Permalänk
Medlem

SATA-IDE spökar

Håller på att förbereda min rig för nytt grafikkort vilket är längre än mitt nuvarande. För att få plats med den tänkte jag att jag skulle pensionera gamla och sista IDE hårddisk.
Jag har alltid kört med 2 windows installerade, en för "beta testing" och en för vanligt bruk.

Jag formaterar IDE:n och plockar ut den men då helt plötsligt så hittar inte dumburken mitt vanliga windows som finns på en annan SATA disk. Provar att återställa BIOS till orginal-inställningar men utan framgång.

Får hela tiden samma meddelande om att jag måste stoppa in en boot device fastän 1:st boot är just SATA-disken med win 7 64-bit.

Jag kopplar in IDE igen för att installera nytt operativsystem men till min förvåning kommer den gamla hederliga menyn fram som frågar vilket av dom två operativsystemen jag vill starta fastän ett av dom inte existerar, och så klart inte går att starta. Den andra startar precis som vanligt från SATA:n så länge IDE:n är inkopplad.

HJÄÄLP nya graffet kommer hem snart.

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem

Boot-info på gamla hårddisken?

Tror att om din IDE har boot-info liggandes på den, men det verkar konstigt eftersom du formaterat den.
Jag kör också med en gamal IDE kvar sedan förut, men har win liggandes på en ny SATA. Skulle jag formatera IDE skulle inte datorn hitta operativsystemet.

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att skapa eller reparera bootloadern med Windows 7 skivan, du kan kolla denna sida http://www.howtogeek.com/howto/32523/how-to-manually-repair-w...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Det blir så där om man förut hade flera hårddiskar (partitioner) när Windows installerades. Windows vägrar att starta trots att den andra hårddisken (partitionen) är orörd.

Har man tur så får man en ledtråd genom att Windows vägrar att formatera/rensa den andra hårddisken (partitionen) men ofta så hamnar man där du är nu med en datorn vägrar att starta Windows.

Vissa kunde misslyckades med att reparera och var tvungen att installera Windows på RÄTT sätt.
1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) tills du installerat klart.
Den andra hårddiskarna (partitionerna) väntar man med att koppla in eller skapa.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. grafikkortet fick precis plats så jag skjuter upp det här problemet tills en annan gång. IDE:n får sitta i

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w