Permalänk
Medlem

Lacie Rikiki och linux?

Jag fick min Lacie Rikiki USB3 i fredags och har sedan dess formaterat om den 7-8 gånger med varierande resultat.

http://www.inet.se/artikel/4303924/lacie-rikiki-usb-3-0-1tb

I korthet så fungerar disken med min windows7 maskin bra, usb2 eller usb3. Testade att flytta 10gb av filer i varierande storlek utan problem.

När jag kopplar in den på min linux burk och försöker flytta filer till disken fryser det hela systemet. Det kvittar vilket filsystem jag har på den så blir det samma.

Linux lolbox 2.6.38-ARCH #1 SMP PREEMPT Tue May 3 07:40:34 CEST 2011 x86_64 AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+ AuthenticAMD GNU/Linux

Jag läste nåt löst om att det är en kontroller i disken som sköter kryptering om man använder tillhörande programvara för win/mac. Minns tyvärr inte källan.

Det jag mest vill veta är om det finns någon här som använder denna externa disk med någon form av linux? Eller bsd för den delen.

Tack och bock

Permalänk
Inaktiv

Jag har en rikiki med usb 2, och för mig krånglar det nåt jävulskt om man inte använder en usbkabel med en sån där ferritklump på! Den inkluderade kabeln har en sådan.

I övrigt så har jag formaterat med ntfs, nemas problemas.