Intel Atom i ny Commodore 64

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom i ny Commodore 64

Commodore USA försöker väcka köpsuget hos slumrande retroälskare med en ny version det av klassiska datorsystemet Commodore 64.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Turbo load 4tw

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fjärde bilden ser otroligt "konceptig" ut.

Permalänk
Medlem

flopp deluxe?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Shit va nice

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Trodde först det var ett aprilskämt :). Men det här blir hur grymt som helst. Kanske har mobiltelefoner och appar gjort ett uppsving för gamla spel. Iof har alltid funnits ett visst intresse men sällan blivit mer kommersiellt än att de gör nån joystick med inbyggda spel. Kommer tangentbordet ha rätta retrokänslan?

Permalänk

Och hur använder man F tangenternas funktion på en sådan tro? För många program praktisk kräver dessa tangenter.

Annars rolig låda och rolig operativsystem hoppas de tillåter en virtualisera operativsystemet på ens befintliga dator. Sedan är lådan kult i sig, men ej vidare praktisk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Då köper man ju hellre skalet än innehållet

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så häftigt!! Detta var min första burk.

Permalänk
Medlem

Skithäftg ju!
Dock så hade jag hellre sett Fusion med en rejäl grafikkrets!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoTex94:

Skithäftg ju!
Dock så hade jag hellre sett Fusion med en rejäl grafikkrets!

Köp bara skalet då och släng in Fusion.

Häftigt. om det blir ett köp så blir det definitivt Deras egna OS så man kan köra de gamla C64 spelen. Hade aldrig en sådan men minns att grannen hade en.

Permalänk
Hjälpsam

Har fortfarande kvar min "Brödbox" på vinden.

Alltid funderat på modern hårdvara i den men skulle absolut inte slakta en fullt fungerande C=64. Nu har man möjligheten, Tack Commodore, har alltid älskat er och kommer alltid att göra!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bud_bundy:

Och hur använder man F tangenternas funktion på en sådan tro? För många program praktisk kräver dessa tangenter.

Annars rolig låda och rolig operativsystem hoppas de tillåter en virtualisera operativsystemet på ens befintliga dator. Sedan är lådan kult i sig, men ej vidare praktisk.

1,2,3,4,,+ har F1,F2,F3,,,,F12 som man kör med någon form av tangentkombo antagligen [C=""] + [1] = [F1]

EDIT:
OMFG!
"The new Commodore 64 features genuine Cherry brand key switches,"

ha begär!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Då kommer frågan! Hur känns tangenterna! Viktigt imo.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag tror det när jag ser en på riktigt. Commodore USA har trollat commodore-fansen i flera år nu!!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Nostalgi på hög nivå ^^ mitt original ligger fortfarande och dammar på vinden ><

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk

Men... Ubuntu 10.10 är ju inte LTS...

Sen har jag svårt å se vad man ska ha en "ny" C64 till, utöver nostalgibegär.

Permalänk
Medlem

Skulle vara lite kul att ha ett sådant chassi till sin HTPC, dock vågar jag inte ha allt för höga förväntningar fören jag ser en riktig produkt i butik, istället för renderingar.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Intressant, men i så fall är Amiga line mer intressant, har inte luskat ut vad för hårdvara det kommer vara i dom
först skrevs det om Amiga OS 5.0 numera står det Commodore OS, nåja är det som förut power PC CPU, så faller dom som en sten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vilken OTROLIG vill ha faktor!

Sålde min C64 och köpte en Amiga 500 när det begav sig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Intressant, men i så fall är Amiga line mer intressant, har inte luskat ut vad för hårdvara det kommer vara i dom
först skrevs det om Amiga OS 5.0 numera står det Commodore OS, nåja är det som förut power PC CPU, så faller dom som en sten.

Tror du blandar ihop något Commodore USA har inget med gamla Commodore eller Amiga märket att göra.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jasså Commodore USA frångår sitt vanliga AROS krängande, vill påpeka att vi i amiga scenen inte tycker om Commodore USA efterssom dem inte har något med märket att göra och dem försöker kränga x86 hårdvara för överpriser och döper dem till saker som Amigo med aros eller ubuntu. Vanligtvis spottar dem ut enheter med svideo istället för HDMI vilket är befängt. Skulle dem hoppa på projekt som natami eller liknande eller skulle dem sälja fpga amigas skulle jag köpa, ser ingen vits i att betala för ett x86 system för överpriser bara för utseendet så då får det vara.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Fan.. nu fick jag en nostalgitår i ögonvrån, kanske skulle leta reda på "lill-trollet" uppe på vinden eller kanske "stor-trollet"(amigan).

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jasså Commodore USA frångår sitt vanliga AROS krängande, vill påpeka att vi i amiga scenen inte tycker om Commodore USA efterssom dem inte har något med märket att göra och dem försöker kränga x86 hårdvara för överpriser och döper dem till saker som Amigo med aros eller ubuntu. Vanligtvis spottar dem ut enheter med svideo istället för HDMI vilket är befängt. Skulle dem hoppa på projekt som natami eller liknande eller skulle dem sälja fpga amigas skulle jag köpa, ser ingen vits i att betala för ett x86 system för överpriser bara för utseendet så då får det vara.

Vem skulle köpa ett system som detta för hårdvarukomponenterna? Då bygger du självklart en dator själv i stället.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Vore guld med en sådan här box, att köra en 100% fullständig hårdvaruemulator på (för det finns väl, om jag minns rätt).

Visst, har redan en C-64, men det vore attans mycket smidigare att plugga in en sån här box i en extraport i skärmen istället för att måsta ha min gamla 1084S-skärm ståendes på skrivbordet. Fast... då får jag ju inget ljud. Attans.

Får väl pressa in en minihögtalare inuti boxen om inte annat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Varför ingen kärlek till 128:an?! Den var bra mycke roligare att programmera på.

Permalänk

Vilken dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Tror du blandar ihop något Commodore USA har inget med gamla Commodore eller Amiga märket att göra.

Kanske, men tidigare i år på siten stod det Amiga OS v5.0 och detta OS tex OS4.0 har ju bara funnits för Power PC eller Orginal 680xx native, därför man grunna över hårdvaran i Amiga line datorerna commodore kommer släppa senare, men nu skrivet commorore OS, men framgår lite att det inte verkar vara native x86

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför släpper dom inte en riktig C64 med en redig efterföljare till den gamla CPU:n med säger vi 100 Mhz eller så.
Känns meningslöst att köpa en X86 i C64 hölje.
Tänk vad man skulle ha för möjligheter med 100 Mhz. Man skulle kunna skriva ett uppdaterad C64 OS med GUI och nya Spel. Det skulle kännas mycket mer Retro än Atom CPU i en C64 låda.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Vem skulle köpa ett system som detta för hårdvarukomponenterna? Då bygger du självklart en dator själv i stället.

Jo men överpris för plasten är ingen höjdare, då kan man lika gärna bygga in valfria komponenter i en stackars c64 som haft läckage på kondningarna eller är sönder av andra anledningar är oreparerbar. Det finns väldigt många guider till detta även underbara forum där dem gärna hjälper till.

Sen tycker jag det är fjantigt att dem släpper x86 hårdvara under företaget commodore usa när dem inte har något med commodore att göra. Nä hadde ni vart riktiga Commodore/Amiga fans hadde ni förstått, in och läs historien bakom commodore usa och hur dem kom över namnet samt deras bakgrund på amiga.org's forum o se vad majoriteten av vettiga användare där tycker om C-USA.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.