Apple backar om Iphone-spårning – ändringar i nästa version av Ios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Google är värre.

Utveckla gärna. Båda företag för loggar - vet du exakt på vad? Det tog fram tills nu att få reda på att positionsdata lagrades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Det var nog det bästa jag läst på länge

Då var det nog det enda du har läst på länge..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Det är ju extra spännande att det Itunes-synkas utan att vara krypterat.

Finns det många fler saker som gör, t.ex. lösenkoden för begränsingar osv. står också i klartext i backupfilen.
Säkerheten är löjligt dåligt egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Hmm, märkte en sak, de säger att de ska ske ändringar, inte ta bort det. Kanske mera gömt då så man inte hittar det så lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Google är värre.

Skrivet av jagge_:

Utveckla gärna. Båda företag för loggar - vet du exakt på vad? Det tog fram tills nu att få reda på att positionsdata lagrades.

Jag ser gärna också en utveckling på det där. Att säga att Goole är onda verkar vara riktigt modernt men jag kan inte minnas att jag någonsin läst något riktigt skitet om dem, till skillnad mot Facebook som levererar användardata till CIA och Apple som godkänner antibög-appar. Man skulle ju lika gärna kunna kalla folkbokföringen för ena riktiga praktas eftersom de har koll på var man bor, ens barns namn och vem man är gift med..!

Gräv gärna fram något, jag vill vara så objektiv som möjligt utan att blint försvara någon sida.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Både Android och WP7 har loggningsfunktion på samma sätt som iOS, men Androids loggning sker först efter att användaren godkänt att dela med sig av positionsdata till Google, dessutom är det mycket mindre mängd positionsdata som sparas, och slutligen sparas det krypterat. WP7 kan jag inte uttala mig om i detalj, men även här samlar man in positionsdata för att underlätta för applikationer som snabbt ska kunna få en uppfattning om var användaren befinner sig utan att först behöva få kontakt med ett antal GPS-satelliter.

Jag är medveten om att de andra operativsystemen också har loggningssystem, men det jag syftade på var själva händelsen som sådan, inte själva funktionen. Android och WP7 kommer med stor sannolikhet ha något lurt i sig dem med. Det var egentligen det jag ville ha sagt.

Skrivet av limemil:

Vad som står i original artikeln skiljer sig från vad du har skrivit.

Då får jag ursäkta, jag återberättade bara det jag hört (vilket i sådana fall också skiljer sig från originalartikeln, eller så har jag hört fel)

Skrivet av Ozzed:

Klart att Apple inte är ensama om de här dumheterna, men jag och några till verkar vara ensamma om att bry sig. Blir verkligen ungdomar uppfostrade till att tycka att det är normalt att få sitt privatliv loggat idag. Allvarligt, vad fan har Apple att göra med var du har varit någonstans, och om det nu bara är en funktion för telefonen, varför syncas det upp i iTunes? Äckligt är vad det är.

Ja, det verkar som vi ungdomar blir det. Jag håller med om att det är ganska vidrigt när någon annan eller något företag får se (delar av) ditt privatliv utan ditt medtycke, men de flesta som är påverkade av den här händelsen ser det nog inte på det sättet. Antagligen beror det på att det verkar vara ganska lite information de faktiskt får tag i. Men jag håller med dig, oavsett hur mycket info det handlar om; det är riktigt äckligt.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

nu är jag efter igen... vad har Google gjort egentligen?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Sant! Vi borde alla migrera till Android som en demonstration. Google skulle aldrig låta Apple se den datan dom samlat ihop på dig under åren, garanterat!

Haha!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Båda sakerna är grova övergrepp på den personliga integriteten som inte hör hemma i en demokrati. Jag antar att du tycker att det skulle vara OK att någon installerade en kamera hemma hos dig och såg precis vart du gjick omkring? Om inte, vänligen motivera "vad i självaste fan" som är skillnaden rent principiellt.

Du läste inte det jag skrev precis nedanför eller? Och i vilken värld är att lagra data över mobilmaster och hotspots samma sak som att installera en kamera i någons lägenhet? Kan du allvarligt talat inte se skillnaden?

Det är ungefär som att säga att det inte är någon skillnad mellan att våldta, tortera och mörda en person och att någon snubblar över en sladd du dragit till TVn och slår huvudet i en bordskant och dör!

Permalänk
Medlem

Hur kan man bry sig om tex Apple får info vart man befinner sig med sin mobiltelefon? Herrgud, skicka ett meddelande till mig via sweclockers så kan jag skicka sms varje dag vart jag befinner mig, förstår inte varför folk är så rädda.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är precis dethär jag menar. Folk har blivit så avtrubbade så det finns inte.

Vill du att staten skall få installera en övervakningskamera på valfri plats i din lägenhet utan att säga till också? Det är exakt samma sak.

Apple har lagt in spyware i folks telefoner utan deras vetskap. Äckligt är vad det är.

Nej det är inte exakt samma sak!

Om du nu är så anti mot Apple så tycker jag du ska tänka om, vad tror du Google och andra sökmotorer samlar ihop för information och typ Facebook?

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför ni måste grina så fasligt över att telefonen loggar vilka hotspots du har varit nära. Det är långt, väldigt långt, ifrån en ipad som smygfilmar dig när du brunkar. "Buhu jag borde blivit förvarnad eller kunnat stänga av det" - Jag håller med, dumt av apple att mygla om det, men världens ondaste företag? Trams

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Skrivet av l'o'vet:

Fattar inte varför ni måste grina så fasligt över att telefonen loggar vilka hotspots du har varit nära. Det är långt, väldigt långt, ifrån en ipad som smygfilmar dig när du brunkar. "Buhu jag borde blivit förvarnad eller kunnat stänga av det" - Jag håller med, dumt av apple att mygla om det, men världens ondaste företag? Trams

Så sant.

Permalänk
Medlem

Hur kan folk bli upprörda över att folk blir upprörda? Det är väl den självklaraste sak i världen att jag borde få välja själv vem jag vill berätta var jag befinner mig för? Antingen tycker jag att det är värt att min telefon hittar sin position snabbt, och låter Apple lagra min positionsdata. Eller så tycker jag inte det och vill isåfall kunna stänga av det.

Jag kanske har en älskarinna i Jönköping som jag besöker när jag säger till min fru att jag skall på konferens i Stockholm? Jag kanske åker på Tomas Ledin-spelning i Göteborg fast jag säger till mina creddiga polare att jag skall på exprimentiell elektronica-festival i Norberg? Oavsett hur futtiga mina privata hemligheter är, är poängen att de är mina. Och det är jag som skall få avgöra hur futtiga de är och vem som skall få tillgång till dem. Simple as that.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jag ser gärna också en utveckling på det där. Att säga att Goole är onda verkar vara riktigt modernt men jag kan inte minnas att jag någonsin läst något riktigt skitet om dem, till skillnad mot Facebook som levererar användardata till CIA och Apple som godkänner antibög-appar. Man skulle ju lika gärna kunna kalla folkbokföringen för ena riktiga praktas eftersom de har koll på var man bor, ens barns namn och vem man är gift med..!

Gräv gärna fram något, jag vill vara så objektiv som möjligt utan att blint försvara någon sida.

Det jag skrev var mera ett uttalande att Google är ett otroligt mäktigt företag.
Jag har ingen konkret fakta på vad dom loggar för information men jag har heller inte nämnt att dom gör.

Men om man tänker efter.
#1. Google har tillgång till allting du söker via sökmotorn
#2. Google har tillgång till all din mail om du kör via Gmail vilket många gör
#3. Google har nästlat sig in i många hemsidor genom reklam
#4. Google har satellit-kartor över nästan hela jorden
#5. Google har dessutom enormt stora servrar

#1 gör att dom kan rent teoretiskt få fram exakt hur du är som person, beroende på vad du söker efter. Men dom kan i alla fall få fram riktigt mycket om dig och dina preferenser.
Och om det nu inte var tillräckligt så har dom tillgång till all din mail enligt #2 och kan få fram ännu mera information om dig som person, vad du skriver och vem du skriver till.
#4 gör att dom kan spåra dig rätt så bra.
#5 gör att dom kan spara all data. Dessutom har jag läst någonstans(vet dock inte vart) att dom sparar undan delar av Internet i dessa servrar, alltså cachar.

Att Google är ett otroligt mäktigt företag råder det inga tvivel om. Sen är det då frågan om dom loggar någonting bakom kulisserna.

Det är bara söka på youtube så får du fram massvis med teorier.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att de ser att jag åker mellan skolan och lägenheten.
Jag förstår inte heller varför folk är så rädda för detta? Jag skulle kunna förstå en person som jobbar i något topphemligt laboratorium någonstans i sibirien.
Jag är glad att någon loggar mina steg, oavsett om det är med hjälp av någon slags gps-grej eller kameror, antar att jag måste känna mig ensam igen när nästa iOS kommer ut... *sadface*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Hur kan folk bli upprörda över att folk blir upprörda? Det är väl den självklaraste sak i världen att jag borde få välja själv vem jag vill berätta var jag befinner mig för? Antingen tycker jag att det är värt att min telefon hittar sin position snabbt, och låter Apple lagra min positionsdata. Eller så tycker jag inte det och vill isåfall kunna stänga av det.

Jag kanske har en älskarinna i Jönköping som jag besöker när jag säger till min fru att jag skall på konferens i Stockholm? Jag kanske åker på Tomas Ledin-spelning i Göteborg fast jag säger till mina creddiga polare att jag skall på exprimentiell elektronica-festival i Norberg? Oavsett hur futtiga mina privata hemligheter är, är poängen att de är mina. Och det är jag som skall få avgöra hur futtiga de är och vem som skall få tillgång till dem. Simple as that.

Lösning: Dumpa frugan och sluta vara otrogen. Simple as that.
Förstår att det var ett exempel men det är väl bättre att vara ärlig än att hålla på och ljuga, oavsett ifall det är en stor eller liten lögn.

Permalänk

alt jag har att säga är jävla idioter... har ingenting med att vilket företag som loggar din position utan din vetskap utan att det görs...
blir så förbannad, har folk inga grundläggande värderingar?
som sagt var så handlar det om principer, idag lite loggning imorgon så vet endast Lars Gunnar vad som sker!

Mr. fluffmajster taking the chill pill!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Lösning: Dumpa frugan och sluta vara otrogen. Simple as that.
Förstår att det var ett exempel men det är väl bättre att vara ärlig än att hålla på och ljuga, oavsett ifall det är en stor eller liten lögn.

Ja fast jag köpte bara en telefon av Apple, jag bjöd inte in dem att vara min äktenskapsrådgivare utan min vetskap. Det är ju isåfall något mellan mig och min fru, inte mellan mig och min fru och ett gigantiskt multinationellt företag, eller hur?

Och visst är det (kanske) bättre om alla alltid var helt ärliga mot varandra. Men vem har inte sagt till sina föräldrar att man sover över hos en kompis när man egentligen är ute och festar hela natten? Eller sagt att man inte orkar hänga med på fest men sedan gått på en annan fest för att den verkar roligare?

Det är små, löjliga, saker...visst. Men det är ändå upp till var och en att sköta sitt privatliv, och upp till var och en att bestämma hur mycket man vill dela med sig av. Det är en rätt viktig princip tycker jag.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad spelar det för roll om datan skickas anonymt eller inte? Har man inte samtyckt till att de får samla in information på det sättet så skall de inte göra det heller. Det stör mig verkligen hur folk bara accepterar att bli mentalt våldtagna gång efter annan av diverse olika företag.

Jag kunde inte hålla med mer, det är jävligt skrämmande hur folk bara accepterar detta. Visst att det inte var så exakt lokalisering och så vidare, men principen att ett företag gör något sådant här helt utan användarens tillstånd är genomruttet.

Innan någon påpekar detta: jag skiter i om andra företag gör värre saker, det gör inte detta mer rätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det jag skrev var mera ett uttalande att Google är ett otroligt mäktigt företag.
Jag har ingen konkret fakta på vad dom loggar för information men jag har heller inte nämnt att dom gör.

Men om man tänker efter.
#1. Google har tillgång till allting du söker via sökmotorn
#2. Google har tillgång till all din mail om du kör via Gmail vilket många gör
#3. Google har nästlat sig in i många hemsidor genom reklam
#4. Google har satellit-kartor över nästan hela jorden
#5. Google har dessutom enormt stora servrar

#1 gör att dom kan rent teoretiskt få fram exakt hur du är som person, beroende på vad du söker efter. Men dom kan i alla fall få fram riktigt mycket om dig och dina preferenser.
Och om det nu inte var tillräckligt så har dom tillgång till all din mail enligt #2 och kan få fram ännu mera information om dig som person, vad du skriver och vem du skriver till.
#4 gör att dom kan spåra dig rätt så bra.
#5 gör att dom kan spara all data. Dessutom har jag läst någonstans(vet dock inte vart) att dom sparar undan delar av Internet i dessa servrar, alltså cachar.

Att Google är ett otroligt mäktigt företag råder det inga tvivel om. Sen är det då frågan om dom loggar någonting bakom kulisserna.

Det är bara söka på youtube så får du fram massvis med teorier.

Men alla punkter i din punktlista är nödvändiga för att Google ska kunna erbjuda de tjänster de har, eller hur. Så varför är inte Hitta.se onda, eller Eniro.se, eller Birthday.se? Varför är inte SwedBank onda; de har ju tillgång till alla dina pengar, ditt villalån och så vidare. En direktör kan ju ta alla pengar i valvet och sjappa till Brunei om han skulle vilja.

Jag vill inte ha teorier, jag vill ha fakta. En annan teori är att utomjordingar existerar men det är ointressant så länge det inte finns några konkreta bevis.

Det finns ganska många exempel på Apples dåliga betéende med stämningar till höger och vänster, indragen garanti om din iPhone används vid minusgrader och så detta då. För mig är det mycket mer intressant än en konspirationsteori som kan appliceras på alla företag med tillgång till stora användardatabaser. Att man valt Google som syndabock är väldigt logiskt eftersom de är ensamma aktörer på marknaden, och visst är det intressant att spekulera i vad de skulle kunna åstadkomma med sin unika maktposition..

Vad jag inte begriper är hur folk helt bergsäkert kan påstå att Google är onda, utan att kunna komma med någon mer konstruktivt än "för att de kan."

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Brottslingarna blev tagna med händerna i kakburken med andra ord.
Låtsas skämmas för publicitet.

Apple försöker slicka sina sår de orsakat efter att begått brott mot sina kunder och övervakat dem utan dess tillåtelse.
Förhoppningsvis så går amerikanare ihop till en class act stämning och tvingar Apple att avsluta sin maktkamp för världsdominering genom övervakning.

Permalänk
Medlem

Hade redan räknat med att detta skulle fixas inom en snar framtid, så var aldrig ens orolig/arg/upprörd osv.

Tack Apple, dock ni får gärna kryptera sån typ av information i framtiden!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Blitzer:

Hur kan folk bli upprörda över att folk blir upprörda? Det är väl den självklaraste sak i världen att jag borde få välja själv vem jag vill berätta var jag befinner mig för? Antingen tycker jag att det är värt att min telefon hittar sin position snabbt, och låter Apple lagra min positionsdata. Eller så tycker jag inte det och vill isåfall kunna stänga av det.

Jag kanske har en älskarinna i Jönköping som jag besöker när jag säger till min fru att jag skall på konferens i Stockholm? Jag kanske åker på Tomas Ledin-spelning i Göteborg fast jag säger till mina creddiga polare att jag skall på exprimentiell elektronica-festival i Norberg? Oavsett hur futtiga mina privata hemligheter är, är poängen att de är mina. Och det är jag som skall få avgöra hur futtiga de är och vem som skall få tillgång till dem. Simple as that.

Men det är ju knappast så att filen med din positionsdata är offentlig och har ditt namn på sig.
Den ligger på din dator och din telefon och om folk kommer så långt att de kan kopiera filen (alltså har tillgång till din dator) så lär de kunna se en del andra privata saker också, eller hur?

Däremot kan man tycka filen borde varit krypterad från första början, men det är ju bara att kryssa i inne i iTunes.

Nä, folk gör en höna av en fjäder och baserar sina slutsatser på en massa okunskap. Fast det är inget nytt och lär hända igen. Samtidigt är det så klart bra att man ifrågasätter, men man ska ifrågasätta ifrågasättandet också innan man drar en slutsats.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det jag skrev var mera ett uttalande att Google är ett otroligt mäktigt företag.
Jag har ingen konkret fakta på vad dom loggar för information men jag har heller inte nämnt att dom gör.

Men om man tänker efter.
#1. Google har tillgång till allting du söker via sökmotorn
#2. Google har tillgång till all din mail om du kör via Gmail vilket många gör
#3. Google har nästlat sig in i många hemsidor genom reklam
#4. Google har satellit-kartor över nästan hela jorden
#5. Google har dessutom enormt stora servrar

#1 gör att dom kan rent teoretiskt få fram exakt hur du är som person, beroende på vad du söker efter. Men dom kan i alla fall få fram riktigt mycket om dig och dina preferenser.
Och om det nu inte var tillräckligt så har dom tillgång till all din mail enligt #2 och kan få fram ännu mera information om dig som person, vad du skriver och vem du skriver till.
#4 gör att dom kan spåra dig rätt så bra.
#5 gör att dom kan spara all data. Dessutom har jag läst någonstans(vet dock inte vart) att dom sparar undan delar av Internet i dessa servrar, alltså cachar.

Att Google är ett otroligt mäktigt företag råder det inga tvivel om. Sen är det då frågan om dom loggar någonting bakom kulisserna.

Det är bara söka på youtube så får du fram massvis med teorier.
http://www.youtube.com/watch?v=RRj2HJx5Il0

Glöm inte Googles bil som åker runt och tar kort på människor utan att fråga dom om lov

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och vad spelar det för roll om datan skickas anonymt eller inte? Har man inte samtyckt till att de får samla in information på det sättet så skall de inte göra det heller. Det stör mig verkligen hur folk bara accepterar att bli mentalt våldtagna gång efter annan av diverse olika företag.

Du har samtyckt iom användaravtalet. Finns en disclaimer för allt

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hahaha, senaste Southparkavsnittet var KICK ASS!
Äntligen fick Apple den känga dom förtjänat i 20 år

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du har samtyckt iom användaravtalet. Finns en disclaimer för allt

Ett användaravtal som inte signeras och godkänns innan ett avtal träder i kraft (dvs innan försäljningen av produkten i detta fall) gäller inte i Sverige till att börja med (detta omfattar samtliga användaravtal och EULAs).

Och ett användaravtal kan aldrig kringgå eller nullifiera faktiskt lag, och just positioneringsdata faller under skyddad uppgift vilket du måste ge lagligt samtycke för att en enhet ska få samla in och lagra även om enheten inte aktivt delar med sig av datum.

Innan du säger något om att man accepterar EULAn när man sätter i gång enheten och börjar använda den så är inte detta lagligt i Sverige, och användaravtalet blir automatiskt ogiltigt enligt gällande lag. Alla avtal måste ingås innan ett avtal träder i kraft i Sverige och för just fysiska produkter sker detta när du betalar för produkten enligt lag, och därför måste alla avtal ha ingåtts innan pengar har bytt händer och produkten är i din ägo.

Flesta användaravtal och EULAs är helt enkelt antingen olagliga eller är värdelösa enligt Sveriges, och flesta andra nationers, lagbok.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att det är ok att Apple har informationen om vart du (anonym?) har varit, hur skulle ni tycka om staten hade tillgång till den informationen? Eller hade sitt eget sätt att generera informationen. Stasi-drömmen är vad det är.

Själv litar jag inte ett dugg mer på Apple eller något annat företag än på staten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Brottslingarna blev tagna med händerna i kakburken med andra ord.
Låtsas skämmas för publicitet.

Apple försöker slicka sina sår de orsakat efter att begått brott mot sina kunder och övervakat dem utan dess tillåtelse.
Förhoppningsvis så går amerikanare ihop till en class act stämning och tvingar Apple att avsluta sin maktkamp för världsdominering genom övervakning.

Bäste herr Foliehatt,

Varför dessa absurda konspirationsteorier? Det handlar om en en fil som är till för att förbättra prestandan, men som inte blivit krypterad. En miss i programvaran. Det finns INGENTING som tyder på att Apple på något sätt själva hade tillgång till den filen, den är sparad lokalt, det vill säga att Jobs måste sitta vid din dator om han ska använda den sparade informationen. Det är ett fel, och det ska nu korrigeras, samma procedur som vilket annat företag som helst skulle göra. Apple är väl också knappast ensamma om att lagra positionsdata, men folk som "hatar" Apple är så förblindade av sin barnsliga vendetta att de inte fattar detta, och Apple ska grillas rejält när någonting dyker upp. Hade det varit något annat företag hade det gått väldigt annorlunda till i diskussionerna.

En vuxen människa inser att om man inte tycker om ett företag, så köper man inte deras produkter. Så fungerar marknaden, och du kan inte sända ett tydligare budskap än så. Däremot ska det till ett barn för att gå runt och "hata" ett företag på olika forum och basha det närhelst man får chansen. Det är helt enkelt inte moget. Det får en att undra, har Steve Jobs våldfört sig på Applehatarna när de var barn, för att de ska bete sig så irrationellt?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.