Permalänk

Vattenkylning bilradiator

Fick idén att använda en bilradiator i ett vattenkylningssystem istället för anpassade radiatorer för datorer. Större yta och lägre pris känns ju inte helt fel. Kommer ju knappast behöva någon fläkt på radiatorn heller.
Planen är väl att kyla cpu, gpu och eventuellt nordbrygga med systemet någon gång i framtiden. Just nu blir det bara processorn som kyls med det.

Det enda som låter så mycket så att man märker det är processorkylaren och hårddiskarna. Så med denna vattenkylningen och bättre upphängning för hårddiskarna kommer datorn bli näst intill ljudlös vid vanligt användande. När man spelar börjar ju gpu-fläkten varva upp.

Jag letade på blocket och hittade en kylare från en volvo 740 som var i ganska fint skick och fick den dessutom löjligt billigt.

Har sedan beställt grejor från www.coolingstuff.se som kommer inom en snar framtid. Detta är beställt:
EK WB Supreme LT AMD Nickel Plexi
EK Water Blocks DCP 2,2
3x ClearFlex60 13/18
8x Slangsockel G1/4 NK12 black nickel FatBoy
Phobya Balancer 150 nickel black

Som det ser ut nu kommer jag bygga en fot till radiatorn så den får stå själv bredvid chassit, men jag ska senare skaffa ett större chassi så jag kan fästa kylaren på sidan. Kylaren är nämligen lite för stor för mitt CM690II.

Och ja, kylaren är gjord i aluminium. För att motverka galvanisk korrosion så har jag 30% glykol i vattnet.

Mitt system om någon undrar:
AMD PhenomII x4 940BE @ 3.7 ghz
Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
4 Gb Ddr2 800 mhz @ 1000 mhz
Sapphire HD4870x2
2140 GB Utrymme totalt

Förresten, vill passa på och tipsa folk om coolingstuff. Artur som driver det är riktigt trevlig, och sjysst. Jag fick dyrare slangar gratis, han ändrade i ordern då jag beställt två olika dimensioner först eftersom hemsidan sa att det bara fanns en meter av ena och två av andra. Då fixade han 3m av en mycket dyrare slang som passar bra istället.
Sådant ger bra rykte! Det ska han ha cred för, det är service!(Y)

Vattenkylning bilradiator

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Detta ska jag följa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

men vart ska den sitta har du tänkt dig? på utsidan?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Lite overkill nätagg kan jag tycka.

Vad har du tänkt pumpa runt kylvätskan med?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

men vart ska den sitta har du tänkt dig? på utsidan?

Som jag skrev längst upp, den kommer antagligen få en egen "fot" just nu så den kan stå själv bredvid chassit. Ska senare skaffa större chassi och då kommer jag montera den på sidan av chassit.

Skrivet av Guteklockaren:

Lite overkill nätagg kan jag tycka.

Vad har du tänkt pumpa runt kylvätskan med?

Yes, men alla gillar vi tystnad och möjligheten att uppgradera grafikkort utan att byta nätagg, eller?

EK DCP 2.2

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Tänk på samma idé snart 2 år Ska följas så får man se om man kanske gör något liknande

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Du vet att du kommer att bli hatad av alla 740 raggare nu ?

Permalänk

Jag är tveksam om Ek 2.2 kommer orka dra runt allt vatten!? har du provkört det ännu?

(tycker min Ek 2.2 knappt orkar det jag kör den till)

Permalänk
Skrivet av nobleman:

Du vet att du kommer att bli hatad av alla 740 raggare nu ?

Haha dom hatar mig redan då dom alltid får pisk;)

Skrivet av Michelangelo:

Jag är tveksam om Ek 2.2 kommer orka dra runt allt vatten!? har du provkört det ännu?

(tycker min Ek 2.2 knappt orkar det jag kör den till)

Nej jag har ju inte fått resten av grejorna än ju:P Gotta love röda dagar.

Orkar och orkar, den kan lyfta vatten 2.2m ungefär, och kylaren kommer stå i höjd med chassit = max höjdskillnad blir ca 40 cm.
Och jag drar ju slangarna så att vattnet som går från cpublocket går till anslutningen längst upp på kylaren, så hjälper tyngdlagen till och drar ner vattnet genom radiatorn och sen går det ut på den nedre anslutningen och tillbaka till reservoaren.
Vatten går dessutom inte att komprimera, och 400l/h är alltid 400 l/h sålänge det då inte är väldigt stora höjdskillnader i systemet.
Men i värsta fall får jag väl införskaffa mig en annan pump:) Det är sånt som märks, men jag ser ingen anledning till att denna inte skulle funka. Har kört med vattenkylning innan med en innovatek pump som skickade typ 250l/h och med flera block och flera radiatorer. Så jag tror knappast detta kommer bli några problem:)

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofsson_tom:

Haha dom hatar mig redan då dom alltid får pisk;)

Nej jag har ju inte fått resten av grejorna än ju:P Gotta love röda dagar.

Orkar och orkar, den kan lyfta vatten 2.2m ungefär, och kylaren kommer stå i höjd med chassit = max höjdskillnad blir ca 40 cm.
Och jag drar ju slangarna så att vattnet som går från cpublocket går till anslutningen längst upp på kylaren, så hjälper tyngdlagen till och drar ner vattnet genom radiatorn och sen går det ut på den nedre anslutningen och tillbaka till reservoaren.
Vatten går dessutom inte att komprimera, och 400l/h är alltid 400 l/h sålänge det då inte är väldigt stora höjdskillnader i systemet.
Men i värsta fall får jag väl införskaffa mig en annan pump:) Det är sånt som märks, men jag ser ingen anledning till att denna inte skulle funka. Har kört med vattenkylning innan med en innovatek pump som skickade typ 250l/h och med flera block och flera radiatorer. Så jag tror knappast detta kommer bli några problem:)

Det är inte så svårt att piska en 740 jo

Permalänk
Proffsmoddare

Bilradiatorer är gjorda för att användas med högvarviga fläktar med bra tryck i. Tvivlar på att du kommer få bra temps om du kör passivt. Prove me wrong...

Permalänk
Skrivet av MisterX:

Bilradiatorer är gjorda för att användas med högvarviga fläktar med bra tryck i. Tvivlar på att du kommer få bra temps om du kör passivt. Prove me wrong...

Du har så rätt. Men du tror inte en bil producerar liiiiiite mer värme än en dator?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av olofsson_tom:

Du har så rätt. Men du tror inte en bil producerar liiiiiite mer värme än en dator?

Det har du iofs rätt i. Min känsla är ändå att du kommer behöva fläktar till radden. Ska bli intressant att följa dock.

Permalänk
Skrivet av MisterX:

Det har du iofs rätt i. Min känsla är ändå att du kommer behöva fläktar till radden. Ska bli intressant att följa dock.

Kanske, isåfall trycker jag bara dit en metallskiva och fäster fläktar i. Räcker ju isåfall med väldigt tysta fläktar ändå. Kanske blir det en antec bigboy isåfall.

Men men, hoppas på att fläktlöst ska räcka:)

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

vad är det för metall i radiarorn, tänk på att vara försiktig att blanda metaller.
för att inte få stillasittande luft hade jag satt dit en stor fläkt typ 200mm som får snurra sakta, tvivlar på att den hörs alls

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk
Skrivet av Fores:

vad är det för metall i radiarorn, tänk på att vara försiktig att blanda metaller.
för att inte få stillasittande luft hade jag satt dit en stor fläkt typ 200mm som får snurra sakta, tvivlar på att den hörs alls

Har redan skrivit att det är aluminium och att jag blandar metaller. Därför har jag glykol i vattnet, ganska så mycket också. Detta slöar ner korrosionsprocessen otroligt mycket, så det ska räcka med att byta vatten nån gång om året eller så.

Jo, får se vad som händer utan fläkt, annars gör jag något sådant (vilket jag också redan skrivit, du verkar ha lite svårt för att läsa).

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Up and running. Ligger runt ca 25-27 i idle. Har varit så en stund. Det måste vara ganska bra med tanke på att rumstemperaturen borde vara ca 20 grader. (INTE överklockat just nu, men lägger tillbaks det senare)

Och ja, för dig som undrade, pumpen klarar det Det vart otroligt jobbigt att lufta, men som tur var så har många bilradiatorer ett lufthål längst uppe. Jag hade pluggat detta, men öppnade den, körde och fyllde på vätska tills det pumpade ut där:) Sen vickade jag ännu mer med den tillsluten och så.

Så, enda nackdelen hittils är det har varit jobbigt att lufta:P

Ska testa och pressa cpun senare. Nu kommer lite bilder. Fråga om ni undrar om något:D

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Occt i 15 minuter: 35 grader. Ska överklocka igen och sen kommer temps på det med.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Skaffa en bilfläkt också, och sedan göm den i källaren med väääldigt långa slangar

Permalänk
Skrivet av Johanswec:

Skaffa en bilfläkt också, och sedan göm den i källaren med väääldigt långa slangar

Bor redan i källaren;)
Och visst pumpen klarade det nu, men nu ska vi inte överdriva;) Och bilfläkt är bara onödigt, kommer låta mycket hur man än gör. Kan bli så att jag bygger en shroud och sätter dit en eller två typ 20-25cm datorfläktar senare. Om det behövs.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofsson_tom:

Bor redan i källaren;)
Och visst pumpen klarade det nu, men nu ska vi inte överdriva;) Och bilfläkt är bara onödigt, kommer låta mycket hur man än gör. Kan bli så att jag bygger en shroud och sätter dit en eller två typ 20-25cm datorfläktar senare. Om det behövs.

Eller så skaffar du en bilpump också

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Eller så skaffar du en bilpump också

Men hela poängen med projektet är ju att det ska bli tyst;) Och bilpumpar är dessutom remdrivna, men ja, vafan jag kan ju sätta en hel jävla motor i källaren, eller?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofsson_tom:

Men hela poängen med projektet är ju att det ska bli tyst;) Och bilpumpar är dessutom remdrivna, men ja, vafan jag kan ju sätta en hel jävla motor i källaren, eller?

Haha här kommer jag med kreativa förslag men du vill inte ens testa Bensindriven vattenkylning skulla vara något

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Haha här kommer jag med kreativa förslag men du vill inte ens testa Bensindriven vattenkylning skulla vara något

Kreativa, men omständiga;) Hehe jo, hade bensinpriset inte varit så löjligt högt så kanske;) det är ju så man blir mörkrädd

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Ser tufft ut! Vad får du för temps nu när du kopplat in alltihop?

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk

Har som sagt bara processorn kyld av detta just nu.

Grafikkort blir sen nästa gång jag uppgraderar.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Avstängd

minnerna är satta i fel slottar ,dom ska vara i 1,2an inte som du gjort nu altid dual chanel i färgade slottarna

Permalänk
Skrivet av TmN:

minnerna är satta i fel slottar ,dom ska vara i 1,2an inte som du gjort nu altid dual chanel i färgade slottarna

Hur mår du? Är ju dual channel nu. Skulle jag ha 1,2 så blir det ju inte dual channel. Varför skulle jag inte vilja ha dual channel?

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olofsson_tom:

Hur mår du? Är ju dual channel nu. Skulle jag ha 1,2 så blir det ju inte dual channel. Varför skulle jag inte vilja ha dual channel?

tillräckligt bra för att veta att det är i dom färgade slottarna man kör dualchannel. om inte så har gigabyte gjort fel på deras moderkort, jag har ett exakt lika dant moderkort har haft miljoners o åter miljoner. Dock har gigabytes nyare 870 moderkort dualchanel på samma sätt som du satt minnerna

edit: har nu även kollat manualen och Dualchannel är som jag säger i 1,2 (samma färg)