Permalänk
Medlem

hotswap?

Hej, jag undrar vad hotswap är? jag kollar på resentioner och ser hotswap i nästan alla nya chassin. Vad är hotswap och vad används det för?

Visa signatur

Antec 1200, Asus P6X58D E, i7 960 @ 4 Ghz, Corsair Vengance 6GB 1600mhz, H70 w/ 2 Scythe Gentle Typhoon 1850rpm, Corsair AX1200 Gold , GTX 275, Zalman mfc 3

Permalänk
Medlem

Det innebär att du kan sätta i och plocka ur hårddiskar under tiden datorn är igång. Oftast med någon slags snabbanslutning.

Permalänk

Hotswap gör att du kan koppla in och ur hårddiskar under drift.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Hur blir det om man endast skulle ha 1 hdd då?

Permalänk
Medlem

rätta mig om jag har fel men hotswap är typ en docka för hårddisk som du bara ploppar i när du vill, de andra diskarna är som annars med ikoppling -> sata

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Hur blir det om man endast skulle ha 1 hdd då?

Då behöver du inte hotswap, det är bara att rycka driven ändå, det krachar oavsett hotswap eller ej.........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sectrum:

rätta mig om jag har fel men hotswap är typ en docka för hårddisk som du bara ploppar i när du vill, de andra diskarna är som annars med ikoppling -> sata

Fel. Räcker att du lyssnar på ordet. Hotswap är en handling du utför.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hotswap eller Hotplug har funnits länge i serversammanhang och har på sista tiden även kommit till resten av marknaden. Hotswap uppfanns för att kunna byta ut hårdvara i servrar som körde kritiska system utan att behöva stänga av eller start om. Rent tekniskt finns det många lösningar på hur Hotswap fungerar men i huvudsak förbereder Hotswap-systemet datorn på att strömmen till en viss hårdvara kan komma att brytas eller återupptas. Ett bra exempel på en alldaglig Hotswap är USB-enheter.

Hotswap är framför allt använbart i RAID-konfigurationer. Om du tex. kör en RAID 1 eller RAID 5 och en hårddisk går sönder så kan du plocka ut den trasiga disken, montera i en ny och köra en "rebuild" för att återskapa RAID-pariteten, allt detta medans datorn är igång och utan att systemet krashar.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Avstängd

Helt riktigt men att säga att det kommit under "sista tiden" är kanske lite missvisande då det funnits med i den första officiella SATA-standarden som har ett antal år på nacken vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Alla sata är hotswap.
Om man kör med sataströmkabeln och inte molex som de finns på äldre.
Kan du ta ur hdd vid drift.
Sen går till kontrollpanalen och scannar ny hårdvara så finns den där.
Eller väntar en kvart så hittar windows den automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Helt riktigt men att säga att det kommit under "sista tiden" är kanske lite missvisande då det funnits med i den första officiella SATA-standarden som har ett antal år på nacken vid det här laget.

Nej ALLA Sata är hotswap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Helt riktigt men att säga att det kommit under "sista tiden" är kanske lite missvisande då det funnits med i den första officiella SATA-standarden som har ett antal år på nacken vid det här laget.

Heh, allt är relativt... hotswap fanns långt innan SATA eller USB uppfanns. Hotswap är som sagt ingen standard utan ett koncept som funnits väldigt länge. Jag kommer ihåg när uttrycket hotswap blev populärt i mitten på 90-talet. Då fanns det endast i servrar med SCSI-kopplingar... de va tider de

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan11:

Hej, jag undrar vad hotswap är? jag kollar på resentioner och ser hotswap i nästan alla nya chassin. Vad är hotswap och vad används det för?

Jag är inte helt hundra men jag tror att när hotswap nämns i chassi-sammanhang så är det såna plastskenor man kan skruva på hdd / cdrom med mera så man enkelt kan dra ut dom utan att skruva med skruvar, och så man kan ta ut dom framifrån utan att öppna chassit. Genom att lyfta loss frontpanelen som sitter fast med klickknappar.
Det kan väl dock variera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Helt riktigt men att säga att det kommit under "sista tiden" är kanske lite missvisande då det funnits med i den första officiella SATA-standarden som har ett antal år på nacken vid det här laget.

Hotswap blev standard i SATA version 2. I första version var det inte en standard, men många chip stöder det dock.

Jag själv använder hotswap i servern för backup, eftersom interna diskar oftast är billigare, plus att de är snabbare än USB2. Samt att jag har då möjlighet att byta ut lagringsdisken mot en av backup-diskarna ifall jag behöver komma åt min data omedelbart efter en eventuell hårddisk krasch.
Jag har även hotswap i min arbetsdator för att lätt kunna lägga in diskar för undersökning utan att behöva öppna chassit. Jag tycker att hotswap är rätt underskattad funktion, men det är min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Jag är inte helt hundra men jag tror att när hotswap nämns i chassi-sammanhang så är det såna plastskenor man kan skruva på hdd / cdrom med mera så man enkelt kan dra ut dom utan att skruva med skruvar, och så man kan ta ut dom framifrån utan att öppna chassit. Genom att lyfta loss frontpanelen som sitter fast med klickknappar.
Det kan väl dock variera.

Ett chassi kan mycket riktigt ha en "hotswap bay" eller "hotswap backplane", i dagsläget är detta ofta SATA eller SAS-kopplingar.
Om chassit har en hotswap bay så brukar det räcka med en sata-koppling på moderkortet för att ansluta "dockan". Om du har ett chassi med hotswap packplane så måste du ofta ha en eller fler SAS-anslutninar på moderkort eller kontrollerkort.

Visa signatur

Desktop Chassi: Fractal Design Node 304 - MB: Asus PP8Z77-I DELUXE - CPU: Core i7 2600k - Ram: 8Gb Vengeance - Video: Nvidia GTX 680 - SSD: Vertex 4 256Gb - Kylning: Innovatek+EKWB - OS: Windows 7 Pro 64bit SP1 - Skärm: Asus MS238h
Media EEEBox 1501P - Proj: Optoma HD200X - Fjärr: Logitech Dinovo
Laptop Samsung 900X3A