Permalänk
Medlem

Vill spela

Har en Mac mini av nyaste modell och jag undrar om det är värt och köra in Windows för och spela på den. Jag hade tänkt och köra Battlefield 2 och Css. Css funkar ju sådär under Mac os X så jag undrar ifall det blir bättre prestanda med typ Win xp.

Undrar också om minin klarar Battlefield 2 i windows utan störningar.

Tack för svar

Permalänk
Medlem

1, Länka gärna dator/ hårdvaru spec.
2. Jag tror inte att den klarar av de spelen med flyt.

Permalänk
Medlem

http://www.apple.com/se/macmini/specs.html

Jag kan gärna gå ner i kvalite bara det flyter...:)

Jag har 2,4 gh modellen som jag har 4 gig ram i....

Vill spela i 1680x1050

Permalänk

Det taskiga är ju att det integrerade grafikkortet prestarar ju.... dåligt. 256 mb DDR3.. xD Inga höga upplösningar på det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PhenPhantom:

Det taskiga är ju att det integrerade grafikkortet prestarar ju.... dåligt. 256 mb DDR3.. xD Inga höga upplösningar på det.

256MB räcker till CS:S. Jag spelade det på min förra MBP med X1600 128MB. Hur pass en Mini presterar har jag dock ingen aning om. :/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

256MB räcker till CS:S. Jag spelade det på min förra MBP med X1600 128MB. Hur pass en Mini presterar har jag dock ingen aning om. =/

Jo det må vara sant. Men BF2 då? Spelade aldrig BF2, låg i wow träsket på den tiden så är vet inte riktigt vad som krävs för att få fina upplösningar på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Jo det må vara sant. Men BF2 då? Spelade aldrig BF2, låg i wow träsket på den tiden så är vet inte riktigt vad som krävs för att få fina upplösningar på det.

jo jag tror nog att datorn klarar av BF2, min bärbara klarar av det utmärkt, och den har inget vidare bra integreraat graffekort den heller.
Men hur installerar man XP på en Mac? trodde dom hade blockat det på deras datorer, eller har dom bara blockat att installera OSX på en "vanlig" dator?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Klarar Bf2 på lägsta bör den ju göra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

BF2 borde definitivt gåpå lägre inställningar, du får helt enkelt prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo jag tror nog att datorn klarar av BF2, min bärbara klarar av det utmärkt, och den har inget vidare bra integreraat graffekort den heller.
Men hur installerar man XP på en Mac? trodde dom hade blockat det på deras datorer, eller har dom bara blockat att installera OSX på en "vanlig" dator?

Inga problem att installera andra OS på en Apple dator med hjälp Bootcamp. (Googla det om du behöver veta mer)

Däremot så jobbar Apple aktivt med att förhindra andra icke-Apple datorer från att kunna köra Mac OS. Detta görs med en kombination av extremt begränsat drivrutinsbibliotek - och andra individuella modifikationer på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

jo jag tror nog att datorn klarar av BF2, min bärbara klarar av det utmärkt, och den har inget vidare bra integreraat graffekort den heller.
Men hur installerar man XP på en Mac? trodde dom hade blockat det på deras datorer, eller har dom bara blockat att installera OSX på en "vanlig" dator?

Du installerar bara som vanligt, men gör en annan partition så du kan köra dualboot såklart. Känner många människor som byter från OSX till windows på en macbook. Känns dock lite onödigt då man i princip betalar för ett äpple och ett operativsystem när man köper mac. xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta bort Os X som huvud os så det är bootcamp jag tänkte köra med. Windows skall bara vara för spel. Det är inga problem och installera windows på en mac men tvärtom är det jobbigt. Graffet är ju 320M Nvidia som ska prestera hyfsat bra av vad jag har hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player74:

Skulle aldrig byta bort Os X som huvud os så det är bootcamp jag tänkte köra med. Windows skall bara vara för spel. Det är inga problem och installera windows på en mac men tvärtom är det jobbigt. Graffet är ju 320M Nvidia som ska prestera hyfsat bra av vad jag har hört.

jo precis, det är ju liksom OSX som kostar...
Edit: Sorry citerade fel person

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player74:

Graffet är ju 320M Nvidia som ska prestera hyfsat bra av vad jag har hört.

Beror på hur man definierar "bra": http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-320M.25099.0.h...

~5k i 3dmark06 = inte kanonbra. Men nog bör det funka med BF2.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Beror på hur man definierar "bra": http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-320M.25099.0.h...

~5k i 3dmark06 = inte kanonbra. Men nog bör det funka med BF2.

Hihi, menar nog att den inte är heelt värdelös...;)

Permalänk

Innan macen i min sign, hade jag en 13,3" MBP med samma spec som nya minin - dock hade jag stoppat i en ssd och 8 GB ram i den. GTAIV och L4D2 rullade på smärtfritt på medel/höga inställningar, under Win7 i den. Så det går absolut att spela på en mini. Men något fartmonster är det ju inte.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Du får väl testa, tror det går att spela men inte på vidare höga inställning..
Du får helt enkelt köpa dig en dator istället för en skrivmaskin med en logga på nästa gång du är ute efter något nytt. Betydligt billigare med en riktig dator, och säkerligen roligare med

Var bara tvungen. Och till fanboys: DET VAR ETT SKÄMT, JAG SKÄMTAR, GÅ INTE LÖS NU.
Lika bra att skriva det i förebyggande syfte, vet hur mac användare ofta försvarar mac som om det vore deras egna barn xD "DET ÄR KVALITÈEEEEEEE!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Du får väl testa, tror det går att spela men inte på vidare höga inställning..
Du får helt enkelt köpa dig en dator istället för en skrivmaskin med en logga på nästa gång du är ute efter något nytt. Betydligt billigare med en riktig dator, och säkerligen roligare med

Var bara tvungen. Och till fanboys: DET VAR ETT SKÄMT, JAG SKÄMTAR, GÅ INTE LÖS NU.
Lika bra att skriva det i förebyggande syfte, vet hur mac användare ofta försvarar mac som om det vore deras egna barn xD "DET ÄR KVALITÈEEEEEEE!"

No comments...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Du får väl testa, tror det går att spela men inte på vidare höga inställning..
Du får helt enkelt köpa dig en dator istället för en skrivmaskin med en logga på nästa gång du är ute efter något nytt. Betydligt billigare med en riktig dator, och säkerligen roligare med

Var bara tvungen. Och till fanboys: DET VAR ETT SKÄMT, JAG SKÄMTAR, GÅ INTE LÖS NU.
Lika bra att skriva det i förebyggande syfte, vet hur mac användare ofta försvarar mac som om det vore deras egna barn xD "DET ÄR KVALITÈEEEEEEE!"

Det var ju kul..

Ont: Jag skulle gissa på att du inte tjänar så mycket på att installera windows, då snöleopard är ganska optimerat och inte så tungrott.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Ont: Jag skulle gissa på att du inte tjänar så mycket på att installera windows, då snöleopard är ganska optimerat och inte så tungrott.

Bland de tester som jag har sett så är tyvärr grafikprestandan (för spel i alla fall) i OS X sämre än i Windows. Är nog bland annat därför som systemkraven för samma spel ofta är högre på Mac-versionen (kolla t.ex. Portal 2 på Steam).

Tror inte att det beror så mycket på Apple utan mer på ATi/AMD och Nvidia.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Ska man spela så går nog allt annat än Windows bort då de flesta spel är anpassade för just Windows.. Så du skulle nog tjäna lite iaf på att installera Windows då os x inte är till för att spelas på.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår är det ganska stor skillnad i prestanda på de spel som finns för både OSX och Windows. Som jag minns det var det typ 30-50 % snabbare att köra i Windowsmiljö. Måste väl finnas nåt test på Annandtech eller likande. Vänta...

http://www.anandtech.com/show/3759/mac-os-x-steam-performance... Här får en likartad Mac (MBP med c2d 2,4 GHz Nv320M) 44 fps i Half-Life 2 i OSX men 68 fps i Win7.