Världens första UHDTV fångas på film

Permalänk
Melding Plague

Världens första UHDTV fångas på film

Högupplöst får en annan innebörd när Sharp visar upp världens första UHDTV i upplösningen 8K – 16 gånger fler pixlar än 1080p.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Galet, extremt, överdrivet osv.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Seriöst ska man behöva använda kikare för att kolla en film framöver ?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Entusiast

Gå direk till 8K? WTF? Inte ens RED tillverkar väl kameror för så höga upplösningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av karjix:

Seriöst ska man behöva använda kikare för att kolla en film framöver ?

Nu tänker du nog lite snett. Saker blir ju inte mindre bara för att de spelas in i hög upplösning. Det är ganska stor skillnad på hur ett pixelbaserat dator-UI fungerar och en film.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Permalänk

Oj..... Vad är det för manick som har så många Hdmi utgångar måntro?

Permalänk
Medlem

tänk er när man får den bandbredden på en kontakt, fy helvete vilken dator man skulle behöva bara för att lira Tetris

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Såg för bara någon vecka sedan att media markt sålde en 90" för en halv miljon, undar lite var priset på den här ligger...
Funderar lite på hur det skulle se ut med pixelgaranti osv, chansen att ett par pixlar skulle vara kass är väll ganska mycket större antar jag?...

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrag0ran:

Oj..... Vad är det för manick som har så många Hdmi utgångar måntro?

Det är ju bara för att de ska kunna mata ut 33miljoner pixlar som de tryckt in så många HDMI-utgångar.
HDMI 1.3 klarar 2560×1600 vilket bilr ~4miljoner pixlar. denna hade 33 miljoner. så behövs ju åtminstone 9 stycken för att bara mata ut alla pixlar

Hur räknar man ut pixeldensitet förresten? Är det bara ta antal pixlar/tum eller ska man ta pixelbredd/tvbredd pixelhöjd/tvhöjd?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag tar två stycken tack!!

Skrivet av NisseG91:

Det är ju bara för att de ska kunna mata ut 33miljoner pixlar som de tryckt in så många HDMI-utgångar.
HDMI 1.3 klarar 2560×1600 vilket bilr ~4miljoner pixlar. denna hade 33 miljoner. så behövs ju åtminstone 9 stycken för att bara mata ut alla pixlar

Hur räknar man ut pixeldensitet förresten? Är det bara ta antal pixlar/tum eller ska man ta pixelbredd/tvbredd pixelhöjd/tvhöjd?

Kanske Thunderbolt kommer bli brukbart?=)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Min nya datorskärm Som sagt tidigare i tråden, min dator skulle nog svettas bra fint i Tetris!

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk

Waow...stort o:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Gå direk till 8K? WTF? Inte ens RED tillverkar väl kameror för så höga upplösningar.

Nåja, Red Epic kör i 28000x9334

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Seriöst, om man har följt Sweclockers de senaste två veckorna har man sett att de ha klämt in en rejält hög upplösning i en 10,6-tummare, och nu har de klämt in ännu mer i en 60"+, är det verkligen så orimligt att få en gamingskärm med hög upplösning. T.ex. 27-tummare har fortfarande bara 1080p, precis som 24", om man inte lägger ned många tusen på en IPS... ^^

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

Jag tar två stycken tack!!

Kanske Thunderbolt kommer bli brukbart?=)

Inte omöjligt faktiskt. Har för mig att hdmi kör på 10mbps vilket thunderbolt också gör för tillfället. dock så har väl thunderbolt en teoretisk hastighet på 100mbps?
Någon som kan flika in hur detta ligger till egentligen?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

En sån skulle man ju ha

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vart går gränsen för vad man behöver egentligen? Jag tror inte riktigt på att mera alltid är bäst. 1080p fungerar ju ganska bra för filmtittande. Jag behöver komma inom en halvmeter för att se pixlarna på min tv. Jag tycker att vi redan nått gränsen för vad som behövs för normalt tv/film-tittande. Visst kanske man kan öka antalet pixlar ytterligare lite men det här var ganska extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Vart går gränsen för vad man behöver egentligen? Jag tror inte riktigt på att mera alltid är bäst. 1080p fungerar ju ganska bra för filmtittande. Jag behöver komma inom en halvmeter för att se pixlarna på min tv. Jag tycker att vi redan nått gränsen för vad som behövs för normalt tv/film-tittande. Visst kanske man kan öka antalet pixlar ytterligare lite men det här var ganska extremt.

Nu används ju inte alla dator/tv-skärmar till att titta på film med.
Inom forskning/medicin ställs ibland höga krav på bildskärmar bara för att presentera data.

Permalänk
Medlem

Det här är vanvettigt häftigt. Teknikutveckling är alltid bra, oavsett hur "onödigt" medelsvensson tycker att det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Vart går gränsen för vad man behöver egentligen? Jag tror inte riktigt på att mera alltid är bäst. 1080p fungerar ju ganska bra för filmtittande. Jag behöver komma inom en halvmeter för att se pixlarna på min tv. Jag tycker att vi redan nått gränsen för vad som behövs för normalt tv/film-tittande. Visst kanske man kan öka antalet pixlar ytterligare lite men det här var ganska extremt.

Man behöver alltid mer, hade man tänkt så hade vi inte tatt oss ur grottorna för "man har ju redan tak över huvudet"
Utveckla och gör allt bättre även om man "inte behöver mer" för det kanske kan leda till något ytterligare ett steg bort som kanske hjälper andra saker.

Många saker upptäcks av en slump som i sin tur leder till annat som egentligen inte hade något med det man i från första början forska på.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nåja, Red Epic kör i 28000x9334

Fast finns den tillgänglig än? Jag hittar bara Epic M på hemsidan som kör i 5K som mest. Då var det väl Scarlet eller One som låg högst med 6K. RED upphör aldrig att förvåna. 28K upplösning är ju helt galet även om det egentligen bara är till för att filma digital IMAX. Gillat att de har en datarate på 500 MB/s i den upplösningen. En terabyte varannan sekund och i de hastigheterna har ju inte en vanlig hårddisk en suck. Bara SSD-lagringen för att kunna filma kommer ju kosta en mindre förmögenhet och Peter Jackson ska tydligen ha 30 stycken till The Hobbit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu används ju inte alla dator/tv-skärmar till att titta på film med.
Inom forskning/medicin ställs ibland höga krav på bildskärmar bara för att presentera data.

Nej, självklart inte. Inom vissa områden så kommer det säkert att finnas behov av bättre skärmar.

Skrivet av Holic:

Man behöver alltid mer, hade man tänkt så hade vi inte tatt oss ur grottorna för "man har ju redan tak över huvudet"
Utveckla och gör allt bättre även om man "inte behöver mer" för det kanske kan leda till något ytterligare ett steg bort som kanske hjälper andra saker.

Många saker upptäcks av en slump som i sin tur leder till annat som egentligen inte hade något med det man i från första början forska på.

Jag tror jag uttryckte mig dåligt. Jag har inget emot själva utvecklingen. Min tanke är den att för hemanvändare så känns inte detta som något att hurra om. Det finns liksom ingen nytta av UHDTV. Alltså TV-apparater i hemmet med extrem upplösning. Hur många sätter näsan 5cm från skärmen när de ska kolla på tv?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Polomononen:

Vart går gränsen för vad man behöver egentligen? Jag tror inte riktigt på att mera alltid är bäst. 1080p fungerar ju ganska bra för filmtittande. Jag behöver komma inom en halvmeter för att se pixlarna på min tv. Jag tycker att vi redan nått gränsen för vad som behövs för normalt tv/film-tittande. Visst kanske man kan öka antalet pixlar ytterligare lite men det här var ganska extremt.

"640K ought to be enough for anybody"
"I think there is a world market for about five computers"

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nu tänker du nog lite snett. Saker blir ju inte mindre bara för att de spelas in i hög upplösning. Det är ganska stor skillnad på hur ett pixelbaserat dator-UI fungerar och en film.

Nu tänker du nog ännu snedare då jag syfta på att alla satt och zooma in i filmen med sina kemeror etz för att se detaljer som tex, Bilen som åker på gatan så för en vanlig person som ska se den detaljen behöver man ju en kikare så med andra ord helt onödig TV.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast finns den tillgänglig än? Jag hittar bara Epic M på hemsidan som kör i 5K som mest. Då var det väl Scarlet eller One som låg högst med 6K. RED upphör aldrig att förvåna. 28K upplösning är ju helt galet även om det egentligen bara är till för att filma digital IMAX. Gillat att de har en datarate på 500 MB/s i den upplösningen. En terabyte varannan sekund och i de hastigheterna har ju inte en vanlig hårddisk en suck. Bara SSD-lagringen för att kunna filma kommer ju kosta en mindre förmögenhet och Peter Jackson ska tydligen ha 30 stycken till The Hobbit.

Nä det har du nog rätt i, finns nog inte tillgänglig än. Det är deras Mysterium Monstro 617 som ska kunna klara av de extrema upplösningarna

Den här sortens teknik är inte för vanliga dödliga.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

"640K ought to be enough for anybody"
"I think there is a world market for about five computers"

Löjlig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Vart går gränsen för vad man behöver egentligen? Jag tror inte riktigt på att mera alltid är bäst. 1080p fungerar ju ganska bra för filmtittande. Jag behöver komma inom en halvmeter för att se pixlarna på min tv. Jag tycker att vi redan nått gränsen för vad som behövs för normalt tv/film-tittande. Visst kanske man kan öka antalet pixlar ytterligare lite men det här var ganska extremt.

I takt med att skärmarna blir större så halkar 1080p efter, fast denna upplössning känns överdriven för filmtittandet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

När man kan köpa en 100" uhdtv för ~20k, slår jag till direkt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Nu tänker du nog ännu snedare då jag syfta på att alla satt och zooma in i filmen med sina kemeror etz för att se detaljer som tex, Bilen som åker på gatan så för en vanlig person som ska se den detaljen behöver man ju en kikare så med andra ord helt onödig TV.

Jo men tänk dig att ta upp en kikare och kunna se hur näshåren på Leif GW Persson fladdrar i livesädning... Det är helt klart en nödvändig teknik detta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC