till. Temperaturerna som uppvisas är i någon mån "för bra", och vi skulle gärna se att man istället kunde dra ner ljudnivån ytterligare - framför allt i vila. Det är liksom ingen poäng i sig att hålla grafikkortet supersvalt när det inte belastas, komponenterna lider inte av några grader extra.

Vilken mjukvara använder ni för att få ner fläkthastigheten till 25%?

I min MSI Afterburner är minsta hastigheten 40%, beror det på grafikkortet eller kylaren?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Att GPUn saknar nVidialogga och tillverkningsdatum och att det är GTX480 kretskort sätter fart på konspirationsteoretikern inom mig.
Det är i själva verket ett äkta GTX480 som fått GTX580 bios och alla cores aktiverade. GPUn har tvättats ren och stämplats med GF110-275-A1 för att kunden ska tro att det är en 'äkta' GF110.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara