Permalänk
Medlem

Suddig skärm!

Hej!
Jag har precis byggt en ny dator som jag nu äntligen har fått igång.
Datorn funkar fint, men skärmen är suddig!
Skärmen är en HP L2045w som jag hade till min förra dator också, och den funkade bra.
Mitt grafikkort är XFX Radeon HD6950 2GB och jag vet inte om det kan vara grafikkortet det beror på?
Jag har installerat alla drivrutiner för både grafikkort och Windows 7, och jag har också testat alla upplösningar som finns att välja mellan men det blir fortfarande suddigt.
Datorn hittar inte heller skärmen när ja ska identifiera den så den vet inte vad det är för skärm?

Är tacksam för svar!

/Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Hej!
Jag har precis byggt en ny dator som jag nu äntligen har fått igång.
Datorn funkar fint, men skärmen är suddig!
Skärmen är en HP L2045w som jag hade till min förra dator också, och den funkade bra.
Mitt grafikkort är XFX Radeon HD6950 2GB och jag vet inte om det kan vara grafikkortet det beror på?
Jag har installerat alla drivrutiner för både grafikkort och Windows 7, och jag har också testat alla upplösningar som finns att välja mellan men det blir fortfarande suddigt.
Datorn hittar inte heller skärmen när ja ska identifiera den så den vet inte vad det är för skärm?

Är tacksam för svar!

/Andreas

Prova ställa in vilken hertz som ska visas? Finns ju 60, 65, 75 och 120 som vanligast. Vanligast av allt är en skärm mellan 60 och 75 hz. Finns under de avancerade ställningarna för upplösning om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

har du native upplösning?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Bästa upplösning för den skärmen är 1680x1050. Vad använder du för kabel? HDMI, VGA, DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Prova ställa in vilken hertz som ska visas? Finns ju 60, 65, 75 och 120 som vanligast. Vanligast av allt är en skärm mellan 60 och 75 hz. Finns under de avancerade ställningarna för upplösning om jag inte minns helt fel.

Har inte något annat alternativ än 60 Hz, vad kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Bästa upplösning för den skärmen är 1680x1050. Vad använder du för kabel? HDMI, VGA, DVI?

1600 x 1200 är det närmaste som finns o välja på, vet inte om det beror på att datorn inte vet vilken skärm jag har?
Jag tror jag har DVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Har inte något annat alternativ än 60 Hz, vad kan det vara?

De flesta skärmar kör 60hz. Jag kan inte heller välja något annat än 60 vilket jag antar beror på att det är det enda som stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

har du native upplösning?

Vad menas med det? ;p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JellyCow:

Vad menas med det? ;p

Den upplösningen som motsvarar skärmens pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Vad menas med det? ;p

"Standard upplösning" eller "rekommenderad upplösning", denna är för din skärm 1680x1050. Upplösning du nämner 1600x1200 är för en skärm i 16:9 format vilket gör att bilden blir konstig för dig då du har en 16:10 skärm. 16:9 och 16:10 är förhållandet mellan längd och höjd på skärmen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är fel upplösning, man måste köra rätt annars blir allt suddigt tvinga grafikkortet att köra native om det inte visas automatiskt. dvs "visa alla lägen" i inställninngarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

en tft skärm är lixom designad för en speciell upplösning, e den man ska köra för att inte få suddigt

Skrivet av JellyCow:

Vad menas med det? ;p

Permalänk
Medlem

Okej, på bildskärmsinställningarna står det:
Bildskärm: 1. Allmän icke-PnP-bildskärm.
Upplösning: 1280 x 960
Orientering: Liggande
Uppdateringsfrekvens: 60 Hz

Kan det inte vara att min skärm inte står med på "Bildskärm:"?
För om jag trycker på identifiera så händer det ingenting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JellyCow:

Okej, på bildskärmsinställningarna står det:
Bildskärm: 1. Allmän icke-PnP-bildskärm.
Upplösning: 1280 x 960
Orientering: Liggande
Uppdateringsfrekvens: 60 Hz

Kan det inte vara att min skärm inte står med på "Bildskärm:"?
För om jag trycker på identifiera så händer det ingenting.

Den ska köras i 1680x1050 annars blir den suddig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Den ska köras i 1680x1050 annars blir den suddig.

Tror inte JellyCow kunde se den i listan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av crashtsc:

en tft skärm är lixom designad för en speciell upplösning, e den man ska köra för att inte få suddigt

Ja, jag tror att det är det som är felet, men problemet är att den inte hittar skärmen, och kan därmed inte se vilken upplösning som är rekommenderad för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

"Standard upplösning" eller "rekommenderad upplösning", denna är för din skärm 1680x1050. Upplösning du nämner 1600x1200 är för en skärm i 16:9 format vilket gör att bilden blir konstig för dig då du har en 16:10 skärm. 16:9 och 16:10 är förhållandet mellan längd och höjd på skärmen.

1600x1200 är 4:3 format, dvs icke WS.

Till topic, din dator verkar inte hitta skärmen som den ska.
Blir samma för mig på min skärm innan jag installerar grafik drivers. Kan bara välja fel upplösningar, installerar grafik drivers så hittar den skärmen som den ska.

Provat installera om grafik drivers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Den ska köras i 1680x1050 annars blir den suddig.

1680x1050 finns inte som alternativ .. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

1600x1200 är 4:3 format, dvs icke WS.

Till topic, din dator verkar inte hitta skärmen som den ska.
Blir samma för mig på min skärm innan jag installerar grafik drivers. Kan bara välja fel upplösningar, installerar grafik drivers så hittar den skärmen som den ska.

Provat installera om grafik drivers?

Du menar drivrutiner för grafikkortet antar jag?
För det har jag gjort, både på skivan som följde med + att jag fått de nyaste uppdateringarna online.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför den inte hittar skärmen? Och hur man kan åtgärda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

1600x1200 är 4:3 format, dvs icke WS.

Till topic, din dator verkar inte hitta skärmen som den ska.
Blir samma för mig på min skärm innan jag installerar grafik drivers. Kan bara välja fel upplösningar, installerar grafik drivers så hittar den skärmen som den ska.

Provat installera om grafik drivers?

Helt rätt, det är 4:3 vet inte hur jag fick ihop det till att vara widescreen. Har hänt att jag varit med om samma sak med drivers. Installera om drivrutinerna så finns 1680x1050 med lite tur i listan

Edit: Kan kanske hjälpa att installera detta :http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Helt rätt, det är 4:3 vet inte hur jag fick ihop det till att vara widescreen. Har hänt att jag varit med om samma sak med drivers. Installera om drivrutinerna så finns 1680x1050 med lite tur i listan

Edit: Kan kanske hjälpa att installera detta :http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

Jag testade att installera det som du skickade på länken, men jag hade det visst redan
Testar att installera om drivrutiner till grafikkortet

Permalänk
Medlem

Installera drivrutiner till skärmen.
http://www8.hp.com/se/sv/support-drivers.html

Fo3

Edit:
Fick inte direktlänken att fungera, välj drivrutiner och sök.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Får inget att funka, den hittar fortfarande inte skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Installera drivrutiner till skärmen.
http://www8.hp.com/se/sv/support-drivers.html

Fo3

Edit:
Fick inte direktlänken att fungera, välj drivrutiner och sök.

Den hittar fortfarande inte skärmen.. vet inte vad jag gör för fel !

Permalänk
Rekordmedlem

hur har du kopplat in skärmaen , adaptrar ? vga , de flesta skärmar brukar ha en inställning som stänger av identifieringen till grafikkortet också, men det är väl bara att välja visa alla lägen och tvinga den rätt , det är inte farligt om du väljer nativ och 60Hz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

hur har du kopplat in skärmaen , adaptrar ? vga , de flesta skärmar brukar ha en inställning som stänger av identifieringen till grafikkortet också, men det är väl bara att välja visa alla lägen och tvinga den rätt , det är inte farligt om du väljer nativ och 60Hz

Ja, jag har en adapter till den, för den passade inte annars.
Kan det ha något med saken att göra?
1680x1050 finns inte på alla giltiga lägen? :/

Permalänk
Rekordmedlem

adaptrar bryter ofta datakanalen från monitorn, men bara tvinga den rätt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

adaptrar bryter ofta datakanalen från monitorn, men bara tvinga den rätt !

Vart och hur tvingar man den rätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.