Bilkörning och läsa/skriva sms. Borde det vara straffbart?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tycker lätt inte man ska få sms när man kör bil. Har en kompis som brukar göra det ibland. En gång var vi en meter ifrån och köra in i en stolpe om inte min kompis hade tagit tag i ratten och väjt undan. Sen känner man ju inte sig direkt säker heller när man ser att bilföraren inte ens tittar på vägen. Där mot prata i mobilen tycker jag man ska få göra, iallafall en kort tid. Ifall man ska ringa och fråga om vägbeskrivning om man inte hittar tex. Men man kanske inte ska prata för länge.

Permalänk
Medlem

Tycker det är solklart att man INTE ska få smsa vid bilkörning.

Permalänk
Skrivet av Snuffsis:

Personligen så är en hel del billagar helt jävla idiotiska.
Men saker som att man måste ha bilbälte t.ex. är helt jävla idiotiskt, Det är mitt liv, jag riskerar ingen annans liv om jag inte har bälte på mig, så kör upp era åsikter om det någonstans där solen inte lyser.

Det kanske inte framgick i mina tidigare posts, men jag tycker helt klart att man ska straffa folk extra om det händer något på vägen och de t.ex. satt med mobilen i hand eller liknande. Att straffa någon för att de "kan" orsaka en olycka är, enligt mig, idiotiskt. Det är samma som att hålla någon instängd hemma för att de "kan" slå någon eller att de "kan" döda någon.

Haha du har då fan inte mycket innanför pannbenet. Åker du med andra i en bil utan bälte, så kan det kvitta om dem har bälte på sig. Sitter du bakom någon och ni frontar flyger du rätt in i den personen och dennes stol med en krockvikt på 3 ton någonting.

Åker du själv får du ha bälte eller inte, men då ska fan inte vi skattebetalare pröjsa dina sjukvårds- och andra kostnader. Vilket inte kommer hända.

Har du något förslag på hur det skulle vara bättre att åka utan bälte eller med?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad det gäller, då jag kör sjöcontainrar får jag containernummren osv. via sms, och jag måste ju kunna läsa dem ifall det är en hämtning i närheten där jag befinner mig? Men självklart gör jag det på t.ex. en raksträcka utan en massa övergångsställen osv, eller vid stillastående vid ett rödljus. Att SMS:a då jag kör på motorvägen i 80blås med farthållaren är inga problem för mig, men det kan ju vara ett problem för någon annan, vi får lära oss våra begränsningar helt enkelt, bara för att en inte klarar av en uppgift ska vi andra inte förbjudas från det.

Hur ska vi göra med tittköer då? Det är ju distraherande att se en olycka på sidan av vägen, det är inte alls ovanligt med tittköer och olyckor p.g.a. detta i Stockholms trafiken. Har själv varit nära på att mosa en personbil i Vårbybacken när jag kom rullandes med 60ton ner för den och personbilen tyckte att bärgningen som skedde i motsatt körriktning var så intressant att han var tvungen att tvärnita efter att han precis bytt körfält in framför mig. Ska vi förbjuda folk från att titta på olyckor?

Permalänk
Medlem

Har hänt att jag tagit upp mobilen för att läsa ett sms/mail, men då ser jag till att det är raksträcka och inga bilar i min direkta närhet. Annars brukar jag vänta med att kommunicera via mobiltelefon tills dess att jag är stillastående.

Men absolut bör det vara förbjudet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.