Permalänk

morse kod till text & vice verse

Detta är ingen "gör min läxa" tråd. Jag behöver bara någon som vill visa vägen.

Vad behöver jag veta för att fixa denna uppgiften ?
Tycker inget som jag har läst i boken passar till detta riktigt :/

Ända jag har gjort hittils är själva menyn. >.<

#include <iostream> #include "iodos.h" #include <string> using namespace std; int main () { /* S V E N S K A */ dos_console(); int meny; string input; /* H E A D E R */ cout << "***********************" << endl; cout << "* Morsekonverteraren! *" << endl; cout << "***********************" << endl; /* M E N Y */ cout << endl << "Vad vill du göra?" << endl; cout << "(1) Översätta till morse" << endl; cout << "(2) Översätta från morse" << endl; cout << endl << "Ange val: "; cin >> meny; switch (meny) { case 1: break; case 2: break; } return 0; }

Kan jag ha en switch meny eller man ska använda sig av if else if ?

Permalänk
Medlem

If sats eller switch är ju i princip samma sak så det spelar ju ingen roll för ditt program. Jag skulle i ditt fall köra på if så att det blir lite tydligare.
sedan bör du väl skriva två functioner, en som översätter till morse och en som översätter från morse. och sedan skickar du bara en inmatade strängen till funktionen som sedan returnerar eller skriver ut resultatet.

Permalänk

Ok, tack för svaret.

Låter så jäkla lätt men jag ska kolla lite extra på functioner och det.

Tack

Permalänk
Medlem

Det är lätt när man kan det!
Skrivet ett litet kodskal (helt otestat!) för att du ska få ett hum om hur det kan se ut så får du söka mer nogrant på hur funktioner fungerar och framför allt hur du ska tolka omskrivningen från morse till svenska och vice versa.

void morseTillSvenska(string text) { // dela upp morsekoden i bokstäver kanske // sedan tolka för varje bokstav och hämta från en tabell kanske? } int main () { // meny // inläsning till strängen if(meny == 1) morseTillSvenska(input); ... }

Hoppas du löser det!

Permalänk

Har läst kapitlet om funktioner nu 3gånger och fattar lika mycket fortfarande >.<

Det ända jag kommer fram till är att jag är dum i huvudet

kollade runt lite på forum

och hittade denna sidan http://www.dreamincode.net/forums/topic/155153-morse-code-tra...

en kille som också har gjort morsekod
och skulle se hur det såg ut inne i mitt program med menyn och det

klistrar in det och vad händer ?
Inte ett skit men när jag kör hans program utan menyn så funkar det galant.

ska paus tills inatt och se om hjärncellerna har vaknat till lite mer.

det roliga är att i fredags när jag såg uppgiften så hade jag några ideer om hur detta kunde lösas men så när jag började i måndags så var det blankt >.<