Ambivalent inför köp av speldator. (Dilemma ang. plattform)

Permalänk
Medlem

Ambivalent inför köp av speldator. (Dilemma ang. plattform)

Godkväll!

Syfte med tråden
Jag står inför valet av komponenter till det som skall bli en spel-/mediadator och skulle behöva yttre feedback/råd, dels eftersom jag saknar kunskap om vissa komponenter men framförallt eftersom jag känner mig splittrad inför ett dilemma kretsande kring några utav valen.
Jag är påläst och hyfsat insatt men har inte haft en stationär dator eller "game"-at alls de senaste åren så saknar helt känsla för hur olika benchmarks och siffror relaterar till varandra och till upplevelsen i praktiken.

Användningsområde och budget
Datorn kommer att användas till äldre och nyare spel i hög upplösning (Dragon Age, Starcraft 2, Witcher, BF 3 etc.), bild-/videoredigering samt allmänt arbete och plugg.
Budgeten är ganska "flytande" men med prisvärdhet högt prioriterat. Helst under 10000kr dock.

Problembeskrivning
Det största skälet till problem(en/et) är att jag starkt föredrar AMD framför Intel och är beredd att gå relativt långt för att få "rätt" tillverkare. Fram tills igår var planen att vänta på bulldozer men då min laptop havererade och nu befinner sig bortom all räddning är behovet mer akut och av studierelaterade skäl kan jag omöjligt vänta till juli/augusti. I dagsläget känns det svårt att rättfärdiga ett helt nytt Phenom 2 system, framförallt med tanke på Bulldozers lansering och på hur Sandy-bridge presterar i jämförelse. AMD vore dock att föredra och jag letar således efter en konfiguration som minimerar "förlusten" av att skaffa ett AM3 system nu för att sedan uppgradera igen till AM3+ inom 3-12 månader. Går inte en bra lösning att finna riskerar det att bli SB iallafall, men det undviks helst som sagt.

Resonemang
Min tanke är att skaffa ett av de nyare AM3-moderkorten med stöd för bulldozer tillsammans med en billigare Phenom 2 x4 955. När bulldozer lanseras behöver jag förhoppningsvis bara byta processorn för att få samma/tillräckligt hög prestanda som om man väntat med hela systemet och då blir förlusten strax under tusenlappen. Riskfaktorn ligger hos moderkorten som "stödjer" AM3+ men inte garanterar optimal funktion. Vad jag kan utläsa av specifikationerna verkar dock nuvarande 890fx ha ungefär samma huvudspecifikationer som Intel p67 (busshastighet, dd3,) och således är det sannolikt att bulldozer presterar likvärdigt med SB även om kommande moderkort i AMD:s 990-serie skulle vara "mer optimerade". (?) Ett annat alternativ skulle kunna vara att skaffa ett av de allra billigaste moderkorten utan stöd för CF/SLI etc. för att sedan även uppgradera detta i samband med ny processor?

Förslag till konfiguration
http://www.inet.se/kundvagn/visa/414184/2011-05-03
Kommer att använda flera butiker, inet har så bra kundvagn dock.
Priset hamnar med olika butiker kring ca 7200kr.

Frågor

* Är mitt resonemang konstigt eller på något sätt "o-optimalt"?

* Om processorn i konfigurationen överklockas till ca 4Ghz, märks skillnad i spel mot exempelvis i5 2500k eller bulldozer i praktiken? Uppenbarligen presterar x4 955 sämre rent generellt men eftersom jag kommer att köra med ett single 6950 borde väl GPU sätta begränsningen före CPU?

*Kommer mitt grafikkort att flaskhalsa en AMD x6 1090t så att bulldozer är onödigt iallafall?

* Är min kylare överdimensionerad?

* Kommer nätaggregatet klara en OC processor + ev. framtida CF 6950 eller behövs ett större?

* Är 8gb minne något som kommer att drastiskt öka prestandan?

* Kommer systemet generellt att klara 40fps med högsta prestanda i 1920x1080 på nyare speltitlar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varfor inte köpa en billig laptop, så har du en skoledator, fram til du kan bygga en gaming maskin.
Begagnad ? Du kan ej ha så mycket uflaks at den också pajar fram til sommaren

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Varfor inte köpa en billig laptop, så har du en skoledator, fram til du kan bygga en gaming maskin.
Begagnad ? Du kan ej ha så mycket uflaks at den också pajar fram til sommaren

Hah, nej sådan otur vore knappast möjlig utan hård ansträngning för den.
Jag har en dator via skolan, som dock inte får föras med hem. Vi erbjuds att köpa ut dessa efter studenten vilket jag planerar att göra då det blir till ett löjligt bra, uthyrningsföretaget kallar dock tillbaka alla exemplar nästa vecka för ominstallation/kontroll och delar åter ut dem först i juli.
Annars hade en begagnad laptop i 1000kr-klassen från blocket varit ett alternativ. Uppskattar annars förslaget.

Jag har ändrat lite på min ståndpunkt och mitt mål sedan det första inlägget och har kommit fram till ett nytt paket. Några frågor kvarstår dock.
Den kommer att användas till samma sak men jag har nu även lagt fokus på att få den så tyst som möjligt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/414480/dator-till-spel-maj-2011

- Är processorn för långsam för att kunna köra Sc2 eller WoW i högsta grafiknivå, kommer jag bli besviken på den?

- Vore en 500kr dyrare x6 1090t märkbart snabbare med två program som körs samtidigt, exempelvis en filmuppspelning + ett spel? Funderar på om 500kr dyrare är motiverat eller ej.

- Flaskhalsar processorn ett 6970?

- Kan man lita på kvaliteten hos MSI idag?

Uppskattar alla svar möjliga, jag kommer att behöva beställa nu i veckan.