Permalänk

Datorn till TV

Har en dator med HDMI + En laptop med HDMI.

Vill nu se film från datorn i tvn..

Antar jag behöver en Hdmi sladd som länkar dom samman,

ngt mer jag behöver göra? ngr spec inställningar?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Hoppas att du har betalt för filmerna Annars så är det bara att tuta och köra så länge du har en HDMI ingång i din TV...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara fixa en mini hdmi kabel till hdmi så är det bara att njuta

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PlexGear:

Bara fixa en mini hdmi kabel till hdmi så är det bara att njuta

Varför mini HDMI? :S

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

du måste ha hdmi på din tv (vilket jag anar att du har ), och ett internt grafikkort på din stationära eller ett med inbyggt ljudkort, annars behöver du nog en ljudkabel som du kopplar mellan datorn och din tv:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Bara fixa en mini hdmi kabel till hdmi så är det bara att njuta

Skrivet av bourne94:

du måste ha hdmi på din tv (vilket jag anar att du har ), och ett internt grafikkort på din stationära eller ett med inbyggt ljudkort, annars behöver du nog en ljudkabel som du kopplar mellan datorn och din tv:)

Herregud vad yrar ni om det enda han behöver här är en hdmi kabel från dator till tv, HDMI innehåller både bild och ljud detta är inte samma sak som DVI!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Herregud vad yrar ni om det enda han behöver här är en hdmi kabel från dator till tv, HDMI innehåller både bild och ljud detta är inte samma sak som DVI!

Vi är väl medventa om detta, dock får du inget ljud till TV'n från datorn om inte ditt grafikkort också har ett ljudkort för att ge ljud över HDMI vilket i stort sätt alla grafikkort idag har. (Därför säger de så ifall TS råkar ha ett lite äldre grafikkort som kanske inte stödjer ljud över HDMI)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Herregud vad yrar ni om det enda han behöver här är en hdmi kabel från dator till tv, HDMI innehåller både bild och ljud detta är inte samma sak som DVI!

Det enda jag tänkte var att om han har ett externt grafikkort så är det inte säkert att ljudet hänger med.

Hände mig iallafall.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Det enda jag tänkte var att om han har ett externt grafikkort så är det inte säkert att ljudet hänger med.

Hände mig iallafall.

Externt grafikkort? o.o Du menar ett dedikerat grafikkort i en laptop eller tänkte du på externt ljudkort?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Externt grafikkort? o.o Du menar ett dedikerat grafikkort i en laptop eller tänkte du på externt ljudkort?

tänkte på alla alternativen egentligen.... men tänkte mest på hans stationära dator.

Hans laptop borde det endast fungera med en hdmi kabel, men där kan jag ha fel.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

tänkte på alla alternativen egentligen.... men tänkte mest på hans stationära dator.

Hans laptop borde det endast fungera med en hdmi kabel, men där kan jag ha fel.

Hehe okej

Är glad att jag har min receiver alltså Allt är förberett för när man införskaffar en feting TV

Kopplar in min TV till receivers display ingång sedan är det bara o sätta datorn i den tsmans med mitt ps3

Behöver alltså bara 3 HDMI kablar totalt, älskar faktiskt HDMI, jäkla grymma kablar egentligen, fattar inte vrf de ska ha Ethernet förmåga också dock, kan jag alltså koppla min dator via HDMI till TV'n och den får internet ifall den har ethernet den med? o.o

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Kollade min dator lite mer exakt, osäker på om den har HDMI.. den har:

HDCP-stöd...
VGA Stöd

Tv:n jag får på söndag har stöd för: HDMI + VGA.. för "Pc ingång"

Vad är erat råd att göra? vilket är enklaste sättet att koppla ihop Tv och dator?

(Edit: Min dator är ca 1vecka gammal, acer.. den bör väll ha ljudkort hoppas jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Kollade min dator lite mer exakt, osäker på om den har HDMI.. den har:

HDCP-stöd...
VGA Stöd

Tv:n jag får på söndag har stöd för: HDMI + VGA.. för "Pc ingång"

Vad är erat råd att göra? vilket är enklaste sättet att koppla ihop Tv och dator?

(Edit: Min dator är ca 1vecka gammal, acer.. den bör väll ha ljudkort hoppas jag)

är det en laptop?

hdcp kan jag inget om men om du ska ha den inkopplad på det billigaste viset är ju vga ett altenativ... men då blir det inte lika bra bildkvalitet, det enda du behöver är en vga kabel och en ljudsladd då vga inte har några ljudsignaler.
Men om hdcp är hdmi så är det bara att köra på det:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Hehe okej

Är glad att jag har min receiver alltså Allt är förberett för när man införskaffar en feting TV

Kopplar in min TV till receivers display ingång sedan är det bara o sätta datorn i den tsmans med mitt ps3

Behöver alltså bara 3 HDMI kablar totalt, älskar faktiskt HDMI, jäkla grymma kablar egentligen, fattar inte vrf de ska ha Ethernet förmåga också dock, kan jag alltså koppla min dator via HDMI till TV'n och den får internet ifall den har ethernet den med? o.o

Hdmi är riktigt fina kablar ( äger faktiskt ingen själv ) men dom ger mycket bra bild och ljud.
ethernet är väll så att man kan koppla upp tven på nätet? och om tven stödjer det:P
Ps3 kan jag inte mycket om men blu-ray är ju ett väldigt stort plus där:D

recevier låter ju som en utmärkt grej:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

är det en laptop?

hdcp kan jag inget om men om du ska ha den inkopplad på det billigaste viset är ju vga ett altenativ... men då blir det inte lika bra bildkvalitet, det enda du behöver är en vga kabel och en ljudsladd då vga inte har några ljudsignaler.
Men om hdcp är hdmi så är det bara att köra på det:D

Ja det är en laptop, acer..

Kollade en annan sida om den, där jag köpte den, står det finns "HDMI-koppling" är det tillräckligt för att koppla ihop med tv?

Så om jag kör med VGA, då behöver jag alltså en VGA kabel + en VGA ljudkabel? :S så vitt jag vet är det bara en ingång,

Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Hoppas att du har betalt för filmerna Annars så är det bara att tuta och köra så länge du har en HDMI ingång i din TV...

Betalt för filmerna? förstår inte va det har med saken att göra, jag ska koppla ihop det för att kunna se streamad film / serier från datorn till Tvn.

det blir billigare än och betala för digital skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Ja det är en laptop, acer..

Kollade en annan sida om den, där jag köpte den, står det finns "HDMI-koppling" är det tillräckligt för att koppla ihop med tv?

Så om jag kör med VGA, då behöver jag alltså en VGA kabel + en VGA ljudkabel? :S så vitt jag vet är det bara en ingång,

om det står att det är hdmi så ska det vara tillräckligt för att koppla den med en hdmi kabel.

Vga koppla du in till din tv och en valig ljudkabel som du koppla från hörlurar uttaget i din laptop och sedan in i tv:en ( där kan det finnas olika kablar på tven )

Men hdmi är mycket bättre och enklare så det är att rekomendera:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

om det står att det är hdmi så ska det vara tillräckligt för att koppla den med en hdmi kabel.

Vga koppla du in till din tv och en valig ljudkabel som du koppla från hörlurar uttaget i din laptop och sedan in i tv:en ( där kan det finnas olika kablar på tven )

Men hdmi är mycket bättre och enklare så det är att rekomendera:D

ok ok, får la ta en koll med prisjakt och se vart man hittar en sån kabel billigast, eller behöver jag fler än 1?

Ursäkta alla dumma frågor, är inte så insatt i sånt här :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

ok ok, får la ta en koll med prisjakt och se vart man hittar en sån kabel billigast, eller behöver jag fler än 1?

Ursäkta alla dumma frågor, är inte så insatt i sånt här :/

Nej om både datorn och tvn har hdmi uttag så behöver du bara en hdmi sladd imellan så får du både ljud och bild

Permalänk
Skrivet av zatter:

Nej om både datorn och tvn har hdmi uttag så behöver du bara en hdmi sladd imellan så får du både ljud och bild

Ah guld mindra och köpa då,

Permalänk

Va ju en djungel av olika kablar,

Ngt råd om vilken kabel som är bra? För en max 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Betalt för filmerna? förstår inte va det har med saken att göra, jag ska koppla ihop det för att kunna se streamad film / serier från datorn till Tvn.

det blir billigare än och betala för digital skit

Du måste vara totalt humorbefriad då det var sagt som ett skämt. Må gudarna vara emot dig i fortsättningen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk

Antingen så köper du en HDMI sladd och kopplar mellan datorn och TVn, eller så kopplar du ihop dem med en VGA sladd. Om du använder VGA så måste du antingen koppla in ljudet i TVn också. (en vanlig 3,5mm sladd från datorn till en röd och en vit sladd i TVn brukar det vara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Va ju en djungel av olika kablar,

Ngt råd om vilken kabel som är bra? För en max 400

detta kanske skulle kunna vara nått?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=311234

Lycka till och fråga om det är nått du undrar:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Läs alltid TV manualen så att du inte får obehagliga överraskningar. HDMI porten på vissa TV apparater har konstiga begränsningar och villkor.

Första gången du kopplar eller det slutar att funka så stänger du av datorn. Kopplar kabeln och startar TV först. Allra sist startar du datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Varför mini HDMI? :S

För att det är billigare och om han har ett grafikkort från nvidia så finns det alltid mini hdmi port.

http://www.inet.se/artikel/8200750/hdmi-kabel-hdmi-ha-mini-ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plast4life:

Va ju en djungel av olika kablar,

Ngt råd om vilken kabel som är bra? För en max 400

I kortare längder (upp till några meter) är alla kablar lika bra. Skillnade finns i kontakten, gjuten plast, metall, vinklad, ledbar etc.
Ska man ha 10 m eller längre kan det krävas en högkvalitetskabel med låga förluster för att signalen ska komma fram.
Jag hittade 1 meters kablar i lokala coop-butiken för 50:- 2 meters kablar var inte lika attraktiva för 199:- :/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PlexGear:

För att det är billigare och om han har ett grafikkort från nvidia så finns det alltid mini hdmi port.

http://www.inet.se/artikel/8200750/hdmi-kabel-hdmi-ha-mini-ti...

Nej. Jag har vanlig DP på mitt kort. Men jag trodde enbart att han hade laptop, därför jag blev förvirrad över mini HDMI.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Detta va eg en baggis att få igång men riktigt soft funktion.