Crytek bekräftar DX11 till Crysis 2

Permalänk
Melding Plague

Crytek bekräftar DX11 till Crysis 2

Efter många om och men bekräftar Crytek att DirectX 11 kommer till Crysis 2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va ju bra att det blir av iaf
Lite underligt att dom sa att det inte skulle komma någon ett tag...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Intressant Kommer väll ta en 2-3 år innan konsument kort kommer kunna lira det på normal framerate.

Permalänk
Medlem

Tror det inte förrens det finns i spelet, fast lär nog ändå inte köpa skiten ändå.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Detta blir väldigt intressant, hoppas det blir lyckat

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem

Varför komma med sånt här efteråt? Känns väldigt tråkigt då dom flesta redan spelat igenom det. Eller så får man vänta med och spela och då känns det ju meningslöst att släppa det tidigare.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Trevligt. Crysis 2 blir ett köp när DX11 finns tillgänglig. Tycker det är bara onödigt att köpa nu och spela med ful grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Varför komma med sånt här efteråt? Känns väldigt tråkigt då dom flesta redan spelat igenom det. Eller så får man vänta med och spela och då känns det ju meningslöst att släppa det tidigare.

Låter man ett grafiskt biblotek som vilken directx version ett spel använder påverka valet om det är värt att spela eller ej så har man inte alla hästar i stallet.

Sedan om man vill använda det som benchmark eller helt enkelt gillar utveckling så är det lika bra att de kommer lite senare då de har prioriterat spelet i första hand och sedan släpper en vettig version av directx med i spelet och inte som i Cryis 1 där skillnaden var minimal mellan dx9 och 10 med tweaks.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Gubbar, vad heter låten i filmen?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Gubbar, vad heter låten i filmen?

B.o.B - NY, NY

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

B.o.B - NY, NY

Tack tack

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

En bra anledning att spela om spelet då

Det får ta sin tid, bara dem gör det ordentligt.

Permalänk
Skäggig legend

Den bästa storyn jag har spelat, många buggar vad jag upplevde. Grafiken ÄR snygg, annat kan man inte säga. Ska bli kul att se hur stor skillnad det blir med DX11

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

fetttt! nice som fan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

misstänkte starkt att det skulle komma, har väntat med att starta spelet pga dx11

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Låter man ett grafiskt biblotek som vilken directx version ett spel använder påverka valet om det är värt att spela eller ej så har man inte alla hästar i stallet.

Sedan om man vill använda det som benchmark eller helt enkelt gillar utveckling så är det lika bra att de kommer lite senare då de har prioriterat spelet i första hand och sedan släpper en vettig version av directx med i spelet och inte som i Cryis 1 där skillnaden var minimal mellan dx9 och 10 med tweaks.

Har väl inte med det att göra. Vad jag menar är varför släppa en "bättre" version lite senare än att göra det riktigt från början. Då kunde dom skitit i DX11 och kört på 9an och sen hade alla varit nöjda..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Har väl inte med det att göra. Vad jag menar är varför släppa en "bättre" version lite senare än att göra det riktigt från början. Då kunde dom skitit i DX11 och kört på 9an och sen hade alla varit nöjda..

Förstår hur du menar men du tänker inte på hur det fungerar i riktiga livet.

Där pengarna och majoriteten finns där görs det mest dvs. konsoler. Sedan att göra "det bättre senare"
stämmer väl förvisso in på alla spel i så fall. Jag ser detta som en patch som fixar/förbättrar spelet precis som vilken annan patch till vilket annat spel som helst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag fattar inte varför folk bryr sig om DX11, visst det kanske blir mycket snyggare. men seriöst? Vem spelar ett spel för grafiken? Visst att grafik kan göra spelet trevligare att spela, men i grund och botten så är det ju gameplayet som spelar roll. Även ifall ett fia med knuff datorspel skulle ha spelpjäser med några miljarder polygoner och alla dom häftigaste effekterna så kommer det fortfarande vara samma gamla tråkiga fia med knuff. Och dessutom så visar ju spel såsom minecraft och andra indie titlar att det krävs inte miljontals polygoner med texturer i bisarra upplösningar för att göra ett bra spel. Så jag tycker alla ska sluta klaga så mycket på att Crysis 2 inte har DX11 och ta istället spelet för vad det är. Ett faktiskt ganska roligt spel att spela och inte bara en tech-demo av det senaste DX11 och vad det har att fläska på med.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Jag fattar inte varför folk bryr sig om DX11, visst det kanske blir mycket snyggare. men seriöst? Vem spelar ett spel för grafiken? Visst att grafik kan göra spelet trevligare att spela, men i grund och botten så är det ju gameplayet som spelar roll. Även ifall ett fia med knuff datorspel skulle ha spelpjäser med några miljarder polygoner och alla dom häftigaste effekterna så kommer det fortfarande vara samma gamla tråkiga fia med knuff. Och dessutom så visar ju spel såsom minecraft och andra indie titlar att det krävs inte miljontals polygoner med texturer i bisarra upplösningar för att göra ett bra spel. Så jag tycker alla ska sluta klaga så mycket på att Crysis 2 inte har DX11 och ta istället spelet för vad det är. Ett faktiskt ganska roligt spel att spela och inte bara en tech-demo av det senaste DX11 och vad det har att fläska på med.

Jag spelar datorspel till hälften för grafikens skull. Precis som jag tittar på film för att det är bra foto. Och jag fotograferar för att jag gillar bilder.

Jag älskar visuella intryck.

Det finns säker många som gillar MUD, Böcker och andra media där det grafiska inte är viktigt men för mig är grafiken halva upplevelsen. Och jag har svårt att leva mig in i text och dålig grafik på samma sätt som jag gör med "snygg" (upp till betraktaren) grafik.

Snälla klaga inte på oss som gillar bra och tekniskt avancerad renderad grafik.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så kommer jag vänta med att köpa det till en DX11 patch kommer. Dels har dom fixat alla idiot konsolbuggar (kan man hoppas) samt att man kan se vad folk tycker, om det är ett bra FPS i multiplayer (som blir enda anledningen jag köper det).

Efter CoD Black Ops så skall det mycket till innan jag köper ett spel som jag inte fått se flera bra tester av innan köp, har ledsnat på att betala för en beta version. BF3 lär bli ett undantag dock, för jag har inget negativt att säga om BF BC2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Jag fattar inte varför folk bryr sig om DX11, visst det kanske blir mycket snyggare. men seriöst? Vem spelar ett spel för grafiken? Visst att grafik kan göra spelet trevligare att spela, men i grund och botten så är det ju gameplayet som spelar roll. Även ifall ett fia med knuff datorspel skulle ha spelpjäser med några miljarder polygoner och alla dom häftigaste effekterna så kommer det fortfarande vara samma gamla tråkiga fia med knuff. Och dessutom så visar ju spel såsom minecraft och andra indie titlar att det krävs inte miljontals polygoner med texturer i bisarra upplösningar för att göra ett bra spel. Så jag tycker alla ska sluta klaga så mycket på att Crysis 2 inte har DX11 och ta istället spelet för vad det är. Ett faktiskt ganska roligt spel att spela och inte bara en tech-demo av det senaste DX11 och vad det har att fläska på med.

Nä men då hör det ju till saken att Crysis lever mycket på dess grafik. Tycker själv inte gameplay är särskilt bra, och i dess nuvarande skepnad tycker jag definitvt inte det är särskilt snyggt. Visst gör inte grafiken allt, det har jag länge stått för, men då ett spels rykte kretsar kring dess grafikmotor ska den fan vara i senaste snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Jag fattar inte varför folk bryr sig om DX11, visst det kanske blir mycket snyggare. men seriöst? Vem spelar ett spel för grafiken? Visst att grafik kan göra spelet trevligare att spela, men i grund och botten så är det ju gameplayet som spelar roll. Även ifall ett fia med knuff datorspel skulle ha spelpjäser med några miljarder polygoner och alla dom häftigaste effekterna så kommer det fortfarande vara samma gamla tråkiga fia med knuff. Och dessutom så visar ju spel såsom minecraft och andra indie titlar att det krävs inte miljontals polygoner med texturer i bisarra upplösningar för att göra ett bra spel. Så jag tycker alla ska sluta klaga så mycket på att Crysis 2 inte har DX11 och ta istället spelet för vad det är. Ett faktiskt ganska roligt spel att spela och inte bara en tech-demo av det senaste DX11 och vad det har att fläska på med.

Bra grafik är ett sätt för ett spel att sticka ut från mängden, precis som bra gameplay. Suger gameplay så har man iaf ett bra spel för benchmarks, och med en så pass bra editor som Crysis-spelen har så kan man även ha kul där. Hade t.ex. Minecraft haft snyggare grafik så hade spelet knappast blivit sämre om man säger så.

Jag tror dom flesta, iaf jag personligen, är arg på Crytek för att dom marknadsfört CryEngine 3 som DX11-kompatibel, och dom flesta tog för givet att Crysis 2 skulle ha DX11-stöd då det är det verkade ganska så självklart. Många uppgraderade säkert datorn för att palla Crysis 2, men som i slutändan visade sig inte vara så krävande och väldigt konsolifierat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Hade t.ex. Minecraft haft snyggare grafik så hade spelet knappast blivit sämre om man säger så.

Jag måste säga att jag inte riktigt håller med. ifall Notch (skaparen av minecraft) skulle ha fokuserat på att göra det snyggt så skulle han haft mycket mindre tid att spendera på nya funktioner och bugfixar. Vilket skulle bidra till att det skulle ha sämre gameplay.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Trevligt. Crysis 2 blir ett köp när DX11 finns tillgänglig. Tycker det är bara onödigt att köpa nu och spela med ful grafik.

Ful grafik är väl att ta i, tycker det är riktigt snyggt om man jämför med andra DX9 spel

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar enstund innan jag spelar vidare. skulle vara mycket trevligare om de fläskar på med mycket ögongodis. Om dom rekomenderar dx9 till lite svagare datorer och dx11 till de senaste grafikkorten då har de visat respekt till alla som vill spela på pc.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att Crysis 2 kommer bli Dx9 med lite Dx11 lull-lull på snarare än en renodlad Dx11 titel. (varför kanske en del frågar sig, svaret är tessilisering)

Ser fram emot BF3 och nya Unreal Engine.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

det är väl inte grafiken i sig de flesta är sura för. utan att man väntade sig ett spel som använde den senaste tekniken. en revolution som crysis 1

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Det klagas inte på att företag som aldrig gör något för att driva utvecklingen framåt inte försöker, men när ett företag som står till grund för de två största hoppen i grafikmarknaden de senaste 7 åren bara slår allt annat, men inte slår det med hästlängder som innan, ja då jävlar ryker förhandsbokningar.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Ni som inte tycker att grafik spelar någon roll kan väl spela något text-adventure eller nåt.

Crysis1 var legend. Det pushade gränsen för vad som överhuvudtaget var tekniskt möjligt framåt, mer än någon annan någonsin (Ja, jag bortser från Wolf3D och sånt..).

Klart att förväntningarna på Crysis2 var skyhöga. Många tippade att det skulle bli det första DX11-spelet, såsom Crysis1 var det första DX10-spelet. Men det kom annat, och Crysis2 dröjde. Utvecklaren lugnade alla med att det fördröjdes för att det skulle bli tillräckligt bra. Och förväntningarna steg ytterligare. Det här kunde inte bli annat än deceniets spel.

Resten är historia. En konsolklon, som kör dx9, och har sämre grafik än ettan. Så bittert.

Jag brukar ofta sitta och titta på Unigines Heaven -demo. Leka med tesseleringen, slå Nvidia 3dVision, njuta av grafiken och soundtracket. Jag skulle tycka det vore helt OK om de sålde ett Crysis2-demo som är som en benchmark, alltså utan någon som helst användar-interaktion, förutsatt att grafiken var oslagbar. För mig är de enda intressanta kontrollerna grafikinställningarna.

Man är intresserad av olika saker i spel, och jag fattar att många hellre spelar Farmville eller nåt. Men just Crysis2 kunde väl ha riktat sig till oss grafikjunkies. För det var legend. Inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Det klagas inte på att företag som aldrig gör något för att driva utvecklingen framåt inte försöker, men när ett företag som står till grund för de två största hoppen i grafikmarknaden de senaste 7 åren bara slår allt annat, men inte slår det med hästlängder som innan, ja då jävlar ryker förhandsbokningar.

men nu slår det inte allt annat, framförallt inte dess 4 år gamla föregångare