Permalänk
Medlem

Quad Crossfire på 775 socket

Har letat en del men finns inte så många alternativ. Dom jag hittar på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=574%2C783%2C615&o=produkt_pris_inkmoms&l=s69610467

Finns d lite andra alternativ eller har ni ett liggandes hemma som ni vill bli av med?

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Skrivet av MadPixle:

Har letat en del men finns inte så många alternativ. Dom jag hittar på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=574%2C783%2C615&o=produkt_pris_inkmoms&l=s69610467

Finns d lite andra alternativ eller har ni ett liggandes hemma som ni vill bli av med?

bara av nyfikenhet, vad för kort tänkte du köra i kvartett?

Permalänk
Medlem

med störst sannolikhet 5970, men kanske 6990

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Skrivet av MadPixle:

med störst sannolikhet 5970, men kanske 6990

Så två kort alltså?

Permalänk

På 775? Varför inte köra ett 6990 och ett 1155-system?

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

På 775? Varför inte köra ett 6990 och ett 1155-system?

Jag gissar eftersom en överklockad Core 2 Quad Q9550 fortfarande presterar som en oklockad sandybridge och X38/X48 chipet till 775 tillåter flera PCI-E x16 eftersom han vill ha två av dessa monsterkort.

Permalänk
Medlem

Gissar att det ska köras bitcoin miner på den?
Då kör du väll inte korten i cf så då räcker det väll att det finns pci-e platser och ström nog.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Skrivet av Downside:

Gissar att det ska köras bitcoin miner på den?
Då kör du väll inte korten i cf så då räcker det väll att det finns pci-e platser och ström nog.

Varför skulle han inte kors-elda dom? Sen en fråga till TS, jag gissar att du vet om att du nog behöver ett 1000W nätagg om inte mer.

Permalänk

Jag hade då inte slängt ut 10k+ på en gammal plattform. Ett 6990 klarar av det mesta som man kan hitta på idag. Sen hade jag lagt de 6k som det andra kortet hade kostat på att uppgradera till ett 1155-system.

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Jag hade då inte slängt ut 10k+ på en gammal plattform. Ett 6990 klarar av det mesta som man kan hitta på idag. Sen hade jag lagt de 6k som det andra kortet hade kostat på att uppgradera till ett 1155-system.

Beror som sagt på vad man ska ha den till, personligen hade jag gjort som du säger men om TS ska farma bitcoins så förstår jag varför han vill göra som han vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Så två kort alltså?

Fyra

Skrivet av Downside:

Gissar att det ska köras bitcoin miner på den?
Då kör du väll inte korten i cf så då räcker det väll att det finns pci-e platser och ström nog.

Helt rätt. Kommer inte att köra korten i crossfire eftersom dom kommer att jobba för sig själva.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Varför skulle han inte kors-elda dom? Sen en fråga till TS, jag gissar att du vet om att du nog behöver ett 1000W nätagg om inte mer.

Japp, köper gärna ett 1200w av dig om du har ett liggandes. När vi ändå håller på, har du en obsidian 600-800D liggandes som sammlar dam?

Men tillbaka till huvudfrågan, vilket moderkort skulle ni rekommendera som klarar av jobbet? Downside du ser ut att ha koll på dessa grejer

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Skrivet av MadPixle:

med störst sannolikhet 5970, men kanske 6990

[QUOTE="MadPixle;11000434"]Fyra

Fyra sånna monsterkort, tvekar på att ens ett 1200w agg pallar det. frågan är om ett 1500 gör de.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Skrivet av MadPixle:

Fyra

Helt rätt. Kommer inte att köra korten i crossfire eftersom dom kommer att jobba för sig själva.

Japp, köper gärna ett 1200w av dig om du har ett liggandes. När vi ändå håller på, har du en obsidian 600-800D liggandes som sammlar dam?

Men tillbaka till huvudfrågan, vilket moderkort skulle ni rekommendera som klarar av jobbet? Downside du ser ut att ha koll på dessa grejer

Eftersom 5970 och 6990 korten är dubbelkärnade så är de redan i CF så fyra kort av dessa kommer ge OCTO-fire vilket jag är osäker om det ens fungerar, jag tror två dubbelkärnade kort är maximalt, vilket som sagt ger QUAD-fire. Jag tror inte heller att 6990 kortet har nog med bryggkontakter för alla bryggor som skulle behövas.

EDIT: Och som sagt, om du tar fyra av dessa kort (vilket troligen inte kommer fungera av ovanstående anledningar) så behöver du nog minst ett 1500W nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Eftersom 5970 och 6990 korten är dubbelkärnade så är de redan i CF så fyra kort av dessa kommer ge OCTO-fire vilket jag är osäker om det ens fungerar, jag tror två dubbelkärnade kort är maximalt, vilket som sagt ger QUAD-fire. Jag tror inte heller att 6990 kortet har nog med bryggkontakter för alla bryggor som skulle behövas.

EDIT: Och som sagt, om du tar fyra av dessa kort (vilket troligen inte kommer fungera av ovanstående anledningar) så behöver du nog minst ett 1500W nätagg.

Man använder inte korten i cf utan varje gpu kör en miner.
Vad jag vet så klarar Windows hantera 8 gpuer så det ska gå bara du har ett kraftigt agg.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downside:

Man använder inte korten i cf utan varje gpu kör en miner.
Vad jag vet så klarar Windows hantera 8 gpuer så det ska gå bara du har ett kraftigt agg.

Har sett riggar som klarar av det men som sagt utan CF. Nätagg ja kommer troligtvis att köpa obsidian 800D och trycka in 2 st nätagg. Men som sagt, vilket moderkort snälla folk hjälp mig att välja moderkort där det går att ansluta 4 high-end grafikkort utan CF, och sluta med alla post för hur dålig prestandaökning man får och hur dyrt det är. Som sagt hastigheten på pci-e portarna är oviktigt, klockpotencial är oviktigt pga värmeutvecklingen.

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk

Leta begagnade 5970's? Känns som att fyra 6990 kostar mer än det smakar. Nu vet jag iofs inte hur mycket man kan tjäna på bitmining, men kostnaden för moderkort, grafikkort, nätagg och elkostnader kommer vara väldigt hög. Kommer det inte ta väldigt lång tid innan du har jobbat tillbaka den kostnaden? Går det ens? Blir det inte svårare och svårare ju mer man jobbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Leta begagnade 5970's? Känns som att fyra 6990 kostar mer än det smakar. Nu vet jag iofs inte hur mycket man kan tjäna på bitmining, men kostnaden för moderkort, grafikkort, nätagg och elkostnader kommer vara väldigt hög. Kommer det inte ta väldigt lång tid innan du har jobbat tillbaka den kostnaden? Går det ens? Blir det inte svårare och svårare ju mer man jobbar?

Du tjänar igen pengarna du lagt ut på ett 6950 på två år om det är det enda kortet du har i datorn. Ju fler kort du har och ju större beräkningskraft du har ju mer du tjänar. Fullt möjligt att fyra stycken 6990 betalat tillbaka sig om två år.

Men det jag inte räknar med är slitage och om något kort går sönder. En sak som skicka ett kort tillbaka på garanti och vänta ca 4 veckor innan man får sig en ersättare så tappar man rätt mycket.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du tjänar igen pengarna du lagt ut på ett 6950 på två år om det är det enda kortet du har i datorn. Ju fler kort du har och ju större beräkningskraft du har ju mer du tjänar. Fullt möjligt att fyra stycken 6990 betalat tillbaka sig om två år.

Men det jag inte räknar med är slitage och om något kort går sönder. En sak som skicka ett kort tillbaka på garanti och vänta ca 4 veckor innan man får sig en ersättare så tappar man rätt mycket.

Kör på 6950 i 5 dar nu och har tjänat ihopp snart 40Dollaros Rekommenderar varmt för alla som inte har försökt sig på bitmining och har kvar garantin på kortet. Sen är man också student så el betalar jag inte

EDIT: Moderkort endast, vill ni diskutera priser kostnader osv gå in på denna forum.

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk

Om du känner att det är värt att köpa fyra stycken 6990 och tror att det kommer betala sig i framtiden så visst.

Det borde gå att använda riser adapters som denna: http://www.mypccase.com/pciexx1ricaw.html för PCIe x1 portar och köra som denna person har gjort.

http://blog.zorinaq.com/?e=42

Då kan du alltså använda moderkort som har 1st PCIe x16 och 3st PCIe x1

Dessa enligt prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s69620119&cols=574,783,...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Om du känner att det är värt att köpa fyra stycken 6990 och tror att det kommer betala sig i framtiden så visst.

Det borde gå att använda riser adapters som denna: http://www.mypccase.com/pciexx1ricaw.html för PCIe x1 portar och köra som denna person har gjort.

http://blog.zorinaq.com/?e=42

Då kan du alltså använda moderkort som har 1st PCIe x16 och 3st PCIe x1

Dessa enligt prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s69620119&cols=574,783,...

Häftigt. Men går det inte bara att fila bort plasten på pci-e x1 så att grafikkortet går att skjuta in?

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadPixle:

Häftigt. Men går det inte bara att fila bort plasten på pci-e x1 så att grafikkortet går att skjuta in?

Jo, det går. Men hur kom du på denna idén, arv eller?

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Skrivet av MadPixle:

Häftigt. Men går det inte bara att fila bort plasten på pci-e x1 så att grafikkortet går att skjuta in?

Jo, men frågan är om fyra 6990 får plats rent fysiskt om man inte använder riser/förlängning för att få isär dom lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadPixle:

Häftigt. Men går det inte bara att fila bort plasten på pci-e x1 så att grafikkortet går att skjuta in?

Upp till dig att testa, jag hade inte gjort det
Dock bör du tänka dig för, för 5970 och 6990 är två PCI-platser höga och jag har fortfarande inte sett ett moderkort i ATX-klassen som tillåter det (iomed att det måste finnas en ledig plats mellan varje PCIe-plats).
Dessutom kommer värmeutvecklingen vara så extrem (tro mig, jag har pysslat med folding@home tidigare.. ) att du definitivt kommer behöva överväga vattenkylning.. Ska jag vara helt ärlig tvivlar jag på att du kan få det att fungera utan.. Finns säkert någon driftig människa som vet vad ett 5970 drar och kan ge dig exakta siffror, men en UPPSKATTNING från min sida är en värmeutveckling på åtminstonde 200W/kort.. Att lösa detta med ett enda nätagg kan bli ganska knivigt, men att seriekoppla två nätagg är å andra sidan inte särskilt svårt, även om det blir svårt att få det snyggt i ett chassi som inte är avsett för detta.. 800D har jag dock för mig har en extra plats för ett andra nätagg i toppen, ovanför allt annat, men kolla upp detta noggrant, jag är inte säker
Annars är det P19X-serien från Antec som dyker upp som alternativ i mitt huvud, har för mig det har plats för två nätagg det också..
Låter som ett kul projekt dock, även om jag ju helt klart hellre sett att det körde Folding@Home istället.. Men då är det ju såklart svårare att motivera att "kasta bort" pengarna..

Permalänk
Medlem

Tjo glada sweclockers.

Bestämde mig för att begränsa mig till 3 kort. Har beställt ett moderkort för 300kr som jag tycker att jag gjorde ett superklipp på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147300

Kommer att köpa begagnade 5970 när dom börjar komma ut på marknaden, troligtvis när 7000-serien kommer ut.

Nätagg får jag kalkulera lite men d blir nog 1000-1200w klassen

Lägger ut ett galleri när projektet är klart för alla intresserade

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadPixle:

Tjo glada sweclockers.

Bestämde mig för att begränsa mig till 3 kort. Har beställt ett moderkort för 300kr som jag tycker att jag gjorde ett superklipp på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147300

Kommer att köpa begagnade 5970 när dom börjar komma ut på marknaden, troligtvis när 7000-serien kommer ut.

Nätagg får jag kalkulera lite men d blir nog 1000-1200w klassen

Lägger ut ett galleri när projektet är klart för alla intresserade

Ja men den stöd inte crossfire men du tänker köra sli ?

finns den annons runt 700 kr

http://www.sweclockers.com/annons/56051-asus-p5n72-t-premium-...

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

Tips från en som var dum nog och satsade pengar på LGA775:

Jag köpte en HD6970 till min Core 2 Duo E8400 @ 3 ghz. 8 GB RAM. (Körde två st HD3870 i CFX innan)
Crysis 1: Kan köra 65 FPS konstant med allt på Very High och 8x AA.
Crysis 2: Vet ej FPSen, kan inte kolla det, men det flyter på lika bra som 1:an i Extreme grafikinställningar.

Faktum kvarstår att dock att jag ser i Task Manger att CPU:n jobbar på 100% på båda kärnorna.
Så efter sommaren blir det i7:a, eller kanske väntar till Ivy Bridge....

Permalänk
Medlem

Är AMD korten och Nvidia korten lika kraftfulla när de kommer till bitmining?

Eller är de samma historia som med Folding @ Home?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Är AMD korten och Nvidia korten lika kraftfulla när de kommer till bitmining?

Eller är de samma historia som med Folding @ Home?

Tvärt om :S
Amd korten är bättre på bitmining tror jag.
Ta det istället i bitcoin tråden

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag gissar eftersom en överklockad Core 2 Quad Q9550 fortfarande presterar som en oklockad sandybridge och X38/X48 chipet till 775 tillåter flera PCI-E x16 eftersom han vill ha två av dessa monsterkort.

Hmm? Snackar vi om 4.0+ C2Q's då?

Osäker på om en 9550a skulle klara av att dunka i takt med t.ex 2st 5970kort, minst sagt 2st 6990 kort. :S
Visst, att köra x16 kontra x8 gör ju sitt. Men märker själv ingen skillnad som är värd att reta sig över.

Sen får du tänka på att det förmodligen inte kommer kunna gå att lira med att köra 2st "dual gpu" kort i x16. ^_^

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

han behöver inte prestanda för spel eller redigering han kör bticoin-mining så ni behöver inte ta upp att det inte går att köra crossfire med mera än 4 gpuer eller att processorn kommer vara värdelös i jämnförelse till grafikkorten.