Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Palme_570:

fanboys knappast, däremot hatar nog de flesta apple som skriver det inklusive mig men det är väl bara naturligt. Men hur de kan finnas så många apple älskare på detta forum är för mig en gåta. Någon som har teknikintresse borde inte vilja ha en maskin med miljoner spärrar och ha det enklaste meny systemet. Det ska inte vara lätt. Men framförallt borde man inte vilja betala dubbla priset för samma grejer. Nu pratar jag mest om datorerna inte telefonen. Men apples sätt som företag borde få ens principer att sätta stop för att köpa även telefonen. Framförallt när de finns bättre telefoner som är billigare tex nokias n8.

Exakt så lät det när Apple kom med första datormusen och fönsterteknik (i en vanlig dator, Lisa 1983). När jag demade Macintosh 1984 kallades den för leksak av PC-folket.
Känner du likadant för mus och grafiskt gränssnitt idag?

Jag har ingen Apple-produkt idag och använder en N8. Livet är inte svart eller vitt.

Och jag vet att Xerox var först med tekniken, men det var inte avsett för vanliga konsumenter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Du vet att det inte är ovanligt att lurarna tar ett år att utveckla, va?

Visst gör jag det, men att dom började utveckla omnia så snart första iphone började säljas gör ju bara saken värre med tanke på vad omnian hade för syfte i denna tråden just nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det här var lite av en dilemma, tycker själv att Samsung har kopierat lite här och där från iPhonen.
Fast inte kan man väl stämma dom för det, alla dagens s.k high-tech mobiltelefoner har en stor fet skärm och en o annan knapp placerad under.
Fast Apple är ett mycket...själviskt företag om man säger så. Stämmer varenda j*vel som kopierar en ynka detalj ifrån deras alldeles för överprisade produkter.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Vad långt vi människor redan hade kommit om det inte vore för all denna copyright överallt. Jag kan förstå att det till viss del behövs men detta är bara löjligt.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

OMG va korkade dom är allso.... Klart att ett skärm som sträcker sig längst hela mobilen kommer att se ut likadant oavsett märke på mobilen och inte gör man vassa kanter eller nåt helt annat för att Apple använder avrundade kanter...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Exakt så lät det när Apple kom med första datormusen och fönsterteknik (i en vanlig dator, Lisa 1983). När jag demade Macintosh 1984 kallades den för leksak av PC-folket.
Känner du likadant för mus och grafiskt gränssnitt idag?

Jag har ingen Apple-produkt idag och använder en N8. Livet är inte svart eller vitt.

Och jag vet att Xerox var först med tekniken, men det var inte avsett för vanliga konsumenter.

Jag säger absolut inte att de aldrig gjort något bra som så utan det är mer vem de är som företag jag hatar även om jag hatar nästintill allt dom gör xD men som sagt inte 100%..
Skillnaden är att apple ville som idag att det skulle vara låst och de skulle ha kontrollen men så blev de inte och de tackar jag gates för.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Samsung F700 lanserades en månad efter första iphone, så om det kopierades så började det antagligen där.

Permalänk
Medlem

Apple...lägg ner gnället ... !

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrusher:

Samsung F700 lanserades en månad efter första iphone, så om det kopierades så började det antagligen där.
http://static.phonesreview.co.uk/wp-content/phoneimages/2007/...

På vilket sätt är iPhone lik F700? Apple stämmer inte Samsung för att de har gjort touchtelefoner, utan för att de kopierat iPhones gränssnitt rakt av.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

På vilket sätt är iPhone lik F700? Apple stämmer inte Samsung för att de har gjort touchtelefoner, utan för att de kopierat iPhones gränssnitt rakt av.

Stämingen avser gränssnitt + hårdvara.

Permalänk
Medlem

Slående likhet. Men dom flesta bilar ser ju ut på samma sätt med

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av dauit:

stämningar hit och dit, bara i USA...

jag börjar bli lite smått irriterad av hur man skriver iphone, på iphone förpackningar står det klart och tydligt iPhone medan medier skriver Iphone eller IPhone...

Det skrevs en väldigt bra artikel om just detta, Iphone/Ios vs iPhone/iOS i Wall Street Journal eller New York Times (tror att det var NYT faktiskt). Tror att det var en respekterad språkvetare/kulturnisse som skrev artikeln och kom fram att man ska skriva de som Iphone och Ios och listade några viktiga anledningar. Har försökt leta efter den artikeln nu i månader för att läsa om den och försöka bilda en egen uppfattning, men hittar den inte. Tycker att den är väldigt viktig. Om någon vet vilken artikel det var skulle jag uppskatta en länk till den.

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det en ganska klar rip-off, men nu får väl Apple ge sig... De kan inte hålla på och stämma för minsta lilla sak.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Detta är varför det amerikanska patentsystemet bör ses över. Det känns som fler och fler IT-företag försöker dominera marknaden med hjälp av patent, snarare än vettiga produkter.

Permalänk
Medlem

Sasmung galaxy s är nästan en kopia av apple 3gs.. både själva telefonen OCH menyerna. Det syntes ganska tydligt direkt när de lanserade galaxy s att de utan att skämmas försökt likna den, så det är konstigt att apple kommer nu i efterhand.

Tror knappast att folk trott att galaxy s varit en iphone och köpt den, så att apple förlorar pengar. Android är ingen konkurrent till iphone och har aldrig vart. Det är först när android 3.0 kommer som android är uppe i samma upplevelse.

Iphone = Knappt något lagg, allt går snabt och allt är enkelt och logiskt.
Android = snyggare mjukvara samt bättre funktioner och mer anpassningsmöjligheter

Iphone är ingen riktig smartphone som android är, enligt mig. Det är lite som en nokia 3310 (enkel och snabb, och inget går att anpassa), men med surf och spelmöjligheter.

Kör själv htc desire, och blir så frustrerad över allt lagg. Man skrollar bland sms-konversationerna, i programen, på en hemsida eller på hemskärmen = skrollningen rullar/glider inte mjukt och fint som på iphone utan det visas ett hackigt bildspel i princip...

Android med iphone-flyt och kontrollerade appar hade vart drömmen. Nästa telefon blir nog en iphone, då man slipper alt krångel, allt bara fungerar och det finns sjukt mycket bra appar. Men iphone känns för enkel och dum för mig dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89918:

Fel. Hummingbird har en powerVR sgx540 med betydligt mer kraft an A4:ans SGX535.

det är samma chip i grunden.. samma arkitektur

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Kör själv htc desire, och blir så frustrerad över allt lagg. Man skrollar bland sms-konversationerna, i programen, på en hemsida eller på hemskärmen = skrollningen rullar/glider inte mjukt och fint som på iphone utan det visas ett hackigt bildspel i princip...

Det är för att du har för många widgets. Jag stängde av dom flesta och har bara 3 sidor med saker som mail, telefonlista, sms, klocka osv. Nu rullar det på fint.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Palm borde stämma Apple. Touchscreen, meny, metallram, knappen i mitten...

Nemen kolla... en gammal Windows PDA!

Apple är inte så nyskapande som många och de själva tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

http://pdadb.net/img/palm_tungsten_e.jpg

http://img.ps2netdrivers.net/img/23/palm.tungsten.t5/small.jp...

http://pdamedicalsolutions.com/images/palm_V_Isilo_all.gif

Palm borde stämma Apple. Touchscreen, meny, metallram, knappen i mitten...

Nemen kolla... en gammal Windows PDA!

http://img.tomshardware.com/us/2005/12/27/ipaq_rx1950_pda_off...

Apple är inte så nyskapande som många och de själva tror.

1993-1998

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dauit:

stämningar hit och dit, bara i USA...

jag börjar bli lite smått irriterad av hur man skriver iphone, på iphone förpackningar står det klart och tydligt iPhone medan medier skriver Iphone eller IPhone...

Skrivet av FightClub:

Det skrevs en väldigt bra artikel om just detta, Iphone/Ios vs iPhone/iOS i Wall Street Journal eller New York Times (tror att det var NYT faktiskt). Tror att det var en respekterad språkvetare/kulturnisse som skrev artikeln och kom fram att man ska skriva de som Iphone och Ios och listade några viktiga anledningar. Har försökt leta efter den artikeln nu i månader för att läsa om den och försöka bilda en egen uppfattning, men hittar den inte. Tycker att den är väldigt viktig. Om någon vet vilken artikel det var skulle jag uppskatta en länk till den.

En länk kring detta: http://www.sprakradet.se/6541

Ska således, enligt dem, skrivas Ipad/Iphone istället för iPad/iPhone. Nog om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Apple var inte först med ikoner i rutnät.

Ja, vad fan?
Ikoner i rutnät går liksom inte att variera så mycket.

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg en Samsung galaxy S så tänkte jag, fan va lik en iphone den är! Jag är förvånad att det tog så här lång tid för Apple att stämma Samsung för plagiering.

Permalänk
Medlem

1989

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Sasmung galaxy s är nästan en kopia av apple 3gs.. både själva telefonen OCH menyerna. Det syntes ganska tydligt direkt när de lanserade galaxy s att de utan att skämmas försökt likna den, så det är konstigt att apple kommer nu i efterhand.

Tror knappast att folk trott att galaxy s varit en iphone och köpt den, så att apple förlorar pengar. Android är ingen konkurrent till iphone och har aldrig vart. Det är först när android 3.0 kommer som android är uppe i samma upplevelse.

Iphone = Knappt något lagg, allt går snabt och allt är enkelt och logiskt.
Android = snyggare mjukvara samt bättre funktioner och mer anpassningsmöjligheter

Iphone är ingen riktig smartphone som android är, enligt mig. Det är lite som en nokia 3310 (enkel och snabb, och inget går att anpassa), men med surf och spelmöjligheter.

Kör själv htc desire, och blir så frustrerad över allt lagg. Man skrollar bland sms-konversationerna, i programen, på en hemsida eller på hemskärmen = skrollningen rullar/glider inte mjukt och fint som på iphone utan det visas ett hackigt bildspel i princip...

Android med iphone-flyt och kontrollerade appar hade vart drömmen. Nästa telefon blir nog en iphone, då man slipper alt krångel, allt bara fungerar och det finns sjukt mycket bra appar. Men iphone känns för enkel och dum för mig dock..

Lär dig skilja på en telefon och ett operativsystem. Sen om du tror att Android inte konkurrerar med IOS får du nog allt ta och läsa på lite.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Tänk såhär också. De är i USA, i USA kan man stämma folk för att de höll en gaffel fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Icons were first developed as a tool for making computer interfaces easier for novices to grasp in the 1970s, at the Xerox Palo Alto Research Center facility. Icon-driven interfaces were later popularized by the Apple Macintosh, the Amiga and the Microsoft Windows operating environments."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Icon_(computing)

Känns som om att Xerox har lite pengar att dra in.

Permalänk
Medlem

Vad försöker ni visa med alla bilder? Tror inte ens Apple själva eller någon som tycker om dom säger att de var först av alla. Däremot så är det Apple som revolutionerade både smartphone och tablett marknaderna med deras respektive iPhone och iPad (likaså iPod). Ingen säger att dessa marknader inte fanns innan, men det var apples produkter som väckte intresset och gjorde marknaderna stora och lönsamma för även andra aktörer.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Vad försöker ni visa med alla bilder? Tror inte ens Apple själva eller någon som tycker om dom säger att de var först av alla. Däremot så är det Apple som revolutionerade både smartphone och tablett marknaderna med deras respektive iPhone och iPad (likaså iPod). Ingen säger att dessa marknader inte fanns innan, men det var apples produkter som väckte intresset och gjorde marknaderna stora och lönsamma för även andra aktörer.

Vill tyvärr säga emot dig.
Det var inte apple som revolusionerade något med sina varor utan det var applefantasterna som spred produkterna åt dom.
Du vet dom som byter dator, mp3spelare samt mobil varje år när apple släpper en "ny" sak som dom bara inte klarar av att leva utan.

Jag säger inte på något visa att apple är värdelösa eller gör dåliga saker men det är inte deras förtjänst nu på senare tid att dom "revolutionerar" marknaden för varje ny produkt som skiter ur sig.

Se bara på videosamtal på iPhone 4. Dom revolutionerade något som redan fanns och som var bättre än det dom kom med men ändå så var alla helt utom sig för att dom kunde ringa videosamtal. Och jobs lade fram detta som något speciellt och eget. (som jag uppfattade honom då i alla fall.)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Apple kan nog få lite problem med denna stämningen trots allt, verkar som att de stal/kopierade designen från samsung.

Permalänk
Medlem

USCH

Finns bara en sak att göra UNDVIKA apple så mycket som det går.
Det måste ju vara nått fel om man är världsledande men ändå stämmer högt och lågt.
Det verkar göra samma nybörjarmisstag som microsoft höll på med förut men som har slutat.
Rättvisemärk elektronik oxå.