Permalänk
Medlem

Vilken skärm ska man ha till spel?

Hej.
Nu ska man köpa en ny skärm pga min skärm stänger av sig när jag startar spel/stänger av spel.
Skärmen ska iaf vara bra till spel och film. Har ett gtx 580 så vill ha en värdig skärm som ger allt. Max pris är 4000kr.

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade köpt denna om ja hade ett GTX 580.

http://www.inet.se/artikel/2203202/dell-ultrasharp-27-u2711-i...

Bästa skärmen jag kan rekommendera som ligger någorlunda nära din budget är denna.

http://www.inet.se/artikel/2203200/dell-ultrasharp-24-u2410-i...

Men dock är 27" de optimala för ett så kraftigt grafikkort. För du kan ju tänka dig vilken grafikupplevelse du skulle få med 2560X1440 i upplösning.

Hade jag som sagt haft pengarna till de så hade jag själv köpt en sådan skärm för den är otroligt bra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag hade köpt denna om ja hade ett GTX 580.

http://www.inet.se/artikel/2203202/dell-ultrasharp-27-u2711-i...

Bästa skärmen jag kan rekommendera som ligger någorlunda nära din budget är denna.

http://www.inet.se/artikel/2203200/dell-ultrasharp-24-u2410-i...

Men dock är 27" de optimala för ett så kraftigt grafikkort. För du kan ju tänka dig vilken grafikupplevelse du skulle få med 2560X1440 i upplösning.

Hade jag som sagt haft pengarna till de så hade jag själv köpt en sådan skärm för den är otroligt bra.

Vad är det som gör DELL U2410 ULTRASHARP så bra jämfört med t.ex Benq XL2410T ? Förutom att Dell är 16:10. Vad är det för nytta med det? Verkar populärt iaf.
Är inte så insatt vad de olika paneltyper innebär.

Är ute efter en skärm som inte flimrar, har ett ögonfel som gör att jag ser flimmer (bilduppdateringarna, dvs jag tycker att bilden "blinkar").
När jag hade en tjockskärm (en Eizo F77S tror jag det var) var jag tvungen att köra i 100Hz för att inte se flimmret. Samma med min gamla tjocktv, fick köpa en Sony 100Hz för att slippa se flimmret.

Vad jag kan se så har de flesta plattskärm en uppdateringsfrekvens på ca 60Hz, blir det mindre flimmer med en med 120Hz eller vilken är vitsen med en 120Hz:are?

Skall ha skärmen för att se film men också att spela med.

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nisseH2:

Är ute efter en skärm som inte flimrar, har ett ögonfel som gör att jag ser flimmer (bilduppdateringarna, dvs jag tycker att bilden "blinkar").

I så fall ska du absolut köpa en med 120 Hz.

Skrivet av nisseH2:

Skall ha skärmen för att se film men också att spela med.

I så fall är det bättre med 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Är ute efter en skärm som inte flimrar, har ett ögonfel som gör att jag ser flimmer (bilduppdateringarna, dvs jag tycker att bilden "blinkar").
När jag hade en tjockskärm (en Eizo F77S tror jag det var) var jag tvungen att köra i 100Hz för att inte se flimmret. Samma med min gamla tjocktv, fick köpa en Sony 100Hz för att slippa se flimmret.

Vad jag kan se så har de flesta plattskärm en uppdateringsfrekvens på ca 60Hz, blir det mindre flimmer med en med 120Hz eller vilken är vitsen med en 120Hz:are?

LCD-skärmar flimrar inte på samma sätt som en tjockskärm (CRT)...
En CRT blir svart mellan varje skärmuppdatering, vilket gör att ju högre frekvens du kör desto mindre flimmer blir det, men så funkar det inte på en LCD. LCD:n lyser hela tiden, och frekvensen påverkar inte flimmerupplevelsen på det viset.
Däremot ger högre frekvens en kvickare skärmuppdatering som gör alla kontroller mer responsiva, plus att "tearing" effekter (avklippta frames, som kan uppfattas lite som flimmer de med) ev blir lite mindre tydliga.

(Nu kan även olika LCD:er uppfattas lite olika vilsamma att titta på, lite beroende på hur lampbelysningen funkar, men där är jag inte tillräckligt insatt för att ge mig på detaljer)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vem köper en skärm för 5k som e dålig i gaming?

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Många 120 Hz:are har problem med att de inte syncar vertikalt och horisontalt ordentligt.

Har själv liknande problem som TS så jag kan inte se på 3D filmer på bio och liknande utan att få ÜBER migrän så jag nästan kräks osv.

Och därför känner jag att Dell skärmarna jag länkade är bra rekommendationer då jag själv blivit rekommenderad dessa för min egen del.

bara för att teknik är bra på papperet och i teorin så betyder de inte att de är bra i praktiken. Sitter just nu med en LG Flatron 19" på 1440x900 som körs i 77Hz för att min ACER 120Hz inte funkade för mina ögon oberoende på Hz inställningar osv. Vilket kändes jävligt tråkigt då jag fick den i julklapp av min sambo och Nvidia 3D glasögon Av svärföräldrarna. Så den skärmen står på en hylla i fotänden av min lilla dotters säng kopplad till en Zotac Zbox ID34BR-E med Blu-Ray så hon kan ligga i sängen och kolla på gammla BAMSE filmer och annat tecknat.

Jag kommer själv skaffa den 27" Dellen så fort jag har råd till de då den kostar en del. Har iaf börjat med att uppgradera datorn så den kommer orka driva 2560 x 1440 i alla spel utan lagg. För de är jo oxå något som anstränger mina ögon mycke när de laggar. Därför har jag beställt en AMD PhenomII x6 1100T och ett ASUS GTX 580 DirectCUII vilket borde räcka för att kunna köra spel som CoD MW2 med en minimum FPS på 60.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]