Permalänk
Medlem

Tvärdöd dator

Hej

Jag kom hem från jobbet i fredags och tryckte på knappen. Inget hände. Allt var dött.

Hittills har jag testat att byta till fungerande kabel samt fungerande PSU samt koppla ur så mycket som möjligt utan resultat. Ingen fläkt startar, ingen lampa lyser. Jag är verkligen inte bra på hårdvara så alla tips och råd är välkomna. Just nu är jag på jobbet men kommer att uppdatera ikväll. Säg till om det finns mer info jag kan posta.

Bör nämna att jag inte känner någon alls som kan hjälpa till med att testa komponenter i fungerande miljö.

Packard Bell ixtreme M3720 som inhandlades i juli 2010.

Operativsystem: Windows 7
Processor: Intel Core2 Quad Q8300
Moderkort: Packard Bell MCP73PVT-PM
Minne: 2x 512MB
Grafikkort: Asus GeForce GTX 460 Direct CU TOP 768MB GDDR5 PCI-E
Hårddisk: (tba)
Nätaggregat: Corsair CX 430W ATX

Permalänk
Medlem

kolla så att knappen på nätagget är på och kolla extra noga att alla kablar även sitter i

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87 MPOWER | CPU: Intel i7 4770k @ 4,6Ghz | Kylare:Corsair Hydro H80i | Chassi: Corsair 800D | GPU: ASUS GTX 680 DCII | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb |PSU: Corsair TX 650 80+ | SSD: Crucial m4 128gb | HDD WD 750TB 7200rpm | Skärm: BenQ 24" XL2420T 120Hz |

Permalänk
Medlem

Kolla om nätagget startar om du tjuvkopplar det.

Permalänk
Medlem

hur länge har du haft ditt nätagg? för tror personligen att det som inte funkar med tanke på att inget lysser.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87 MPOWER | CPU: Intel i7 4770k @ 4,6Ghz | Kylare:Corsair Hydro H80i | Chassi: Corsair 800D | GPU: ASUS GTX 680 DCII | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb |PSU: Corsair TX 650 80+ | SSD: Crucial m4 128gb | HDD WD 750TB 7200rpm | Skärm: BenQ 24" XL2420T 120Hz |

Permalänk
Medlem

Ska testa tjuvkoppla nätagget/nätaggen när jag kommer hem. Lite osäker på hur men google visar vägen!

Kablar, knappar etc är trippelkollat. Datorn stängdes av som vanligt men startade inte dagen efter, den står rätt stabilt så någon fysisk rubbning är långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonic:

hur länge har du haft ditt nätagg? för tror personligen att det som inte funkar med tanke på att inget lysser.

Som jag skrev testade jag ett annat nätagg med samma resultat. Har haft det nuvarande sen november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breiei:

Som jag skrev testade jag ett annat nätagg med samma resultat. Har haft det nuvarande sen november.

Testa tjuvkoppla på moderkortet?
Tänkte mest fall din startknapp lagt av.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Du behöver bara 4 av de 7 sakerna du skrev i din listan tills du får liv i datorn.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Viktig att allt annat tas bort. Finns flera trådar där tex kringutrustning som tangentbord, mus och kablar inne/utanför chassit mm blockat så att datorn verkat helt död.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Försökte tjuvkoppla båda nätagg men inget funkade. Antingen är det nåt lurt eller så är båda paj eller mitt gem dåligt. Lämnade in aggen på nåt reparationsställe så får de kolla, om de funkar lämnar jag in datorn helt enkelt. Har för lite fritid för att sitta och pilla själv inser jag

Permalänk
Medlem

Här är en guide för nätaggs test. Vissa nätagg behöver en liten belastning för att starta.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...