Permalänk

Problem med att hårddiskarna

Tjena, viste inte om jag skulle skriva här eller i lagring men jag chansade på här.

Har nyligen byggt en dator och startat upp allt med en SSD och två gamla tjocka hårddiskar plus en DVD. Allt verkade fungera bra och jag installerade windows på SSDn. Väl inne i windows märker jag att en hårddisk saknas, jag kollar i bios och där finns den.

Jag börjar systematiskt kolla alla kablar och allt verkar sitta som dom ska så tillslut drar jag ut alla kablar och börjar om från början genom att bara koppla in SSDn med windows, när jag väl gör det och startar datorn säger den att det inte finns ett operativsystem och jag ska sätta i windowsskivan.

Nu undrar jag vad fan har hänt och vad gjorde jag fel? Jag trodde först att SSDn och tjockhårddisken hade ingått i nån konstig RAIDkonfiguration så det var därför den inte syntes men sånt är väl inte möjligt.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk

Var något os installerat på någon av dom gamla hårddiskarna? Koppla isåfall bara in ssd'n vid os installation, när det e klart så kopplar du in dina gamla hdds.

Gå sedan in på diskhantering om du fortfarande inte kan hitta ena hdd'n.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk

Nä dom är bara lagringshårddiskar utan nått OS på, men jag ska testa med bara SSD inkopplad.

Edit: Det löste saken, tackar.

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX