Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk

Blir fascinerad över hur många som verkar har inställningen att det inte gör något eller att det rent ut sagt är bra att apple samlar den här datan. Visserligen är detta förmodligen harmlöst i de flesta fall men att inte säga ifrån när någon spionerar på en finner jag underligt.

Fult gjort av apple!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har du läst igenom EULA'n och se om det står där då?
Om det står där så kan du lägga ner ditt snack direkt.

Om det hade stått där, så hade vi väl inte skrivit här!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Storebror ser dig ,-d

Permalänk
Medlem
Skrivet av manglarn66:

Blir fascinerad över hur många som verkar har inställningen att det inte gör något eller att det rent ut sagt är bra att apple samlar den här datan. Visserligen är detta förmodligen harmlöst i de flesta fall men att inte säga ifrån när någon spionerar på en finner jag underligt.

Fult gjort av apple!

Jag tror dom flesta av dom som inte bryr sig, bland annat jag, för att det är en sån fjantig sak att haka upp sig på. I vilka områden du har befunnit dig i är knappast integritetskränkande. Det är ju knappast så att den markerar med precision vart du har varit med tanke på att den använder mobilnätet. Vet jag ditt namn och är intresserad av vad du gör så kan jag bara luska fram vart du bor och förfölja dig dygnet runt, vilket kanske någon i din närhet gör, det vet du ju inte.

Det finns så många andra sätt som du blir övervakad på som övervakningskameror och FRA, att detta är en fis i rymden. Det är så många här som blåser upp det hela som om det vore jordens undergång. Sluta vara såna jävla drama queens, ni har ju inte ens en Iphone, så varför ska ni klaga?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Nu vet Apple när varenda Iphone användare går på toa Så om du har tänkt att göra något dumt ha mobilerna hemma så kan du säga att du har varit hemma hela tiden ^^ Nu blir det köpa en Iphone och bli kriminell.... eller inte tror inte det funkar så :/

På så sätt får du ett möjligt alibi. Go for it!

Permalänk

Oh no nu måste jag kasta min iphone!!!;) Nämen skämt åsido varför förstora upp en sån här liten sak, big deal om Apple vet att jag gick till jobbet och tillbaka. Bland 100 miljoner sålda iphones får Steve Jobs gärna följa min dagliga rutt.

Permalänk
Medlem

*Och där förbjöd varenda statsmakt sina ministrar och andra viktiga personer att använda Iphone*

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror dom flesta av dom som inte bryr sig, bland annat jag, för att det är en sån fjantig sak att haka upp sig på... ...så varför ska ni klaga?

Bara för att övervakningssamhället kliver framåt i små små steg så betyder det inte att det är ofarligt. När folk accepterar små inskränkningar i deras privatliv utan bry sig, än mindre säga något. Ja då kommer större förändringar inte vara så svåra att genomföra.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror dom flesta av dom som inte bryr sig, bland annat jag, för att det är en sån fjantig sak att haka upp sig på. I vilka områden du har befunnit dig i är knappast integritetskränkande. Det är ju knappast så att den markerar med precision vart du har varit med tanke på att den använder mobilnätet. Vet jag ditt namn och är intresserad av vad du gör så kan jag bara luska fram vart du bor och förfölja dig dygnet runt, vilket kanske någon i din närhet gör, det vet du ju inte.

Det finns så många andra sätt som du blir övervakad på som övervakningskameror och FRA, att detta är en fis i rymden. Det är så många här som blåser upp det hela som om det vore jordens undergång. Sluta vara såna jävla drama queens, ni har ju inte ens en Iphone, så varför ska ni klaga?

Det handlar inte om vad, det handlar om hur. Se lite längre än näsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om det hade stått där, så hade vi väl inte skrivit här!

om du läst resten av kommentarerna å de apple skrivit i EULA'n så hade du kanske sätt att jo, de står där

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Var tvungen att regga ett konto när jag läste den här tråden.

Problemet med denna funktion är väl knappast att Apple har tillgång till uppgifterna. Skillnaden mellan den trackningen och den som alla andra tillverkare använder sig av är just att vem som helst som har tillgång till telefonen eller datorn som telefonen synkas till har också tillgång till uppgifterna. Stjäl någon din telefon så vet han också exakt var du bor samt vilka tider du normalt är hemma/ inte är hemma. Har du ett företag vet personen vilka kunder du besökte vid vilket tillfälle. Får du en iPhone av din arbetsgivare kan han utan större problem se exakt hur du spenderar din arbetsdag, hur långa raster du tar, vilken väg du åker osv osv. Överkontrollerande män / kvinnor har ännu en möjlighet att kolla upp var partnern har varit och sådant har i många mer än ett fall lett till grova misshandlar och även till mord.

Ärligt talat tycker du inte att detta är ett problem så är du djävligt inskränkt och speciellt nu när allmänheten också är informerad om hur man får tag i informationen.

Jag kommer i alla fall byta telefon samt även se till att samtliga mina 15 anställda får nya telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag tror Apple designade någon funktion som har med positionen att göra att lagra datan där, utan närmare eftertanke.

Precis vad jag tänkte när jag läste nyheten. Jag tror ju knappast att Apple skulle komma åt informationen ens om dom hade velat. Som någon annan också skrev, din samtalshistorik, alla sms, webbläsarhistorik, kalender, osv finns ju redan i telefonen.

Nej, inget jag hänger upp mig på - finns annat som gör mig så mycket mer irriterad över min iPhone än det här. Ska dock bli kul att se vad Apple har för svar, för på något sätt har dom ju nog klantat sig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soy_CD:

Jag kommer i alla fall byta telefon samt även se till att samtliga mina 15 anställda får nya telefoner.

...eller så installerar du MobileMe och wipar telefonen om den blir stulen.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Förstår inte upprördheten till 100% här. Apple har inte samlat in din data och har ingen tillgång till den, utan den sitter enbart på din Iphone/backupfil om än okrypterat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av samulen:

Förstår inte upprördheten till 100% här. Apple har inte samlat in din data och har ingen tillgång till den, utan den sitter enbart på din Iphone/backupfil om än okrypterat..

Och om den finns på din telefon. Hur svårt kan det då vara för andra mjukvaruutvecklare att dra nytta av den? Tänk såhär. Låt oss förklara såhär så alla förstår innebörden. Förutom att få reda på:

- Din lön
- Din adress
- Ditt foto
- Andra registrerade på din adress (familj)
- Ditt telefonnummer

Så nu kan jag även få reda på var du är hela tiden och hur du rör dig.

Nu är kanske inte är just du som kommer att vara målet för en sån kontoll. Men tänk efter, det finns massor med människor som lever under hot dagligen. Det är dom det är synd om.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Om våran personliga integritet var en hel kaka 1989, så är det idag bara en liten bit kvar. När de sista smulorna är borta går det inte att reversera. Att man gillar en telefon gör det inte värt att argumentera EMOT våran personliga intigritet och inderekt stödja de starka krafter som vill övervaka allt vi gör. Då är det bättre att vara tyst...

"Jag har ju inget att skämmas för"
Jo, dina barnbarn kommer att skämmas över dig för att du var så naiv. Om det ser ut så här idag, hur tror du deras verklighet kommer se ut?

Se bara vad som hänt de senaste åren. Det eskalerar. Snart sitter det en kamera i varje gathörn...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Hade Microsoft gjort det här så hade det blivit ett ramaskri utan dess like, men när Apple gör det är det häftigt..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Tja det är ett faktum att övervakning blir värre år för år, kolla bara antalet övervakningskameror. Det där med Sci-fi filmer får stå för dig.
Det räcker med att se vad som händer idag, man behöver inte ens spekulera vad som är fortsättningen. För mig står det klart att Apples ledord är "Think evil" snarare än "Think differently". Trist för jag uppskattade bolaget på 90-talet då de följde ett annat ethos.

Bolaget var endast veckor från konkurs 1997. Strax innan hade Steve Jobs övertalats att komma tilllbaka för att försöka rädda företaget, trots att han var helt nöjd med jobbet på Pixar (som han ledde till fantastiska framgångar). Det var bl a därför de (Jobs) fick tigga pengar av Microsoft genom uppgörelsen om en version av Office, för att få likvida medel.

Uppenbart tycker många fler människor om Apple idag än då, eftersom Apple numera är en av världens mest lönsamma företag. En fantastisk förändring på kort tid.

http://www.businessinsider.com/apple-comeback-story-2010-10

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om nedan stämmer, betyder det att det Apple gör är rent olagligt i flera länder i Europa? Nu vet jag att wikipedia inte är en sida att lita till 100% på men någon kanske vet mer exakt vad som gäller?

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_tracking
In Europe, where most countries have a constitutional guarantee on the secrecy of correspondence, location data obtained from mobile phone networks is usually given the same protection as the communication itself. The United States however has no explicit constitutional guarantee on the privacy of telecommunications, so use of location data is limited by law.

Edit: Såg att Gender Bender hittade att det står i eulan. Eftersom man går med på det är det antagligen inte olagligt. Står också att lagringen av datan går att stänga av. Någon som vet om den faktiskt slutar samla data efter avstängning eller ej?

Permalänk
Medlem

Någon annan verkar ha varit före med den här nyheten. (Från Mars)
http://ryanneal.wordpress.com/2011/03/18/war-against-the-ipho...

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

Ni som har varit otrogna med iphonen i fickan är så körda nu!!!

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Jag blir trött på den här diskussionen och orkar inte bemöta alla inlägg. Men låt mig ta upp ett par saker som väldigt många verkar missuppfatta:

1. Det står visst inte i EULAn.
Genderbender länkade ett stycke i EULAn som handlar om positionstjänster. I detta framgår det att Apples loggning går långt utöver vad de skriver i EULAn att de skall göra.

2. Positionsinformationen är verkligen exakt.
Positionen ger information som är väldigt exakt. Postionen är nästan på metern när, och tidsangivelsen är på sekunden. Detta framgår om man läser de faktiska databasfilerna. Det populär verktyget som visualiserar datan har medvetet blurrat till saker och ting lite grann för att inte vara mer integritetskränkande än nödvändigt.
http://www.svd.se/naringsliv/it/informationen-ar-ohyggligt-de...

3. "Alla" gör inte det här.
Ingen annan telefon loggar din information på ett liknande sätt.

4. Vi vet inte om informationen skickas vidare.
De ursprungliga forskarna som tog fram den här informationen har inte visat om informationen skickas vidare eller inte. Vi vet att infon sprids till iTunes på datorer du besökt. Egentligen skulle någon nu behöva gå igenom iTunes med disassembling för att ta reda på om infon läcks till Apple. Detta är i nuläget okänt.

5. Det är inte Apple-hatare som ligger bakom den här infoarmationen.
De som slog larm använder Appleprodukter i hög utsträckning, gillar dem, har jobbat fem år för Apple som utvecklare och skiljdes som goda vänner.

Permalänk
Medlem

Vidrigt och integritetskränkande är vad det är.
Jag har aldrig gillat apple, detta gör bilden av apple bara mörkare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Som det står i svd artikeln så verkar han inte vara orolig över sig själv utan snarare över andra han har träffat. När han var i kairo och pratade med människor som kanske inte står så nära regeringen så kan rentav deras liv vara i fara om man så lätt kan hitta dem genom positionsdata i en iphone. Därtill hör också då att denna person som besökt dem kan tas i fängelse eller värre för att ha träffat dem.
Vilka är vi att avgöra om dem han träffade försökte göra någonting bra eller om de har skit för sig?

Och till de idioter som är godtrogna till alla regeringar och tycker att sådan här information bara är farlig för de som är kriminella så tycker jag verkligen att ni ska läsa på lite om människans histora gällande regeringar och styren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag blir trött på den här diskussionen och orkar inte bemöta alla inlägg. Men låt mig ta upp ett par saker som väldigt många verkar missuppfatta:

1. Det står visst inte i EULAn.
Genderbender länkade ett stycke i EULAn som handlar om positionstjänster. I detta framgår det att Apples loggning går långt utöver vad de skriver i EULAn att de skall göra.

Såvida du inte är jurist så ska du nog inte uttala dig om det, jag kan själv tycka att det inte täcks av det som står i EULA:n men jag kan inte säga att jag är hundraprocentigt säker på det

Citat:

2. Positionsinformationen är verkligen exakt.
Positionen ger information som är väldigt exakt. Postionen är nästan på metern när, och tidsangivelsen är på sekunden. Detta framgår om man läser de faktiska databasfilerna. Det populär verktyget som visualiserar datan har medvetet blurrat till saker och ting lite grann för att inte vara mer integritetskränkande än nödvändigt.
http://www.svd.se/naringsliv/it/informationen-ar-ohyggligt-de...

När jag kollade på min positionsinformation (direkt från databasen, inte med applikationen som de publicerat) så var den inte särskilt exakt (jämfört med när jag själv tar upp GPS:en), den visade t.ex. att jag spenderat en hel del tid på järnvägsstationen här i stan och i en park bredvid denna trots att jag inte varit där (på stationen) på månader, däremot så jobbar jag ett par hundra meter därifrån. När jag tar fram Google maps på mobilen och använder GPS:en så kan den hitta vilken del av byggnaden jag är i, det är alltså helt klart lägre precision på datan för min del...

Citat:

3. "Alla" gör inte det här.
Ingen annan telefon loggar din information på ett liknande sätt.

Är du säker på det? Det låter snarare som något som många telefoner skulle kunna tänkas göra, inte för att det ursäktar det hela utan mest för att påpeka att om man på fullt allvar tror att inte en enda Android- eller Windows Phone-telefon loggar positionsdata så är man naiv eller en sann Apple-hatare...

Citat:

4. Vi vet inte om informationen skickas vidare.
De ursprungliga forskarna som tog fram den här informationen har inte visat om informationen skickas vidare eller inte. Vi vet att infon sprids till iTunes på datorer du besökt. Egentligen skulle någon nu behöva gå igenom iTunes med disassembling för att ta reda på om infon läcks till Apple. Detta är i nuläget okänt.

Infon lagras i en SQLite-databas på datorn som du synkar mot, det är alltså inte att den "sprids till iTunes", iTunes är helt enkelt programmet som används för att synka.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Är Android 3.0 open source?

Ja och nej ...

Allt i android är licensierat under Apache License vilket är open source.

Google har hittils inte släppt källkoden till Honeycomb då dom inte anser koden vara klar för släppande till utvecklare, lite mer finns att läsa i ett inlägg från Andy Rubin här http://android-developers.blogspot.com/2011/04/i-think-im-hav...

Man kan ju argumentera att dom inte är helt öppna då man inte kan följa utveckligen av kärnan i "realtime" som hos tex linux.

Edit:
Länk till android källkod för den som är intresserad http://source.android.com

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Inte för detta är något jag bryr mig om iofs. Men jag fick precis ännu mera bränsle till mitt hat mot apple!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaja, man kan triangulera. Det var inte detta jag vill ha fram alls dock.

Alltså. Teleoperatörer har rätt bra koll på var man är, men detta måste de ha för att kunna erbjuda sina tjänster. Så dessa har ju ganska bra koll på var man är. Apple däremot behöver inte ha en aning om var jag är. Får de då övervaka ens position utan att berätta om denna inte är nödvändig för tjänsten/produkten de levererar eller bryter Apple mot integritetsregler i detta fall?

Precis PuL säger att sådan logging som är nödvändig får göras om det är relevant för enda målet och det krävs ett samtycke
Ett samtycke ska vara
• individuellt
• frivilligt
• särskilt
• otvetydigt och
• informerat.

I Iphones fall finns inget ändamål med insamligen, och har man ingen användning för datat så är det olagligt att samla in den.

Man får inte heller spara data längre än vad som är nödvändigt för ändamålet.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad... är någon det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Precis PuL säger att sådan logging som är nödvändig får göras om det är relevant för enda målet och det krävs ett samtycke
Ett samtycke ska vara
• individuellt
• frivilligt
• särskilt
• otvetydigt och
• informerat.

I Iphones fall finns inget ändamål med insamligen, och har man ingen användning för datat så är det olagligt att samla in den.

Man får inte heller spara data längre än vad som är nödvändigt för ändamålet.

Frågan är förstås om detta gäller om det rör sig om en produkt som samlar in data och sparar den lokalt utan att vidarebefordra denna data till tillverkaren.

Och så finns förstås möjligheten att datainsamlingen har ett ändamål, t.ex. för att analysera problem med signalstyrkan (bara ett exempel).

Och stycket i Apples EULA som citerades tidigare skulle kunna tolkas som att de har informerat om denna datainsamling.

Och eftersom det kryllar av rabiata Apple-hatare här på Sweclockers: Nej, jag försvarar inte att de samlar in positionsdata och sparar denna helt oskyddat utan att tydligt informera användaren och denna möjlighet att välja bort denna datainsamling så snälla, skippa eventuella ad hominem-attacker där jag kallas för fanboy...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy