Permalänk

Funkar Mionix Naos 5000:s sensor med extremt låg sensitivity och med cloth musmattor?

Har en Ikari Laser nu som inte alls hänger med om man drar super snabbt, den stannar eller så tror den att jag drog uppåt.

Existerar detta problem? Avago 9500 sensorn används väl i Xai och i Qpad 5k också så det borde väl inte vara något?

Vet att det finns en optisk version men vill veta om Laser versionen funkar prima för FPS spel med låg sens, riktigt fint med viktsystem och kan ändra färger.

Thx in advance

Permalänk
Mionix

Hej!

Vi hjälper er mer än gärna att lösa dessa problem, kontakta oss på support@mionix.net, med respekt för forumets regler diskuterar vi inte enskild support ärenden i tråden.

// Mionix

Skrivet av Citruz:

Har precis samma problem, kan inte ändra några inställningar med den nya versionen (1.17), det bara hänger sig när man försöker godkänna ändringarna.

Skrivet av Celcius:

Hej

Får inte riktigt mitt driver program att fungera... händer ingenting när jag skall testa settings och kan heller inte byta till nya setting alls.
När jag trycker på apply så hänger sig bara programmet. Och då musen bytte till 5040dpi så är det lite jobbigt att använda musen :/

Edit: kör det som admin, funkar fortfarande inte, dock hänger det sig inte när jag ändrar settings. Dock så byter den inte till dom settings jag vill :/

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Köpte eran Naos 3200. På instruktionerna stod det att man kunde byta vikter på 3200-modellen. Men då jag vände på musen hittade jag inga spärrar för vikter. Läste om musen och det stod att man skulle kunna byta..

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Mionix

Hej!

Det är ett tryckfel på en batch, det går inte att byta vikter på Naos 3200.

// Mionix

Skrivet av MrJohan:

Tjenare!

Köpte eran Naos 3200. På instruktionerna stod det att man kunde byta vikter på 3200-modellen. Men då jag vände på musen hittade jag inga spärrar för vikter. Läste om musen och det stod att man skulle kunna byta..

Permalänk
Mionix

psst...kan tipsa er att ta en titt på http://www.mionix.net/z60/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej!

Det är ett tryckfel på en batch, det går inte att byta vikter på Naos 3200.

// Mionix

Är det något ni åtgärdat?

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Mionix

Hej igen,

Självklart!
Tryckfelet var åtgärdat så fort vi upptäckte det, installations guiden är numera korrekt.

Skrivet av MrJohan:

Är det något ni åtgärdat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Funkar Mionix Naos 5000:s sensor med extremt låg sensitivity och med cloth musmattor?

Har en Ikari Laser nu som inte alls hänger med om man drar super snabbt, den stannar eller så tror den att jag drog uppåt.

Existerar detta problem? Avago 9500 sensorn används väl i Xai och i Qpad 5k också så det borde väl inte vara något?

Vet att det finns en optisk version men vill veta om Laser versionen funkar prima för FPS spel med låg sens, riktigt fint med viktsystem och kan ändra färger.

Thx in advance

Den fungerar precis som Xai eller QPAD 5k på vissa tygmattor utan problem med låg sensitivity. Men som vanligt handlar det om att hitta rätt tyg musmatta för laser sensorn. Då NAOS 5000 har S.Q.A.T funktionen som kan berätta hur pass bra bilder sensorn tar utav underlaget så finns det samlat just en sådan tråd här någonstans på sweclockers forum. Där kan du se hur bra betyg sensorn i sig givit de olika musmattorna som sweclockers användare själva testat tillsammans med musen.
Så mitt tips är att kolla in betygen där för att få en uppfattning vilka tygmattor som lämpar sig bäst för Avago 9500.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/915742-high-score-mionix-naos-5000-surface-quality/index2.html#post10622269

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Min naos 5000 "dubbelklickar" lite då och då, sjukt irriterande när det händer, vad kan problemet vara?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Vill bara säga tack Minoix för att ni gjort den absolut bästa musen i världen! 5000 Naos är helt otrolig.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av StarCroW:

Den fungerar precis som Xai eller QPAD 5k på vissa tygmattor utan problem med låg sensitivity. Men som vanligt handlar det om att hitta rätt tyg musmatta för laser sensorn. Då NAOS 5000 har S.Q.A.T funktionen som kan berätta hur pass bra bilder sensorn tar utav underlaget så finns det samlat just en sådan tråd här någonstans på sweclockers forum. Där kan du se hur bra betyg sensorn i sig givit de olika musmattorna som sweclockers användare själva testat tillsammans med musen.
Så mitt tips är att kolla in betygen där för att få en uppfattning vilka tygmattor som lämpar sig bäst för Avago 9500.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/915742-high-score-mionix-naos-5000-surface-quality/index2.html#post10622269

Tack för svar mannen!

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Min naos 5000 "dubbelklickar" lite då och då, sjukt irriterande när det händer, vad kan problemet vara?

kör du på 1000hz? när jag fick musen så var den på 125hz som standard och då dubbelklickade den, drog upp till 1000 och det försvann. har du nya drivrutinen också? alltså 1.19

btw mionix Z60 ser spännande ut

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Yep, kör den i 1000hz men den dubbelklickar ibland fortfarande

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Fick min Naos 3200 idag, kunde inte vara mer nöjd med musen. Det jag dock stör mig på är mjukvaran, v. 1.07 som hänger sig varje gång jag försöker ställa in/ändra nån inställning. LED Effects t.ex, då jag trycker på OK/Apply och så hänger sig hela programmet.
Läste lite på forumet (Minoix) att man kunde testa med äldre mjukvaror? Vart hittar jag dom?
Eller är det nån som har samma problem?
Som sagt toppenmus, med vissa attitydsproblem kanske vi ska kalla det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Min Naos 5000 lyser också när datorn är av. Annars är den asnice!
Tänkte bara medela om att Propus 380 är helt värdelös.
Har haft den 2 månader och när den var ny var glidet fint som fan. Men det har blivit sämre och sämre och nu känns det som ett sandpapper. Tråkigt att det var eldorado kvalitet när musen var så bra.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med att Config-programmet hänger sig när man ändrar något. Finns det någon fix ännu?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Skrivet av Raven6z:

Jag har också problem med att Config-programmet hänger sig när man ändrar något. Finns det någon fix ännu?

OS?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se imorgon vad Z60 faktiskt är

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skrivet av ErDraug:

Ska bli intressant och se imorgon vad Z60 faktiskt är

Troligen en nyckelbräda
Kan vi förvänta oss ett testexemplar till Swec eller mig?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Troligen en nyckelbräda
Kan vi förvänta oss ett testexemplar till Swec eller mig?

Skulle vara skitkul om Swec recenserar lite Mech-tangenbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Windows 7 64bit

Edit: Deras support bad mig installera 1.16 men jag får samma fel där... Den versionen fungerar också en liten stund men efter ett par byten/någon kvart så slutar den helt enkelt fungera!

Det konstiga är att supporten frågade om jag provat senaste firmware som enligt dem var 1.10 men jag får inte tag i något annat än 1.08 och 1.09. Finns det ens en 1.10?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

Jag har också problem med versionsnumret, jag tror att vissa (kanske jag själv) blandar ihop mjukvaran och firmwaren.
Det tycks vara en hel del problem med 64 bitars OS, enligt supporten så jobbar de på saken så vi ser säker en lösning inom kort.
En del av problemet kan vara windows själv. Testa att installera mjukvaran på annan plats än i "Program"-mappen. Testa att installera i C:/Kattbilder eller C:/Spel eller något liknande.
Det hjälpte mig i alla fall.

Edit:
Förtydligande: Det hjälpte mig med Mjukvaran. Muslagget kvarstår dock.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Jag har också problem med versionsnumret, jag tror att vissa (kanske jag själv) blandar ihop mjukvaran och firmwaren.
Det tycks vara en hel del problem med 64 bitars OS, enligt supporten så jobbar de på saken så vi ser säker en lösning inom kort.
En del av problemet kan vara windows själv. Testa att installera mjukvaran på annan plats än i "Program"-mappen. Testa att installera i C:/Kattbilder eller C:/Spel eller något liknande.
Det hjälpte mig i alla fall.

Edit:
Förtydligande: Det hjälpte mig med Mjukvaran. Muslagget kvarstår dock.

Jag har det redan installerat i G:\Program\Mionix\

Kanske ska prova att installera på default-stället.

Det känns tveksamt att de jobbar på en fix för Windows7 64bit när deras senast uppdatering kom för nästan fyra månader sen.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

De har ju själva sagt att det är den produkt de säljer mest av, så de jobbar säker på en fix.
64-bitars OS blir det ju knappast färre av heller så det ligger ju i allas intresse att få detta fixat.
Håll modet uppe grabben

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Hej Mionix,

Jag köpte för drygt 3 veckor sedan erat headset KEID 20.
Måste säga att micen eller ja, mic-hållaren (?) den vita "gummi plast" biten som micen sitter fäst i är av inte så god kvallite.
Min har redan gått sönder, kan tillägga att jag inte alls använder mina lurar ofta. Har nu fått tejpa för att dom ens skall sitta kvar.
Finns det något rep kit eller dylikt man kan få tag i?

// Runsy

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

De har ju själva sagt att det är den produkt de säljer mest av, så de jobbar säker på en fix.
64-bitars OS blir det ju knappast färre av heller så det ligger ju i allas intresse att få detta fixat.
Håll modet uppe grabben

Jag hoppas deras support kan lösa detta så snabbt som möjligt. Det hade varit så otroligt synd att behöva skicka tillbaks musen när den är så skön och ligger perfekt i handen!

Kanske till och med behåller den i alla fall för iblaaaand fungerar det att ändra inställningar och man behöver ju inte direkt ändra dem ofta.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

Har själv också problem med programvaran till min Naos 5000. När jag skall trycka på "apply" i 1.17 så svarar inte programmet och det krashar.
Riktigt störande när det är den skönaste musen någonsin. Någon som har hittat en temporär fix innan dem fixat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Har själv också problem med programvaran till min Naos 5000. När jag skall trycka på "apply" i 1.17 så svarar inte programmet och det krashar.
Riktigt störande när det är den skönaste musen någonsin. Någon som har hittat en temporär fix innan dem fixat detta?

Sättet jag har löst det på är att eftersom det fungerar helt godtyckligt för mig men framförallt precis när jag startat om datorn så ställer jag in det jag vill ställa in så snabbt jag kan och sen låter jag inställningarna vara.

Inte någon jättebra lösning men hur ofta behöver man ändra inställningarna på sin mus?

Enligt deras support ska en lösning vara på väg men jag vet inte hur mycket man ska tro på det...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

En temporär fix är att installera programmet på en annan dator med ett 32-bitars windows.
Musen spar inställningarna internt så för att göra ändringar i inställningarna så går det bra.
Om man har en extra dator eller lapptop det vill säga.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Nej! Nu har jag märkt ett annat problem... När programvaran väl börjar slutar börjar också DPC Latencyn gå upp något otroligt. Så mycket så att ljud och dylikt börjar hacka. Det blir helt oanvändbart och försvinner DIREKT när jag kopplar ur musen.

Har ni också det problemet? Finns det någon lösning?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin