Permalänk
Medlem

denial of service

just det, hände på jobbet idag,

började med att vi hittade det "nya" viruset (bugg vade nu heter) på 2 datorer, norton fick bort dem.

sen går jag in o kollar servern upptäcker att någon i gårkväll hade portscanat den ett antal ggr, jag kollar lite till o ser DOS på ett antal ställen i brandväggsloggen, jippi... jag kollar upp ipnummrena det va några olika, alla verkar vara från samma, sen tror jag att han som attackerade oss ser att jag kollar upp det för helt plötsligt kommer det några attacker till... (de första va några dagar sen) det verkar som att allt har klarat sig, brandväggen verkade blocka allt...

man får sig en funderare när nåt sånt händer.
vad tycker ni man ska ha för brandvägg och andra skydd?

edit: skickade loggen till BBBs abusemail osså...

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte direkt att det som spelar roll är vilken brabdväggsmjukvara man använder, utan snarare att man får fast rövhålet som attackerar en på det viset...

Visa signatur

"The desire for perfection is that desire wich always makes every pleasure appear incomplete, for there is no joy or pleasure so great in this life that it can quench the thirst of our soul..." - Dante Alighieri

Permalänk
Hedersmedlem

IP:na som attackerar dig har troligen (visst kan de ha) någon aning om att de attackerat dig ju... så det är svårt att få tag på någon

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200