Permalänk

åska och elektronik?

hej! Åskan går här i Östersund nu och jag kan inte slita mig från Swec...

Min fråga är: Vad är sannolikheten att tex Datorn skär ihop som en gammal kinamoped eller att TVn går sönder? Datorn är inte kopplad till något uttag förutom eluttaget, Jag har trådlöst nätverk.
Att en TV kan gå sönder beror väl på att åskan slår ned i antennen och gör antennkabeln strömförande?
En dator ska väl inte vara något problem att ha igång? Förut på stenåldern så använde man ju antennuttaget för att koppla upp sig och det måste väl vara orsaken antar Jag.
Om en dator är farlig att ha igång när åskan går så borde det även gälla en helt oskyldig lampa?

Hägge

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan få en spänningsspik via eluttaget, det är det som är farligt, tänk dig att åskan slår ner i elledningen och så har du helt magiskt 200MV i vägguttaget en lampa eller spisplatta kan kanske överleva men elektronik brukar dö, den plågas inte, det går fort ..........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men risken var väl större förr då man använde uppkoppling via telejacket? eller har Jag helt fel?

Permalänk

Det känns bättre nu när Du skrev att det "Bettan" inte plågas. Jag värdesätter datorn lika mycket som kärringens hund, det kanske inte är jättemycket men Jag vill ändå inte att någon av dem ska plågas när dom nått vägs ände

Permalänk
Rekordmedlem

Slår åskan ner i närheten blir i princip allt som kan leda strömförande, även vattenledningar o värmesystem, men visst det är lite bättre att inte ha något kablat nätverk anslutet, men troligen gör det ingen stor skillnad om det slår ner nära, telefoner o modem kan ju fungera som åskskydd när de brinner upp.........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra nätagg har väl överspänningsskydd?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Bra nätagg har väl överspänningsskydd?

En blixt som hoppar från himlen till marken innehåller väl energi nog för att hoppa över en lite säkring?

Permalänk
Avstängd

Jag har inte märkt något när åskan har vart här, bortsett från att det har vart lite störningar i mina datorhögtalare.. Fast det är det så fort man startar dammsugaren i samma rum..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

En blixt som hoppar från himlen till marken innehåller väl energi nog för att hoppa över en lite säkring?

En blixt som slår har nog med energi för att vagabondera rakt igenom väggar om det nu så krävs.
Jag skulle rekommendera att dra ur uttaget för datorn och allt elektroniskt du håller kärt tills det avtar.

Chansen är inte stor att den just slår ner över där du bor, och går rakt ner ut i dina uttag, men - om det nu händer så kommer du garanterat att ångra dig.

Visa signatur

|Intel Core i7 2600K |Asus Maximus IV Extreme P67 |Gigabyte 7970 WindForce |16GB Corsair Vengeance LP |Corsair AX1200W |Fractal Design Define XL |Corsair H80 |Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

tacka vet Jag Trygg Hansas elektronikförsäkring