Permalänk

Intelaktier?

Någon som vet om man kan köpa aktier i Intel här i Sverige? Alltså om de finns på den svenska börsen.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Kolla i Akos aktie guide, är inte säker om det va där eller någon annan stans jag läste om det. Kan mycket väl vara bland inläggen också.

Permalänk
Medlem

Intel är inte noterat på OMX. Går att handla trots det, bara att ge sig ut på amerikanska börsen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Skrivet av oggan:

Intel är inte noterat på OMX. Går att handla trots det, bara att ge sig ut på amerikanska börsen.

Ok, kan inte så mycket inom aktier och sådant, men hade ett snack med en från banken igår då vi diskuterade var jag skulle ha mina pengar, och jag ville ha lite i Intels aktier, men hon hittade dom ej. Hon sa då att dom kunde finnas på någon utländsk börs, men att det ej var värt att köpa andelar där, förstod inte riktigt varför... Någon som vet om detta stämmer och isf varför?

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Äh, vadå, lite högre courtage är allt som i ärlighetens namn skiljer. Kör på för fan!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte lyckas ta reda på det själv kommer du få bättre resultat med en indexfond, typ Avanza Zero. Är inte dryg utan försöker bara hjälpa. Handla med värdepapper kräver lite mer intresse än så, givet att du inte ser det som ett lotteri (spekulerar).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonasy:

Avanza Zero

Hos Avanza kan man också handla med utländska (typiskt amerikanska) aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Ok, kan inte så mycket inom aktier och sådant, men hade ett snack med en från banken igår då vi diskuterade var jag skulle ha mina pengar, och jag ville ha lite i Intels aktier, men hon hittade dom ej. Hon sa då att dom kunde finnas på någon utländsk börs, men att det ej var värt att köpa andelar där, förstod inte riktigt varför... Någon som vet om detta stämmer och isf varför?

De finns på Amerikanska börsen Nasdaq, när du köper aktier så får du betala en avgift (courtage) till den som förmedlar köpet. (aktiemäklaren) Beroende på hur mycket du ska köpa för så kan det vara så att avgiften blir så hög i förhållande till köpesumman, därav att bankkvinnan ansåg att det ej var värt det.

Om vi gissar att de tar 300kr i avgift (det varierar ganska kraftigt från bank till bank) och "delar upp det" på antal aktier du ska köpa så ser vi vad som är rimligt.
100 aktier = 3kr/st
Intel kostade igår kväll ca 140SEK så om du köper 100st för 14000kr (14300 med courtage) så kostar den 143kr/st på detta kommer sedan kostnaden för valutaväxlningen. Vilket lägger på ett par hundringar till i avgift... Vi säger för räkenskapernas skull, 200kr för detta.. vilket gör att totalsumman blir 14500kr för aktier värda 14000kr, 14500/14000 = 3,57% i avgift för köpet, för hundra aktier.
Eller på ren Svenska ökar aktierna i värde 3,57% så ligger du på +-0, sen ska du ju sälja skiten och då blir det ju samma resa där courtage + växlingsavgift 500kr igen. = 7,14% så är du på +-0.
Köper du 1000st så blir det 0,7% istället, vilket är lite rimligare, men då ska du köpa för 140kSEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Ok, kan inte så mycket inom aktier och sådant, men hade ett snack med en från banken igår då vi diskuterade var jag skulle ha mina pengar, och jag ville ha lite i Intels aktier, men hon hittade dom ej. Hon sa då att dom kunde finnas på någon utländsk börs, men att det ej var värt att köpa andelar där, förstod inte riktigt varför... Någon som vet om detta stämmer och isf varför?

De vill såklart inte rekommendera dig att köpa något de inte kan sälja.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Ok, kan inte så mycket inom aktier och sådant, men hade ett snack med en från banken igår då vi diskuterade var jag skulle ha mina pengar, och jag ville ha lite i Intels aktier, men hon hittade dom ej. Hon sa då att dom kunde finnas på någon utländsk börs, men att det ej var värt att köpa andelar där, förstod inte riktigt varför... Någon som vet om detta stämmer och isf varför?

Sa du hur mycket du ville köpa? Kanske var så få aktier att det faktiskt inte skulle vara värt det?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Blk:

De finns på Amerikanska börsen Nasdaq, när du köper aktier så får du betala en avgift (courtage) till den som förmedlar köpet. (aktiemäklaren) Beroende på hur mycket du ska köpa för så kan det vara så att avgiften blir så hög i förhållande till köpesumman, därav att bankkvinnan ansåg att det ej var värt det.

Om vi gissar att de tar 300kr i avgift (det varierar ganska kraftigt från bank till bank) och "delar upp det" på antal aktier du ska köpa så ser vi vad som är rimligt.
100 aktier = 3kr/st
Intel kostade igår kväll ca 140SEK så om du köper 100st för 14000kr (14300 med courtage) så kostar den 143kr/st på detta kommer sedan kostnaden för valutaväxlningen. Vilket lägger på ett par hundringar till i avgift... Vi säger för räkenskapernas skull, 200kr för detta.. vilket gör att totalsumman blir 14500kr för aktier värda 14000kr, 14500/14000 = 3,57% i avgift för köpet, för hundra aktier.
Eller på ren Svenska ökar aktierna i värde 3,57% så ligger du på +-0, sen ska du ju sälja skiten och då blir det ju samma resa där courtage + växlingsavgift 500kr igen. = 7,14% så är du på +-0.
Köper du 1000st så blir det 0,7% istället, vilket är lite rimligare, men då ska du köpa för 140kSEK.

Låter väldigt sant det du säger, hon sa någonting sånt om att det helt enkelt inte skulle vara värt det, och jag hade tänkt mig att köpa för bara några hundralappar så:P

Skrivet av Ilja:

De vill såklart inte rekommendera dig att köpa något de inte kan sälja.

Kanske det, men tror inte hon vinner något själv på att sälja, hon har väl fast lön ändå?

Skrivet av Derox:

Sa du hur mycket du ville köpa? Kanske var så få aktier att det faktiskt inte skulle vara värt det?

Exakt, skulle bara köpa för någon hundralapp, mest för nöjes skull då jag är intresserad inom datorbranschen och jag tror att det kommer gå bra för Intel så.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Låter väldigt sant det du säger, hon sa någonting sånt om att det helt enkelt inte skulle vara värt det, och jag hade tänkt mig att köpa för bara några hundralappar så:P

Kanske det, men tror inte hon vinner något själv på att sälja, hon har väl fast lön ändå?

Exakt, skulle bara köpa för någon hundralapp, mest för nöjes skull då jag är intresserad inom datorbranschen och jag tror att det kommer gå bra för Intel så.

Avanzas courtage för amerikanska aktier ligger på 13.95 USD om du har ett av de konton som har billigare avgift, utöver det tillkommer växlingsavgift på typ 0,5% om du inte har ett valutakonto. Ska du köpa svenska aktier tror jag det ligger på 39 kronor, och att köpa för några hundralappar blir även i Sverige väldigt ovärt. Jag tror det är bättre att lägga lite mer kanske några tusen iaf om du ska köpa något ens i Sverige.

Permalänk
Medlem

Både Avanza och Nordnet möjliggör handel av amerikanska aktier till ett lågt pris, men visst bör man handla för 5-10 000 kr per gång för att det ska vara värt ca 100 kr i courtage (kostnad) per gång.

Jag är dock själv mycket mer intresserad av att köpa AMD aktier då jag tror att de kommer stiga mer än Intel (som jag tror mycket väl kan sjunka i pris). AMD går också att handla via Avanza och Nordnet.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marbau:

Jag är dock själv mycket mer intresserad av att köpa AMD aktier då jag tror att de kommer stiga mer än Intel (som jag tror mycket väl kan sjunka i pris). AMD går också att handla via Avanza och Nordnet.

Det roliga med AMD är att kursen svänger så hiskeligt; det senaste året har den varierat mellan 5,5 och 10 dollar, så om man gör rätt går det fort att tjäna pengar. Intel är vid jämförelse väldigt stabilt.

Permalänk
Medlem

AMD / Intel

Skrivet av Elgot:

Det roliga med AMD är att kursen svänger så hiskeligt; det senaste året har den varierat mellan 5,5 och 10 dollar, så om man gör rätt går det fort att tjäna pengar. Intel är vid jämförelse väldigt stabilt.

Det kan jag skriva under på, men jag ser inte någon riktigt stor uppsida i Intel. Med AMD är min analys att de genom Bulldozer, sitt kunnande inom GPU (som utnyttjas i bl.a. APU långt bättre än Intel) och en bättre position än både Intel och Nvidia rent strukturellt (Intel kan inte grafik, Nvidia kan inte CPU, typ...) kan komma att uppvärderas betydligt.

AMD var ju på väg mot konkursens rand men har vänt från ett starkt underläge. De är fortfarande en underdog, och deras position på servermarknaden kan inte bli mycket sämre. Det är när allt ser som mörkast ut som man ska köpa (vilket var för några år sedan egentligen). Då tar man också högst risk. Idag, när bolaget ser lite ljusglimtar i horisonten, är det något lägre risk, men en betydande uppsida kvarstår.

Intel har haft en mkt stark position och har det fortfarande. Det är ett välfungerande bolag men den riktiga uppsidan finns inte. Kan säkert takta på och leverera fin vinst, men då ska man ha en längre placeringshorisont än vad jag har.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W