Permalänk
Medlem

Dator 15 000 kr

För WoW/FSX + musikskapande. Skall inte förknippas med min andra tråd. Som ingen svarar i... I denna ber jag er sätta ihop paket på Inet. Inkl. utöver komponenterna skall vara OS. Kan dock lägga till mitt nuvarande paket eller vad man skall kalla det.

Permalänk
Medlem

Jag är inte den mest kunniga, så ta det för vad det är värt..

För WoW, låter detta paket som ett mycket fungerande system. 2600k, GTX 570 OC, 1600Mhz 8GB DDR3, SSD + 2TB Western Caviar.... Allt borde vara mycket bra för WoW.
PSU'n borde fungera fullt, iaf när jag baserar det på vad jag har fått sagt till mig av andra här (GTX 570 drar 350 från Väggen?).

För Bildredigering så bör ju HT i 2600k hjälpa, Noctua Kylaren och Scythe 120mm fläktarna borde hålla allt kylt väl. Med RAM och ett GTX 570 kort borde det även vara nog, men det är väl just grafik kortet som är den svaga länken. För detta pris skulle jag däremot säga att du har valt rätt.

Jag ser inga fel i systemet.

Permalänk

Respons

Fråga dig själv om du verkligen behöver 2600K.
2500K är en mycket kompetent CPU om du nu inte ska utnyttja HT mycket.
En annan sak jag hade funderat över är ifall du nu behöver 120GB SSD. Visst många tycker att man behöver det men t.ex. jag klarar mig fullt ut med en 60GB.
GTX 570 kommer nog inte vara en begränsning, om du nu inte ska köra i väldigt höga upplösningar.
Skall du inte OC din CPU kan du ta en billigare CPU-kylare med.
Annars är det bra paket. Jag hade väl kanske valt att lägga några kronor på att få ett större och luftigare chassi.

Min personliga åsikt.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denzoh:

Jag är inte den mest kunniga, så ta det för vad det är värt..

För WoW, låter detta paket som ett mycket fungerande system. 2600k, GTX 570 OC, 1600Mhz 8GB DDR3, SSD + 2TB Western Caviar.... Allt borde vara mycket bra för WoW.
PSU'n borde fungera fullt, iaf när jag baserar det på vad jag har fått sagt till mig av andra här (GTX 570 drar 350 från Väggen?).

För Bildredigering så bör ju HT i 2600k hjälpa, Noctua Kylaren och Scythe 120mm fläktarna borde hålla allt kylt väl. Med RAM och ett GTX 570 kort borde det även vara nog, men det är väl just grafik kortet som är den svaga länken. För detta pris skulle jag däremot säga att du har valt rätt.

Jag ser inga fel i systemet.

Gillar dig ^^ Haha, men seriöst... tack för svar Sen håller jag med dig Är ganska nöjd. Körde 4 ram stickor först, men dessa var billigare Kommer dock aldrig uppgradera till 12 eller 16 Eller kanske... Tack igen ^^

OT: Rekord för smilisar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Fråga dig själv om du verkligen behöver 2600K.
2500K är en mycket kompetent CPU om du nu inte ska utnyttja HT mycket.
En annan sak jag hade funderat över är ifall du nu behöver 120GB SSD. Visst många tycker att man behöver det men t.ex. jag klarar mig fullt ut med en 60GB.
GTX 570 kommer nog inte vara en begränsning, om du nu inte ska köra i väldigt höga upplösningar.
Skall du inte OC din CPU kan du ta en billigare CPU-kylare med.
Annars är det bra paket. Jag hade väl kanske valt att lägga några kronor på att få ett större och luftigare chassi.

Min personliga åsikt.

Rekommendation på chassi? Har dille på ljudnivå och luftflöde Stilrent är ett måste Billigt är också viktigt XD

Angående SSD så skall jag ha OS där, såklart, sedan eventuellt musikprogram (skapande), FSX/MS Flight, och kanske WoW Och webbläsare

i7 2600k är liiite snabbare/kraftigare, även om man bortser från HT, än i5 2500k

Permalänk

Tänk på att Inet inte monterar någon större kylare pga skaderisk vid frakt. jag ringde till dom och då sa dom att de monterar kylare som max väger 600g,

tråd med förslag på kylare.¨
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Mvh
TityBlazter

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk

Ser mycket bra ut! Du har även möjlighet att slänga in ett till grafikkort där senare vid behov!

Om du vill ha en cpu-fläkt som inet monterar så ta CM hyper 212+

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Monterar de inte denna fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

i7 2600k är liiite snabbare/kraftigare, även om man bortser från HT, än i5 2500k

Jag skulle säga att det beror fullständigt på hur du vill se det.
De Tester som jag har sett här på SweClockers visar snarare motsatsen, att i Spel så fungerar i5 2500k bättre och effektivare än 2600k. http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

I stock läget verkar den hela tiden ligga lika med 2600k (som är 1-1.5k dyrare) eller till och med bättre. I OC läge så kan 2600k ibland få högre poäng, men det beror i många/enda fall i att dess Klockfrekvens då ligger på 4.9Ghz mot 4.7Ghz. Alla 2600k har ej heller kunnat OC's så högt.
I just bild-rendering, så vinner den HT-aktiverade 2600k, men ska du inte Rendera mycket så kostar det mer än det smakar.

Har du, och vill du, lägga 1000kr extra på en CPU så kan du alltid köpa 2600k. Men vill du istället Spela mycket, så borde det vara bättre att köpa ett till Gfx kort (SLI/CF) eller välja ett värre (580, 590?).

Skrivet av borgona:

Monterar det inte denna fläkt?

Nej, de brukar inte vilja montera vissa Kylare. Just Noctua's kylare är tunga och tydligen problematiska att ha monterade under Postens hantering. *shrug*
Det är inte svårt att montera det hela.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Ser mycket bra ut! Du har även möjlighet att slänga in ett till grafikkort där senare vid behov!

Om du vill ha en cpu-fläkt som inet monterar så ta CM hyper 212+

Okej, är den fläkten bättre än Noctua NH-U9B SE2?

Nej jag tror inte de montarar den fläkt du har nu, för den väger 700 till mig sa de 600g, men dom KANSKE är flexibla...

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denzoh:

Jag skulle säga att det beror fullständigt på hur du vill se det.
De Tester som jag har sett här på SweClockers visar snarare motsatsen, att i Spel så fungerar i5 2500k bättre och effektivare än 2600k. http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

I stock läget verkar den hela tiden ligga lika med 2600k (som är 1-1.5k dyrare) eller till och med bättre. I OC läge så kan 2600k ibland få högre poäng, men det beror i många/enda fall i att dess Klockfrekvens då ligger på 4.9Ghz mot 4.7Ghz. Alla 2600k har ej heller kunnat OC's så högt.
I just bild-rendering, så vinner den HT-aktiverade 2600k, men ska du inte Rendera mycket så kostar det mer än det smakar.

Har du, och vill du, lägga 1000kr extra på en CPU så kan du alltid köpa 2600k. Men vill du istället Spela mycket, så borde det vara bättre att köpa ett till Gfx kort (SLI/CF) eller välja ett värre (580, 590?).

Nej, de brukar inte vilja montera vissa Kylare. Just Noctua's kylare är tunga och tydligen problematiska att ha monterade under Postens hantering. *shrug*
Det är inte svårt att montera det hela.

Du har en stark poäng... men i7 låter coolare XD Får grubbla lite till

Skrivet av TityBlazter:

Okej, är den fläkten bättre än Noctua NH-U9B SE2?

Nej jag tror inte de montarar den fläkt du har nu, för den väger 700 till mig sa de 600g, men dom KANSKE är flexibla...

Skickade iväg ett mail, återkommer med svar.

Märkte dock att jag valt en dyrare än D14 kylare Tänkte ta lillebror först XD

EDIT: Svar från Inet. Den valda kylaren är för tung.

Permalänk
Medlem

tror du klarar dig med 80gb ssd faktiskt

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av 02dino:

tror du klarar dig med 80gb ssd faktiskt

Finns ingen OCZ 80 GB på Inet. Glöm Intel, deras prestanda-på-pappret verkar ju värdo XD

EDIT: Den här RMA grejen visade mig något intressant om Intel... om de ändå vore liiite snabbare så hade de varit självklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

För WoW/FSX + musikskapande. Skall inte förknippas med min andra tråd. Som ingen svarar i... I denna ber jag er sätta ihop paket på Inet. Inkl. utöver komponenterna skall vara OS. Kan dock lägga till mitt nuvarande paket eller vad man skall kalla det.

ska ge dig en del att tänka på

1) värken wow eller fsx är särskillt krävande och kommer inte kräva mer än 460/6850 på max inställningar.
2) är ett modulärt nätagg som ger snyggare kabeldragningar och marginellt bättre luftflöde värt 300kr extra
3) 5 chassi fläktar = bra luftflöde och hög ljudnivå = lägre temperaturer. frågan är om det inte är bättre med lägre ljudnivå och ett par grader högre temperaturer. Om du dessutom inte ska överklocka är det fruktansvärt onödigt med en processorkylare för överklockare som kostar över 700kr.
4) är det värt att lägga ut över 3000kr på lagringsenheter och är det värt att skaffa ssd som "bara" ger snabbare uppstartningstider
5) samsungs f4eg är snabbare än den valda hårddisken
6) har du inte tänkt att köra sli/cf kan du lika gärna ta en billigare moderkort och nätagg, ett grafikkort kommer aldirg behöva över 500w (utom möjligen 6990/590)
7) skillnaden i prestanda mellan 1333mhz och 1600mhz minnen är obefintlig, alla fall inte märkbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shito:

ska ge dig en del att tänka på

1) värken wow eller fsx är särskillt krävande och kommer inte kräva mer än 460/6850 på max inställningar.
2) är ett modulärt nätagg som ger snyggare kabeldragningar och marginellt bättre luftflöde värt 300kr extra
3) 5 chassi fläktar = bra luftflöde och hög ljudnivå = lägre temperaturer. frågan är om det inte är bättre med lägre ljudnivå och ett par grader högre temperaturer. Om du dessutom inte ska överklocka är det fruktansvärt onödigt med en processorkylare för överklockare som kostar över 700kr.
4) är det värt att lägga ut över 3000kr på lagringsenheter och är det värt att skaffa ssd som "bara" ger snabbare uppstartningstider
5) samsungs f4eg är snabbare än den valda hårddisken
6) har du inte tänkt att köra sli/cf kan du lika gärna ta en billigare moderkort och nätagg, ett grafikkort kommer aldirg behöva över 500w (utom möjligen 6990/590)
7) skillnaden i prestanda mellan 1333mhz och 1600mhz minnen är obefintlig, alla fall inte märkbart

Tack!

1) Är medveten om detta. Båda, framförallt FSX, är väldigt processorkrävande, dock alltid trevligt med lite power Se min sign så förstår du
2) Vill ha kvalité. Eftersom jag inte bygger så... fast HX verkar ju vara kvalité
3) Ingår två fläktar. Sju platser. Om vi tar bort två så att jag har fem. Det kanske kan fungera. Vill ha en så tyst dator som möjligt. Ta en titt på sign igen Förstår inte vart alla har fått att jag inte skall överklocka ifrån. Kylaren är för tung för Inet att montera.
4) SSD för OS och en del program. Intel har dock en 160 GB för ca 100 kr mer :/ Presterar de bättre än de verkar? Verkar ju vara väldigt pålitliga dock.
5) Valt WD p.g.a. kvalité,
6) Inga planer på fler än ett kort. Moderkortet är billigt, nätagget likaså.
7) Föreslå 8 GB för max den summan som de jag har valt kostar. Har för mig att det finns några bra. Vill ha kvalité även här, såklart.

Permalänk

skulle du låta mig modifiera din kundvagn lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

skulle du låta mig modifiera din kundvagn lite?

Kör hårt! Försök att hålla dig runt 15-16 k dock

Permalänk
Skrivet av borgona:

Kör hårt! Försök att hålla dig runt 15-16 k dock

Det går inte, det är så bra D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Det går inte, det är så bra D:

^^ Jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tack!

1) Är medveten om detta. Båda, framförallt FSX, är väldigt processorkrävande, dock alltid trevligt med lite power Se min sign så förstår du
2) Vill ha kvalité. Eftersom jag inte bygger så... fast HX verkar ju vara kvalité
3) Ingår två fläktar. Sju platser. Om vi tar bort två så att jag har fem. Det kanske kan fungera. Vill ha en så tyst dator som möjligt. Ta en titt på sign igen Förstår inte vart alla har fått att jag inte skall överklocka ifrån. Kylaren är för tung för Inet att montera.
4) SSD för OS och en del program. Intel har dock en 160 GB för ca 100 kr mer :/ Presterar de bättre än de verkar? Verkar ju vara väldigt pålitliga dock.
5) Valt WD p.g.a. kvalité,
6) Inga planer på fler än ett kort. Moderkortet är billigt, nätagget likaså.
7) Föreslå 8 GB för max den summan som de jag har valt kostar. Har för mig att det finns några bra. Vill ha kvalité även här, såklart.

1) joo jag förstår det är alltid kul med det bästa
2) corsair och seaconic som gör xfx core edition serie håller mycket hög kvalitet, de räknar med att nätaggen klarar av att gå i full belastning ca 12år. att cosair ger 2år mer garanti och har 80+ silver gentemot 5år och 80+ bronze spelar mindre roll då de ändå håller så pass länge och har väldigt hög kvalitet. troligen kommer man ha skaffat minst ett nytt system inom den tidsramen.
3) många fläktar och tyst system går inte ihop. det du kan göra är att byta ut de två medföljande fläktarna till scythe gt 800rpm fläktar som är tystare och flyttar mer luft.
4) vertex 3 är den snabbaste ssd just nu, hur pålitliga de är har jag ingen uppfattning om
5) har inte hört att WD diskar ska vara mer pålitliga än Samsungs
6) då har du överdimensionerat nättagget väldigt kraftigt, 500w är som sagt full tillräckligt. grafikkorts tillverkarna brukar rekommendera 200-250w mer watt än nödvändigt till sina kort.
7) eftersom du är ute efter kvalitet kan du lika gärna ta corairs vengeance minnena då de kan köras i 1600mhz redan vid 1,5v, det normala är 1,6-1,65v

slutligen ger jag dig ett förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/385461/2011-04-21-14980kr se till att byta ut de medföljande fläktarna och koppla processorkylaren till fläktkontrollen fractal skickar med för att få det så tyst som möjligt (med luft kylning)

Permalänk
Medlem

BRUTAL SPELDATOR MWHAHAHAAHA

http://www.inet.se/kundvagn/visa/384829/2011-04-21

Men kostar väldigt mycket (extra fläktarna är till att byta ut chassits fläktar)

Permalänk
Medlem

Eftersom ts var ute efter ett stilrent chassi så tycker jag ni ska undvika att föreslå Fractal Design define r3... Då hela chassiet skriker tystnad, subtilitet, diskrethet, så levererar det inte fullt ut.

Jag menar lampan i toppen lyser som ett annat fyrtorn!:D

Nej, det jag skulle tipsa om var att det vita är på kampanj och exakt samma chassi (bara vitt duh..)
http://www.inet.se/artikel/6900683/fractal-design-define-r3-v...
Sparar typ 100 kr i mr Shito's senaste förslag, som förövrigt ser helt okej ut i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shito:

1) joo jag förstår det är alltid kul med det bästa
2) corsair och seaconic som gör xfx core edition serie håller mycket hög kvalitet, de räknar med att nätaggen klarar av att gå i full belastning ca 12år. att cosair ger 2år mer garanti och har 80+ silver gentemot 5år och 80+ bronze spelar mindre roll då de ändå håller så pass länge och har väldigt hög kvalitet. troligen kommer man ha skaffat minst ett nytt system inom den tidsramen.
3) många fläktar och tyst system går inte ihop. det du kan göra är att byta ut de två medföljande fläktarna till scythe gt 800rpm fläktar som är tystare och flyttar mer luft.
4) vertex 3 är den snabbaste ssd just nu, hur pålitliga de är har jag ingen uppfattning om
5) har inte hört att WD diskar ska vara mer pålitliga än Samsungs
6) då har du överdimensionerat nättagget väldigt kraftigt, 500w är som sagt full tillräckligt. grafikkorts tillverkarna brukar rekommendera 200-250w mer watt än nödvändigt till sina kort.
7) eftersom du är ute efter kvalitet kan du lika gärna ta corairs vengeance minnena då de kan köras i 1600mhz redan vid 1,5v, det normala är 1,6-1,65v

slutligen ger jag dig ett förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/385461/2011-04-21-14980kr se till att byta ut de medföljande fläktarna och koppla processorkylaren till fläktkontrollen fractal skickar med för att få det så tyst som möjligt (med luft kylning)

Får se hur det blir.

Skrivet av PlexGear:

BRUTAL SPELDATOR MWHAHAHAAHA

http://www.inet.se/kundvagn/visa/384829/2011-04-21

Men kostar väldigt mycket (extra fläktarna är till att byta ut chassits fläktar)

Inet monterar inte D14.

Skrivet av Pewtah:

Eftersom ts var ute efter ett stilrent chassi så tycker jag ni ska undvika att föreslå Fractal Design define r3... Då hela chassiet skriker tystnad, subtilitet, diskrethet, så levererar det inte fullt ut.

Jag menar lampan i toppen lyser som ett annat fyrtorn!:D

Nej, det jag skulle tipsa om var att det vita är på kampanj och exakt samma chassi (bara vitt duh..)
http://www.inet.se/artikel/6900683/fractal-design-define-r3-v...
Sparar typ 100 kr i mr Shito's senaste förslag, som förövrigt ser helt okej ut i mina ögon.

Tack! Men det måste dessvärre vara ett svart chassi.

Permalänk
Medlem

Det börjar gå överstyr. Hjälp!
Okej nördar, nu jävlar... ^^

Jag tror att jag är en aning Nvidia fanboy, därav GTX. Vill dock hålla mig till det. i7 2600K skall jag ha, kommer även att OC. Ljudkortet är bytt, då jag skall ha ett par fina studiomonitorer. Nätagget skall helst vara Corsairs HX serie. Bytt CPU kyl till en jag hoppas att de monterar. Hur många fläktar räcker? De medföljande + 2 140mm kanske blir bra?

EDIT: Ändrat igen.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/385627/2011-04-21 Paket för 14500kr med allt inkluderat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Tack, men nej tack!

* Asus MOBO
* WD HDD
* RAM jag valde har fler omdömen
* CPU kyl högljudd och inte Noctua. Ful också XD
* Corsair agg
* Bra ljudkort
* FD DR3 är fraktfritt, så swec behövs ej XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tack, men nej tack!

* Asus MOBO
* WD HDD
* RAM jag valde har fler omdömen
* CPU kyl högljudd och inte Noctua. Ful också XD
* Corsair agg
* Bra ljudkort
* FD DR3 är fraktfritt, så swec behövs ej XD

Jaha, såg inte ditt paket men du har gått över din budget med rätt så mycket bara så du vet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Jaha, såg inte ditt paket men du har gått över din budget med rätt så mycket bara så du vet.

Jo, jag har sett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tack, men nej tack!

* Asus MOBO
* WD HDD
* RAM jag valde har fler omdömen
* CPU kyl högljudd och inte Noctua. Ful också XD
* Corsair agg
* Bra ljudkort
* FD DR3 är fraktfritt, så swec behövs ej XD

känns som du redan bestämt dig för vad du vill ha och då är det bara att beställa