Permalänk
Medlem

Klocka AMD Athlon X2 250

Hej SweClockers!

Jag har klockat min AMD Athlon X2 250 från 3.0Ghz till 3.7Ghz utan att röra volten.
Den ligger på 24* i idle, har inte testat i load men när jag hade den på 3.5Ghz så var loaden på ~50*
Jag undrar om det finns en chans att klocka den till 3.9 - 4.0Ghz innan "Clock failed" kommer upp på skärmen och fortfarande låta volten vara stock?
Eller om man kanske har en jävla otur och bränna hela cpu:n...

Tacksam för snabbt svar

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova. Du kommer garanterat inte bränna CPU:n...om du går för högt så postar den inte, kolla då i din moderkort manual hur du nollställer inställningarna. De flesta nyare moderkort brukar känna av dätta och gå tillbaka till en sorts "fail safe" läge, dvs dina biosinställningar nollställs. Annars finns det garanterat en jumper på moderkortet som du kan nollställa inställnignarna med. Det är nog lugnt att dra up v.core en bit också, googla lite så finner du hur mtk som e safe just för din CPU.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jo som Da'Russian Stallion (har dom hästar i ryssland? Trodde dom red på muterade jättebjörnar ) sa så kan du ju alltid testa. Bara att öka frekvenserna hyffsat sakta till du inte postar, eller windows crashar. Då går du tillbaka ett steg. Så länge du håller koll på temperaturerna, som faktiskt ökar lite när du ökar frekvensen också. Dock inte alls lika mycket som när du ökar volten.

Skriv gärna resultat här på forumen för 3.7 GHz utan voltökning låter väldigt bra redan det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jo som Da'Russian Stallion (har dom hästar i ryssland? Trodde dom red på muterade jättebjörnar ) sa så kan du ju alltid testa. Bara att öka frekvenserna hyffsat sakta till du inte postar, eller windows crashar. Då går du tillbaka ett steg. Så länge du håller koll på temperaturerna, som faktiskt ökar lite när du ökar frekvensen också. Dock inte alls lika mycket som när du ökar volten.

Skriv gärna resultat här på forumen för 3.7 GHz utan voltökning låter väldigt bra redan det.

Okej, jag kan testa mig fram och se vad som händer. Jag höjer FSB:n lite åt gången, kör ett test via
3DMark Vantage och kollar tempsen.
Nu när den ligger på 3.7Ghz utan rört vcore så ligger på den 24* i idle och load ~57*
Tycker det är hyffsat tanke på att jag har en Nexus HOC-9000 Heatpipe som kylare men vill ha upp cpu:n till 3.9Ghz. Som sagt, ska testa mig fram och kolla vad den pallar

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Du kan alltid prova. Du kommer garanterat inte bränna CPU:n...om du går för högt så postar den inte, kolla då i din moderkort manual hur du nollställer inställningarna. De flesta nyare moderkort brukar känna av dätta och gå tillbaka till en sorts "fail safe" läge, dvs dina biosinställningar nollställs. Annars finns det garanterat en jumper på moderkortet som du kan nollställa inställnignarna med. Det är nog lugnt att dra up v.core en bit också, googla lite så finner du hur mtk som e safe just för din CPU.

Jag är lite n00b när det gäller klockning men jag undrar vad "postar" betyder?
Som i att "om du går för högt så postar den inte".
Jag hade klockat den till 3.7Ghz men efter det så hade den haft 2 st random omstarter...
Jag kan typ sitta på Facebook, Blocket, SC etc. etc. och helt plötsligt så blir skärmen svart och den startar upp på nytt igen :S
J*vligt skumt...!

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk

Höj volten och lägg cpun på 3.8, volten kan du lägga på 1.4 över det bör du inte gå. Iaf inte om du vill ha lång livs tid

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

Jag är lite n00b när det gäller klockning men jag undrar vad "postar" betyder?
Som i att "om du går för högt så postar den inte".
Jag hade klockat den till 3.7Ghz men efter det så hade den haft 2 st random omstarter...
Jag kan typ sitta på Facebook, Blocket, SC etc. etc. och helt plötsligt så blir skärmen svart och den startar upp på nytt igen :S
J*vligt skumt...!

Helt normala symtom på ostabil klock. Att den inte Postar betyder att den inte startar i princip. Din omstarter beror antingen på för hög temperatur eller för låg v.core för din klock. Ha koll på tempen och öj v.core i små steg, testa stabiliteten med tex prime95, eller liknande program som belastar CPU:n, jag har märkt en generell regel att om man fixar en timme i prime95, så är det rätt stabilt. Men du kan börja med att köra i typ 20min om den verkar stabil, öka lite till. När du nått en frekvens som verkar stabil, kör ett längre stress test, typ 1-2 timmar. Om den hänger sig, så dra ner lite lite eller öka v.core om temperaturen fortfarande är bra, och prova igen. Det gäller att ha tålamod. Försök hålla dig under 70C i som max temperatur.

EDIT: kolla också att du har devidern rätt på minnena, så att du inte överklockar dom för mkt, det kan också leda till ostabilitet. Du kan överklocka dom sen om du vill, men för att ta reda på vad din CPU går för, försök hålla minnena i en lagom låg klock.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan säga att det är möjligt att klämma upp den prollen i 4.0ghz dock inte stabil på den klockan, kan nog bero en aning på moderkort med, har körde med nått billigt gigabyte m-ATX när jag klocka upp en sån prolle hos en polare. Fick den till 4.0ghz med 1.4525 v men den klara inte Prime95 så fick bli att klocka ner igen. Dock låg tempen bra på ca 35grader, körde med en Schyte Ninja v2 med dubbla 120mm på tornet och 1 extra 120mm som fläktade ner på cpu/nordbryggan (lite på sidan så att säga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Helt normala symtom på ostabil klock. Att den inte Postar betyder att den inte startar i princip. Din omstarter beror antingen på för hög temperatur eller för låg v.core för din klock. Ha koll på tempen och öj v.core i små steg, testa stabiliteten med tex prime95, eller liknande program som belastar CPU:n, jag har märkt en generell regel att om man fixar en timme i prime95, så är det rätt stabilt. Men du kan börja med att köra i typ 20min om den verkar stabil, öka lite till. När du nått en frekvens som verkar stabil, kör ett längre stress test, typ 1-2 timmar. Om den hänger sig, så dra ner lite lite eller öka v.core om temperaturen fortfarande är bra, och prova igen. Det gäller att ha tålamod. Försök hålla dig under 70C i som max temperatur.

EDIT: kolla också att du har devidern rätt på minnena, så att du inte överklockar dom för mkt, det kan också leda till ostabilitet. Du kan överklocka dom sen om du vill, men för att ta reda på vad din CPU går för, försök hålla minnena i en lagom låg klock.

I idle ligger den på 23-24* och load ~60*
Har liksom inte pillat på vcore eller prövat klocka minnena, endast cpu och gpu.
Men jag ska testa detta, har inte mycket till tålamod men ska man göra det så måste det vara rätt så

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5