Självdestruerande SSD-enhet raderar data med en knapptryckning

Permalänk
Melding Plague

Självdestruerande SSD-enhet raderar data med en knapptryckning

Emphase gör det enkelt för både James Bond och gemene foliehatt att radera data. En knapptryckning startar en avbrottssäker raderingsprocess.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Epic, nu kommer piratkopiering vara ännu enklare =D

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Haha, bärbar grill

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

haha varför är det en grill linkat?!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Epic, nu kommer piratkopiering vara ännu enklare =D

Tänkte också på det där. Om nu farbror blå kommer hem till mig för att hämta min burk och säkra fler bevis än ett litet IP nummer.

Men MÅSTE de ens ha filerna som jag tankat för att kunna åtala mig?
Självklart har den där SSD-enheten fler användningsområden än fildelning xDD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

lulz på prisjaktslänken ^^

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Fast det borde väl räcka med att löda av minneskretsarna och/eller byta ut kontrollerkretsen bara för att få tillgång till det som inte hunnits raderas?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men du kan återställa data från en vanlig hårddisk, även om du "raderat" den och skrivit över den flera gånger. Hur fungerar en SSD i jämförelse?

Jag har hört talas om en del "nuke"-applikationer för hårddiskar som raderar och skriver över ett tiotal gånger för att försäkra om att allt ska vara raderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

Rätta mig om jag har fel, men du kan återställa data från en vanlig hårddisk, även om du "raderat" den och skrivit över den flera gånger. Hur fungerar en SSD i jämförelse?

Jag har hört talas om en del "nuke"-applikationer för hårddiskar som raderar och skriver över ett tiotal gånger för att försäkra om att allt ska vara raderat.

Helt omöjligt att återställa data som skrivits över en gång. Att skriva över flertalet gånger är foliehattsvarning.

Med det sagt, det räcker INTE att formatera, eller ta bort data. Detta går att återskapa utan problem, det är först när man skrivit över datan som den inte går att återskapa.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Helt omöjligt att återställa data som skrivits över en gång. Att skriva över flertalet gånger är foliehattsvarning.

Med det sagt, det räcker INTE att formatera, eller ta bort data. Detta går att återskapa utan problem, det är först när man skrivit över datan som den inte går att återskapa.

Okej, tack för svar. Jag kom ihåg att det var en äldre artikel jag läst, där någon kommentar tog upp MFM/RLL diskar (ruskigt gammal teknik).

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett billigare alternativ:

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

foliehatten i mig spinner av välmående.

Permalänk
Medlem

Jahapp, där blev några pedofiler glada

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Diskarna går ju att köpa och priserna är utlagda, kolla här: http://www.logicsupply.eu/flash-storage/military-secure-ssds
2500:- för 16GB låter som ett lite för högt pris, om man är en hemanvändare som vill ha en förstörningsknapp.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte James Bond använder SSD!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Helt omöjligt att återställa data som skrivits över en gång. Att skriva över flertalet gånger är foliehattsvarning.

Med det sagt, det räcker INTE att formatera, eller ta bort data. Detta går att återskapa utan problem, det är först när man skrivit över datan som den inte går att återskapa.

Det är inte sant. det går att återställa data som skrivits över en gång eller fler också men det tar en jäkla lång tid och är en lite tveksam vetenskap

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

Det är inte sant. det går att återställa data som skrivits över en gång eller fler också men det tar en jäkla lång tid och är en lite tveksam vetenskap

Fast gällde inte det hårddiskar där du kan ha spår av magnetism kvar från tidigare skrivning?
Tuggar du över nollor i en SSD borde det ju inte finnas mycket kvar att hämta sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Äh, riktiga foliehattar kör ramdiskar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag har för mig om man förstör en hårddisk. När polisen kommer in så får du större problem. Som förstörelse av bevis.

Det är bättre att kryptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesknet:

Jag har för mig om man förstör en hårddisk. När polisen kommer in så får du större problem. Som förstörelse av bevis.

Det är bättre att kryptera.

Men sedan så är denna produkten inte lanserad för terrorister och pedofiler, utan för... ja, för någon som tycker det låter tufft. Någon riktigt användningsområde finns väl egentligen inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast gällde inte det hårddiskar där du kan ha spår av magnetism kvar från tidigare skrivning?
Tuggar du över nollor i en SSD borde det ju inte finnas mycket kvar att hämta sen.

använder man trim så räcker det med att deleta alt på hårdisken så är den bara 0:or så skriva över känns onödigt.

jag trodde ni snackade lagringsmedier i största allmänhet och inte just ssd:s. förr ssd:s har du nog rätt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det är inte sant. det går att återställa data som skrivits över en gång eller fler också men det tar en jäkla lång tid och är en lite tveksam vetenskap

Om jag nu formaterar och, med gutmann metoden raderar det oanvända diskutrymmet så löper jag inte någon risk att fröken gredelin får en en gnutta nedladdat från min hårddisk. Den enda nackdelen är att det skulle ta åratal, men i teorin?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesknet:

Jag har för mig om man förstör en hårddisk. När polisen kommer in så får du större problem. Som förstörelse av bevis.

Det är bättre att kryptera.

Om disken är förstörd så kan ju inte polisen bevisa att den innehöll några bevis.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Om jag nu formaterar och, med gutmann metoden raderar det oanvända diskutrymmet så löper jag inte någon risk att fröken gredelin får en en gnutta nedladdat från min hårddisk. Den enda nackdelen är att det skulle ta åratal, men i teorin?

rent teoretiskt ska det gå att få data:n (på en mekanisk hdd) men skulle tro det blir omöjligt praktiskt. skulle inte ta år att skriva över beroende på diskens storlek borde de inte ta mer än 1-2 dygn

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enduro:

Om disken är förstörd så kan ju inte polisen bevisa att den innehöll några bevis.

Nä men det antas väll. varför skulle man annars förstört den? När det kommer till upphovsrätt tenderar makthavande att tolka lagen selektivt efter vad som bäst passar in på vad de just gjort.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

haha varför är det en grill linkat?!

För att länken inte styrs av swec.

Man får ju se till att inte ha knappen för lättillgänglig, kan bli en tråkig söndagmorgon...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

För att länken inte styrs av swec.

Man får ju se till att inte ha knappen för lättillgänglig, kan bli en tråkig söndagmorgon...

Skulle nog haft en nyckelbrytare på den isf + knapp

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

"nämen, vad är det är för knapp?"

Permalänk
Medlem

billigare alternativ för militären är väl att placera en handgranat i datorn

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)